Stank en kletskoek in het vliegtuig

Door Gringo
Geplaatst in Column, Gringo
Tags: , ,
18 augustus 2013

Als je vanuit Nederland naar bijvoorbeeld Thailand wilt reizen of omgekeerd natuurlijk, zul je met het vliegtuig moeten gaan. Een andere mogelijkheid is er nauwelijks.

Voor de één is de vliegreis een deel van de vakantie, voor de ander is het onaangename bittere noodzaak. De één geniet van deze toch meer dan 10 uur durende reis, lekker relaxed, een hapje en een drankje, een mooie film en af en toe een tukje. Voordat je het weet landt het vliegtuig al weer op de plaats van bestemming. De ander ergert zich al dan niet terecht aan allerlei te bedenken minpunten, zoals vertraging, weinig beenruimte, jengelende kinderen, slecht eten, slechte service enz. Is het eind van deze ellendige reis al in zicht?

Service

Ik behoor tot de eerste categorie, hoewel een reis lang niet altijd soepeltjes verloopt. De ene keer heb je een bemanning, die voortreffelijk werkt, een goede maaltijd verzorgt en er is bovendien een goede film te zien. Een andere keer is het allemaal wat minder, maar aan de eerdergenoemde dingen erger ik mij niet, tenslotte – ondanks de lange reistijd – is het maar tijdelijk. Er zijn echter twee uitzonderingen op de regel, die ik u wil vertellen.

Schoonheid

Ooit kwam ik in het vliegtuig van Bangkok naar Amsterdam naast een prachtige dame van rond 30 jaar te zitten. Het was een schoonheid en menig mannelijke medepassagier zag je denken, dat als de dame niet bij mij hoorde zij wel met mij van plaats wilden wisselen. De dame was sportief gekleed in een outfit, die mij deed denken, dat zij een berg- en/of junglewandelaar was. Zo’n camouflage slobberbroek, wollen trui en van die, wat ik maar even legerkistjes noem, maar duidelijk wandelschoenen waren.

Stank en snurken

Zij moet om één of andere reden halsoverkop de vlucht naar Amsterdam genomen hebben zonder – wat in het algemeen aangeraden wordt – voldoende uitgerust te zijn. Zij gunde mij geen blik waardig, pelde zich uit de trui, deed haar schoenen uit en kronkelde zich met een deken van de stewardess in haar stoel en viel als een blok in slaap. En daarmee begon de ellende.

Ze snurkte, en niet zo weinig ook, alle zo net nog bewonderende mannen rondom mij heen keken naar haar, want het volume was maximaal, er werden heel wat bomen gezaagd. De bewondering van die mannen verdween snel, want niet alleen ik, maar de hele omgeving “genoot” van de snurkende dame en zij waren blij in ieder geval niet op mijn plaats te zitten.

Maar dat was nog niet alles. De dame verspreidde ook een lichaamsgeur van goedkope parfum, vermengd met zweet en als toppunt kringelde langzaam maar zeker een ondraaglijke stank van haar voeten naar boven. Zij had zweetvoeten en de sokken, die zij nog aanhad, moet zij ongetwijfeld dagenlang niet hebben uitgedaan.

Stankverbod?

Wat kun je er aan doen? Niets! Heel vroeger mocht je in een vliegtuig nog roken, zelfs sigaren. Geleidelijk werd dat minder, eerst nog een klein rookgedeelte, sigaren verboden en tenslotte een algeheel rookverbod. Waarom? Om uw medepassagiers niet met de “smerige” rookluchtjes te confronteren, werd er dan gezegd. Dat mensen van zichzelf een onaangename lichaamsgeur of zweetvoeten hebben, daar kan de maatschappij niets aan doen. En snurken kan men ook niet verbieden, hooguit iemand wakker maken, maar de kans op herhaling blijft voortdurend aanwezig.

