Gepensioneerden, die in Nederland uitgeschreven zijn en bijvoorbeeld in Thailand wonen, zijn bekend met de Attestatie de Vita. Het is een schriftelijk bewijs, dat door o.a. pensioenfondsen wordt verlangd om aan te tonen, dat iemand (nog) in leven is.

Hiermee is het de bedoeling, dat na het overlijden van iemand, de pensioenuitkering wordt gestopt.

In leven zijn

Een pensioenfonds kan het “in leven zijn” van iemand controleren aan de hand van het Basisregistratie Personen in zijn woonplaats in Nederland, maar als de persoon is uitgeschreven en in het buitenland woont, kan dat niet. Daarom vraagt een pensioenfonds elk jaar om deze Attestatie de Vita. Het is geen “waterdicht” systeem, want de persoon kan een dag na verzending van dit levensbewijs overlijden, waardoor de pensioenbetaling dus ten onrechte nog een jaar kan doorlopen.

Verloren in de post

De meeste correspondentie met een pensioenfonds over deze Attestatie de Vita gebeurt schriftelijk en in het algemeen werkt dat goed. Toch zijn er verhalen genoeg van documenten, die in de post verloren gaan. Een pensioenfonds neemt het recht om de betaling te stoppen of te bevriezen als de Attestatie de Vita niet wordt ontvangen. Excuses worden nauwelijks aanvaard en men dient zo snel mogelijk alsnog voor een Attestatie de Vita te zorgen, waarna de betaling wordt hervat.

Twee vragen

Het lijkt een logische gang van zaken, maar is dat ook zo? Naar aanleiding van een recent incident met een pensioenfonds komen er bij mij twee vragen op:

  • Moet ik als pensioengerechtigde voortdurend bewijzen, dat ik in leven ben om mijn pensioengeld te krijgen?

of

  • Moet een pensioenfonds bewijzen, dat iemand is overleden om de uitkering te stoppen?

Pensioenfondsen

Ik krijg naast de AOW een maandelijkse pensioenbetaling van 5 andere fondsen, die elk willen weten of ik leven ben. Jaarlijks ga ik naar een SSO kantoor in Thailand, die voor de SVB, de uitkeringsinstantie van de AOW, controleert of ik in leven ben. Drie fondsen maken gebruik van de gegevens van de SVB en verlangen daarom geen Attestatie de Vita van mij. Twee andere fondsen (ik zal de namen niet noemen) doen dat in eigen beheer. Dat gebeurt dan inderdaad schriftelijk en ik heb mij al lang afgevraagd, waarom men in dit digitale tijdperk geen gebruik maakt van de mogelijkheid om dit even snel per b.v. E-mail te regelen.

Wat is er gebeurd?

Rond de 22ste van de maand worden de pensioenen op mijn bankrekening gestort, maar de betaling van één van die laatstgenoemde pensioenfondsen blijft in december 2018 uit. Ik word daar niet direct zenuwachtig van want een kleine vertraging van een dag of wat is altijd mogelijk. Als de betaling op de 31ste nog niet heeft plaatsgevonden stuur ik maar even een mailtje ter herinnering.

Direct in het nieuwe jaar krijg ik een reactie: wij hebben de betaling opgeschort, want u heeft de Attestatie de Vita (nog) niet aan ons opgestuurd. In een verdere toelichting staat, dat zij mij de papieren voor levensbewijs enkele maanden geleden al hebben opgestuurd, twee keer een herinnering volgde en in een brief van begin december werd mij dan meegedeeld, dat mijn pensioenbetaling was opgeschort. Die laatste brief stuurde men als bijlage mee.

Ik las die brief en al gauw begreep ik, dat al die genoemde postzendingen nooit had kunnen ontvangen. Mijn volledig adres is al jaren bekend bij dat pensioenfonds, maar in dit geval werd niet mijn volledig adres gebruikt: men had eenvoudig straatnaam en huisnummer weggelaten. U begrijpt, dat al die stukken ergens in een Thais postkantoor als “onbestelbaar” liggen.

