De Thai, een spaarzaam volkje

Door Hans Pronk
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , , , ,
26 oktober 2023

Natuurlijk, veel Thai lenen meer dan verstandig is. Vaak voor een (te) dure auto maar nog vaker uit noodzaak, bijvoorbeeld voor de studie van de kinderen, voor aankoop van kunstmest, voor de start van een bedrijfje of voor onverwachte uitgaven.

Wat het beeld ook beïnvloed zijn de verhalen die regelmatig de ronde doen dat de Thai niet verder kijkt dan de dag van vandaag en dat wordt dan geïllustreerd met verhalen over bardames die – althans voor de covid-crisis – een ruim inkomen hadden maar waarbij het geld net zo makkelijk weer de deur uitvloog. Maar de meeste Thai moeten hard werken voor hun geld en beseffen daardoor de waarde van geld, nog meer dan de gemiddelde farang dat besef heeft. En in hun omgeving zien ze ook talloze voorbeelden van mensen die op hun oude dag van 600 baht per maand rond moeten zien te komen of die door tegenslagen in het leven en door matige sociale voorzieningen aan de grond zitten. Die Thai willen zich beschermen tegen dergelijk onheil door indien mogelijk nu en dan wat opzij te leggen. Ik zal daar enige voorbeelden van geven.

Zo ken ik een assistent-lerares met een maandinkomen van 10.000 baht. Voor haar ruim voldoende omdat ze zuinig leeft, nog bij haar ouders woont en geen kinderen heeft. Van haar inkomen geeft ze een paar keer per week geld aan goede doelen variërend van mensen die hun huis door brand verloren hebben tot olifanten die hongerlijden en natuurlijk de nodige boeddhistische instellingen. Daarnaast belegt ze in een staatsfonds met een rendement van 4% waar zij als lerares toegang tot heeft. Ze volgt momenteel een beleggingscursus omdat ze ook in aandelen wil gaan beleggen. Verder ken ik een student die bezig is aan zijn laatste studiejaar en toch ook al wat aandelen heeft gekocht. Het zijn natuurlijk maar twee voorbeelden maar opvallend is dat ze alle twee ongevraagd dit aan mij vertelden, onafhankelijk van elkaar. Mogelijk een trend onder de jongeren in Thailand met een goede opleiding.

Ouderen

Van ouderen in mijn omgeving (Isaan) kan ik geen voorbeelden geven dat ze in aandelen beleggen. Die sparen veelal op een andere manier. Zo ken ik een echtpaar op leeftijd waarvan de man naar schatting een inkomen heeft van 30.000 baht en de vrouw als kapster waarschijnlijk ook wel meer dan het minimuminkomen verdient. Naast de aanschaf van een auto kopen ze af en toe wat stukjes land op als zekerheid voor hun oude dag. Maar ook gewone boerenfamilies doen dat als ze daartoe de middelen hebben. Zo is er een familie waarbij de man naast het bewerken van zijn rijstveld ook nog als vrachtwagenchauffeur werkt en waarbij zijn vrouw op de lokale markten groente verkoopt. Toch slagen ook zij erin om af en toe wat grond bij te kopen.

Maar ongetwijfeld de meest populaire oudedagsvoorziening in Thailand is goud. En daar zijn diverse redenen voor. Zo zijn er vrijwel geen bankfilialen op het platteland en komen veel Thai die op het platteland wonen vrijwel nooit in steden. Als goed alternatief voor een bankrekening wordt dan goud gebruikt. Alleen al in een provinciehoofdstad als Ubon zijn er tientallen goudwinkels waar je goud kan aankopen maar ook kan verkopen waarbij het verschil tussen de aan- en verkoopprijs slechts zo’n 3% bedraagt in geval van muntjes en voor de meer populaire kettingen iets meer. Dat goud kan ook nog eens bij een pandjesbaas tijdelijk ingewisseld worden voor geld of als onderpand dienen voor een lening bij kennissen. Zo kregen wij eens ongevraagd een gouden ketting als onderpand van een lening. Met zo’n onderpand kan je er natuurlijk verzekerd van zijn dat je je geld terugkrijgt. Goud heeft zich overigens al zo’n 3000 jaar bewezen als waardevaste belegging alhoewel natuurlijk wel onderhevig aan prijsschommelingen. Wie weet trouwens dat goud deze eeuw een hoger rendement heeft opgeleverd dan elke willekeurige effectenbeurs? En met de huidige ronduit extreme maatregelen van veel centrale banken mag je verwachten dat die trend nog jaren doorzet.

Goud

Wie twijfelt aan het goudbezit van de gemiddelde Thai heeft niet goed opgelet en de rijen bij de goudwinkeltjes de afgelopen maanden gemist. De mensen in die rijen stonden daar om hun goud te verkopen en het aanbod was zo groot dat sommige goudwinkels moesten sluiten omdat ze geen geld meer hadden om het goud op te kopen. Dat goud is uiteindelijk aan o.a. Zwitserland verkocht (terwijl Thailand meestal een importeur is van goud) en wel in zulke grote hoeveelheden dat het volgens de centrale bank van Thailand een groot aandeel had in de positieve handelsbalans van Thailand in die maanden en zelfs heeft geresulteerd in een duidelijk hogere koers van de baht. De Bangkok Post verklaarde dat grote aanbod van goud uit de hoge goudkoers. Thaise mensen zouden goud kopen wanneer het goedkoop is en verkopen als het duur is, in tegenstelling tot veel westerse beleggers die pas gaan kopen als de stijging al een tijdje aan de gang is. De Bangkok Post heeft daarin ongetwijfeld gelijk maar het is maar een gedeeltelijke verklaring.