Marine-oplossing

Bij de marine hadden we daar wel een oplossing voor. Aan boord van schepen slaap je ook met veel mensen in een beperkte ruimte, alle kans dat er gesnurkt wordt door mensen en dat er zweetvoeten in het verblijf aanwezig waren. Iemand, die veel snurkte, kon regelmatig rekenen op een dot tandpasta, dat in zijn mond werd gestopt. Iemand, die niet veel om persoonlijke hygiëne gaf, werd met kleren en al onder de douche gegooid. Als dat geen verbetering opleverde, werden tijdens zijn slaap zijn voeten en zijn “trouwgereedschap” met schoensmeer zwart gemaakt. Krijg dat maar eens met wassen weg!

Kletskoek

Ik ben altijd heel voorzichtig en terughoudend in het maken van contact met mijn mede-passagiers. Eerst maar eens de kat uit de boom kijken en alsnog besluiten wel of geen praatje. Oh, ik heb vreselijke leuke reizen meegemaakt, waar ik met een aantal Nederlandse mannen urenlang in de pantry verbleef en het ene drankje na het andere wegwerkte. Wij vertelden over elkaars werk, maakten grappen, en de reis was in een mum voorbij. Niemand had last van ons, we deden alles heel beschaafd.

Maar je kunt ook wel eens pech hebben, Je maakt kennis met je buurman/vrouw, drinkt een drankje, wisselt wat persoonlijke gegevens uit, en voordat je het weet is het een one-man-show. De ander kletst en kletst maar door en als je dan ook nog luistert, ken je binnen een aantal minuten zijn gehele medische geschiedenis. Hij vertelt je in detail alles over een wortelkanaalbehandeling, zijn ingegroeide teennagel en nog veel meer van die ongein. Daar is ook geen fatsoenlijke oplossing voor, de stewardess zal je buur niet vertellen zijn mond te houden. Zelf kun je niet zeggen: “Hou je kop eens een poosje”, probeer maar te doen alsof je wilt slapen of ga een poosje naar het toilet.

Voor iedereen, die binnenkort weer de vlucht naar of van Thailand gaat maken, wens ik een goede reis: soepele incheck, goede zitplaats, mooie film, lekker eten en drinken, een tukje en een aardige passagier naast je!

Geïnspireerd door en ook wel tekst gebruikt van een artikel “Of snoring and smelly feet” uit The Nation van 14 augustus jl.

35 reacties op “Stank en kletskoek in het vliegtuig”

  1. GerrieQ8 zegt op

    Hoi Gringo, zeer herkenbaar. Heb liever iemand naast me die niets zegt, dan zoals jij omschrijft “iemand die constant aan het woord is”. Neem de laatste tijd KLM vanuit Antwerpen, met een gratis Tallys ticket en kan dan in het vliegtuig mooi wat Nederlandse films kijken. Net alsof je bij Uitzending gemist bent aangesloten. Een paar films, een boekje, wat eten en drinken en voor je het weet sta je in de rij bij de douane in BKK.

    • Martijn zegt op

      Een klm vlucht vanuit Antwerpen? Rechtstreeks naar Bangkok? Ik kan hem niet vinden, kun je wat meer informatie vinden.

      Nee, in het vliegtuig mag ik graag een praatje maken. Als ik moe ben van de buurman zeg ik gewoon als ik even wil slapen, want de reis is nog lang. Op de laatste vlucht vanuit Bangkok naar Amsterdam zat er ook een babbelbox naast mij. Kan best gezellig zijn, maar na een uurtje had ik het wel gehad. Gewoon netjes gezegd dat ik even wil slapen. Hij ging een filmpje kijken. Mooi toch!

      • GerrieQ8 zegt op

        Martijn; inloggen KLM.com en bij aanvraag vertrek Antwerpen centraal station ingeven. Je krijg dan zoals gemeld een Tallys ticket van Antwerpen naar Schiphol erbij. Deze treinreis duurt 60 minuten. Treinreis wel nemen en je ticket af laten stempelen door de controleur, anders is er kans dat je moet bijbetalen bij het inchecken op Schiphol. Goede prijs! Succes.