Protest

Ik tekende protest aan tegen deze toch onbegrijpelijke blunder van het pensioenfonds in voor mijn doen minder aardige bewoordingen en eiste, dat de betaling alsnog subiet zou plaatsvinden. Antwoord: “Wij hebben uw klacht in behandeling genomen en u krijgt binnen 14 werkdagen antwoord.” Vervolgens stuurde ik een scan van de inmiddels ingevulde Attestatie de Vita met weer de vraag om toch maar snel de mij toekomende pensioenbetaling uit te voeren. Weer aan ambtelijke reactie: “Wij hebben de Attestatie de Vita ontvangen, gaan nu de gegevens controleren en als die goed bevonden worden, wordt de betaling hervat”

Ambtelijk

In vind, dat de gang van zaken puur ambtelijk wordt behandeld zonder enig gevoel voor de positie waarin ik ongewild, sterker nog door hun schuld, terecht ben gekomen. Nu kan ik wel tegen een (tijdelijk) financieel stootje, maar het had best zo kunnen zijn, dat ik de maandelijkse rekeningen niet op tijd had kunnen betalen.

Ik vind bovendien, dat dit pensioenfonds wel wat moeite had kunnen doen om vast te stellen of ik inderdaad nog in leven ben. Er is nog een RNI (Registratie niet-ingezetenen), waar mijn eventueel overlijden een mutatie tot gevolg zou hebben en nog makkelijker was geweest mij een e-mail te sturen met de vraag waarom ik niet reageer op hun herinneringsbrieven. Het laatste woord is hierover nog niet gezegd, ik ga zeker nog verder in de clinch met dit pensioenfonds om dit soort zaken beter te regelen en meer zorg te besteden aan de pensioengerechtigden.

Tenslotte

Ik heb de vraag of dit pensioenfonds (maar ook de andere) de Attestatie de Vita in juridische zin terecht hanteert er daarmee het recht heeft om een pensioenbetaling  te stoppen zonder daadwerkelijk bewijs, dat een betrokkene is overleden, helaas  niet kunnen vinden op internet.

19 reacties op “Het juridisch aspect van een Attestatie de Vita”

  1. Johnny BG zegt op

    Zoek je dit?

    https://www.bjutijdschriften.nl/tijdschrift/tijdschrifterfrecht/2014/1/TE_1874-1681_2014_015_001_001

  2. Hans van Mourik zegt op

    Hans van Mourik,.zegt
    Wie er fout is,wil en kan ik niet beoordelen.
    Maar ik doe het zo.
    Zodra ik mijn bewijs van leven,heb laten tekenen en zelf heb ondertekend,maak ik een scan naar mijn computer en plaatst ik het in desbetreffende map.
    Dan ga ik naar het postkantoor en zend het.aangetekend.
    Na 4 weken bel ik met Skype de desbetreffende instantie en vraag of mijn post is aangekomen.
    Zo ja dan vind ik het goed,zo nee vraag ik of ik een copietje mag opsturen die ik opgeslagen heb(laatste nog niet voor gekomen).
    Met Skype bellen naar.vaste nummers kost maar 0,10 eurocent p/m.
    Tevens ben je van dat gedonder af.
    Hans.van Mourik

  3. ruud zegt op

    Dat een pensioenfonds betalingen stopzet, als u geen teken van leven geeft, lijkt me op zich niet onredelijk.
    De meeste mensen melden het namelijk niet wanneer ze zijn overleden, en dan zouden ze geld moeten blijven overmaken, tot ze kunnen bewijzen dat iemand is overleden.
    Dat is nogal lastig, wanneer de betrokkene al is gecremeerd.

    Waarschijnlijk staat die voorwaarde over het stopzetten van betalingen gewoon in de pensioenvoorwaarden.
    Dat lijkt me de eerste plaats om er naar te zoeken.

    U kunt uiteraard wel klagen over de gang van zaken, en daarna kunt u uw klacht waarschijnlijk nog naar het Kifid sturen.
    Verder zal er in Nederland waarschijnlijk geen enkele instantie interesse hebben voor uw klacht.