Het grootste aandeel in de verkoop is ongetwijfeld het beroep van de goudbezitter geweest op de functie van goud als redmiddel in moeilijke tijden. En het waren moeilijke tijden voor veel Thai de afgelopen maanden en ze waren dus genoodzaakt om een deel van hun goud te gelde te maken om te kunnen overleven. Want goud is niet in de eerste plaats een belegging maar meer een betrouwbare verzekering om tegenslagen op te kunnen vangen. Die verzekering zou wel eens van onschatbare waarde kunnen blijken te zijn als er zoals sommige economen verwachten hyperinflatie komt in de westerse wereld zoals 90 jaar geleden ook in de Weimar republiek optrad. En die verwachting is gebaseerd op de huidige extreme geldschepping en op het feit dat de centrale banken de rente met de huidige schuldenpositie van veel overheden, bedrijven en particulieren onmogelijk veel kunnen verhogen. Toen de inflatie 40 jaar geleden de kop opstak kon die inflatie succesvol onderdrukt worden door in Nederland bijvoorbeeld de rente op staatsschulden en op hypotheken te verhogen tot 13% en in de UK zelfs tot ruim 20%. Zo’n noodmaatregel kan nu niet meer. Mocht er hyperinflatie komen – wat ik niet verwacht en zeker niet voorspel maar ook weer niet uitsluit – dan is de Thaise rijstboer spekkoper in zijn positie als voedselproducent en met zijn goudbezit. En de farang met z’n waardeloze euro’s, yens, dollars of ponden zal dan veelal afhankelijk zijn van die rijstboer. De rollen zijn dan drastisch omgedraaid. Een extra reden om nu al aardig te zijn voor onze Thaise medemens want we hebben ze mogelijk hard nodig over enige tijd.

Irrationele lening

Tot slot nog een voorbeeld van een onnodige en irrationele lening van een Thaise rijstboer. Waarmee ik niet wil aantonen dat de gemiddelde Thai onverantwoorde leningen afsluit maar wel dat de beweegredenen voor irrationeel gedrag weinig verschillen van die van de gemiddelde farang. De betreffende rijstboer had het niet breed – geen auto bijvoorbeeld – maar wat ongetwijfeld aan hem knaagde was dat van de 4 gezinsleden – naast de boer ook zijn vrouw en twee dochters – hij het minste bijdroeg aan het gezinsinkomen. En nog belangrijker, hij had het oog op een jonge vrouw laten vallen en hij wilde graag indruk op haar maken. Hij besloot een landbouwmachine aan te schaffen die natuurlijk met een lening gefinancierd zou moeten worden met de grond van zijn vrouw als onderpand. Zijn vrouw was daar op tegen maar zwichtte uiteindelijk.

Er is ook nog even sprake geweest dat wij geld zouden lenen maar mijn vrouw vond dat onverantwoord omdat er al genoeg landbouwmachines waren in het betreffende dorpje en bovendien ging het om aardig wat geld. Het is de boerenfamilie uiteindelijk toch gelukt om de financiering rond te krijgen en we zijn nu twee jaar verder. Ze zijn er gelukkig tot voor kort in geslaagd om de aflossingen en rentebetalingen op tijd te voldoen maar momenteel dreigt een boeterente vanwege te late of onvoldoende betalingen. Mijn vrouw heeft met haar hand over haar hart gestreken – het ging gelukkig niet om een groot bedrag – dus ze zijn weer een jaartje veilig. En de rijstboer? Die had inderdaad succes bij zijn vriendin want die is nu zwanger al is ze er ondertussen ook wel achter gekomen dat het bezit van een landbouwmachine niet hoeft te betekenen dat je succesvol in het leven bent.

Is zoiets nu typisch Thais? Nee, mijn geschiedenisleraar op de middelbare school verklaarde het gedrag van veel machthebbers al met de kreet “cherchez la femme”, wat vertaald zo veel betekent als “zoek de vrouw”. Van Julius Caesar tot de Franse koningen kon hij hun soms uitermate vreemde beslissingen verklaren door te wijzen op de vrouwen in hun omgeving. Overigens is die kreet niet afkomstig van een historicus maar van een schrijver, maar dit terzijde.

Dat vreemde gedrag is niet beperkt tot Franse koningen. Zo vertelde een kennis mij eens in een vrijmoedige bui dat hij in z’n jeugd maandenlang vele kilometers had hardgelopen om af te vallen in een waarschijnlijk hopeloze poging meer kans te maken op de gunsten van een jongedame waar hij zo’n oog op had laten vallen. En welke man zal ontkennen dat hij ooit dwaze dingen heeft gedaan om in de gunst te komen van een vrouw. Ik in ieder geval niet al zal ik niet in detail treden.

Vraag aan onze lezeressen: zijn vrouwen ook zo irrationeel?