  2. Sjaak S zegt op

    Leuk verhaal, ik herken het ook ten volste, omdat ik 30 jaar als steward gewerkt heb. Als ik zelf als passagier vlieg, ben ik goed uitgerust: een galaxy tab met de laatste afleveringen van de series die ik volg, boeken en muziek en een goede sluitende oortelefoon.
    Ik heb ook geen behoefte aan lange gesprekken met een buurman of vrouw. Dit deed ik in het verleden wel eens, maar als dan weer eens zo’n pijnlijke stilte viel, wenste ik helemaal niet gesproken te hebben.
    Ik houd echt wel van een praatje en op een vlucht naar Bangkok ontmoet ik altijd wel eens een vroegere collega – meestal een Thaise en soms heb ik met deze een gesprek, maar zelfs dan prefereer ik lekker te relaxen en te genieten van mijn multimedia bombardement en af en toe een kort of langer dutje.
    Ik heb vroeger op mijn werk wel eens te maken gehad met mensen die stonken. En daar konden wij niks aan doen. Wanneer het kon en het echt te erg was, hebben we passagiers op een andere plaats gezet. Soms wel eens van economy naar business klasse.
    Maar dat moest dan wel echt discreet gebeuren, anders had een passagier vijf rijen verder ook plotseling last van de stank van die passagier…
    Ik heb al ruzies meegemaakt in de tijd dat er nog gerookt mocht worden. Er was een tijd dat de rokers een niet-rokers plaats boekten (gedeeltelijk ook vanwege een niet-rokende partner), maar dan naar het rokersgedeelte gingen om daar te roken. Dan moesten ze wel ergens kunnen zitten. Zonder erbij na te denken heb ik vaker passagiers aan een lege stoel geholpen om daar een sigaretje op te steken. Totdat op een dag een passagier die naast zo’n plaats zat, zich beklaagde en terecht. Dat je een rokersplaats boekte, wilde niet zeggen dat je dan non-stop sigarettenlucht wilde inademen. Want het wisselde maar wat af op de lege plaats naast deze passagier.
    Sindsdien was ik ook voorzichtiger. Maar toen werd het helemaal afgeschaft…. Voor ons niet rokers een mooie verandering….

  3. Olivier zegt op

    Pendel al ruim 20 jaar heen en weer tussen Bangkok en Amsterdam, met verschillende maatschappijen, business class, maar ik heb nog nooit lekker gegeten. Kan ook niet gezien de wijze van verwarmen c.q. warm houden. Nooit begrepen waarom je op deze vlucht geen koude schotel kunt krijgen, zoals SAS die wel serveert.

    • Gringo zegt op

      Tja. Olievier, als je dagelijks een driegangenmenu van je vrouw krijgt opgediend op een linnen tafellaken, kaarsje erbij, glaasje wijn of vaak dineert in een restaurant met een of meerdere Michelin sterren, dan moet je je wel erg verlagen om het eten in vliegtuigen “lekker” te vinden.

      Ik ben een jongen van de gestampte pot, kom ook wel redelijk vaak in soms dure restaurants, maar kan ook genieten van een stamppot met een bal gehakt. Af en toe een kroket of frikandel versmaad ik ook niet.

      Ik zeg maar zo, je kunt ook eens tevreden zijn met wat je krijgt!

      Goede reis de volgende keer en smakelijk eten!

      • Olivier zegt op

        Ik weet niet wie OliEvier (sic!) is, noch wat zijn eetgewoonten met het onderwerp te maken hebben. Ook begrijp ik de opmerking “je kunt ook eens tevreden zijn met wat je krijgt” niet goed. Voor tevredenheid moet wel een reden zijn, en de laffe vliegtuigprak slaagt er niet in die reden te verschaffen. In plaats van te serveren wat wel in redelijke staat op het bord kan komen (koude schotel, en ja, óók de kroket en de gehaktbal!), pocht men met namen van koks die “het menu” zouden hebben samengesteld in de hoop dat de goegemeente erin trapt of onvoldoende culinaire kennis van zaken heeft. Bij SAS kreeg ik eens een koude schotel. met rosbief, zalm e.d.: voortreffelijk!