  4. johan zegt op

    Ik had in december de formulieren van het SVB moeten ontvangen, maar tot op heden (10/1/2019) heb ik niets ontvangen. Ik heb een e-mail gestuurd naar de SVB met de mededeling dat ik de formulieren nog niet ontvangen heb. Daarop heb ik nog steeds geen reactie van het SVB ontvangen. Wat kan ik doen?

    • l.lagemaat zegt op

      Wijkt dit af van de andere jaren, dat u de formulieren ontving?

      Mogelijk dat door weersomstandigheden de post vertraagd is.

      De geboortedatum is het referentiepunt waar men vanaf die datum de formulieren kan verwachten.
      Soms zit er 6 weken tussen voordat men de post ontvangt.

    • johnny zegt op

      U kan ook via uw digid de formulieren toegestuurd krijgen
      zie dan uw berichtenbox

  5. Peter zegt op

    Gringo,

    Je schrijft,

    In vind, dat de gang van zaken puur ambtelijk wordt behandeld zonder enig gevoel voor de positie waarin ik ongewild, sterker nog door hun schuld, terecht ben gekomen.

    Maar mijn mening is dat jij wel begrip vraagt maar geen enkele begrip hebt voor de pensioenfondsen die ons geld beheren. Denk dat dit onwetendheid is maar we mogen ook wij wel wat werk doen om aan te tonen dat wij nog in leven zijn. Dit hoort niet enkel bij de de pensioenfonds maar ook bij ons. Is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid.

    Zo als Hans van Mourik schrijft zijn er eenvoudige oplossingen met een heel klein beetje moeite. Het werk wat je er nu aan hebt gehad is vele malen meer dan zoals Hans schrijft effe de boel monitoren. En een andere oplossing kan ook zijn de fondsen over te dragen naar 1 fonds.

    Gringo effe wat begrip tonen en je in verdiepen. Het is net Thailand soms niet te volgen.

  6. Leo Th. zegt op

    Beste Gringo, duidelijk dat het pensioenfonds een steek heeft laten vallen door de brief aan jou zonder straatnaam en huisnummer te adresseren. Maar Ik neem ook aan dat jij elk jaar rond dezelfde tijd zo’n brief van dit fonds ontvangt dus wanneer dat dit jaar niet het geval was had je wellicht zelf eerder aan de bel kunnen trekken met de vraag waar de gebruikelijke brief bleef. Dat een pensioenfonds de eis stelt dat de uitkeringsgerechtigde zelf moet aantonen dat hij/zij nog in leven is lijkt mij evident maar of dat anno 2019 nog steeds met schriftelijke bewijsstukken plaats moet vinden is inderdaad aan discussie onderhevig. Overigens lees ik dat je inmiddels een scan van het Attestatie de Vita hebt verstuurd, waarna je de reactie, naar ik veronderstel per e-mail, ontving dat zij na controle en goedkeuring de betaling zouden hervatten. Is het voor de toekomst dan niet mogelijk om met dit fonds af te spreken dat de correspondentie voortaan online verzonden wordt? Je ergenis over de in jouw ogen ambtelijke opstelling van het fonds kan ik wel begrijpen maar helaas is jouw pensioenfonds daar niet uniek in. Uiteraard hoop ik dat je nog vele jaren in gezondheid van je pensioenuitkeringen kunt genieten!

  7. l.lagemaat zegt op

    Van het ingevulde en van handtekening voorziene formulier maak ik een kopie.

    Daarna wordt het formulier aangetekend opgestuurd.

    Vervolgens maak ik een kopie van het verzendbewijs en stuur dat per e-mail op met
    de mededeling dat het formulier aangetekend opgestuurd is.

  8. Hans van Mourik zegt op

    Johan je kan met DigiD ook vragen of ze het met DigiD willen op sturen.
    Heb 2 x gedaan,omdat ik naar Nederland ging en gevraagd of eerder of uitstel.
    Ze hebben mij het direct gedaan via DigiD.de volgende dag.
    Weet niet of ze het ook opsturen,met email doe het alles met DigiD.
    Helaas moet je naar hun per post versturen

    • johnny zegt op

      kan ook via digid

    • wil zegt op

      Ook wij ontvangen via DigiD van SVB een Bewijs van Leven. Wij gaan hiermee naar het SSO in Hua Hin om het te laten tekenen. Hierna sturen wij alles per e-mail naar de diverse pensioenfondsen. Is echt een fluitje van een euro cent of Bath.

