Afgelopen weken was het weer zover. Het is de maand september en dus voor mij de jaarlijkse gang langs het immigratiekantoor in ChaengWattana om mijn visum te verlengen (op basis van mijn nieuwe arbeidscontract) en daarna naar het Ministerie van Werkgelegenheid om mijn werkvergunning met 1 jaar te verlengen.

Nu is september altijd een drukke maand daar en dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat het fiscale jaar voor een aantal bedrijven en instellingen in Thailand eindigt op 30 september. Per 1 oktober worden dus nieuwe arbeidscontracten afgesloten gebaseerd op de prognoses van de bedrijven en instellingen. De laatste jaren was het toch altijd mogelijk om deze twee dingen op een en dezelfde dag te doen. ‘s Morgensvroeg naar ChaengWattana, net voor of na de lunch klaar daar en vervolgens met gezwinde spoed naar Din Deang voor de werkvergunning. Laat in de middag klaar daar en dan terug naar huis.

Dit jaar werd ik echter gewaarschuwd. De wachtrijen hebben exorbitante vormen aangenomen en ik zou zeker een dag nodig hebben voor elk van de gewenste stempels. Nou ja, dacht ik, we zullen zien. Ik neem toch maar al mijn papieren mee naar het immigratiekantoor, positief ingesteld als ik ben. De procedure in het immigratiekantoor is enigszins gewijzigd. Omdat de wachtrij zo lang is heeft men besloten dat je eerst een nummer krijgt voor de eerste wachtrij voordat het kantoor opengaat. Het schijnt dat op sommige dagen de eerste wachtenden arriveren om 04.30 uur (nee, geen typefout) terwijl het uitdelen van de nummers start om 07.00 uur. Dit nummer geeft aan waar je in de wachtrij moet gaan staan totdat de deuren van het kantoor echt opengaan om 08.30 uur. Ik dacht dat ik er om 07.30 uur vroeg bij was maar ik kreeg nummer 247 voor de snake-wachtrij die zich aan het vormen was buiten het kantoor. Het gevolg was dat ik – eenmaal binnen om 08.40 uur, nummer 97 kreeg om mijn visum te verlengen. En dat betekende dat ik ‘s middags om half vier werd geholpen en er een stempel in mijn paspoort werd gezet.

Een geluk bij een ongeluk was dat ik nog wel een vers 90-dagen papiertje kon krijgen om 4 uur. Om 5 uur was ik thuis. Al die uren wachtend en een beetje rondkijkend, ontdekte dat ik dat de loketten die vorig jaar allemaal bestemd waren voor een re-entry permit nu allemaal het bordje BUSINESS droegen. Blijkbaar moeten nu ook alle bedrijven zich in ChaengWattana vervoegen voor het verlengen of aanvragen van visa voor hun medewerkers. Ik meen me te herinneren dat daar vroeger aparte one-stop-shop kantoren voor waren waar men zowel de visa en werkvergunning regelde. Blijkbaar moet er gecentraliseerd worden (op een plek die daarvoor al te klein was) om orde en gezag te handhaven. Klantvriendelijkheid: nooit van gehoord. Terwijl honderden expats wachten op hun stempel gaat de hele afdeling om 12 uur collectief met lunchpauze.

Dat was in het Ministerie van Werkgelegenheid anders. Nou ja, een heel klein beetje dan. Vlak voor de lunchpauze verontschuldigt het hoofd van de afdeling voor de lange wachtrijen. Met een gehoor van ongeveer 100 expats in perfect Thais (terwijl alle servicemedewerkers daar Engels spreken). Op dat moment wacht ik al, met nummer 237, vanaf 09.30 uur. Om 15.30 uur is dan het zover. Mijn nummer is aan de beurt en ik ben in circa 15 minuten geholpen van A tot Z. Ook hier zie ik Thaise medewerkers van afdelingen Personeelszaken van bedrijven en instellingen met stapels blauwe werkvergunning-boekjes rondlopen. Ook hier heeft de centralisatie blijkbaar toegeslagen, ten koste van de klantvriendelijkheid.

