DigiD (foto: Jarretera / Shutterstock.com)

Vanaf woensdag 15 mei 2019 kan men bij het UWV alleen nog inloggen via de DigiD-app met aanvullende sms-controle. Inloggen met alleen de DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord is na 15 mei niet meer mogelijk.

Dit heeft voor duizenden, van de meer dan een miljoen Nederlanders in het buitenland, grote gevolgen. De inwonende Nederlander kan die controle via sms, toevoegen aan het zogenaamde ‘Mijn DigiD’. In Nederland ontvang je dan binnen drie werkdagen per brief een activeringscode. Maar voor Nederlanders in het buitenland betekent dit veelal, dan wel een peperdure reis naar Nederland, of een van de spaarzame ambassades die DigiD-code afhandelen. Door de bezuinigingen op de consulaire dienstverlening wereldwijd, moet men vaak een afstand van tot wel 2000 km afleggen.

Nederlanders die hier de dupe van zijn geworden en niet in staat zijn binnen korte tijd een nieuwe activeringscode af te halen, kunnen er voor kiezen om hun post (tijdelijk) op papier te ontvangen. Dit kan telefonisch doorgegeven worden aan UWV, tel. Nr. +31 88 898 20 01 (tarief afhankelijk van de telefoonaanbieder).

DigiD onderzoek is afgerond

Het DigiD onderzoek wat Stichting GOED heeft gelanceerd, is door 500 NIHBers wereldwijd ingevuld. Het rapport is hier te downloaden.

De belangrijkste constateringen samengevat

De ervaring van Nederlanders in het buitenland met de aanvraag van een DigiD code is, volgens de uitslag van de resultaten, over het algemeen negatief. De meeste mensen hebben een slechte tot matige ervaring. Nederlanders die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt zijn hierin positiever. Dit heeft er natuurlijk alles mee te maken, dat het voor deze mensen niet nodig is de activeringscode bij de balie op te halen.

Er is onvoldoende kennis bij de instanties om Nederlanders in het buitenland, adequaat te informeren. Het personeel kan zich ook maar moeilijk inleven in de persoonlijke situatie van iemand die in het buitenland woont. Mensen lopen tegen een muur op of worden van het kastje naar de muur gestuurd. Hoewel er ook wel degelijk lovende reacties zijn en meedenkende medewerkers, is de algemene consensus vrij negatief.

Een deel van de Nederlanders heeft het opgegeven om een DigiD-code te bemachtigen of beginnen er niet eens aan.

Er wordt niet nagedacht wat veranderingen in het DigiD systeem voor een gevolgen heeft voor Nederlanders in het buitenland. Als voorbeelden; de SMS verificatie verplichting, het blokkeren van de code vanwege een systeemfout, de afstand die mensen moeten afleggen en de kosten om opnieuw een code af te halen.

  • Het grootste probleem is uiteraard de lange afstanden om de activeringscode op te halen. Vanwege een verplichte reis naar Nederland of een van de ambassades die door de bezuinigingen vaak niet meer in de buurt zijn. Dit jaagt mensen op hoge kosten en niet iedereen kan zo maar makkelijk vrije dagen hiervoor opnemen.
  • Bij een verandering van telefoonnummer moet er een nieuwe DigiD-code worden aangevraagd. Dit betekent voor de meeste mensen weer een lange reis naar Nederland of ambassade.
  • De verplichte SMS verificatie (tweetraps-authenticatie) zorgt voor grote problemen, men kan niet anders dan weer opnieuw een DigiD-code aanvragen.Vanaf 15 mei zal o.a. de UWV dit gaan toepassen, waardoor Nederlanders in het buitenland in de problemen komen.
  • Sommige mobiele buitenlandse telefoons accepteren geen SMS verificatie.
  • Het komt vaker dan gewenst voor, dat de activeringscode niet werkt, door een systeem fout, waardoor wederom een nieuwe code moet worden aangevraagd.
  • De termijn van 30 dagen is niet voor iedereen voldoende om op tijd de activeringscode te gebruiken.
  • Overheidspersoneel heeft vaak niet voldoende kennis betreffende Nederlanders in het Buitenland en ze kunnen zich over het algemeen niet inleven in hun situatie.
  • Als men geen Nederlands Staatsburger meer is door onbewust verlies of het moeten opgeven, vanwege de nationaliteitswet, is de aanvraag van een DigiD onmogelijk, terwijl ook deze mensen een DigiD soms nodig hebben.