    • Toon zegt op

      Iedere moslim, ongeacht afkomst, opleiding, financiele achtergrond, wordt geacht, bij leven en welzijn, 1 x in zijn leven ter bedevaart naar Mekka te gaan. Hoorde laatst een verhaal van een “Mekka-vlucht”, waarbij moslims uit alle hoeken der aarde naar hun Heiligste der heilige plaatsen vliegen.
      Een familie dacht een oplossing voor hun catering tijdens de vlucht te hebben. Die hielden ook niet van lauwe liflafjes, maar van hun eigen lokale pot. Zeg maar: hun variatie op onze stamppot of gehaktbal..
      Dus tijdens de vlucht op 10 km hoogte stonden er een paar op. De één pakte een klein stenen oventje uit de handbagage, de ander wat houtskooltjes, de volgende een pannetje. En een ander familielid een kip en uien. En zo begonnen ze in het middenpad een viuurtje te stoken om iets lekkers te gaan fabrieken.
      Wellicht een idee voor de volgende trip?
      Bij hen werd het vuurtje snel gedoofd. Je mag ook niks meer tegenwoordig!

    • Sjaak S zegt op

      Olivier, dan ben jij ook nooit met Lufthansa gevlogen. De maaltijden behoren tot de betere klasse en het zijn (vooral business en first class), beroemde chefkoks die de maaltijden voorbereiden. En ook rekening houdend met de omstandigheden aan boord. Misschien was je altijd moe of ben je gewoon heel erg kieskeurig. Bij een volle businessklasse was er altijd wel iemand die de wijn niet goed vond, het eten niet lekker of wat dan ook. Misschien was jij een van die weinige gasten die zo slecht te spreken was….
      Ik kan het weten, want er bleven altijd wel maaltijden over, die dan onder de crew verdeeld werden. Zo lekker at ik thuis soms niet. In de laatste jaren kon je het recept opvragen en het thuis ook uitproberen…
      Ik moet wel toegeven dat het Aziätische eten (behalve de speciale menu’s zoals moslim-food) vaak te wensen over lieten. Deze waren te zeer op de westerse klanten gericht.
      Maar vloog je naar Japan of India, kon je ook een Japanse, of Indiase maaltijd verlangen. Heerlijk!!!!

      • Martin zegt op

        Hallo Sjaak. Jij praat over de Lufthansa en hun zg. chef koks ?. Mijn vriend heeft jaren in de Lufthansa catering gewerkt in Frankfurt. ? Het was misschien beter geweest, had je even met hem van te voren gepraat, dan zou je hebben geweten hoe het in de Lufthansa catering werkt . TIP voor iedereen. Kijk even naar de ranking van Luchtvaart maatschappijen en vooral naar de eerste tien. Misschien zie je daar maatschappijen waar je nog nooit van gehoord hebt, maar waar ik wel frenquently mee vlieg. Misschien zoek je daar te vergeefs maatschappijen die jij wel kend, maar niet in de top tien voor komen ?. Dat zou best eens kunnen. De Lufthansa staat er niet bij, Nog een TIP voor Olivier: Als de SAS zo goede koude schotels maakt, vlieg je toch gewoon lekker weer met SAS en je voedsel probeer is ten einde ?. Smakelijk eten gewenst en goede vlucht

        • Olivier zegt op

          Geweldige tip, “gewoon lekker” met de SAS vliegen. En bij het instappen even in de cockpit langswippen om te vertellen waar je heen wilt.

          • RonnyLadPhrao zegt op

            Olivier,

            Aan je reactie te zien lijkt het wel of je niet weet dat SAS op Bangkok vliegt of je weet het goed te verbergen.
            Het is dus niet nodig om aan de piloot te vragen om even een ommetje te maken.
            Zelf heb ik vorig jaar nog met hun deze vlucht gemaakt.
            Ik kan me niet meer herinneren of we een koude schotel kregen maar de vlucht was goed, en goedkoop (600 Euro).
            Ik kan me dus aansluiten bij het advies – vlieg gewoon met SAS en je hebt je lekkere koude schotel.
            Of je daarmee ook meteen van stank en kletskoek verlost bent weet ik niet want dat kan geen enkele maatschappij garanderen.