43 reacties op “De Thai, een spaarzaam volkje”

  1. Mike zegt op

    Leuk artikel maar de beurs bestaat niet alleen uit waardestijging zoals dat bij goud wel het geval is, reken het dividend mee en je krijgt een heel ander plaatje. Total Return Stock Index van de laatste 50 jaar :

    Stock market : 13.611%
    Goud : 4.772%

    Dat is nogal een verschil. Bron :https://www.longtermtrends.net/stocks-vs-gold-comparison/
    Scroll 1 grafiek naar beneden voor de “Including Dividends: Total Return Stock Index”

    • Hans Pronk zegt op

      Je hebt natuurlijk gelijk dat je dividend moet meerekenen. En dat de keuze van de periode van groot belang is. Maar ook als je het dividend meerekent is goud deze eeuw tot nu toe superieur. Bij een periode van 50 jaar inderdaad niet. Maar eigenlijk gaat het om de toekomstige ontwikkelingen en dat blijft altijd onzeker. En goud moet je niet als een belegging zien maar meer als een verzekering, bijvoorbeeld tegen hyperinflatie.

      • Ger-Korat zegt op

        Beste Hans, het ging over cijfertjes en dan wil ik altijd wel even kijken en heb dan dezelfde link van Mike gebruikt. Zelfs over een eeuw = 100 jaar kan je de vergelijking van een haas met een slak maken:

        goud: 8166 % stijging
        aandelen (total return stock index) : 1482131% stijging

        inderdaad ik heb het wel een paar gechecked, echt een rendement van 1,4 miljoen procent voor de aandeeltjes en dat is een rendement van 181 x zoveel. Doe mij maar een kilo aandelen in plaats van een kilo goud, of zo iets.

      • Mike zegt op

        Dat is niet correct , 100 jaar beurs v.s goud ”

        Stock market : 1.482.000 %
        Goud : 8.166

        Zelfs zonder dividend is de stock market een heel eind beter dan goud in 100 jaar: 24.533%

        Goud is een aardige belegging als het mis gaat met de beurs, maar dat zijn meestal korte periodes met uitzondering van de 1929-1939 situatie. We hebben nu echter een totaal andere economie dan die van voor de WO2. De grootste verandering van daarna is helaas het loslaten van de goudstandaard ergens in de jaren 70 door de USA.

        • Hans Pronk zegt op

          Je hebt helemaal gelijk door te wijzen op het loslaten van de goudstandaard. Voor die tijd (1971/Nixon) was de goudprijs min of meer bevroren dus dan heeft vergelijken geen zin. Dat ik zelf gekozen heb voor een relatieve periode van 20 jaar (“deze eeuw”) komt omdat de geldschepping pas in de laatste 20 jaar goed op gang gekomen is en dat verklaart waarom goud het juist in die periode zo goed heeft gedaan. En omdat we mogen verwachten dat de geldpersen voorlopig nog wel overuren zullen maken mag je ook een verdere stijging van goud verwachten. Da is natuurlijk geen voorspelling van mij, daar waag ik mij niet aan.

  2. Tino Kuis zegt op

    Dit is een waardevol verhaal, Hans, en ik sta er volkomen achter. De meeste Thais gaan redelijk goed met hun geld om, en er wordt best veel gespaard. Er zijn veel dorpsfondsen waar mensen geld inleggen bv als een soort uitvaartverzekering. Ook bepaalde soorten levensverzekeringen dienen als een soort spaarpot: ze keren dan op hogere leeftijd al uit.

    Het is fijn dat je je zo goed op de hoogte stelt van wat er in Thailand omgaat. :

    • Hans Pronk zegt op

      Bedankt Tino,
      Toevallig heb ik ook een keer gehoord hoeveel zo’n dorps uitvaartverzekering uitkeerde. Een heel hoog bedrag gezien de lage premie. Ik denk dat dat komt omdat de mensen die het dorp verlaten geen premie meer betalen en dus ook geen uitkering meer krijgen. Dat ingelegde geld zijn ze dan kwijt en dat komt weer ten goede aan de achterblijvers. En blijkbaar geen overhead kosten zoals in Nederland.

      • Tino Kuis zegt op

        O ja, en dan heb je ook nog een soort particuliere spaargroepen, de dorpsbank. Je legt iedere maand een beetje geld in en dan kun je lenen als dat opeens nodig mocht zijn.

    • Hans Pronk zegt op

      Beste Tino, op internet heb ik niet zo gauw wat kunnen vinden over die dorpsfondsen, maar eigenlijk is het buitengewoon interessant mede omdat ik denk dat het mogelijk al een honderd jaar redelijk functioneert zonder expertise wat betreft beleggen, premiehoogtebepaling en bepaling van de hoogte van de uitkering (ik krijg in mijn hoogmoed bijna de neiging om advies te gaan geven maar zal dat toch maar niet doen). Het lijkt erg fraudegevoelig maar blijkbaar is dat geen probleem. Het wijst ook op een sterke sociale cohesie.

  3. JM zegt op

    Ik denk dat de meeste Thai niet kunnen sparen omdat er gewoonweg geen geld is.
    Velen zullen hun wagen moeten inleveren bij de bank omdat ze die niet meer kunnen betalen.
    Of een slimme zet van de bank bijlenen kan je.
    Om je nog meer in de put te helpen

    • Hans Pronk zegt op

      Soms sta je verbaasd dat hele armen mensen toch goud blijken te bezitten. Dat zullen inderdaad niet de mensen zijn die een auto gekocht hebben met geleend geld. Zo ken ik ook een Laotiaanse vrouw die al tientallen jaren in Thailand woont in een zelfs voor Isaanse begrippen buitengewoon armoedig hutje. Toch had ze een gouden ketting van 50 stang en toen het financieel wat beter met haar ging heeft ze die – tegen bijbetaling natuurlijk – ingeruild voor een ketting van 1 baht.