Om 4 uur ‘s middags staan mijn vrouw en ik weer buiten. Net buiten de poort pikken we een taxi op. Op de weg naar huis, zo’n 30 minuten rijden, vertelt de taxichauffeur dat de wachttijden in het ministerie een goudmijntje zijn voor hem. De vrijdag ervoor sloot het kantoor van de werkvergunningen om 12 uur ‘s nachts en werden de nog aanwezige expats weggestuurd. De taxichauffeur dacht dat er een feestje was geweest maar er werden tot 12 uur gewoon stempels gezet. En, vertelde hij, dat is niet de enige avond dat het laat is. Als ik jullie heb afgezet rijd ik terug naar Din Deang. Leve de klantonvriendelijkheid en de centralisatie.


» Laat een reactie achter


29 reacties op “Wachten duurt lang – Ervaring anno 2018 bij immigratiekantoor en Ministerie van Werkgelegenheid in Bangkok”

  1. Petervz zegt op

    Chris,
    Dat 1-stop centre geldt alleen voor BOI bedrijven en personeel dat onder BOI voorwaarden daar werken.
    Waarom vraag je geen PR aan? Dan hoef je nooit meer in de rij te staan.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Tino Kuis zegt op

      PR? Permanent residence? De vereisten staan hier:

      http://www.thaiembassy.com/thailand/thai-permanent-residency.php

      en hier:

      https://visalearning.com/articles/visa/thailand/permanent-residence-at-thailand/

      Je moet wel een beetje Thais kennen, 100 personen per jaar per nationaliteit en kostte de aanvraag niet 90.000 baht? Ik wilde het eens doen maar had toen het geld niet. Volgens mij moet je je ook eens per jaar re-registreren. En je hebt toch een re-entry visum nodig. Maar geen 90-dagen melding. Aanmelding van november tot eind december, meen ik.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
      • Petervz zegt op

        Het is idd vrij duur geworden. Was voor mij 25 jaar geleden 25,000.-.
        100 per nationalieit is voor Nederlanders geen probleem.
        Registreren hoeft nooit. Wel een re-entry als je het land wil verlaten, maar geen wachtrij.
        En verder 1x per 5 jaar je Registratie boek verlengen voor 800 baht.
        Geen 90 dagen melding of 24 uur melding door woning eigenaar. Je staat gewoon in het blauwe Tabien Bahn. En werkvergunning ook simple.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
        • chris zegt op

          PR-Kosten ongeveer 100.000 baht nu. En geen zekerheid dat je het krijgt.
          Ben nu 65. Verlenging visa kost jaarlijks 1900 Baht. (ook nog eens betaald door mijn werkgever, mijn werkvergunning ook; kosten dus alleen uitgedrukt in tijd, het wachten)
          Voor 100.000 baht kan ik de komende 25 jaar een dagje wachten in immigratie. Hoop die leeftijd te halen.
          90-dagen melding doe ik nooit zelf maar stuur een koerier. 24 uur melding: nooit van gehoord. Registratieboek en/of tabien bahn boek heb ik niet. Ik huur.
          Maak me sterk dat er in de komende 25 jaar niet meer zal worden geautomoatiseerd zodat fysieke wachtrijen zullen afnemen.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
          • Petervz zegt op

            De huiseigenaar is verplicht je telkens binnen 24 uur te melden op je adres, wanneer je 24 uur of langer weg bent geweest.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +1 (obv 1 stem)
            • RonnyLatPhrao zegt op

              Strikt gezien is het de adresverantwoordelijke van het moment.
              Dat kan ook de huurder zijn als “Head of the household”.

              “According to section 38 of the 1979 immigration act, “House owners, heads of household, landlords or managers of hotels who accommodate foreign nationals on a temporary basis who stay in the kingdom legally, must notify the local immigration authorities within 24 hours from the time of arrival of the foreign national.”

              https://www.immigration.go.th/content/การแจ้งที่พักคนต่างด้าว

              VA:F [1.9.22_1171]
              Waardering: +1 (obv 1 stem)
          • RonnyLatPhrao zegt op

            De aanvraag is 7600 Baht en die ben je altijd kwijt.
            Enkel als de aanvraag wordt toegestaan moet je 95,700 baht (als gehuwde) betalen.

            Ik ben er 60 en vind het voor mezelf ook niet meer de moeite, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zich uitmaken.
            Persoonlijk vind ik de voordelen die ik ermee zou bekomen, als gepensioneerde, niet opwegen tegen het bedrag dat ik moet betalen.
            Dan ga ik wel éénmaal in het jaar naar immigratie. Voor mijn “Retirement” en “Multiple re-entry” was ik in maart om 0830 in Chaeng Wattana en voor de middag stond ik terug buiten met de nodige stempels. (retirement en re-entry).
            90 dagen melding en TM30 doe ik per post. Werkt prima.
            Indien het nu zou betekenen dat je bijvoorbeeld met een PR het recht had om een Rai grond te bezitten op je naam, dan zou ik het wel overwegen.