            • Gringo zegt op

              Is het de heren bekend, dat de SAS al sinds vorig jaar niet meer rechtstreeks op Bangkok vliegt? Het is maar een weet voor degenen, die enthousiast gemaakt zijn door Olivier.

              • Olivier zegt op

                SAS heeft nooit rechtstreeks ASD-BKK gevlogen, en inderdaad is er ook geen rechtstreekse vlucht Kopenhagen-Bangkok meer, die wordt nu verzorgd door Thai Airways. Om van de inmiddels beroemde Koude Schotel te kunnen genieten, moet je dus echt eerst even aan de piloot gaan vragen of een klein stukje omvliegen geen bezwaar is…

              • RonnyLadPhrao zegt op

                Gringo, Olivier

                Raar want ik heb zonet bij Connections het volgende gevonden –
                Ik heb maar een willekeurig datum ingetikt en de maatschappij SAS – Volgende gegevens kwamen tevoorschijn
                ma 02/09 10:40 – 12:10 Brussel (BRU) – Kopenhagen (CPH)
                ma 02/09 14:25 – 06:00 Kopenhagen (CPH) – Bangkok (BKK)
                do 03/10 01:20 – 07:40 Bangkok (BKK) – Kopenhagen (CPH)
                do 03/10 11:15 – 12:45 Kopenhagen (CPH) – Brussel (BRU)
                Prijs 1166,69

                Natuurlijk is de vlucht via Kopenhagen en niet rechtstreeks van Schiphol of Zaventem
                Maar misschien is het inderdaad nu fysiek geen SAS toestel meer maar in samenwerking met Thai.
                Kan zijn.
                Begin vorig jaar en het jaar voordien kan ik wel garanderen dat het een SAS toestel was want ik heb toen een 4-tal keer met hun de vlucht gemaakt alhoewel de prijs dan wel redelijker was.
                Misschien haalde ze toen hun winst wel uit de koude schotel want het scheelt natuurlijk in het opwarmen….. 😉

                http://www.connections.be/home-nl.html

        • Sjaak S zegt op

          Martin, deze ranking hangt van vele factoren af. Het eten aan boord is er een onderdeel van. De prijs voor een vlucht is een verder onderdeel. Persoonlijke ervaringen tellen mee. Het aantal nieuwe en nieuw ingerichte vliegtuigen ook. Te veel factoren kijken om het hoekje. Als Lufthansa niet meer bij de top 10 behoort, wil dat niet zeggen dat ze slecht zijn.
          Wat jouw vriend te vertellen heeft, zal niet veel anders zijn dan elders. Bovendien heet deze service LSG en is een zelfstandige los van Lufthansa staande catering service, die overal op de wereld diverse maatschappijen toelevert.
          Ik heb dertig jaar bij Lufthansa in het vliegtuig op Inter-Continentale vluchten gewerkt. Ik wil niet beweren dat iedereen 100% tevreden was, maar dat is ook een ding der onmogelijkheid. Er wordt echter van alles gedaan wel zo dicht mogelijk daar naar toe te groeien.
          Ik ben met Iberia, KLM, Varig, Vasp, Thai Airways en nog andere Airlines gevlogen. Ik kwam iedere keer weer van zo’n vlucht terug met het gevoel dat mijn (ex) bedrijf zich voor niks hoefde te schamen.
          Nog even een denkaanstoot. LH is een van de weinige Airlines die op eigen vuist de verschillende crisissen overleefde. Zonder financiële spuiten van de overheid. Waar is Sabena? Bij wie is KLM ondergebracht? Swissair?
          Dat zal zeker niet daaraan gelegen hebben dat LH slecht was. Er is keihard voor gevochten om te overleven.
          Pffff…nu heb ik effe genoeg….