      • Rob V. zegt op

        In ‘Welcome to Bangkok slaughterhouse’ waarin father Joe het leven in de sloppenwijk van Klong Toey beschrijft komt een anekdote voor over een brand die een deel van de wijk in de as legt. Nadat het vuur geblust is gaan de bewoners snel opzoek om in de restanten te graven naar hun verborgen goud (kettingen etc.).

        • Rob V. zegt op

          En nog bedankt voor dit degelijke stukje beste Hans. 🙂

  4. l.lagemaat zegt op

    Verschil aankoop – verkoop goud zou slechts 3 procent zijn. Helaas ligt dit iets anders.
    Pandjes kopen niet in met 3 procent verschil!

    Ook de goudprijs is niet stabiel! Nu staat de goudprijs per baht hoog.
    Bij verkoop is de klant altijd de dupe, omdat de goudwinkel en edelsmid geen interesse heeft
    in het goud van particulieren.

    • Hans Pronk zegt op

      Bij de pandjesbaas moet je rente betalen en dan zal je inderdaad snel meer dan 3% moeten betalen. Maar de goudwinkel wil je goud graag hebben want hij leeft van ver- en inkoop. En als het aanbod groot is zoals de afgelopen maanden, dan kan het altijd naar Zwitserland geëxporteerd worden. De kosten van transport zijn gering, zelfs inclusief de benodigde diefstalverzekering.
      In Nederland ligt dat duidelijk anders omdat de personeelskosten (en allerlei belastingen) een grote marge noodzakelijk maken.

      • willc zegt op

        Wat Hans zegt is correct,mijn vrouw kocht enkele jaren geleden goud voor 18000 Bth per bath en heeft nu verkocht voor 24,500 bth per bath.
        (Tip) Het hangt ook sterk af welke winkel je inruilt,scheelt soms meer dan 1000 bath per winkel.
        Dus eerst informeren,het is dus niet zo dat je in elke winkel dezelfde prijs krijgt.

        • Hans Pronk zegt op

          Nog een tip: verkoop het goud in dezelfde winkel waar je het gekocht hebt, zo mogelijk met het aankoopbewijs. Waarschijnlijk krijg je dan de beste prijs. Mogelijk verklaart dat ook het verschil van 1000 baht.

  5. chris zegt op

    Het verhaal dekt volstrekt niet de titel. Het gaat eigenlijk aleen over het aan- en verkopen van goud. Volgens mij heeft dat niet erg veel met sparen te maken maar met het vererven. Het meeste goud en het geld op grond van het te gelde maken van dat goud is soms al decennia lang in de familie. Men weet vaak niet hoe het in de familie terecht kwam maar soms door de sin-sod van oma.
    De Thais zijn op basis van de cijfers helemaal geen spaarzaam volk maar een sterk consumentistisch volk: wat men (bij de buren) ziet moet men hebben (auto, mobieltje, flatscreen, brommer) en wel zo snel mogelijk. En dus wordt er geleend en gegokt want dat zijn de snelste manieren (denkt men) om aan cash geld te komen. Leningen worden meestal niet afgelost maar het ene gat wordt het andere gedekt. En met gokken gaat veel geld verloren, ook soms geleend geld. Daarvan heb ik in mij eigen condo-gebouw niet 1 , maar tientallen voorbeelden. En er zijn ook spaarzame Thais, maar dat is een ruime minderheid. Mijn ex-vriedin was niet spaarzaam, die was vrekkig: nooit nieuwe keren (alleen tweedehands), zelfs in het weekend droeg ze haar uniform van de zaak (want dat was gratis); eten werd nooit weggegooid maar opgewarmd voor de lunch van de volgende werkdag, de brommer was 40 jaar oud en werd voortdurend opgelapt. Gevolg was dat ze twee huizen had en een slechte gezondheid. (met name maag- en darmklachten)

    • Hans Pronk zegt op

      Het massaal verkopen van goud in de afgelopen maanden terwijl er normaal meer goud gekocht dan verkocht wordt (Thailand importeert meestal goud) suggereert toch wel heel sterk dat het goud verkocht is om het hoofd boven water te houden. En daar spaar je o.a. voor. Bij de aankoop van goud hoop je dat het nooit nodig is om te verkopen en dan gaat het over op de kinderen.
      En verder vermoed ik dat de aankoop van goud niet verwerkt is in de cijfers waar je naar verwijst.

      • chris zegt op

        Je spaart om het hoofd boven water te houden?????? Nee, de Thais hebben hun goud verkocht om het hoofd boven water te houden omdat zij niks, ook geen spaargeld hebben. Nog sterker, enkele arme sloebers hebben niet eens een bankrekening.

    • Tino Kuis zegt op

      Ja, ja, chris.

      De cijfers zeggen dat in Thailand 10% van het nationaal inkomen wordt gespaard (dat zal wel voor een groot gedeelte bij de midden-en hogere inkomens zijn), Particuliere schulden zijn 85% van het nationaal binnenlands product, in Nederland in dat meer dan 200%.

      Leningen worden meestal niet afgelost? Echt waar? Wie gaat er dan nog uitlenen? Ik geloof niet wat je zegt. De meeste leningen worden wel afgelost.

      Misschien moet je eens verder gaan kijken dan je condo.