            Het is trouwens niet omdat je huurt dat je geen Tabien Baan kan aanvragen.
            Een Tabien Baan is net een adresboekje (en geen bewijs van eigendom) dat je adres bewijs bij instanties die een bewijs van adres vragen. Alleen kan je (normaal) niet opgenomen worden als buitenlander in het blauwe Tabien Baan of je moet een PR zijn.

            24 uur melding bestaat niet. Het TM30 is een formulier om buitenlanders te melden die op een aders toekomen en daar blijven. DMoet net elke 24 uur gebeuren.
            Stel dat er buitenlanders op jouw adres overnachten, dat is het jouw verplichting om die buitenlanders te melden als huurder. Je bent dan immers “head of te household”.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
            • RonnyLatPhrao zegt op

              Correctie laatste alinea :
              “24 uur melding bestaat niet.
              Het TM30 is een formulier om buitenlanders te melden die op een adres toekomen en daar overnachten. De melding daarvan moet normaal binnen de 24 uur gebeuren, maar ook weer niet elke 24 uur.
              Stel dat er buitenlanders op jouw adres overnachten, dat is dat jouw verplichting als huurder om die buitenlanders te melden. Je bent dan immers “head of the household”.
              Maar ik heb al eerder geschreven dat men in Bangkok niet echt wakker ligt van een TM30 melding dus….”

              VA:F [1.9.22_1171]
              Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
            • Joop zegt op

              Goedendag,

              Hoor wel vaker verhalen over Tabien Baan….toch vreemd dat ze mij een blauw Tabien Baan hebben gegeven.
              Wij zijn eigenaar van een condo en komen maar enkele maanden per jaar….
              Zit er iets fout nu ?.

              Groetjes Joop

              VA:F [1.9.22_1171]
              Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
              • RonnyLatPhrao zegt op

                Elk adres in Thailand heeft een blauwe Tabien Baan. Dat bewijst dat dit adres bestaat.
                Aanvankelijk is die Tabien Baan leeg.
                Komt er iemand op dat adres wonen, dan wordt de naam van die bewoner in de Tabien Baan geschreven en is dat een bewijs dat die persoon op dat adres is ingeschreven.
                Jouw condo heeft dus ook een blauwe tabien baan.

                De wetgeving zegt nu dat iemand die geen Thai is of geen PR, niet in de blauwe Tabien Baan mag ingeschreven worden.
                Om dat op te vangen bestaat er naast de blauwe een gele Tabien Baan voor buitenlanders. Daar kun je dan wel in ingeschreven worden.

                Vele buitenlanders bezitten dus een blauwe Tabien Baan van hun woning, waar het adres in staat en eventueel de naam van hun Thaise partner en een gele Tabien Baan waar hetzelfde adres in staat en ook hun naam

                Soms gebeurt het wel eens dat de buitenlander in potlood wordt bijgeschreven in een blauwe Tabien Baan of zelf officieel, maar als hij geen PR is, is dit dus een fout door onwetendheid van de gemeente.

                Een tabien baan is enkel een bewijs van adres, nooit van eigendom.

                VA:F [1.9.22_1171]
                Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
        • Jacob zegt op

          Hoe werkt die re-entry eigenlijk.
          Moet je dan voor dat je vertrekt naar immigratie, ik vlieg namelijk minimaal eens per maand en dat gaat veel tijd kosten
          Of kan het op beide vliegvelden??

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
          • Conimex zegt op

            Een multiple re- entry is voor 3800 bht te verkrijgen bij de immigratie, op Suvannahbum is het mogelijk er een te krijgen, of dat op Don Mueang ook mogelijk is, dat weet ik niet.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +1 (obv 1 stem)
            • Jacob zegt op

              Ik heb ergens gelezen dat met een PR je geen multi re-entry kan krijgen…

              VA:F [1.9.22_1171]
              Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • RonnyLatPhrao zegt op

          Of er moeten buitenlanders blijven overnachten op je adres…. TM30 moet je voor hun wel doen natuurlijk. 😉

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +1 (obv 1 stem)
          • Erwin Fleur zegt op

            Beste Ronny ,l,P,

            Steekje onder de riem, zou jij dat doen als je een feestje geeft waar heel
            veel mensen komen en blijven slapen?