          • martin zegt op

            Dank je wel Sjaaak. Een prima verhaal. Heb ik ergens gezegd, dat LH slecht zou zijn ?.Maar als je Singapore, Qartar, Ethiad of Emirates vliegt, weet je wat je zou kunnen krijgen aan boord. En dat heeft niet alleen betrekking alleen op het eten, maar ook aan entertainment en vriendelijkheid. .Thai airways, jaren lang in de top 5, stond 2 jaar geleden op plaats 36. KLM, LH etc komen in de top 20 niet meer voor. Natuurlijk zijn er meerdere kriteria die een plaats in de top 10 beinvloeden. Maar dat geld voor ze allemaal. Ik ben frequent flyer van Emirates en Qartar Airways. Het zal nog wel effe duren voor dat andere de standaards van deze firma kunnen halen. Maar helemaal afgezien van het gezeur en ellende op Schiphol. Maar dat staat op en ander blad. Ik vlieg Arabies en dat van af Hamburg of Düsseldorf. Nog een fijne dag.

  4. Lije Vanonschot zegt op

    Om nu een vliegtuigmaaltijd -ik heb ze altijd geapprecieerd- te vergelijken met wat je in een met Michelinsterren onderscheiden restaurant kan eten, lijkt me buiten de orde, maar om diezelfde maaltijd te vergelijken met het niveau van een bal gehakt en dat van een (uit de muur getrokken?) kroket is apert misplaatst.

    • ruud zegt op

      Nee je kunt die maaltijden niet met een bal gehakt of een kroket vergelijken.
      Ik zou willen dat de vliegtuigmaaltijden zo lekker waren.
      Wel een bal van rundergehakt dan.

      • Olivier zegt op

        Helemaal mee eens. Geen enkele vliegtuigmaaltijd kan tippen aan een GOEDE kroket of een GOEDE bal gehakt. Zou toch de ultieme traktatie zijn om de reis naar Nederland op te vrolijken?!

  5. RonnyLadPhrao zegt op

    Ik ga niet beweren dat ik uit de bol ga omdat het eten er aan komt maar ik vind het dikwijls wel best meevallen rekening houdende met de mogelijkheden die men op een vliegtuig heeft. Ik heb wel eens in een restaurants slechtere kost gekregen.

    Op een vlucht heb ik liefst dat men mij met rust laat . Meestal zit mijn vrouw naast me en zit ik dus bijna nooit naast een andere passagier waardoor ik dus raar of zelden contact heb met andere passagier (kan een voor- of een nadeel zijn).

    Ik neem de vlucht zoals ze komt maar ben wel blij als het voorbij is.
    Vliegen vind ik (net als autorijden) een noodzaak om me te verplaatsen en als ik het kan vermijden doe ik het. Bij vliegreizen zijn de alternatieven echter beperkt dus zal ik er nog veel mee te maken hebben.

    In Vlaanderen zeggen we wel eens – Een kermis is een geseling waard dus….

    @ Olivier
    Vlieg dan gewoon met SAS of al eens gekeken bij de luchtvaartmaatschappij. Dikwijls kan je aangepaste maaltijden bestellen.

    • Olivier zegt op

      Aanpassen is vaak onsmakelijk lood om al even onsmakelijk oud ijzer. Ik zorg dat ik goed gegeten heb voordat ik het vliegtuig instap. En maak ik toch gebruik van de vliegtuigmaaltijd, dan alleen het voorgerecht en nagerecht. Beter voor het humeur.

  6. Dick van der Lugt zegt op

    Laat ik ook een duit in het zakje doen. Ik vind de maaltijden aan boord op de heenreis (naar Thailand) lekkerder dan op de terugreis, zelfs als het hetzelfde gerecht is. Hoe zou dat nou toch komen?

