Vliegen naar Thailand is in de toekomst wellicht alleen nog maar mogelijk voor mensen met een zeer brede beurs. Nog voordat de vliegtax is ingevoerd, laat het kabinet al doorrekenen of de vliegtaks verhoogd kan worden van 7 naar 15 euro per passagier.

Dat staat in een kabinetsreactie op het voorlopige Klimaatakkoord dat vrijdag is gepresenteerd, zo melden bronnen aan het AD. Mocht dit plan worden doorgevoerd dan is een gezin met twee kinderen straks al € 60,- meer kwijt voor een vliegticket naar Bangkok en dat is pas het begin.

Daarnaast is de verwachting dat de vliegtax jaarlijks verder verhoogd gaat worden, want teveel Nederlanders kiezen voor het vliegtuig en dat moet worden afgestraft zo vinden de milieufetisjisten. De groene geitenwollensokkenmaffia onder leiding van oppergod Jesse Klaver, die zelf vooral NIET het goede voorbeeld geeft met zijn zeer milieuonvriendelijke huis, is er duidelijk over: Alles wat leuk is voor de hardwerkende Nederlander moet worden afgestraft met stevige belastingmaatregelen. Want alles wat leuk is, is nu eenmaal ook slecht voor het milieu.

Nederlanders het vliegtuig uit pesten met belastingmaatregelen is niet erg effectief als je bedenkt dat alleen China al, de komende vijftien jaar 216 nieuwe luchthavens gaat bouwen….

Er komt geen einde aan de groene golf die de lage landen heeft getroffen. De regering wrijft zich in de handen want er is weer een nieuwe melkkoe gevonden om de burger te belasten met nog meer heffingen. Wat er voor ons overblijft is werken, belasting betalen en dood gaan.

Gelukkig hebben we de foto’s nog van die mooie Thailand vakanties.

59 reacties op “Column: Voordelig vliegen naar Thailand? Schrijf het maar op je buik!”

  1. RonnyLatPhrao zegt op

    “Wat er voor ons overblijft is werken, belasting betalen en dood gaan.”
    Lijkt Belgie wel.

  2. Rob V. zegt op

    De vliegtaks is maar een rare oplossing. Logischer zou zijn om accijns te heffen op kerosine zodat hoe meer men stookt hoe duurder je van A naar B reist. Dat zou eerlijker zijn ten opzichte van ander vervoer wiens brandstof wél belast is. Maar wel, geen, minder of meer belasting op kerosine en andere brandstoffen zou minstens op Europees niveau moeten gebeuren. Net zoals de alternatieve ‘oplossing’ via de vliegtaks.

    Alleen op nationaal Nederlands (of Belgisch) niveau schiet niet op. Dan gaan mensen uitwijken naar buurlanden. Als de vliegtaks werkelijk meer dan een ruim een tientje gaat kosten dan zal men, net als bij de mislukte vliegtaks van een paar jaar terug, zien dat mensen de maatregelen gaan omzeilen.

    Op Europees niveau vliegen duurder maken met taksen of acijnsen op tickets of brandstof zie ik nog niet zo 1-2-3 gebeuren. Op zijn best afspraken over maximale vervuiling om zo vliegende, varende of rijdende roestbakken meer en meer te weren. Maar alleen straffen van vervuilers helpt niet, schonere alternatieven moeten mogelijk gemaakt en gepromoot worden. Ook jan modaal moet gewoon kunnen leven. Lange afstand vervoer iets van de rijken maken zou niet solidair (sociaal) zijn.

    Of zijn dat die ‘milieufetisjisten’ waar je over spreekt? Je kunt prima voor een schonere wereld zijn zonder dat je jan modaal een eeuw of wat terug de tijd in trapt. Zouden de partijen trouwens ook menig stemmer verliezen. Een Kamermeerderheid ‘geitenwollensokkenmaffia’ zit er niet in. Ik zou zelfs Groen Links niet als zodanig bestempelen, dat stempel komt meer de PvdD toe. Al zul je ze ook bij andere partijen treffen (PVV Dion Graus komt als eersts in gedachte bij doorgeslagen pro-dieren standpunten).