Uiteraard is volledige digitalisering de oplossing, maar aangezien dit nog lange tijd op zich zal laten wachten, is het noodzakelijk tijdelijke oplossingen te vinden, voor de problemen die zich nu voordoen. Recentelijk heeft de overheid aangekondigd dat er op dit moment voor een aantal landen (binnen de EU) een mogelijkheid bestaat om in te loggen met een door de EU erkend inlogmiddel. Echter bij navraag bij de betrokken instanties in de desbetreffende landen alsmede bij de SVB, DigiD en Logius, is er tot op heden nog weinig of niets bekend.

Het rapport is aangeboden bij de SVB, DigiD (Logius), e-IDAS, Binnen en Buitenlandse Zaken en het UWV.

Gesprekken zullen volgen.

Stichting GOED – Grenzeloos Onder Een Dak

Website: www.stichtinggoed.nl

Rapport onderzoek DigiD

23 reacties op “Duizenden Nederlanders in het buitenland dupe van nieuwe DigiD eisen”

  1. teun zegt op

    Heb net (12.30 u Thai tijd) nog geprobeerd in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Dat ging probleemloos. Dus waar deze ophef vandaan komt is mij in elk geval niet duidelijk.

    • Bij het UWV? Want daar gaat het natuurlijk over. Niet bij DigiD zelf.

      • teun zegt op

        OK. Niet zorgvuldig gelezen.

  2. Hans zegt op

    Dit was a een poosje bekend en heb vanaf dat ik dat wist ook meteen de Digid app gedownload. Geen sms controle meer nodig.

  3. RuudB zegt op

    Of in deze kwestie duizenden landgenoten in den vreemde worden benadeeld, immers tot 2000 (!) km moeten reizen naar een dichtstbijzijnde consulaat/ambassade om de activeringscode op te halen, durf ik ernstig te betwijfelen. Dit zal; het geval zijn als je in Centraal-Afrika woont. Het UWV staat voor Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, en verzorgt de uitvoering van de werknemersverzekeringen, zoals de WW, WIA, WAO, WAZ, Wazo en Ziektewet. De meeste landgenoten die met het UWV te maken hebben zijn naar mijn idee zelden vanwege hun uitkeringssituatie permanent inwoner van een ander land, en zeer zeker niet op verre afstand van een ambassade. Gepensioneerden hebben niets met het UWV, enkel met de SVB. Maar goed: stel je wopont met een WAO-uitkering permanent in Chiangmai. Is het dan teveel gevraagd naar BKK af te reizen om je leefsituatie in TH in orde te maken? Hoort dat niet gewoon bij je dagelijkse woon-leef organisatie, om jouw verblijf in een vreemd land te verzekeren? Mij lijkt dat je dit soort zaken in de gaten houdt en ervoor zorgt dat ook jouw digitale contact/communiocatie met het thuisland in orde blijft. Bv door een familielid of goede kennis als tussenpersoon in te schakelen, of een NL simkaart voor dit soort zaken te gebruiken. Kost een paar centen, maar dan heb je wat, en is de boel OK!

    • PaulW zegt op

      Ik heb vele jaren in China gewoond (En ben er nog steeds voor 40%) en moest voor allerhande akkefietjes naar het consulaat in Guangzhou 1600 km.. En als het consulaat de zaken niet kan/mag doen, even naar Beijing 4000 km op/neer. Gelukkig is dat nu voorbij. Busreisje Pattaya-BKK is een verademing

      • RuudB zegt op

        Kijk, dat bedoel ik. Het zijn er geen duizenden, aldus! En het betreft ook geen UWV zaak. Laten we het bij Thailand houden. Ik weet dat de NL-Ambassade in Bangkok zit, maar ik ga met mijn WAO-WIA uitkering in Chiangmai zitten. Wiens verantwoordelijkheid is het dan dan ik moet reizen?

    • Hendrik zegt op

      Er is helemaal geen Nederlandse simkaart vereist. Kan met iedere simkaart als je maar maar gaat wijzigen als je je oude sim nog hebt.

    • thailand John zegt op

      Wel ik ken de huidige situatie niet maar vroeger was het zo dat als je van 70% tot 100% was afgekeurd bij het UVV? Kon je gewoon naar Thailand gaan en daar lang verblijven zonder problemen.Je moest het wel melden.Dit was mogelijk om dat Thailand een verdrags land was(is). Misschien is die wet nu veranderd, dat zou kunnen.

  4. L.Burger zegt op

    Enige verwarring hier.
    Ik heb geen app dus ik heb net geprobeerd in te loggen met laptop via website.

