Al geruime tijd speelde ik met de idee om een verhaal te schrijven over sex in Thailand. Altijd een gewild onderwerp, ook op dit blog. Niet vreemd want niets menselijks is de expat vreemd. Maar dan niet een verhaal over Pattaya, de go-go bars, ladyboys, tomboys, de uitgaanswijken in Bangkok, de homo-sauna’s of de karaoke bars op het platteland. Nee. Een verhaal over het denken over sex en huwelijk in de Thaise samenleving, en de veranderingen daarin.

Er moet voor mij altijd een aanleiding zijn om me in een bepaald onderwerp te verdiepen. In dit geval is de basale aanleiding mijn verbazing over wat ik zie en hoor in mijn eigen omgeving. Laat ik een paar voorbeelden geven:

  1. mijn (gescheiden) buurvrouw houdt er een drietal sex(liefdes?)-relaties en daarnaast nog enkele losse contacten op na. Die losse contacten in mijn condogebouw hebben inmiddels tot vele ruzies en enige scheidingen geleid. De drie mannen zijn allen getrouwd;
  2. Thaise mannen die hun vrouw of gig bedreigen met geweld als zij hem wil verlaten terwijl hij in onze terminologie “vreemdgaat”;
  3. Thaise vrouwen die uit angst voor hun ex-man voortdurend verhuizen en een nieuw telefoonnummer nemen;
  4. een Thaise top-politicus die – als lid van de raad van advies – de overzichtsfoto’s van nieuwe vrouwelijke studenten van een privé-universiteit scant om te beoordelen welke jongedame(s) hij graag als nieuw sex-speeltje zou hebben, natuurlijk tegen een zeer aantrekkelijke periodieke vergoeding met eenmalig een luxe auto;
  5. bekende, sexy Thaise actrices (getrouwd en ongetrouwd) die voor exorbitante bedragen per dag (en nacht) ‘optrekken met’ mannen uit de internationale jet-set;
  6. rijke Thaise mannen die in een bar steeds hogere bedragen aan een Thaise dame bieden voor sex diensten totdat ze uiteindelijk voor het geld bezwijkt;
  7. sex en relaties (mia-noi, gig) tussen partners uit een beperkt netwerk van politiek, leger, zakenwereld, niet primair vanwege het sexuele genot maar veel meer vanwege het smeden van onderlinge, nauwere en emotionele banden en vanwege informatie-uitwisseling (een softe vorm van spionage). Er zijn in de hogere kringen in Thailand kinderen die samenleven met ouders waarvan er een niet de biologische ouder is. En de andere ouder weet dat. En dat kind krijgt dat later ook te horen: sociaal gelegitimeerde bastaarden zou ik hen willen noemen.

Met Thaise ogen

Ik denk dat u dit rijtje van voorbeelden zelf moeiteloos kunt aanvullen uit uw eigen Thaise omgeving of als u de Thaise pers dagelijks leest. En dat komt naar buiten omdat het illegaal is (sex met minderjarigen, vrouwenhandel, linken met drugshandel of corruptie) of als iemand uit de school klapt zoals een tweetal jaren geleden gebeurde met een 30-jarige mannelijke vrijgezelle Thaise filmster. Van hem verscheen een foto op Facebook met een bloot been van de dame waarmee hij de nacht had doorgebracht. Eerst ontkende hij nog in alle toonaarden maar na een paar dagen kwam hij met zijn moeder huilend (echt waar) op TV en vertelde dat het waar was.

Hij had sex gehad en was niet getrouwd, dus hij was stout geweest. Dat hij dat als rijke vrijgezel wellicht wekelijks doet (laat dat wellicht maar weg, denk ik), doet niet terzake. Nu was het openbaar. En dit is echt alleen het topje van de ijsberg. Ik hoor u al denken: walgelijk allemaal, dubbele moraal (oftewel hypocriet) en decadent. Maar dan oordeelt u toch te snel en teveel vanuit Westers perspectief.