    Dat vliegen naar Thailand, het zal ongetwijfeld iets duurder worden maar een onbetaalbaar iets dat alleen de elite zich nog kan veroorloven? Daar geloof ik niks van. Dat er klimaatmaatregelen zullen komen die we allemaal zullen voelen? Zeker, daar ontkomen we niet aan als je de breed erkende (haast unanieme) klimaatvoorspellingen ziet. We moeten wel als er straks nog een Benelux of Thailand willen hebben waar nog te leven valt.

    • Het gaat er vooral om dat wij het vliegtuig uit worden gejaagd terwijl in Azië er alleen maar mega veel vliegtuigen en luchthavens bijkomen. Milieumaatregelen hebben zo natuurlijk geen enkel effect. Dus is het alleen nog maar een methode om meer belasting binnen te harken. Over een X-aantal jaren gaan wij niet meer naar Thailand, maar komt Thailand naar Nederland op vakantie, haha. En wij mogen dan naar de camping rond het Veluwemeer. Ook leuk.

      • Rob V. zegt op

        ‘Mijn buurman verderop steekt zijn afval in de fik en laat de hele dag een dieselagragraat draaien dus ik zou gek zijn als ik mijn afval netjes laat verwerken en groene stroom opwek’. Dan kies ik er toch liever voor mijn steentje bij te dragen en in gesprek te blijven met mijn bururman en de rest van de straat dat al hoewel vervuiling onvermijdelijk is de disproportionele schade van de groorvervuiler ons alle naar de klote zal helpen.

        En mijn glas is halfvol, als die zure Telegraaf zijn gelijk krijgt dan kun hoeven de mannen niet meer op jacht in Thailand maar duik je -lekker makkelijk- hier met een Thaise de tent in… 😉

        • Als je echt wat aan het milieu wil doen moet je vegetariër worden, doe je ook gelijk wat aan het dierenleed. Dat heeft meer effect dan een vliegtax.

        • De aarde gaat overigens niet naar de klote. Laat je niets wijsmaken. Die doemscenario’s hebben we eerder gehoord: zure regen (alle bossen zouden verdwijnen), de gat in de Ozonlaag: de aarde zou onbewoonbaar worden. Nou, dat bleek allemaal wel mee te vallen.
          Milieu is gewoon big business, het groene goud. Er valt heel veel geld mee te verdienen. Het merendeel van de wetenschappers ontvangen grote zakken met subsidie voor het bang maken van de burgers. Er zijn genoeg wetenschappers die een ander geluid laten horen, maar die worden monddood gemaakt. Vraag maar eens aan de documentairemaker Martijn Poels: https://www.climategate.nl/2018/09/marijn-poels-links-en-toch-niet-politiek-correct/

          Poels’ conclusie: de klimaathysterie is vooral een hype van politici en lobbyisten. „Zo is nog altijd niet bewezen dat mensgemaakte CO2 schuld heeft aan de opwarming van de aarde.”

    • RobN zegt op

      Accijns heffen alleen op Europees niveau lijkt mij gezien concurrentie van maatschappijen van buiten Europa niet echt een goed idee. Dat zou m.i. kunnen gaan leiden tot verliezen van banen in de luchtvaart en aanleverbedrijven.
      Daarnaast lijkt het mij onmogelijk om 1 tarief voor heel Europa voor elkaar te krijgen. Bij invoering van vliegtax aantal jaren geleden weken veel mensen uit naar bv. Dusseldorf. Lijkt wel ofregering niets geleerd heeft uit het verleden.
      Nederland wil weer voorop lopen met groen zijn maar vergeten naar voorbeelden te kijken die in reacties op dit onderwerp al vermeld zijn. Kortom slecht idee.

      • rori zegt op

        Klopt. Ik woon als ik in Nederland ben in de regio Eindhoven. Mijdt al zeker vanaf 2008 (gestopt met werken in Beverwijk) de regio Amsterdam Schiphol.

        Vanuit Nederland heb je erg veel keuze om naar Bangkok te vligen en veelal tegen lagere tarieven dan in Amsterdam mogelijk.

        Ik denk voor oost en zuid nederland altijd aan vliegvelden zoals:
        Hamburg, Munster-Onsnabruck, Weeze, Dusseldorf. Keulen-Bonn, Frankfurt, Luxemburg, Brussel, Charleroi en Parijs.
        Is te ver? en te duur?

