Ambassadeur Joan Boer (foto Hans Bos)

Allereerst het goede nieuws, na een bezoek aan de consulaire afdeling van de ambassade in Bangkok: Nederlanders kunnen de verklaring van inkomen, nodig om bij de Thaise immigratiedienst een retirementvisum aan te vragen, voortaan per post verkrijgen.

Dat scheelt een slok op een borrel als aanvragers niet in persoon naar Bangkok of de consulaten in Phuket en Chiang Mai hoeven te reizen. De recent aangetreden ambassadeur Joan Boer heeft na zijn komst de problemen tegen het licht gehouden en onderzocht hoe andere ambassades in Bangkok met dit ‘income statement omgaan’. Lezers van dit blog hebben zich zelfs schriftelijk tot Boer gemeld met kritische kanttekeningen.

Met jaarlijks ongeveer 200.000 bezoekende Nederlanders en naar schatting 10.000 hier wonende/verblijvende landgenoten, is de consulaire post in Bangkok een van de belangrijkste en drukste buiten Europa, tevens verantwoordelijk voor Birma, Laos en Cambodja.  Dat stelt eisen, maar schept ook verplichtingen. In een tijd waarin ‘Den Haag’ alleen maar bezuinigt op de buitenlandse diensten, wil de Nederlandse ambassade in Bangkok juist klantgerichter werken

Vrijmoedig

Boer: “Van ons hoeft die hele inkomensverklaring niet; het is een eis van de Thaise immigratiedienst. Maar omdat sommige aanvragers (ca 5 stuks, red.) nogal vrijmoedig omgingen met de cijfers, schaadt een foute verklaring de naam van de ambassade. Daar willen we vanaf. De indiener is zelf verantwoordelijk en kan de verklaring, te vinden op de website van de ambassade (thailand.nlambassade.org) invullen en per post bij ambassade of consulaat  aanleveren. Hij moet helaas nog steeds contant geld bijsluiten, omdat het Thaise banksysteem nog niet is ingericht op het vermelden van de afzender. Dan weten we niet waar het geld vandaan komt. Op deze manier proberen we het aantal reisbewegingen van Nederlanders naar ambassade of consulaire posten zo veel mogelijk terug te brengen”.

Boer tekent daarbij aan dat hij, in samenspraak met andere Schengenlanden bij de Thaise overheid het nut en de wenselijkheid van de inkomenverklaring wil aankaarten. “Waarom is een dergelijke verklaring in Maleisië niet nodig en in Thailand wel? Op dit gebied willen we de kar trekken”, stelt de nieuwe ambassadeur.

Ook de Verklaring van Woonplaats kunnen landgenoten in het vervolg schriftelijk aanvragen, maar voor een bewijs van in leven, moet de aanvrager zich om begrijpelijke reden in persoon vervoegen bij consul of ambassade.

Volgens Boer staan we op consulair gebied nog aan het begin van een ontwikkeling. Over tien jaar  loopt vrijwel alles via internet. Op een centrale plaats kunnen alle handelingen dan qua kosten efficiënter worden verricht.

Kosten en reisverzekering

Veel lezers van dit blog klagen over de kosten van bijvoorbeeld legalisaties. Daar valt volgens Boer weinig aan te veranderen. Het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag stelt wereldwijd de prijs vast voor consulaire handelingen. Lokaal heeft een ambassade daar geen greep op. Ook in Nederland betalen burgers voor dit soort diensten.

Boer is een warm voorstander van een verplichte reisverzekering voor Nederlanders. Hij pleit voor toekomstige controle bij binnenkomst van Thailand. “Alle Thai die naar Nederland reizen moeten verplicht een reisverzekering afsluiten. Dat is een goede zaak. Waarom buitenlanders niet die het land hier binnenkomen? Bijna dagelijks lopen we op de ambassade tegen problemen aan met Nederlanders die niet of onvoldoende verzekerd zijn. Daar maak ik me grote zorgen over, want de betrokkenen merken het pas als het verkeerd gaat.”  ( wordt vervolgd)

25 reacties op “Nieuws: ambassade handelt inkomensverklaring (weer) via de post af (1)”

  1. Gringo zegt op

    Die inkomenverklaring krijg ik al jaren via de post, niets nieuws dus!