Een perspectief dat vanuit het denken van de Thais vertrekt zegt het volgende. Als het om sex gaat is mannelijk, macho-achtig gedrag belangrijker, meer gewaardeerd, meer geaccepteerd dan vrouwelijk gedrag. Zolang de man goed zorgt voor zijn mia-noi en zijn gig wordt hem min of meer vergeven dat hij ze heeft. Ik krijg de indruk in de gevallen die ik zelf meemaak dat het voor de ‘bedrogen’ echtgenote erger is dat haar man een andere vrouw geld geeft (en zij niet precies weet hoeveel en hoeveel zij dus misloopt elke maand) dan dat hij sex met haar heeft. Mannen zijn nu eenmaal jagers, heet het dan.

Concubines

Ik weet, dit is aan het veranderen onder de invloed van de Westerse wereld maar ook in de Westerse wereld wordt de getrouwde man die een vriendin of maitresse heeft niet altijd negatief benaderd. Voorbeelden hiervan zijn de niet geheime maitresses van de Franse presidenten Mitterand, Chirac en recentelijk Hollande. Chirac wilde zelfs met zijn maitresse, de filmster Claudia Cardinale, een suite delen in een luxe hotel toen hij op staatsbezoek in Thailand was maar dat ging de Thaise regering of wellicht het internationale protocol toch te ver.

Maar ook koninklijke hoogheden (in verleden en heden) zijn geen echt rolmodel wanneer het gaat om monogame huwelijksrelaties: Prins Bernhard, Koning Juan Carlos, Prins Albert (Monaco), Koning Albert (België), Prins Charles, Lady Di. Wat anders geldt voor alle koninklijke hoogheden (Midden-Oosten, Azië, Afrika) die moslim zijn omdat zij als moslim met meer dan 1 vrouw getrouwd kunnen/mogen zijn.

Polygamie

Dat getrouwd kunnen zijn met meer dan 1 vrouw gold in Thailand nog tot 1935, toen polygamie bij wet werd verboden. Dat betekent dat sommige oudere Thais (uit de hogere sociale klassen) zich wellicht nog kunnen herinneren dat hun vader er gelegitimeerd, wettelijk meer dan 1 vrouw op na hield. En ook Thaise koningen hadden meer vrouwen in het verleden en dientengevolge een grote schare kinderen. Koning Mongkut bijvoorbeeld trouwde toen hij 47 was en had aan het eind van zijn leven (in 1868) 32 vrouwen en 82 kinderen. En we praten hier niet over de Middeleeuwen maar over de 19e eeuw, zo’n 150 jaar geleden.

Kinderen van Koning Mongkut

Niet zo verwonderlijk dus dat een Engelse diplomaat in Bangkok in die periode verzuchtte dat ‘de koning niet goed in staat was om te regeren omdat hij uitgeput werd door vrouwen, stress en drugs’. Het uitvaardigen door de Thaise koning van de wet die veelwijverij verbood had behoorlijk wat voeten in de aarde. Enerzijds moest de koning ervan worden overtuigd dat veelwijverij barbaars, ongeciviliseerd was en een uiting van het niet onder controle hebben van sexuele driften. Verschillende koningen waren wel gevoelig voor deze kritiek omdat zij in het Westen voor vol wilden worden aangezien. De elite wilde hier echter niet aan. Zij vond de discussie over polygamie zelfs kritiek op de gang van zaken aan het hof. Je zou kunnen zeggen een vorm van majesteitsschennis.

De kritische opmerkingen kwamen dus niet van de Thaise elite maar van buitenstaanders, met name Westerse diplomaten en missionarissen. Het Westerse, romantische liefdesideaal speelde een niet onbelangrijke rol. Thailand, beweerden de Westerse diplomaten, zou niet tot de beschaafde wereld worden gerekend zolang polygamie niet werd verboden. Een vorm van opdringen van Westerse waarden en normen aan de Thais, of niet?

Tenslotte

Deze posting heb ik niet geschreven om u (als expat of toekomstig expat) aan te zetten tot wat wij in het Westen overspel zijn gaan noemen. U moet gewoon doen en blijven doen waar u zich (met of zonder partner of partners) het prettigst bij voelt. Wel om u het relatieve van het romantisch huwelijksideaal (tussen twee partners met uitsluiting van sex met anderen: het gangbare Westerse model dat echter behoorlijke scheuren vertoont; dat hoef ik u niet te vertellen) te laten inzien. Dit ideaal is niet het ideaal en ook niet de norm van de meerderheid van de wereldbevolking en zal het naar mijn stellige overtuiging ook niet worden. Kijk maar eens rond in landen als India, Japan, Zuid-Afrika en Thailand. Er is meer onder de zon en in de slaapkamer dan sex met een en dezelfde partner. Sommigen in deze wereld denken erover officieel met hun sex-pop of met hun robotman of -vrouw te trouwen, las ik laatst. Verbaas u dus (voor de toekomst) nergens over. En als u monogaam bent en wilt blijven: besef dat u tot een minderheid op deze aardbol behoort.