    Inloggen bij DIGID is mogelijk met wachtwoord en gebruikersnaam.
    Inloggen bij MIJN UVW is alleen mogelijk met gebruikersnaam wachtwoord EN SMS

    Steuntrekkers die zwart in het buitenland wonen hebben nu een probleem als ze zich gaan registreren met een buitenlands telefoonnummer

    • Kees 2 zegt op

      In het buitenland kun je ook sms ontvangen op je NLse tel nr

      • Barry zegt op

        Ja maar als dat niet meer actief
        is omdat je bent uitgechreven
        uit de gab en alleen over een
        Thais nummer beschikt heb
        je een probleem
        je krijgt dan de melding kontakt
        opnemen met je gemeente
        dus…………
        gelukkig kun je bij SVB via laptop
        nog wel met je digid normaal
        met gebruikersnaam en passw
        inloggen onlangs nog gedaan
        met uploaden levsnsbewijs

    • Leo Th. zegt op

      U bent degene die voor verwarring zorgt. Het artikel betreft cliënten van het UWV (en dus al helemaal niet uvw) en gaat niet over inloggen bij DIGID. De door u gekozen term ‘steuntrekkers’ heeft daarbij een negatieve lading, het zijn uitkeringsgerechtigden. En het lijkt mij sterk dat wanneer iemand van deze groep ten onrechte in het buitenland zou verblijven zich dan zou registreren met een buitenlands telefoonnummer. Dan val je toch gelijk door de mand.
      RuudB bagatelliseert het probleem, er bestaat niet op elke Nederlandse ambassade een mogelijkheid om een sms activeringscode aan te vragen of af te halen. De ambassade in Bangkok heeft zo’n balie. Verblijf je bijvoorbeeld in Cambodja of Vietnam dan ben je op Bangkok aangewezen.

      • RuudB zegt op

        Nogmaals: als je weet dat in BKK een NL-Ambassade zit, en je gaat wonen met je UWV-uitkering in Hanoi vanwege een grote liefde aldaar, als je dan ook nog eens weet dat een UWV-situatie een zeer bijzondere is inzake het langduriger verblijven in het buitenland: wie is dan verantwoordelijk voor de documentatie die in orde gemaakt dienen te worden?

        • Leo Th. zegt op

          Het gaat erom dat de spelregels m.b.t. het inloggen bij het UWV zijn veranderd. Wanneer je als langdurig in het buitenland verblijvende Nederlander , en natuurlijk niet enkel in Thailand maar wereldwijd, daarvoor een activatiecode nodig hebt, die voorheen dus niet was vereist, ben je vrij onverwachts aangewezen op één van de daarvoor bestemde spaarzame ambassades. De Nederlandse overheid is dus verantwoordelijk omdat zij onvoldoende rekening heeft gehouden met de mogelijkheid om een dergelijke code aan te vragen dan wel af te halen voor landgenoten, die daar nu mee geconfronteerd zijn.

  5. Henk CNX zegt op

    Ik kon gisteren ook probleemloos inloggen met mijn DigiD ID en password zonder app.

  6. Aad zegt op

    Geachte heer,

    U heeft een vraag over de activeringscode van de DigiD app vanuit het buitenland.

    Het is op dit moment niet mogelijk op de DigiD app per activeringscode aan te vragen vanuit het buitenland. Bij een aanvraag stuurt DigiD een activeringscode naar het adres dat in de Basisregistratie Personen (BRP) geregistreerd staat. Het versturen van de activeringscode is onderdeel van de beveiliging van DigiD.
    Omdat Nederlanders die in het buitenland wonen niet zijn opgenomen in de BRP, kunnen zij de DigiD app per brief niet aanvragen.

    Activeren van de DigiD app vanuit het buitenland

    Het activeren van de DigiD app vanuit het buitenland, kan op twee manieren.
    Wat heeft u nodig?

    Een actieve DigiD.
    Een smartphone of tablet.
    Welke stappen volgt u?

    Download de DigiD app via de officiële appstores.
    Open de DigiD app en klik op ‘Start’.
    Klik op ‘Volgende’.
    Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Volgende’.
    Klik nogmaals op ‘Volgende’.
    Afhankelijk van de configuratie van uw DigiD-account zijn er nu twee verschillende manieren om uw DigiD app te activeren:

    A) U ontvangt een sms-code

    Voer de sms-code in de DigiD app in en klik op ‘Volgende’.
    Kies een pincode om voortaan mee in te loggen. Voer ter bevestiging de gekozen pincode nogmaals in.
    De DigiD app is nu geactiveerd.
    Opmerking: Heeft u inmiddels een ander telefoonnummer waardoor u de sms-code niet ontvangt maar kunt u nog wel inloggen bij ‘Mijn DigiD’ met uw gebruikersnaam en wachtwoord? Verwijder dan de controle via sms via ‘Mijn DigiD’ en start de activatie van de DigiD app opnieuw. U krijgt dan de mogelijkheid de DigiD app te activeren door middel van de eenmalige controle van uw ID-bewijs indien u voldoet aan de vereisten (zie B.).