      • Willem zegt op

        Ik lees meermaals dat iemand iets via Digid ontvangt of vestuurd. Dat klopt niet. Digid is slechts een beveiligde login voor overheidsdiensten. Eenmaal ingelogd ben je op de website mijn overheid.nl of de belastingdienst etc. Met digid verstuur of ontvang je niets.

  9. Jochen Schmitz zegt op

    Ik begrijp de problemen niet.
    Elk jaar stuur ik het bewijs van in leven zijnde per scan naar verschillende instanties.
    De volgende dag stuur ik per aanteken de originele stukken op en vraag na 3 weken via mijn Digitaal nummer of ze alles hebben ontvangen.
    Nog nooit in 12 jaren problemen gehad.
    Jochen

  10. Joost-Buriram zegt op

    Ik stuur mijn Attestatie de Vita, voor mijn PMT pensioen ingevuld en ondertekend op per e-mail en een paar uur later krijg ik dan per e-mail een ontvangbewijs.

    Toevallig krijg ik vandaag een bericht binnen, van 20 december, dat de door mij opgestuurde gegevens verwerkt zijn via de administratie. Ook staat er in deze brief dat ik mogelijk geen nieuw formulier ‘Bewijs van in leven zijn’ meer krijg, met de mededeling:

    Wanneer u een AOW-uitkering ontvangt van de Sociale Verzekeringsbank, moet u ieder jaar al een ‘Bewijs van in leven zijn’ sturen naar de SVB. Wij krijgen het van de SVB door wanneer u dit heeft gedaan, in dat geval ontvangt u van ons geen verzoek voor een nieuw ‘Bewijs van in leven zijn’.

    Omdat ik een DigID heb stuur ik mijn ‘Bewijs van in leven zijn’ digitaal via Mijn SVB terug (kies ‘Vraag of mededeling’), ook hier krijg ik binnen een paar uur een ontvangbewijs digitaal terug gestuurd.

    Tips voor het uploaden van documenten vindt u op mijnsvb.nl.

    • Lenthai zegt op

      Door welke instantie laten jullie die attestatie de via ondertekenen. Vroeger kon dat bij de immigratie, maar die doen dat niet meer. Alle pensioen instanties accepteren het bewijs van in leven zijn van de AOW, maar Zwitserleven niet. Ik heb weinig zin om daarvoor iedere keer naar de ambassade in Bangkok te gaan. Dat Zwitserleven gevoel ben ik al jaren geleden kwijtgeraakt, wat een ambtenarij daar,

      • Joost-Buriram zegt op

        Voor mijn PMT-pensioen ging ik altijd met mijn Attestatie de Vita naar mijn huisarts, die zette daar gratis een stempel en een handtekening op en dit werd geaccepteerd door de PMT.
        Met de Attestatie de Vita voor mijn AOW-uitkering moet ik naar het plaatselijk Social Security Office (SSO) kantoor, die controleert de formulieren en zet daar ook gratis een stempel en handtekening op.
        Daarna download ik de formulieren en stuur ze via internet naar de desbetreffende instantie op, binnen een paar uur krijg ik dan het bericht van ontvangst terug gestuurd.

  11. Joost M zegt op

    Al die pensioenfondsen vragen hetzelfde…Bewijs van in leven zijn
    SVB is een overheidsinstantie en deze papieren zijn officieel. Getekende SVB papieren meteen ook naar pensioenfondsen gestuurd per E-mail en geaccepteerd , waardoor alles op een datum is gekomen
    Van een pensioenfonds bericht gekregen dat ze voortaan de SVB raadplegen.
    Dit scheeld een hoop gedoe.

  12. Hans van Mourik zegt op

    Dat klopt Willem, ik bedoel met DigiD. Inloggen,bij desbetreffende instantie.
    Dan ontvangt je het.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website