Bron: Leslie Ann Jeffrey (2007): Sex and Borders: gender, national identity and prostitution policy in Thailand.


» Laat een reactie achter


Rating: 5.00/5. From 1 vote.
Please wait...

16 reacties op ““Is overspel natuurlijk? Natuurlijk, natuurlijk….” (Fons Jansen, Conference ‘De Elektriciën’)”

  1. Tino Kuis zegt op

    Citaat:
    ‘De kritische opmerkingen kwamen dus niet van de Thaise elite maar van buitenstaanders, met name Westerse diplomaten en missionarissen’
    Wat nuanceringen.

    Ook van de kant van de Thais kwamen er veel kritische opmerkingen over veelwijverij, eind 19e en begin 20e eeuw. Dat noemde ik hier:
    https://www.thailandblog.nl/geschiedenis/veelwijverij-was-thailand-gewoon-hof-en-bourgeoisie/

    Wat jij beschrijft is vooral een toestand in de ‘hogere’ kringen en veel minder bij de rest van de bevolking. Dat er in Thailand altijd een behoorlijke scheiding is geweest tussen de elite en het ‘gewone’ volk in cullturele aspecten wat seks en huwelijk betreft lees je hier:
    https://www.thailandblog.nl/geschiedenis/man-vrouw-verhoudingen-zuidoost-azie/

    Het is een beetje als in Japan. Ian Buruma beschrijft in zijn boek ‘De Spiegel van de Zonnegodin’, 1984, de huwelijks gewoonten van de Japanners. Huwelijk was gebaseerd op status, geld en macht. Goeie seks en intimiteit zocht men buiten de deur. Maar dan is er op bladz. 51 dit curieuze zinnetje:
    ‘Dit lag anders voor de boerenbevolking die veruit in de meerderheid was. Zij trouwden vaak wel uit liefde.’

    Soms ben ik bang dat jij, Chris, te veel in hogere kringen verkeerd. Thaise mannen zijn wereldkampioen in vreemdgaan maar weinigen kunnen zich een echte ‘gig’ veroorloven, laat staan één met een dure auto.

    • Vdm zegt op

      Mijn thaise vrouw moet regelmatig bij familie bemiddelen. En meestal komt het goed. Die cultuur hebben wij niet in Belgie

    • chris zegt op

      De mannen die er gigs op na houden die in mijn condogebouw wonen (maximale huurprijs per kamer 4.500 Baht) zijn : politie-agent, automonteur (2*), kleine zelfstandige (verkoopt computers), piloot en marktkoopman. Nou niet echt de hogere sociale klasse. Gaat om bedragen van 20 tot 40 duizend Baht per maand.

      • BA zegt op

        Gig en Mia Noi zijn ook niet helemaal hetzelfde (zoals je ongetwijfeld weet)

        Bij de gig draait het meer om casual sex, daar komt niet altijd een vergoeding bij kijken. Er zijn vrouwen zat in Thailand met de leeftijd 30+ welke single zijn, een baan hebben en behalve werken alleen op hun kamer zitten bijna nergens aan toe komen. Komt er een beetje een aantrekkelijke man langs, die ze lief behandeld, ze een avondje mee uit eten neemt enz dan nemen ze vaak voor lief dat de man in kwestie getrouwd is omdat ze zelf ook wel van een pleziertje houden.

        Bij de Mia Noi is er meer sprake van een echte relatie waarbij de man de mia noi ook (deels) onderhoud. Condo huurt enz. Vaak zijn dit ook vrouwen die echt op een mia noi relatie uit zijn, niet zozeer op de casual sex. Ze vinden het namelijk wel makkelijk dat een man hun leventje lekker verzorgt en als hij in bed ook nog wat presteert dan is dat alleen maar een pluspunt. Doet hij dat niet dan hebben ze zelf vaak ook wel weer een gig.