        IC-bus Eindhoven Dusseldorf, 7,90 euro, Euroliner, 11,20 en Flixbus, 6,99,
        Eindhoven Brussel airport met Flixbus 16,98

        Oh tickets enkel dusseldorf Bangkok mer Eurowings 199,99 en terug 219,45.

        Vanaf Amsterdam is dit onmogelijk

    • Wim zegt op

      In nederland zijn 7 bedrijven verantwoordelijk voor 75 % van de uitstoot .in duitsland word nog volop bruinkool gestookt hier net over de grens dus wat hebben onze maatregelen dan voor zin ? En Jan de werkmier moet dit allemaal gaan betalen!!

  3. Toto zegt op

    Als gezin ben je zo wie zo al veel meer kwijt, want gebonden aan de schoolvakanties.

  4. erik zegt op

    Mijn eerste reactie was: dan maar naar Pension Boszicht te Lochem. Maar als ik naar Lochem kan rijden dan kan D-dorf ook of Zaventem en daarmee haal je de angel uit het wetsvoorstel: hoe duurder die vliegtax, hoe meer men elders in- en uitstapt. Dit soort dingen moeten in EU-verband en anders werken ze niet. En de EU heeft daar geen zin want krijgt nooit een meerderheid.

    Ik lees dat een Waalse minister op weg naar die milieuconferentie in Polen een PRIVE-JET heeft gecharterd. Waarom? Mogelijk omdat meneers agenda een lijntoestel niet toeliet. Laten de hotemetoten eerst eens het goede voorbeeld geven voordat ze in mijn portemonnee komen peuteren.

  5. Sir Charles zegt op

    Niet zo negatief mensen want het is een der maatregelen om te voorkomen dat de aarde maar liefst 0,00007 graad(!) wordt opgewarmd. 😉

    Overigens de 50Pluspartij heeft ook voor mij afgedaan want die heeft ook ingestemd met de klimaatwet wat ons Nederlanders veel geld zal gaan kosten in allerlei toekomstige (belasting)maatregelen zodat hun standpunten een verhoging van de AOW, terug naar 65 j. etcetera mogelijk nooit doorgang zullen vinden want daar is dan geen geld meer voor.

    Aan de andere kant dat vliegen naar Thailand onbetaalbaar wordt is ook weer overdreven…

    • Ik voorspel je dat over een aantal jaren een economy ticket naar Thailand (rechtstreeks vanuit NL) meer dan € 1.000,- zal gaan kosten. Het is niet alleen de vliegtax, bijna de helft van een ticketprijs bestaat al uit belastingen en die gaan ook stijgen. Een gezin is dan € 4.000,- alleen aan tickets kwijt, dat is voor jan modaal niet te betalen.

      • HoneyKoy zegt op

        Jan Modaal staat op dit moment voor €36.500 euro op de loonlijst van de politiek. Per maand is dat bruto €2.816,- en netto precies €1.982,82. De verwachting is dat dit in september 2018 zal stijgen naar €37.500 p/j. (bron Plusonline.nl)

        Nou Knappe Jan Modaal als hij met zijn gezinnetje van 4 personen wel die “Goedkope” vluchten van tenminste 600 euro per persoon in het hoogseizoen kan betalen. Alleen als Jan & Jannie Modaal samen werken dan zouden ze dat kunnen doen, maar Jan & Jannie Modaal gaan gewoon lekker naar Frankrijk, Spanje of de Duitse Buren.

        • Lessram zegt op

          Jan Modaal krijgt ook nogeens 1700 Euro vakantie geld, en 1200 Euro eindejaars uitkering cq vakantiegeld. Dus die tickets kunnen ze echt wel betalen voor 4 personen. Vraag is alleen of ze daarvoor kiezen of die nieuwe auto, die nieuwe badkamer, de hypotheek van +1000 Euro…..

          550 Euro per persoon retour Bangkok is mijn inziens werkelijk te gek voor woorden, veel te goedkoop. Maar….. ik klaag niet en vertrek over een paar maanden al voor de 3e keer in anderhalf jaar. (Ja ik ben die Jan Modaal met 30 uur in de zorg, vrouw 30 uur in de zorg, en 2 studerende kinderen)
          10, 20 jaar en zelfs langer geleden waren de tickets onbetaalbaar (lees: ondenkbaar) voor Jan Modaal die ging naar Drenthe, Frankrijk, Spanje of zelfs Schwarzwald….