    B) U ontvangt geen sms-code (activatie door middel van een eenmalige controle van uw ID-bewijs)

    Wilt u de DigiD app activeren door middel van een eenmalige controle van uw identiteitsbewijs? Klik dan op ‘Ja, doorgaan’ (let op: deze manier is alleen geschikt voor Android-toestellen in combinatie met een geldig Nederlands ID-bewijs (rijbewijs afgegeven na 14 november 2014, paspoort of identiteitskaart)).
    Kies een pincode om voortaan mee in te loggen. Voer ter bevestiging de gekozen pincode nogmaals in.
    Wanneer de DigiD app hierom vraagt, legt u uw apparaat met de achterkant op uw ID-bewijs. De meeste apparaten geven een geluidssignaal als er verbinding met de chip is gemaakt.
    Laat uw apparaat ongeveer 10 seconden op het ID-bewijs liggen. Op het scherm van uw telefoon of tablet ziet u de voortgangsmeter vollopen.
    Zodra de meter vol is, klikt u op ‘OK’. Hiermee heeft DigiD uw identiteitsbewijs succesvol gecontroleerd en is uw DigiD app geactiveerd.
    Wat kunt u doen als beide opties niet beschikbaar zijn?
    Wanneer bovenstaande opties voor u niet beschikbaar zijn, kunt u er voor kiezen om een nieuwe DigiD aan te vragen. Wanneer u in het buitenland woont, is een nieuwe DigiD standaard voorzien van de controle via sms. Zodra u uw DigiD heeft geactiveerd kunt u de DigiD app activeren door middel van de controle via sms.

    DigiD niet wettlijk verplicht
    U bent wettelijk niet verplicht om DigiD aan te vragen of te gebruiken. Wanneer u (vanuit het buitenland) zaken zonder DigiD wilt regelen met een bepaalde organisatie, neem dan contact op met de betreffende organisatie voor een alternatief.

    Vragen
    Heeft u vragen of opmerkingen? Reageer dan op deze e-mail. U kunt ons ook bellen op telefoonnummer +31(0)88-123 65 55 van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 22.00 uur.

    Met vriendelijke groet,

    Helpdesk DigiD

  7. ookvoorverzekering zegt op

    Deze zgn. 2-step-controle wordt/is ook ingevoerd voor elke basis-ziektekostenverzekering en in de toekomst dus voor nog wel meer semi-overheidsdiensten. Dito voor inmiddels vrjwel alle NL-banken.

    • Kanchanaburi zegt op

      beste, ookvoorverzekering, ik weet niet over welke banken jij het hebt, maar wat ik wel weet dat ik met INGapp heel gemakkelijk in kan loggen, zonder digid, want daar hebben we het over.

  8. Nico zegt op

    Ik doorzie de problematiek niet echt geef ik direct toe! Maar kom je met een dual sim mobiel en een Nederlands prepaid kaartje niet tot een oplossing?

  9. PaulW zegt op

    Ik ontvang m’n sms code nog steeds op een chinees tel nummer. Gebruik dat nummer eigenlijk voor niets anders meer. Voorlopig laat ik het maar zo, het werkt. Liever had ik het omgezet naar m’n Thai tel nummer. Maar ik denk dat ik die problemen maar voor later bewaar.

  10. Frans zegt op

    Ik ben nu in Nederland ,heb geprobeerd de sms code aan te vragen. Echter als UITGESCHREVEN Nederlander is dat niet mogelijk, zoals de helpdesk ook aangeeft.
    Mijn smartphone is 4 jaar oud en de app is voor dit toestel niet beschikbaar.
    Ik ga hiervoor ook geen nieuw toestel aanschaffen.
    Ik wacht maar af of er mogelijk nog andere oplossingen komen.

  11. Henk zegt op

    Dat ontvangen van de post, moet dat nog steeds ouderwets via de post?
    Of kunnen die UWV brieven ook in de digitale inbox van de overhead?
    Dan heb je ze toch sneller?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website