  2. Joseph zegt op

    Deze kuise, brave en monogame jongeman heeft weer veel geleerd. Denk dat veel zondaars het ‘Rijk der Hemelen’ niet binnengaan maar rechtstreeks naar de hel worden doorverwezen. Blijft voor mij de vraag wat is een ‘gig’ ?

    • rori zegt op

      een heel lekker ding.
      een toetje.
      een speelpopje
      een sideline
      een…..

    • Rob V. zegt op

      กิ๊ก [gik] – partner for casual sex; fuck-buddy
      Bron: http://thai-language.com/id/141986

  3. RuudRdm zegt op

    Voor zover ik meegemaakt en ervaren hebt bestaat er in Thailand absoluut geen andere huwelijks- of liefdesmoraal dan bv in Nederland. Een kennis van ons woonde samen met een vriendin, had bij haar een dochtertje, men ging uit elkaar omdat hij bij een andere vrouw een kind had, en hij bleef zijn eerste vriendin met kind van alimentatie voorzien. Uiteraard komt een dergelijke situatie ook in Thailand voor, maar dan zou het accent op de vermeende ontrouw, vreemdgang en immoraliteit liggen. Beeldvorming, heet zoiets.

    De echtgenoot van een kennis van mijn vrouw hield het na jaren huwelijk even voor gezien en meende een tijdlang er een vriendin op na te moeten houden. Deze vriendin bleek achteraf van een zelfde postuur en leeftijd als zijn echtgenote, aldus begreep menigeen niet wat hij bij haar zocht. Maar dit terzijde: zijn dochter ontdekte dat vader naast de pot pieste, seinde haar moeder en vader’s schoonmoeder in, en gedrieën werd vader geducht de oren gewassen. Ook dit voorbeeld is er een uit Nederland.

    Als je goed in de Thaise moeres bent ingevoerd, dan zie je dat In Thailand de dingen veel openlijker plaatsvinden, de motieven veel duidelijker naar voren komen, en relatieperikelen veel minder binnenshuis gehouden. Terwijl je zou denken dat schaamte juist verborgen houdt. De Thaise psyche is beduidend anders gevormd, waardoor het lijkt alsof de mantel der liefde nogal wat bedekt. Maar hoe het toch komen dat in Thailand nogal wat (fatale) incidenten het nieuws halen waar jaloezie aan ten grondslag ligt?

    Let wel: een moraal is altijd een weerslag van opvattingen door de eeuwen heen, en het is niet doenlijk om de Oosterse moraal te toetsen aan die van het Westen. Die arrogantie is er altijd wel. Tot slot geloof ik wat Tino Kuis opmerkt: Het gros van de Thaise mensen gaat relaties aan op grond van keuzes uit liefde.

  4. chantage zegt op

    Die bekende groeps-sex/samentreffen van veelal hogere standen hebben ook tot doel later, indien nodig, chantage te kunnen plegen. Jij noemt het spionage.
    Dat op zich huwelijk vanwege rangen/standen, dus geld wordt gesloten en het ”echte” sexleven daarbuiten zijn plek krijgt is eigenlijk meer normaal als je op wereldschaal bekijkt dan dan die irreële romantische kijk die hier opgang dot. Bij boeren e.d. was het meer gewoon koopwaar: de vrouw moest wel goed kunnen meewerken, net als de os of de stier.

  5. ruud zegt op

    Overspel is niet onnatuurlijk, alleen niet altijd maatschappelijk geaccepteerd.
    Een leeuw vertel je ook niet dat het onnatuurlijk is, dat hij diverse leeuwinnen in zijn harem heeft.
    Het heeft dus weinig met natuurlijk, of onnatuurlijk te maken.

    Als er een dodelijke ziekte zou komen, die alleen mannen treft, waardoor een groot deel van de bevolking zou overlijden, zou een relatie met meerdere vrouwen wel eens de “natuurlijke” standaard kunnen worden.

    • FonTok zegt op

      Ja zo kun je alles goed praten ! Ben het er niet mee eens. Een leeuw is een dier. Wij zijn mensen en kunnen rationeel denken. En die doodelijke ziekte die alleen mannen treft komt er echt niet.

      • Stefaan zegt op

        Juist, wij mensen, onderscheiden ons van dieren. Maar stammen af van dieren. Sommige van onze gedragingen zijn “dierlijk” te verklaren. Al zijn er velen die hun immoreel gedrag daarmee proberen goed te praten.