      • erik zegt op

        Schakel de invloed van de inflatie dan even uit want dat verhoogt zowel de prijzen als de salarissen, Peter. Die prijs van 1.000 e per economievlucht komt er zonder gekke belastingmaatregelen ook wel en die hogere salarissen ook. De mogelijkheid in een ander land op te stappen verhindert dat vliegen in NL net zo’n melkkoe wordt als dat ding op vier wielen…..

      • kees zegt op

        Als ik mij het goed herinner is er in 2004 (of daaromtrent) al even een periode geweest waarin de ticketprijs boven 1000 euro was.

        • Sir Charles zegt op

          Klopt nadien werd het gemiddeld goedkoper echter zijn vele weer gaan klagen over te weinig beenruimte want er werden meer stoelen bijgezet in de beschikbare ruimte en het ergste er werd niet meer onbeperkt met bier langsgegaan. 😉

    • Sir Charles zegt op

      Ter zijde: het is officieel nog geen ‘wet’ maar een ‘klimaatakkoord’, het zal eerst nog door de 1ste Kamer geloodst moeten worden echter gezien de samenstelling daarvan zal dat niet meer dan een formaliteit zijn.

      • Frans zegt op

        Correctie, eerst zullen door het kabinet besluiten genomen moeten worden op basis van het klimaatakkoord, daarna moet de Raad van State er een advies over uitbrengen, zal het door de tweede kamer moeten en in laatste instantie pas door de eerste kamer goedgekeurd moeten worden, Gezien de verwachting dat na de verkiezingen voor de eerste kamer in het voorjaar 2019 de huidige coalitie haar mederheid kwijt is, nog lang geen gelopen race.

        • Sir Charles zegt op

          Goed te weten die correctie Frans en inderdaad geeft het aan dat het nog geen gelopen race is en dat de politiek ingewikkeld in elkaar zit, we wachten af.

  6. Maurice zegt op

    https://www.youtube.com/watch?v=YXRmcumPL3k

  7. Bob zegt op

    Vliegtaks, en wat te denken van de energie kosten, die als maar gaan stijgen.
    Wacht op het moment van de opstand tegen deze gekte

  8. brabantman zegt op

    Bossen worden in Canada gekapt. Boomstammen worden in zwaar vervuilende vrachtschepen naar Nederland vervoerd (17 schepen vervuilen net zoveel als alle auto’s in de wereld). Vervolgens met vervuilende diesel vrachtauto’s naar de verwerkende elektriciteitscentrales. Dat heet dan ‘ wij zijn heerlijk groen bezig’. Heeft u trouwens de foto gezien van het huis van onze Nederlands Al Gore, Edje raketje Nijpels Die, belangenbehartiger voor de industrie, momenteel roept (bij Pauw gisteren)dat hij niet begrijpt dat niet meer mensen zonnecellen op hun dak hebben. Terwijl hij er zelf….0 !! op zijn dak heeft van zijn landgoed.
    Of onze GL Jesse Ferras (Klaver) die het ook zo goed weet. Met een grote houtkachel in zijn kamer….
    Ja, ja en u maar stemmen op deze aardige mensen. Kost u wel tot aan uw laatste centen.

    • Harry Romijn zegt op

      “17 schepen vervuilen net zoveel als alle auto’s in de wereld”
      Waar haalt u die kolder weer vandaan ? Enig idee, hoeveel zeeschepen er zijn en hoeveel auto’s er rond rijden ?

      • brabantman zegt op

        Kolder? Niet zo snel een ongefundeerde mening uiten. Zie hier. In het linkse vodje NRC

        https://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/08/co2-uitstoot-zestien-grootste-schepen-die-van-a-1417819-a1033607

        • stevenl zegt op

          Je realiseert je dat dit artikel aangeeft dat de claim onjuist is?
          “Op Radio 1 werd gezegd dat de zestien grootste schepen ter wereld evenveel CO2 uitstoten als alle auto’s in de wereld. Het lijkt erop dat zwaveluitstoot hier is verward met CO2-uitstoot. Voor zwaveluitstoot zou de bewering namelijk wel kloppen, maar voor de uitstoot van het broeikasgas CO2 klopt de stelling bij lange na niet. We beoordelen de bewering daarom als onwaar.”