            Blijft toch Thailand, leuke en goede info.

            Met vriendelijke groet,

            Erwin

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +1 (obv 1 stem)
            • RonnyLatPhrao zegt op

              Ik zeg alleen wat de wetgeving zegt dat je zou moeten doen.

              Wat ik zou doen is niet belangrijk.
              Alhoewel, de emoji maakt wel duidelijk wat ik zou doen.

              VA:F [1.9.22_1171]
              Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
      • Cornelis zegt op

        De aanmelding is op 19 september geopend, en sluit op 28 december a.s.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • ruud zegt op

        Volgens mij verwijzen die links naar verouderde informatie.
        Voor 3.000.000 Baht investment kun je volgens mij geen permanent resident meer worden.
        Volgens mij is dat ondertussen 10.000.000 Baht.
        Maar ik laat mij graag corrigeren door een link naar een officiele site van de overheid.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • RonnyLatPhrao zegt op

        Alle info betreffende “Permanent Resident” kan je terugvinden op de immigratiewebsite van Bangkok.

        http://bangkok.immigration.go.th/en/base.php?page=residence

        Klik vervolgens voor meer details op de links in de betreffende pagina.
        Of ga eens langs bij je lokaal immigratiekantoor voor meer details over de voorwaarden.

        ……..
        5. Fees
        5.1 A non-refundable fee for each application is 7,600 baht. (whether permission is granted or not. Application fee is not refund able.)
        5.2 If the application is approved, the fee for the residence permit is 191,400 baht.
        However, the residence permit fee for spouses and children (under 20 years of age) of aliens who already had the residence permit or Thai citizens is 95,700 baht.
        (This copy is for the applicant’s guideline only. It would be subjected to change by government policies and economic conditions. December 2015)

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. Jacob zegt op

    Kan je PR zelf regelen met je partner of heb je een lawyer oid nodig??

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. Jacob zegt op

    Als je bedrijf/werkgever gevestigd is een Special Economic Zone dan is de One Stop ook een oplossing

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. Sjaak S zegt op

    Is dat bureau hetzelfde als het ministry for foreign affairs, waar je je papieren moet laten accrediteren wanneer je bijvoorbeeld een huwelijk wilt aangaan?
    Daar liepen mensen rond die de zaken tegen een echt zacht prijsje voor je afhandelden. Ik heb daar uiteindelijk dankbaar gebruik van kunnen maken en me uren aan wachten gespaard.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. RonnyLatPhrao zegt op

    Misschien een leuk weetje voor diegene die naar Chaeng Wattana moeten.

    Misschien je loopschoenen meenemen voor het geval je lang moet wachten.
    Op de tweede verdieping hebben ze een indoor looppiste aangelegd die langs de binnenzijde van het complex loopt.
    De piste is in het blauw, 412 meter lang en heeft drie banen.
    De binnenste baan is voor “Running, midden is voor “Jogging” en de buitenste is voor “Walking”.
    Staat zo in de banen aangegeven.
    Veel plezier. 😉

    http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30350498

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  6. Wim zegt op

    In het immigratie kantoor kan ik je wel helpen hebben kenissen daar en woon vlakbij je kan gerust contact opnemen

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. agnes tammenga zegt op

    Als je meer dan 80.000 euro op je bank hebt dan hoef je maa4 1x in de 10 jaar meldden? klopt dit?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • RonnyLatPhrao zegt op

      Neen.
      Wie vindt zulke dingen toch uit….

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • RonnyLatPhrao zegt op

        Ik vermoed dat men naar het Non-immigrant O-X visum refereert.
        Maar dan nog moet je elke 90 dagen een adresmelding uitvoeren en jaarlijks naar immigratie om te bewijzen dat je nog steeds aan de financiele eisen voldoet.

        Ik zie niet echt de voordelen van dat visum, maar heb het ook nog niet echt in detail bestudeerd. Denk ook niet dat er veel interesse voor is.
        Kan ook niet door Belgen aangevraagd worden. Wel door Nederlanders. Waarom ? Geen idee.

        Hier kan je er wat over lezen.

        http://www.consular.go.th/main/th/other/7394/80938-Non-–-Immigrant-Visa–“O—X”-(Long-Stay-10-years).html

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
        • RonnyLatPhrao zegt op

          Een voordeel is misschien dat je houder van het visum en als 50+ dan nog vrijwilligerswerk mag doen.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website