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Bert, het nieuws op dit blog niet gevolgd? De oude inkomensverklaring is een andere dan de nieuwe. En die je tot op heden in persoon moeten tekenen op een van de twee consulaten of de ambassade. Het kan nu weer per post, mede op verzoek van lezers van het blog.

      • Gringo zegt op

        Hans: jawel hoor, maar in je posting miste ik het woordje “weer”. Voor velen van ons is er dus niets anders veranderd dan het formulier.

        • Hans Bos (redactie) zegt op

          Verhaal niet gelezen, Hans? Het is bij internetbankieren in Thailand niet verplicht de betaler te vermelden. Dan weet de ambassade dus niet waar het geld vandaan komt, toch? Voor wat betreft de verplichte reisverzekering draaf je door. Het komt te vaak voor dat buitenlanders hier in de problemen komen en dan op kosten van de overheid of anderen moeten terugvallen. Overigens zou inburgering voor sommige landgenoten een nuttige zaak zijn.

          • Gringo zegt op

            Het geld werd door mij op de rekening van de Ambassade gestort. Van die storting krijg ik een kopie met een referentienummer en inderdaad, je kunt geen afzender vermelden. Daarna ging de aanvraag per post de deur uit met een kopie van die gedane betaling. Op die manier kon op de Ambassade wel zeker worden vastgesteld, waar het gestorte geld vandaan kwam. Ik geef toe, dat het dus wel weer een extra administratieve handeling betekent op de Ambassade en eerlijk gezegd, contact geld per EMS verzenden is toch ook redelijk betrouwbaar.

          • Hans Bos (redactie) zegt op

            Een Thaise aanvrager/ster met een Nederlandse bankrekening?

            • Hans Bos (redactie) zegt op

              Lang niet alle gepensioneerden hebben (nog) een rekening in Nederland. En dan nog: van de Nederlandse rekening naar de Thaise rekening van de ambassade of naar de Nederlandse rekening van ambassade of buitenlandse zaken? Sluit toch gewoon die 1200+ baht in de envelop en bespaar je een hoop moeite….

            • Peter Hagen zegt op

              Waaom pas over zeg maar 10 jaar alle procedures via internet laten verlopen/handelingen qua kosten efficienter verrichten? Waarom niet nu beginnen alles digitaal te laten verlopen. De betalingren dan vlpg via mijn ING, mijn Whatever, want Ik kan me niet voorstellen dat veel pensionado’s geen Nederlandse rekening meer hebben?
              Via de post afhandelen bespaart je een hoop moeite? Totaal niet mee eens. Via internet goedkoper, veiliger en sneller?

          • Hans Bos (redactie) zegt op

            Om dat beetje verantwoordelijkheidsgevoel draait het. Menig buitenlander blijkt dat niet te hebben, met alle negatieve gevolgen voor Thaise ziekenhuizen en overheid. Waar het verantwoordelijkheidsgevoel tekort schiet,. duikt de verplichting op.
            Heb jij de indruk dat wat dan ook de Thaise autoriteiten op een idee kan brengen (of er vanaf)? Het probleem speelt al jaren en er is nog niets tegen gedaan.

          • Jan zegt op

            Ik dacht dat NL ers die naar Th komen als tourist gewoon verzekerd zijn in de basis verzekering in NL.

            • @ Nee. Dat denk je verkeerd. Als dat zo was zou toch niemand een reisverzekering afsluiten. Medische kosten zijn binnen Europa meestal wel gedekt, al is er wel sprake van hiaten. Het gaat vooral ook om hulpverlening en SOS kosten, die zijn alleen op een reisverzekering gedekt.