          • Nicky zegt op

            En dan nemen die grootste zeeschepen hoeveel containers in 1 keer mee? dat al eens uitgerekend?Dat zijn per zeeschip wel zo`n 20000 vrachtwagens hoor. En hoe wou je alle transport over de wereld vervoeren zonder schepen? soms ff met een truck van China naar Amsterdam?
            ff nadenken vooraleer je zomaar stellingen overneemt van een of ander onderzoek.

      • brabantman zegt op

        Sorry het waren er 16. Nog een bewijs voor mijn standpunt. Dank u.
        https://www.groen7.nl/containerschip-net-zo-vervuilend-als-tot-wel-50-miljoen-autos/

      • brabantman zegt op

        https://www.nrc.nl/nieuws/2014/09/10/de-zestien-grootste-schepen-stoten-evenveel-co2-u-1417001-a558324

    • rori zegt op

      Kom eens bij mij een 50 km ten noorden van Uttaradit kijken. In een gemeente zo groot Als Eindhoven zitten 3 hout verwerkers per dag 7a dagen in de week een 100 tot 150 ton IEDERS per dag je vermalen.
      EEN boom van 30 cm en ca 7 meter levert 300 bath op.

      Houstnippers gaan naar Europa.
      Verder is het gevolg hier dat er veel kale vlakken op de bergen en in de natuur zitten. Ook omdat er niet opnieuw word aangeplant. Hier in de buurt teveel bananen, kokos en rijst. Levert weinig tot niks op. De omgeving is qua populatie aan het verouderen en door de houtkap en geen bladerdak meet stijgt hier de temperatuur. Zit gemiddeld zo rond een 36 tot 40 graden al in de maanden November, December.

      ook bij regen hier veel last van aardverschuivingen. Maar Ja Jesse moet kunnen dieselen en stoken thuis

  9. Henk zegt op

    Er zit een groep commissies constant te zoeken waar ze geld vandaan kunnen halen. Dit is ook weer zo iets, het start en wordt elk jaar hoger. Een ordinaire manier om aan geld te komen.

  10. Kees zegt op

    Yasser halfzat krijgt straks de rekening gepresenteerd als blijkt dat mensen een lening “MOETEN” afsluiten om mee te werken aan die klimaatgekte in ons land, die geen ene mallemoer doet aan de CO2 over de hele wereld.

  11. Paul zegt op

    Als de vliegtax verhoogd wordt van 7 naar 15 Euro ben je met een gezin met 2 kinderen 32 Euro meer kwijt. Dus zo’n wereldbedrag is het ook niet op een vakantie naar Thailand.

  12. R.Peelen zegt op

    Heeft iemand nog ooit iets gehoord van de zure regen die over ons heen is gedaald,het was een en al kommer en kwel,was ook zoiets van de milieu bewegingen,was gewoon niets van waar,de bomen gingen gewoon dood net als wij gewoon dood gaan.

  13. Peter de Bruin zegt op

    Tjaaa Peter….
    Helaas niets nieuws onder de zon.
    Deze millieu melkkoe simpelweg wederom en om van stal gehaald, beetje opgepoetst, thats all folks.

    Begin jaren tachtig (juist bijna veertig jaren her al) werd met succes deze leugenachtige koe ingezet om de zure regen tegen te gaan.
    Het bewijs was volgens de geitewollensokkenbrigades dat het mos zieltogende zou zijn.

    Woonde destijds in de bossen.
    Uiteraard was mijn aandacht gevestigd aangaande het wel en wee v/h mos in het bos.
    Voor de duidelijkheid niet alleen in het bos waar ik toen woonde.

    Bleek dat ook de daaropvolgende jaren c.q. decennia het onveranderlijk goed bleef gaan met het vaderlandse mos.

    De reden dat wij vervolgens hierover nooit meer iets hadden/hebben vernomen !!!
    Ons onterecht afgetroggelde millieu belastinggelden werd (S)links gretig opgeofferd aan de vele linkse hobby,s.
    Zum KOTZEN…..

  14. Karel zegt op

    Moderator: Niet op de man spelen svp.

    • Karel zegt op

      Tja, dan maar anders:

      Er wordt hier door vele mensen gesteld dat zure regen onzin was.
      Zie echter hier: http://www.weer.nl/nieuws/detail/2011-05-28-zure-regen-geen-mythe-uit-het-verleden/
      Dankzij maatregelen opgelost.