      • chris zegt op

        Dat doe ik, en heel vaak, en mijn vrouw komt in heel Thailand voor haar werk.
        het lijkt er op dat de gwneThai bvoor jou heilig is en de rije Thais en het legernatuurlijk de booswicten, de zware jongens.
        Maar misschein moet je eens wat lezen over de schuldenproblematiek van de Thaise huishoudens.Zal een voorzet geven maar er zijn tientallen andere artikelen (naast de moeiijk te achterhalen officieuze schulden bij loansharks en spaarcooperaties).

        https://www.thailand-business-news.com/banking/75454-thailands-dangerous-debt-addiction.html
        https://www.bangkokpost.com/business/1804389/household-debt-up-7-4-in-2019-amid-economic-woes
        htthttps://www.thaiexaminer.com/thai-news-foreigners/2019/09/18/personal-debt-thailand-bank-governor-suffiency-economic-thinking-young-thai-people/ps://tradingeconomics.com/thailand/households-debt-to-gdp
        https://news.cgtn.com/news/2020-03-28/COVID-19-leaves-Thailand-high-household-debts-high-odds-of-recession–Pel2pphmJq/index.html
        https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1910092/student-loans-boost-as-crisis-bites
        http://www.en.moe.go.th/enMoe2017/index.php/articles/476-student-loan-defaults-blamed-on-poor-discipline

        Die 85% zegt helemaal niks als het echte GDP wordt gemaakt door een minderheid van de bevolking. In Nederland dragen veel meer mensen bij aan het GDP. Kijk maar eens naar de geniddelde inkomens.

        • Tino Kuis zegt op

          OK, chris, ik pik er even één bron uit:

          https://www.bangkokpost.com/business/1804389/household-debt-up-7-4-in-2019-amid-economic-woes

          Citaat uit dat artikel:

          Mr Thanavath said Thailand’s household debt has increased every year, but the ratio to GDP remains below 80%.

          “Most debts are incurred for necessary items such as car purchases and housing loans,” he said. “The rate now of 78% to GDP is not yet regarded as worrisome.”

          Thaise private schuldenlast ‘is nog niet zorgelijk’.
          Uit een andere bron weet ik dat in Thailand ruim 50% van de schulden hypotheken (een vorm van sparen…) zijn, 25% voertuigen en de rest vele andere zaken. Het grootste probleem zit bij de loan sharks die heel veel rente vragen wat niet mag maar waar de regering weinig aan doet. Drie keer raden waarom niet.

          En ik zal nooit meer iets naars over het leger zeggen. Legercommandant Apirat zei dat het leger ‘heilig’ is, waarbij hij het Thaise woord ‘saksit gebruikte, heilig als God of de Boeddha.

          • Tino Kuis zegt op

            Moderator: Off-topic.

          • Johnny BG zegt op

            Ik ken de betrouwbaarheid van de link niet maar er zou wel degelijk iets gedaan zijn aan het loan shark gebeuren.
            Dat een loan shark trouwens dit kan zijn heeft veel meer te maken met het gebrek de tering naar de nering te kunnen zetten. Geldleners zijn geen slachtoffer maar veroorzaker van een probleem op een enkel geval na uiteraard.

            https://www.pattayamail.com/business/thai-police-arrests-nearly-5500-loan-sharks-and-debt-collectors-305732

          • khun moo zegt op

            Tino,

            De ration to GDP is gebaseert op officiele leningen via de bank neem ik aan.
            De werkelijke schuldenlast is niet zichtbaar in cijfers.

            Wat voertuigen betreft is er vaak een zeer laag aankoop bedrag en een maandelijkse betaling.
            Hier is dus geen sprake van een lening , maar wanneer enkele maanden niet betaald wordt de auto in beslag genomen en ben je je eerder betaalde termijnen kwijt.

            Hyphotheek op een huis komt bij de armere bevolking niet voor.
            Op golfplaten en een aantal gemetselde stenen heb je geen hypotheek nodig.
            Door gokken en drankverslaving ontstaan er schulden.

            • TheoB zegt op

              Op de laatste zin na ben ik het met je eens khun moo.
              Uit eerdere reacties van jou begrijp ik dat drank- en gokverslaving in jouw directe omgeving de grootste boosdoener is, maar in mijn Thaise omgeving is dat minder het geval. De laatste 2 jaar is het vooral gebrek aan inkomen, want geen werk. Vanuit de Thaise overheid was er nauwelijks ondersteuning.

              Deze bijdrage van Hans Pronk is van 2 jaar geleden en sindsdien is de schuldenlast aanzienlijk verslechterd, zoals te zien is aan dit grafiekje (https://tradingeconomics.com/thailand/households-debt-to-gdp) van trading economics.
              In het begin van de coronapandemie konden veel mensen hun kosten van levensonderhoud en schulden betalen door hun spaargelden aan te spreken en goud te verkopen, maar je ziet de schuldenlast vanaf Q1 2020 al gestaag stijgen. Waarom Q2 2021 een dipje laat zien weet ik niet, maar misschien is het omdat men massaal zijn goud aan het verkopen is?
              In Q3 2021 schiet de schuldenlast omhoog (al het goud is al verkocht?) en moet er geleend worden om de eindjes aan elkaar te knopen.
              De mensen aan de onderkant van de maatschappij, die zoals altijd de hardste klappen te verduren krijgen, hebben alles van waarde al verkocht of verpand en kunnen alleen nog bij loansharks terecht. Bij gebrek aan onderpand wordt door die lui meestal 20% per maand rente gerekend.