  7. Ingrid zegt op

    De vlucht hoort er nu eenmaal bij en is maar een fractie van je totale vakantie. Je kan het slecht treffen met wie er naast je zit maar over het algemeen valt het wel mee. Je moet jezelf ook wel wat flexibel opstellen je zit nu eenmaal een aantal uren te zijn allen in een kleine ruimte.

    Het eten vind ik over het algemeen maar matig maar misschien ligt het ook wel aan het feit dat je op een ander tijdstip eten krijgt als dat je normaal eet en wat ik gewoon echt niet lekker vind is een warme hap als ik net wakker wordt. Maar ik los het gewoon op door in de handbagage wat kadetten / krentenbollen te stoppen en die eten dan wel op wanneer we onderweg trek krijgen.

    De vlucht…. Die ben ik alweer vergeten wanneer ik in Bangkok ben!

  8. Daniel zegt op

    Ik heb alle reacties hier gelezen ieder geeft kier me wat hij ervaart gedurende de vlucht. Ik tracht gewoon te slapen; Maar ook over het eten heeft ieder een mening. Ik kijk naar het begelleidende plaatje en merk dat daarop de personen die ik zie aan het eten zijn,op uitzondering van de dikke slapende meneer. Ik zelf heb reeds menig keer meegemaakt dat men mij gewoon laat slapen en ik nasien merk dat iedereen al geeten heeft. Als ik dan nadien nog iets vraag om te eten men meld dat niet meer te kunnen geven.
    Ik zal volgende keer maar de raad van Ingrid volgen en zien van iets van thuis uit me te brengen. Voor mij duurt de vlucht te lang om zonder iets te eten voort te kunnen.
    Persoonlijk vind ik het eten niet supper maar wel goed. Maar men mag mij wel wekken als men rondgaat met de voedsel bedeling. Bedenk dat op de catering afdeling van een vliegveld per dag duizenden maaltijden moeten klaargemaakt worden.

    • Sjaak S zegt op

      Beste Daniel,
      Als je weer dat je op een vlucht veel slaapt, laat het personeel dan weten dat je voor het eten gewekt wil worden. Ik heb de mensen vroeger bij het verdelen van de maaltijden gewoon gewekt, maar voor vele collega’s was dat onaangenaam.
      Dat je een tijd na het verdelen niks meer kreeg, had twee redenen. Een eenmaal opgewarmde maaltijd mag geen tweede keer verhit worden en de voornaamste reden was dat de crew het waarschijnlijk zelf opgegeten had.
      Dus, gewoon even waarschuwen.

  9. RJ Vorster zegt op

    Mijn vrouw krijgt haar ( diabetische ) maaltijd eerder dan de rest van de passagiers .Daar heb ik mee geleerd dat je niet met de passagier die voor haar achteruit ligt in discussie moet gaan om zijn stoel recht te zetten , gewoon even via de steward(es) laten regelen..
    Dat geld overigens voor meerdere dingen .

  10. Neushoorn zegt op

    Omtrent de maaltijden: zouden lange files vermijden aan het toilet niet belangrijker zijn dan een uitmuntende smaak? Ik denk dat de diëtist hier voorrang krijgt op de kok.

    • Sjaak S zegt op

      Beste Neushoorn,
      De files bij de toiletten zijn niet permanent, maar net zoals in het echte leven, zijn er spitsuren. Zoals: na het uitgaan van de seatbeltsigns (hoewel die nu permanent aanblijven) en na de maaltijden. Vroeger en op vliegtuigen waar er nog geen inseat video is, ook na de speelfilm.
      Wil je de file vermijden, gebruik de wc dan op andere tijden.

  11. Sir Charles zegt op

    Op zich geen bezwaar tegen een praatje maar wel wanneer iemand gaat zeuren en klagen hoe slecht alles wel is in Nederland of neem degene die het steeds maar heeft over zijn Thaise familie- en kennissenkring waarin altijd wel iemand verkeert die een hoge functie bekleedt bij de overheid, politie of in het zakenleven en dan met veel poeha hoor zeggen ‘als er iets is hoef ik alleen maar zijn naam te noemen en het wordt wel even voor me geregeld’.