      En het gat in de ozonlaag bestaat nog steeds, maar wordt kleiner, dankzij maatregelen.
      https://www.scientias.nl/gat-ozonlaag-is-zich-aan-herstellen/

      De opwarming van de aarde is ook een serieus probleem.
      En wat is erop tegen om elektrisch te rijden? Kan ik op mijn fiets tenminste frisse lucht in ademen.
      Fossiele brandstoffen raken op, wellicht eind deze eeuw?
      Dus we moeten toch over op zonne-energie etc. Waarom iets dat toch onvermijdelijk gaat komen niet zo snel mogelijk invoeren?

  15. Rene Martin zegt op

    Zelf zou ik ook liever zien dat de milieu maatregelen in Europees verband worden genomen en zo ook de afstand etc van het te vliegen traject . Zelf vind ik het artikel erg overdreven want als je met een familie van 4 personen op vakantie gaat ben je voor tickets in het hoogseizoen al 3200 euro kwijt en 3 weken hotel 1050 euro (21x2x25) en vervolgens verblijf 2100 euro = 6350 euro en dan is de vliegtax nog geen 1 %.

  16. Frans Nico zegt op

    Ik denk dat deze reactie op het rapport erg voorbarig is. Er moet nog veel overleg worden gevoerd en rekenwerk worden verricht om tot een politiek voorstel te komen. We zijn dan al tot twee jaar verder en dan zijn er weer verkiezingen in zicht. Het kan nog alle kanten op.

    Los daarvan zullen toeristen een verhoging van hun vakantiebudget met een paar euro echt niet een vakantie naar Thailand voorbij laten gaan. We moeten realistisch blijven.

    Bovendien, als een heffing leidt tot minder vluchten, dan snijdt het mes aan twee kanten en zal Schiphol mogelijk niet hoeven uit te breiden. Dus laten we eerst afwachten waar de politiek mee gaat komen.

  17. chris zegt op

    Als alle airlines echt alle kosten zouden doorrekenen aan de klant zou het vliegticket Amsterdam-Bangkok vv al heel lang 1000 Euro hebben gekost. Alle maatschappijen worden op de een of andere manier gesubsidieerd of hujn verliezen worden betaald door alle belastingbetalers.. Wees dus blij met al die regeringen in plaats van kwaad.
    De expats die twee keer per jaar op en neer vliegen naar het vaderland om verzekerd te blijven tegen ziektekosten en daarmee honderden Euro’s per jaar besparen zou ik willen aanraden het hele jaar in Thailand te blijven als 4 (tickets) * 15 Euro te veel is.
    Voor de alcoholisten onder ons: 60 Euro = 2200 baht dus 1 goede fles wiskey. Ik weet dat het moeilijk is om een fles te laten staan maar het is maar voor een dag per jaar.
    De expats die elke maand duizenden Bahts overmaken aan hun Thaise lief zou ik willen advisreren tegen hun lief te zeggen dat ze voortaan 200 Baht (60 Euro = 2200 baht; 2200: 12 = ongeveer 200 baht) minder krijgt per maand vanwege de vliegtax. Ze heeft daar ongetwijfeld alle begrip voor. Zo niet: er zijn vrouwen genoeg in dit land.

    • brabantman zegt op

      20.000! zogenaamde milieu fans vlogen per vliegtuig voor een milieu congres naar Polen vliegen, Wat moet ik meer zeggen…

  18. Henk Hauer zegt op

    Er ismaar een oorzaak voor de problemen. Er zijn te veel mensen op de wereld. . De oplossing is minder mensen. Dat kan door mnder geboortes en de mensen niet te oud laten worden. ( Dit is politiek niet haalbaar
    maar wel de enige oplossing).
    Ben zelf 75 en ben van plan als ik gezond blijf nog 20 jaar door te gaan(ha ha)