              • piet zegt op

                30% tot 60% per maand rente en loansharks zijn als een olievlek over heel Thailand verspreid.
                Aan de top de grote bazen van de loansharks zijn hoge militairen en politiefunctionarissen
                voorbeeld thaise vrouw leent 5000 baht tegen 1% per dag rente.
                de thaise vrouw betaald al 1 jaar 1500 baht rente dus heeft in 1 jaar 18000 baht rente betaalt over een bedrag van 5000 baht vanwege het feit dat ze de resterende 5000 baht niet kan terugbetalen en nu tot einde der dagen 1500 baht rete per maand betaald.

      • Ger-Korat zegt op

        Ja dat Nederland een hoge schuldenlast kent komt door de hypotheken. Maar dat is toch gewoon vermogensopbouw en tegenover de hypotheekschulden staat dan de waarde van de woning welke gemiddeld genomen 2x zo groot is en per saldo dus positief is. Voordeel van de hypotheekschulden is ook dat dit belastingvoordeel oplevert en dus meer besteedbaar inkomen. Vergelijking met Thailand gaat volkomen mank, de Nederlanders sparen bijvoorbeeld ook veel voor sociale voorzieningen en zijn verzekerd voor elk soort onheil zoals werkloosheid, langdurige ziekte etc. En er wordt verplicht gespaard voor pensioenen waardoor deze tot de hoogste spaarpotten ter wereld behoren.

        https://economie.rabobank.com/publicaties/2018/juli/nederlandse-huishoudens-weinig-vrij-spaargeld/

        binnen deze link zijn vele doorverwijzingen naar andere waarin meer wordt verklaard en toegelicht.

    • Hans Pronk zegt op

      Chris, je gaat er waarschijnlijk van uit dat goud geen geld is. Graag wijs ik je erop dat sommigen goud als het enige geld zien: “Money Is Gold, and Nothing Else” Gold is money. … Following the Panic of 1907, John Pierpont Morgan was called to testify before Congress in 1912 on the subject of Wall Street manipulations.”
      Weliswaar een uitspraak van meer dan een eeuw geleden, maar gezien het feit dat centrale banken nog steeds goud bezitten en zelfs bijkopen mag je aannemen dat er in al die tijd niets veranderd is. Alhoewel, in die tijd zijn alle munten losgekoppeld van goud en dus nergens meer door gedekt, behalve dan door het vertrouwen dat anderen het accepteren voor het verlenen van diensten en het leveren van goederen. En zoals je ongetwijfeld weet, vertrouwen gaat te paard en komt te voet.

      • chris zegt op

        Volgens mij is goud geen geld, maar edelmetaal net zoals zilver, dat geld opbrengt als ik het verkoop. Net zoals olie, vintage auto’s en zeldzame objecten als vazen, schilderijen, munten en postzegels en grond.
        Het voordeel van goud (en zilver) is dat het klein is, dat je geen verstand van de waarde hoeft te hebben omdat het per gewicht verkocht en gekocht wordt en zodoende zijn er honderden winkels in Thailand waar je goud kunt inkopen en verkopen; en nauwelijks winkeltjes met postzegels of antiek.
        Maar ik ben er zij zeker van dat je beter je geld kunt steken in kunst dan in goud. Of in een internet-bedrijf als Amazon of Facebook. Maar ja, daarvoor moet je wel een boel kennis vergaren.

        • Hans Pronk zegt op

          Chris, dat goud geen geld is, is een niet te verdedigen stelling. Het volgende staat op de site van de DNB: “Centrale banken als DNB hebben daarom van oudsher veel goud in huis. Goud is namelijk het ultieme appeltje voor de dorst: het vertrouwensanker voor het financiële stelsel. Als het hele systeem instort, biedt de goudvoorraad een onderpand om opnieuw te beginnen.”
          Ja, als het systeem instort gaat DNB dus waarschijnlijk nieuw geld uitgeven dat wel gekoppeld is aan goud en dat daardoor niet aan inflatie onderhevig is en dat het vertrouwen van iedereen op deze wereld zal hebben. Nu kan je bij de DNB je euro’s echt niet inwisselen voor goud. Als je dat probeert, dan zullen ze zeggen: “ga maar ergens anders proberen je papiertjes of je nullen en enen op een computer om te wisselen in goud. Ons goud krijg je niet.”
          Je begrijpt de cruciale functie van goud niet.

          • chris zegt op

            Met geld kan ik betalen, in de supermarkt, bij de bakker en slager en kan ik mijn huur betalen. Dat kan met goud NIET. En DAAROM is goud geen geld. Goud is waarde en waardevol en het blijkt dat die waarde duurzaam is. Maar op zichzelf is goud niks waard. Daarom drukken we dat uit in valuta en dat is gewoon een afspraak. Duurzamer soms dan de munteenheid waarmee ik mijn boodschappen doe. Maar probeer voor de aardigheid eens om de wekelijkse boodschappen bij de Tesco te betalen met een gouden ring. Veel succes.

            • willc zegt op

              Sorry Chris,niet mee eens ;valuta is niets waard een papiertje kost geloof ik 10 ct had ik eens gehoord
              Je vergeet 1 ding ; geld kan je bijprinten ,kijk maar de USA met hun printschuld van 21 biljoen.Goud niet ,vandaar de waardevastheid door de eeuwen heen.