              • hans zegt op

                En dan moet je vaak ook nog eens goed de kleine lettertjes van de voorwaarden doorlezen.

                Ik heb zelf een doorlopende reisverzekering van de Europeesche, toch behoorlijk grote my, en in eerste instantie denk je dan dat je voor het hele jaar verzekerd bent. Mooi niet na maximaal 60 dagen aaneengesloten verblijf in het buitenland vervalt de dekking.

                Ook zijn vaak sommigge letsels opgelopen door sommige sporten uitgesloten.

              • lex zegt op

                Ik heb een basis verzekering met een aanvullend pakket, volgens de verzekering maatschappij was dat voldoende om op reis te gaan en eventuele calamiteiten te dekken, mooi niet dus, ik werd ziek in Thailand en de alarm centralre( Eurocross) vertikte het ook maar iets te doen voor mij, mijn kosten zijn betaald maar daar hield het ook verder mee op, ze bleven maar jammeren over een reisverzekering terwijl ik die, volgens mijn zorg verzekeraar helemaal niet nodig had, veel 5en en 6en later een lullig excuus briefje van mijn verzekeraar, er was iets fout gegaan, men had de polis voorwaarden niet goed toegepast.

              • Robbie zegt op

                Ik wil geen reclame maken en heb ook geen belangen, maar mijn doorlopende reisverzekering is bij Centraal Beheer Achmea. Hier is het toegestaan om 6 maanden, dus minstens 180 dagen aaneengesloten verblijven. Blijkbaar is de dekking bij deze maatschappij beter dan die van de Europeesche.

              • Jan zegt op

                Ben meerdere malen in het ziekenhuis beland voor SPOED eisende hulp ,geen enkel probleem bij Ander Zorg met basis en aanvullend , reisverzekering had geen zin om te betalen.

                • @ ja, het zal. Ik kan wel uitleggen waarom dat zo is. Maar dat wordt een heel verhaal en nogal technisch. Het heeft inderdaad te maken of je aanvullende verzekerd bent en hoe precies. Maar de opmerking dat je niets hebt aan een reisverzekering bij spoedeisende hulp is onjuist.

              • Jan zegt op

                Een reisverz. voor kosten van SPOED eisende hulp heeft geen enkele zin.

                • @ Ik kan niet veel met zo’n opmerking. je zou op zijn minst kunnen uitleggen waar je dat op baseert.

    • HansNL zegt op

      De zogenaamde nieuwe inkomensverklaring is een eigen verklaring waarbij de Ambassade de handtekening legaliseert,, dus geen enkele controle door de ambassade.
      De oude inkomensverklaring was inderdaad gebaseerd op loonstroken,
      pensioenverklaringen, jaaropgaves.
      En nu komt het, de nieuwe eigen verklaring van inkomen wordt al geruime tijd gebruikt door o.a. de ambassade van de V.S.
      En deze eigen verklaring wordt door diverse Immigratiekantoren niet aangenomen als bewijs van inkomen.
      Dus, beste mensen , je loopt dus de kans dat je dure verklaring geen enkele nut heeft!

      En kan de geachte Ambassadeur mij uitleggen waarom het optreden van 5 figuren ten nadele moet zijn van alle anderen?
      Waarom niet gewoon eisen stellen aan de bewijzen van inkomen?

      Slechte beslissing van de nieuwe Ambassadeur.

      !

  2. pim zegt op

    Petje af voor je Hans.
    Zo snel heb ik een verandering nog nooit meegemaakt .
    Een pluim voor de heer Joan Boer is ook dik op zijn plaats .
    Ga zo door ,dit maakt niet alleen mijn dag goed, maar ook van heel veel anderen .
    Ik zag er al weer tegenop om in zo’n kamikaze busje te moeten stappen .
    Dus voor ons is er ook weer een stuk veiligheid bij om je niet naar Bangkok te hoeven haasten .
    Chapeau !!!