  19. Arie zegt op

    Ach wij als dubbeltje op de wereldbol betalen maar steeds meer en meer,maar moet je eerst gaan kijken in andere landen (duitsland ruhr gebied) is 1 grote vervuiler van fabrieken,ga eens kijken frankrijk huisvuil aan de kant van de weg elke week 1 grote bende alles door elkaar (meubels,olie,plastic en auto banden) kijk eens in Hongarije en Roemenie daar hebben ze geen milieu regels moet je kijken in de garages of bij tankstations allemaal op vloeren.
    Maar als wij als Nederlander veel betalen word het allemaal beter ja ja!!!!!!!! (in Den Haag geloofd de SP,Groen links en de andere alternatieve partijen) dat wij de wereld kunnen veranderen als dubbeltje op de wereldbol.
    Wie in sprookjes geloofd moet het klimaat Accord zeker omarmen.
    Als je echt wat wil doen aan het klimaat samen moet je zorgen dat de grootste vervuilers (fabrieken en scheepsvaart meer verplicht word te veranderen) maar nee hoor in Nederland pakt men altijd de kleine hard werkende Nederlander.

  20. Carl zegt op

    Beste Peter ( voorheen Khun),

    Zo’n 45 jaar geleden betaalde men voor een retour AMS – BKK (YC) ook reeds +/- 2000,00 gulden….!

    • brabantman zegt op

      Ik ben 40 jaar geleden nog voor 495 !!! gulden (= ca. euro 220) heen en weer naar Los Angeles gevlogen. (Continental Airlines). Had op de vlucht nog de pest dat de buurman naast mij 20 gulden minder betaald had. Ticket en rekening heb ik zelfs nog! Dus echt niet duurder dan nu!

    • Jan Hendriks zegt op

      Dat is juist. Ik reisde toen geregeld met Thai of KLM via BKK naar Hong Kong. De seats waren allebehalve comfortabel. Wat later SQ en dat werd de beste. Men was in die tijd door tussenlandingen lang onderweg. De aansluiting naar Hong Kong werd meestal gemist. Men werd dan niet ver van BKK airport in een hotel ondergebracht en weer vroeg opgehaald voor de eerste vlucht om ca.10 am naar Hong Kong.

  21. GeertP zegt op

    De eerste keer dat ik naar Thailand vloog was in 1979, je had toen de keuze uit KLM voor 1800 gulden of Biman voor ongeveer 1100 gulden,ik verdiende toen ongeveer 1600 gulden per maand, dus ga me niet vertellen dat vliegen duur is tegenwoordig.
    Het verbaasd mij dat er nog steeds mensen zijn die de opwarming van de aarde ontkennen,terwijl 98% van de academici het erover eens zijn.
    Als die paar euro’s ook maar een beetje bijdragen aan het afremmen van de opwarming dan doe ik daar graag aan mee,ik heb kleinkinderen van wie ik hou en gun hun ook een toekomst.
    Dit alles heeft niks met links of rechts te maken,hoewel er zelfs nu nog rechtse politieke partijen zijn die hun kop in het zand steken.
    De VVD ontkende de opwarming van de aarde ook 10 jaar geleden, maar ook daar snappen ze dat als het mis gaat, geld en aandelen waardeloos zijn.

    • Volgens mij ontkent niemand de opwarming van de aarde. Het is alleen de vraag of mensen dat kunnen beïnvloeden. Er is ook een ijstijd op aarde geweest en zelfs een periode dat het zo warm was dat geen ijs voorkwam op de noord- en zuidpool. Er waren toen niet eens mensen op de aarde. De zon heeft de meeste invloed op het klimaat, niet de mens.

      • ruud zegt op

        Mensen kunnen het klimaat best beinvloeden.
        Dat doen we ook, door alle bomen om te kappen, en rivieren om te leiden en leeg te pompen. (het Aralmeer dat opdroogt, met alle gevolgen voor het klimaat ter plaatse)

        Door chemicalien hoog in de atmosfeer uit te strooien, kunnen we het zonlicht temperen.
        Het is alleen de vraag, hoe dat in de praktijk uitpakt.
        Misschien blijkt het medicijn erger dan de kwaal.

        En ja, het klimaat kan ook uit zichzelf veranderen.
        De zon kan in een grote kosmische stofwolk terecht komen, waardoor minder zonlicht de aarde bereikt, en het kouder wordt.
        Misschien morgen al, hoewel ik aanneem, de de astronomen die wolk dan al wel hadden gezien.
        Dat zal dus nog wel even duren.

        • rori zegt op

          sorry maar het klimaat op aarde wordt voor 99% bepaald door de zon, Onze afstand daar naar toe en de hoek van inval. Ook speelt mee de hoeveeheid zonnevlammen. Blijft dan toch de zon.