            • Hans Pronk zegt op

              Een paar maanden geleden is er een huis in Vietnam gekocht en betaald in goud. Het kan wel al is het nog een grote uitzondering omdat o.a. de kassystemen er niet op ingericht zijn. Maar er zijn al cryptocurrencies in ontwikkeling die gekoppeld zijn aan goud en dan kan je in milligrammen of zelfs microgrammen goud betalen, mits de tegenpartij dat accepteert natuurlijk. Maar dat zou een enorme vlucht kunnen nemen want wereldwijd is de goudprijs overal vrijwel hetzelfde.
              Met gouden muntjes of gouden ringen betalen zal altijd wel onhandig blijven en daarom werd papiergeld geïntroduceerd. Oorspronkelijk gekoppeld aan en inwisselbaar voor goud. Je betaalde toen eigenlijk met goud. Dat systeem is helaas verwaterd door politici en centrale bankiers en daardoor bestaat er nu het risico op een totale ineenstorting van het huidige systeem zoals De Nederlandse Bank ook aangeeft. En gaan we mogelijk weer terug naar het oude systeem, geschoeid natuurlijk op een moderne leest. En dan betalen we weer met goud.
              Nu ben je toch wel overtuigd?

              • chris zegt op

                In sommige landen kun je wel met goud betalen, in de meeste niet. Het is geen wettig betaalmiddel. Of de verkoper iets accepteert als tegenwaarde ligt aan de verkoper. Ik kan waarschijnlijk ook wel een huis kopen met een echte Van Gogh.
                Het huidige systeem saat op instorten omdat het niet meer de Centrale Bank is die met het drukken van geld geld creertmaar omdat alle banken via leningen giraal geld creeren dat daarvoor niet bestond.
                https://www.monetaryalliance.org/how-is-money-created-today/
                Wij gaan nooit meer met goud betalen maar met lokale munten waarmee alleen regionaal kan worden betaald. Dat is al lang aan de gang in menig land of district.

                • Hans Pronk zegt op

                  Nee Chris, je kunt geen huis kopen met een Van Gogh. Een Van Gogh voldoet lang niet aan al de eisen waar geld aan moet voldoen. Je kan bijvoorbeeld een goudstaafje doormidden zagen zonder dat de waarde echt verandert. Als je dat met een Van Gogh doet heb je niets meer. Zie bijvoorbeeld https://medium.com/datadriveninvestor/why-was-gold-used-as-money-over-all-other-elements-56fd3f943f84.
                  Goud is echt niet voor niets al duizenden jaren geld. En het zou mij verbazen als dat niet zo zou zijn bij buitenaardse beschavingen.

            • jan zegt op

              Ja Chris met u tegoedbon>geld kan u betalen zolang er geen hyperinflatie is.
              Zeg maar dag tegen u Euro,s….als het zo doorgaat !

              Veel landen zijn bang geworden dat hun Banktegoeden in de toekomst mogelijk worden bevroren door Amerika als men niet langer in de pas loopt.

              Vladimir Poetin onthult de creatie van een nieuwe internationale reservevaluta op de 14e BRICS-top – Turkije, Egypte en Saoedi-Arabië overwegen zich aan te sluiten bij BRICS
              https://fintechs.fi/2022/07/25/brics-nations-plan-to-create-a-new-international-reserve-currency/

              Daarnaast overwegen Turkije, Egypte en Saoedi-Arabië om zich aan te sluiten bij de BRICS-groep. Analisten geloven dat de stap van BRICS om een reservevaluta te creëren een poging is om de Amerikaanse dollar en de SDR’s van het IMF te ondermijnen.

          • chris zegt op

            kleine aanvulling uit Wikipedia:
            Goud is het bekendste voorbeeld van goederengeld. Er kleefden echter nadelen aan goud: de kwaliteit was, hoewel veel constanter dan veel andere soorten goederengeld, niet altijd hetzelfde en bovendien was bij elke transactie een weegschaal nodig om de hoeveelheid goud te bepalen. In de vroegste tijd werd een toetssteen gebruikt om de kwaliteit van het goud te controleren. Alexander de Grote was de eerste die van overheidswege goud muntte, dat wil zeggen een stempel erop aanbracht om kwaliteit en gewicht te garanderen. Vertrouwen in het stempel was nodig: men vertrouwde erop dat het goud inderdaad de waarde heeft die het stempel aangeeft, maar in geval van twijfel kan men natuurlijk zelf het goud controleren.

            Het gebruik van goud als betaalmiddel was erg risicovol. Wanneer een grote betaling gedaan moest worden, dan moesten grote zakken goud van de betaler naar de ontvanger vervoerd worden. Het risico dat zo’n goudtransport overvallen werd was erg groot. Andere chartale betaalmiddelen hadden dit nadeel ook.

            en ook:
            Goud is geen wettig betaalmiddel. De waarde van de wettige betaalmiddelen worden wel gewaarborgd door goud.