  3. pim zegt op

    Mijn complimenten voor de ambassade met in het bijzonder voor Jeannette Verkerk .

    Intussen heb ik zoals aangegeven op de site de papieren verstuurd op 12 september .
    Hierna heb ik alles netjes op 15 september thuis ontvangen .
    Van de ingesloten 1300.- Thb kwam er keurig 190 .- Thb mee terug .
    Het meeste werk was op het postkantoor waar zij eindelijk na 27 minuten begrepen dat de retour envelop meegestuurd moest worden in de envelop gericht aan de ambassade.
    Om moeilijkheden te voorkomen voor de postbode had ik mijn adres in het Thai op de retour envelop gezet incl.mijn Nederlandse naam ,de postbode wist direct waar hij moest zijn .
    Jeannette zo ken ik jullie weer ,1 grote pluim .

  4. HansNL zegt op

    Ik wil toch nog even, wat laat, reageren op de door de ambassade gelegaliseerde handtekening op de eigen inkomensverklaring, die het volgens de ambassade voor ons makkelijker maakt om een extension of stay te verkrijgen.

    Het is al een verbetering dat wederom de postale afhandeling mogelijk is, dat wel.

    Echter, echter, echter, er zijn dus immigratiekantoren, wijs geworden door de ietwat vrijgevochten wijze van inkomen vergaren door bepaalde burgers van bepaalde landen die deze verklaring al eerder hadden, de eigen verklaring NIET accepteren.

    De oude verklaring, zeker v.w.b. Nederland werd gebaseerd op loonstrookjes, pensioenverklaringen, jaaropgaves, bankverklaringen en dergelijke.
    Redelijk betrouwbaar, in de ogen van de immigratiepolitie.

    Ik hoorde van een officier van dezelfde politie dat er wel degelijk gesproken wordt om deze eigen verklaring niet meer als afdoende te zien.

    Waarvan akte, zal ik maar zeggen.

    • Hans Bos (redactie) zegt op

      Daar konden we natuurlijk op wachten. Uiteindelijk heeft de ambassade natuurlijk gelijk met de stellingname dat het aan de Nederlander in kwestie is om Immigration te bewijzen dat hij voldoende inkomen/vermogen heeft. De vraag is alleen in welke vorm Immigration de bewijzen wil zien.

      • HansNL zegt op

        De manier waarop de meeste Nederlanders op kwamen draven met een officieel stuk van de ambassade, geboekstaafd door of vergezeld van opgaves en dergelijke was een prima wijze.

        De ambassade had hier vrij gemakkelijk op in kunnen spelen door te verklaren dat uit bijgevoegde opgaves gebleken is dat het inkomen…….
        Kopietje van bijvoorbeeld de jaaropgave bijvoegen en de bal is weer eens rond.

        Maar ja, zoals gezegd, wie ben ik?

        Een eigen verklaring met een gelegaliseerde handtekening heeft ook in mijn ogen geen enkele waarde.
        Een verklaring van de ambassade wel.
        En ik vrees dat uiteindelijk de immigratiepolitie er net zo over gaat denken.

        En wat dan?

  5. Wiesje en Ruud zegt op

    Op 10 november de aanvraag voor de verklaringen verstuurd per EMS, inclusief retourenveloppe en 2600 baht. Is via track en trace te volgen en jawel op 12 november afgeleverd. Op 25 november nog niets terug en gebeld met Consulaire Afdeling. Wat blijkt: niet aangekomen op de ambassade….althans is niet ingeschreven in het register van binnenkomende post. Morgen maar telefoontje afwachten van ambassade of ze de brief toch nog hebben kunnen traceren en wat ook belangrijk is mijn 2600 baht! Zo niet ……visum verloopt over twee weken. Even heen en terug BKK vanaf Samui is niet direct een optie waar ik nu aan denk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website