          Verder bestaat 75% van het aaropllervlakte uit water. De oceanen bepalen samen met de zon het weer.

          Het milieu waarin wij leven is weer iets anders vaak worden de termen klimaat en milieu door elkaar heen gebruikt.
          In het kort klimaat is een globaal gegeven zols eerder uitgelegd.
          Het milieu is een lokaal gegeven waar wij wel een HEEL maar dan ook HEEL kleine invloed op hebben qua wereld gezien. Ons eigen leefklimaat in huis en in onze tuin kunnen wij beinvloeden. Daarna houdt het op.

  22. Christiaan zegt op

    Als i de reacties lees, dan zie ik, dat er vaak over een milieumaatregel wordt geschreven ten aanzien van de vliegtax. Aanvankelijk was het plan voor een vliegtax bedoelt als een milieumaatregel. Maar nu blijkt, dat het geld gewoon in de Staatskas verdwijnt.

  23. Wim Wuite zegt op

    De antwoorden zijn weer echt hollands , als een boer niet klaagd is hij ziek.
    Als je per km bekijkt is het vliegen spotgoedkoop en ja als we een mooie wereld voor onze kinderen willen achterlaten zal de prijs toch flink omhoog moeten.
    Groetjesssssss

  24. Rob zegt op

    Wat een klaagzang hier. Vergeleken met vroeger, ik heb ooit 2400 keiharde Nederlandse guldens betaald voor een ticket naar Thailand, economy, in 1991, is vliegen eigenlijk nu spotgoedkoop. Als je dit zou verhogen met de inflatie kom je boven 1900 Euro in 2018 uit. Dus klagers hebben geen nood.

  25. Henk Hollander zegt op

    Wat een populistisch geklets. Als je als gezin met 2kinderen naar Thailand vliegt ben je nu al ruim 3.000 euro kwijt. Tel daarbij de kosten van een paar weken hotel, en dan nog zielig doen over 60 euro? Doe normaal met die politieke prietpraat. Laat de wereld maar naar de verdommenis gaan. Zodat we 60 euro kunnen besparen.

    • rori zegt op

      Eh wil ik even bestrijden. Naar Bangkok kun je al vanaf Dusseldorf voor 199,99 per persoon. Dan wel NAAR Bangkok
      Terug een 214 Euro dus totaal een 425 Euro per persoon. Dus globaal voor de helft kan ook.
      Oh dan echter alleen met cabine bagage maar ja je hebt dan wel 1400 Euro over voor kleding.
      Tegen 75 euro cent voor een paar sokken 2 Euro voor slippers, 2 euro voor een t-shirt en 4 euro voor een spijkerbroek moet dst ook nog wel lukken.

      Oh Ik neem altijd alleen handbagage mee. 2 onderbroeken, 2 paar sokken, mijn badslippers, een extra broek een shirt met korte mouwen en 2 t-shirts.

      De rest wat ik mee neem past in mijn portefeuile tas

  26. Walter de Jong zegt op

    Ik heb 3 weken geleden mijn Ticket BKK weer gekocht..€ 513 retour..( 1 tussenstop en een totale reistijd van 14 uur )Dat zou voor mij dan 523 worden. Ik denk ook dat deze maatregel niets aan het milieu zal veranderen Als je naar Thailand of elders in Azie (voorbeeld) op vakantie kan gaan dan kun je ook die verhoging wel betalen. Dan ga je toch naar een guesthouse met je kids ipv een duurder hotel ..Het is net zoals Henk hierboven al aangeeft..zielig doen over 60 euro meer verdeeld over 4 personen en 2 weken is 1 euro per dag 😉 Wat gaat er met oud en nieuw weer de lucht in…daar is wel geld voor dan ? Ik denk zelf dat er altijd wel conflicten over het milieu zullen blijven bestaan..neem wat vaker de fiets of de trein zou ik zeggen .iedereen fijne feestdagen toegewenst .

    • rori zegt op

      vanaf dusseldorf retour voor 450 euro. Kan nog goedkoper maar dan even zoeken

      • rori zegt op

        sorry 339,99 is het laagste tarief.RETOUR. Heenvlucht 12.45 minuten terug 12.15 minuten. Zelf een hammetje meenemen en een flesje wijn of water.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website