    Zulke gesprekken breek ik bruusk af door hem mede te delen dat hij een onwelriekende adem heeft.

  12. Lije Vanonschot zegt op

    Antwoord op Sjaak: Maaltijden in vliegtuigen zouden het niveau van een ordinaire bal gehakt niet eens halen. Dit is echt te gek voor woorden. Misschien dat mensen die zulks beweren het niet prettig vinden rond een half etmaal in een vliegtuig opgesloten te zitten, dat dan ook nog goeddeels in het nachtelijk duister, beroofd van een goede nachtrust en opgezadeld met een opkomende jetlag. Gevoelens van onbehagen worden immer op het eten uitgekuurd, zoals dat in militaire dienst danook steevast het geval was. Daar in die verhoudingen was dat dan nog begrijpelijk, maar dat -dat kankeren op het eten- te doen waar de vliegmaatschappij en de crew daarvan hun best doen -en erin slagen- je van dienst te zijn, dat is gewoon onbeschoft.

    • Olivier zegt op

      Ik geloof niet dat iemand het over een “ordinaire” bal gehakt heeft gehad, zelf noemde ik het een GOEDE bal gehakt, met het woord GOEDE blijkbaar vergeefs in hoofdletters. En voor de derde keer dan nogmaals uitgelegd dat een vliegtuigmaaltijd niet aan culinaire vereisten KAN voldoen. Niet vanwege het cabinepersoneel dat wel of niet zijn best doet, maar vanwege de opwarm/warmhoud procedures. Ten slotte, nogmaals: de vlucht Kopenhagen-Bangkok wordt door Thai Airways verzorgd. Zijn we allemaal weer bij ! 🙂

    • ruud zegt op

      Niemand die de bemanning iets verwijt, maar als ik het aluminium van zo’n bakje opentrek en daar een uitgedroogd, dan wel verzopen portie voedsel aantref, wordt ik daar niet gelukkig van.
      Ik heb ooit 1 keer lekker gegeten in het vliegtuig.
      Dat was toen met Martin air, toen die nog naar Thailand vlogen.
      Het was spinazie met aardappelpuree en inderdaad een bal gehakt.
      Ik denk er nog met weemoed aan terug.
      Heel lang geleden kon je bij Thai airways ook een special meal coldplate bestellen.
      Maar dat is ook al weer verleden tijd.

  13. Martin zegt op

    Onbegrijpelijk, dat mensen van AMS naar BKK vliegen en naar een gehaktbal snakken in het vliegtuig. Als je dat zo graag eet, kun je dit, als je gewoon thuis blijft elke dag goedkoop in een patat zaak uit de muur trekken. of bij AH een blikje gehaltbal kopen, die voor ca. 1 jaar al ingeblikt werden. Smakelijk eten. Bij de Emirates Airsways (en anderen) kun je uit een hele palette van verschillende maaltijden kostenloos kiezen. Dat kun je heel op je gemak van thuis via je PC tot 72 uur van te voren vast leggen. Dit gelt alleen voor de econemy klas. In de Business kun je a la carte eten. Dat gelt daar ook voor de wijnen. In de econamy klas krijg je op wens ook wijn bij het eten-geheel kostenloos. Maar heb je al eens iemand gezien die een gehaktbal bij een glas wijn eet ?. Ja, waarom niet. Als je het lekker vindt, kun je ook vanille ijs met mayonaise eten. Moet je allen nog een carrier vinden die dat serveerd. Oh, ja. De Emirates hebben ook halal eten voor onze moslim vrienden. Die kunnend dan hun spiritus brander thuis laten. Smakelijke eten bij de KLM en LH waar dat niet mogelijk is. Laat staan, dat je daar een glas wijn gratis krijgt. Bij de Emirates krijg je zelfs je wijn in een picolo flesje- Proost

  14. Moderator zegt op

    We sluiten de reactiemogelijkheid. Iedereen bedankt voor de reacties.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website