        De nuance van “kunnen” rationeel denken is heel correct. Wij “kunnen” maar velen doen het niet.
        Iemand die een auto koopt weet meestal heel goed welk merk er betrouwbaar en duurzaam is. Maar de “zintuigen” kopen meestal een andere merk, met dure opties, met een krachtige motor, enz.

        Laat ons besluiten dat de mens nog steeds in evolutie is.

      • Frans Nico zegt op

        De mens is niet meer dan een geciviliseerd (zoog)dier.
        Het ontbreken van wetten maakt de mens wederom een ongeciviliseerd dier, een barbaar.

        En de Leeuw? Een leeuw vecht op leven en dood om een leeuwin en maakt, na zijn overwinning, al de nakomelingen van de leeuwin dood. Vervolgens laat de leeuwin zich door haar nieuwe partner bezwangeren. Natuur of geen natuur?

  6. Rob V. zegt op

    Ik moest toch wel even lachen bij de zinnen over Chirac en zijn maîtresse maar dat dit niet volgens protocol was. Ik moest meteen denken aan een bekende Thai die naar Japan vloog met zijn maîtresse maar dat de Japanners daar niet in mee gingen, vervolgens was er iets met het blokkeren van een landingsbaan uit protest…

    Wat betreft overspel, de Thai die ik spreek (merendeels vrouw, rond de 30 net als ik, middenklasse) dulden dat niet. Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat bij de gewone Thai die de experimenteer fase als jongeren (tieners, begin twintigers) ontgroeit zijn en in een stabiele relatie komen er echt in grote getallen overspel spelen door het aanhouden van gigs, mia nois (bijvrouwen), samee nois (bijmannen) etc.

    Als je beiden mentaal en fysiek aan je trekken komt in een relatie is er weinig reden om buiten de pot te piesen. Dat geeft nogal wat consequenties als het uit komt: relatie loopt waarschijnlijk stuk, jij of je partner neemt de benen en dat is niet echt een prettig scenario…

    Ik kan me er echter wel wat bij voorstellen dat in de hogere klassen of onder jeugdige Thai dit alles wel vaker voor komt vanwege de redenen die je noemt: invloed, experimenteren, de verleiding van het grote geld niet langer kunnen weerstaan etc.

  7. Ronny Cha Am zegt op

    Waar weinigen over praten en weten en zo belangrijk is, is dat ieder mens en dier een instinct heeft hier op aarde om zich zelf voort te planten. Bij de mannen komt dit op oudere leeftijd nog meer tot uiting omdat het menselijk brein weet dat zijn productie capaciteiten aan het verminderen zijn naar mate dat hij ouder wordt.
    Het is dus, beste mannen, volkomen normaal, dat er belangrijke meer intresse is in meerdere vrouwen, om de instinctuele voortplanting te kunnen realiseren. Dat is ook de reden dat vele expats “hier” in Thailand komen wonen, omdat het aanbod van vrouwen om een antwoord te bieden aan de natuurlijke driften veel gemakkelijker en goedkoper is.
    Deze wetenschap zou van jongs af aan aan de thaise dames moeten uitgelegd worden, dat het maatschappelijk aanvaard moet zijn dat de echtgenoot eens een scheve schaats rijdt. Er zouden minder scheidingen zijn en minder alleenstaande jonge vrouwen die nu de dupe zijn van hun zo jaloers gedrag.

    In de ” beschaafde wereld” werden ons waarden opgedrongen door religieze eenheden hoe wij wel moeten leven en gedragen….deze zijn pas onnatuurlijk.

    • Tino Kuis zegt op

      Ik heb ook een boodschap voor vrouwen.

      Lieve vrouwen,

      Uw echtgenoten zijn ongetwijfeld bijzonder aardige mannen maar niet zo geschikt om mee voort te planten. Hun zaad is sterk verouderd. Zoek een aantal andere jonge, sterke, krachtige, intelligente en knappe mannen om nageslacht mee te verwekken. Vertel uw echtgenoot dat zoiets biologisch en evolutionair geheel juist is en maar dat u toch heel veel van hem houdt. Succes!

      Een echte man.

      PS U kunt ook een zaaddonor zoeken!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website