          • jan zegt op

            idd Hans goud is geld.
            Ik heb helemaal geen zin in beleggen.
            En daarom in 2016 gouden munten gekocht tegen de aankoop van 1.130 euro per stuk.
            Aankoopprijs vandaag = € 1.816,00 per stuk
            Terugkoopgarantie : is 100% van de spotprijs.
            zie:https://zilvergoudwinkel.nl/nld/goud-zilver-verkopen
            Spotprijs vandaag 16:52 uur = 1.714,89

            De SDR werd aanvankelijk gedefinieerd als equivalent van 0,888671 gram fijn goud – wat op dat moment ook gelijk was aan één Amerikaanse dollar. Na de ineenstorting van het Bretton Woods-systeem werd de SDR geherdefinieerd als een mandje valuta’s.

            https://www.imf.org/en/About/Factsheets/Sheets/2016/08/01/14/51/Special-Drawing-Right-SDR

            Een mandje met valuta’s bepaalt de waarde van de SDR
            SDR-WAARDE
            De SDR-waarde in termen van de Amerikaanse dollar wordt dagelijks bepaald op basis van de spotwisselkoersen die rond het middaguur londense tijd worden waargenomen en wordt op de website van het IMF geplaatst.

            De SDR werd aanvankelijk gedefinieerd als equivalent van 0,888671 gram fijn goud – wat op dat moment ook gelijk was aan één Amerikaanse dollar. Na de ineenstorting van het Bretton Woods-systeem werd de SDR geherdefinieerd als een mandje valuta’s.

            Valuta’s die in het SDR-mandje zijn opgenomen, moeten aan twee criteria voldoen: het exportcriterium en het vrij bruikbare criterium. Een valuta voldoet aan het exportcriterium als de emittent een IMF-lid is of een monetaire unie die IMF-leden omvat, en behoort ook tot de top vijf van wereldexporteurs. Om een valuta “vrij bruikbaar” te maken door het IMF,
            =====================================================================
            In 2008 was het vertrouwen van de Banken onderling 0,000 %.
            Goud is dan n oplossing !
            Zimbabwe introduceert gouden munten als redmiddel !
            https://goudzaken.nl/kennisbank/zimbabwe-introduceert-gouden-munten-als-redmiddel/

            De geschiedenis leert naast het verloop van een een fiat valuta dat de rol van goud al een kleine 5000 jaar hetzelfde is in de maatschappij. Het is in ieder geval geen toeval dat landen een grote goudvoorraad aanhouden.
            https://goudzaken.nl/kennisbank/zimbabwe-introduceert-gouden-munten-als-redmiddel/
            Zimbabwe De inflatie staat inmiddels op 191,6% en daarnaast de rente op wel 200%. Geen enkele maatregel lijkt te werken om de inflatie tegen te gaan. Zimbabwe kiest er daarom voor om terug te vallen op goud.

            BTW Het contant geld wat u van de bank krijgt is in feite niet meer dan n tegoedbon.
            De Bank heeft alleen n inspanningsverplichting als het fout gaat.
            En de belasting betaler mag voor u spaargeld opdraaien tot t/m 100.000 euro?
            Maar als dat heel moeilijk gaat worden ???? maakt meneer Rutte er morgen gewoon 25.000 euro van …..? in de vorm van …..n tegoedbon? Ha Ha

            btw… in china is er momenteel n Bankenrun.
            Die hebben hun geld op het mobieltje staan….KLEUR = ROOD !

      • willc zegt op

        Ik ben het wederom volstrekt met Hans eens ; Er is verschil een tussen valuta en geld en dat laatste omvat ook goud.Valuta kan crashen maar goud minder (heel verhaal).De laatste heeft eeuwen de waarde doorstaan.

  6. peter zegt op

    Goud kost geld. Bijna elk land heeft goud en slaat het op. In economische reken modellen wordt er dan mee gerekend en is er alleen handel om goud niet te veel laten schommelen. De prijs wordt kunstmatig op nivo gehouden en niet alleen goud.
    Ik mocht ooit eens lezen, dat Nederland 600 ton goud had. Decennia opgeslagen in diverse landen.
    Wat zou er betaald worden voor het bewaken van dat goud? Dat loopt in de tien-, wellicht 100 tallen miljoenen/jaar. Dus goud kost alleen maar immens bij grote hoeveelheden.
    Echter geld idem.
    Het goud mag dus kosten vanwege reken modellen, wordt niet gebruikt om staatschulden af te lossen. Daarvoor verhoog je gewoon de belastingen en ga je gewoon door met verkwistingen van dat ingekomen geld.
    Nederland kon op een gegeven moment geld lenen EN geld toe krijgen. Dat is mij nog nooit aangeboden geweest.

    Thai hebben een borgsteller nodig voor een lening, is die er niet, krijg je niets. Dus dan naar loanshark.
    Ik heb wel gelezen dat Thailand daar iets aan doet en er waren gevallen bekend, dat de Thai zijn bezittingen terug kreeg (Asean Now). Dat is al een poosje gelee, weet niet of dat heeft door gezet.

    Thai sparen? Wellicht mogen die er zijn, maar is gewoon hetzelfde als in Nederland. Heel vaak vindt men dat men het moet uitgeven aan de stomste dingen, niet sparen dus en komen in de problemen.
    Het is een keuze.
    Een Thais familielid kwam een verkeerde persoon tegen, zou geld beleggen en …verloor.
    Ze is gewoon te jong en te naïef. Te snel en zonder overleg gehandeld. Maar je leert wel. Ervaring is de beste leermeester. Alhoewel sommigen nooit leren.

  7. Yan zegt op

    Even terzijde…100 jaar geleden kostte een maatpak 1/4 Ounce/Goud…en vandaag is dat nog steeds hetzelfde. Dat maatpak betaalde men toen enkele $, nu een hoop meer. Goud houdt zijn waarde, altijd. Een waardevaste investering…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website