De Rabobank ziet volop kansen voor de Nederlandse zuivelindustrie in de groeimarkten Indonesië, Vietnam en Thailand. Dat meldt de Rabobank in het rapport Milk for the Tigers.

Zuivelondernemingen hebben in 2012 meer dan 1,6 miljoen ton zuivelproducten, met een exportwaarde van meer dan 5,5 miljard dollar (4,3 miljard euro) naar Indonesië, Maleisië, de Filipijnen, Singapore, Thailand en Vietnam (Asean 6) geëxporteerd.

Uitgedrukt in melkequivalenten gaat het om 11 miljard liter melk. De zuivelconsumptie neemt in genoemde regio jaarlijks met 2,4 procent toe tot 2020. Tussen 2012 en 2020 groeit de behoefte aan melk met nog eens 3 miljard liter. Dit maakt de Asean 6 volgens de Rabobank tot een zeer interessante en belangrijke markt voor zuivelondernemingen wereldwijd.

De grootste groei, in absolute hoeveelheden, verwacht de Rabobank in Indonesië, Vietnam en Thailand. Dit heeft te maken met de demografische omstandigheden en de nu nog relatief lage zuivelconsumptie per inwoner. Zo ligt de zuivelconsumptie in Indonesië op gemiddeld 8 kilo per inwoner per jaar. Rabobank noemt ter vergelijking de gemiddelde consumptie in een ontwikkeld Aziatisch land als Japan: 85 kilo zuivel per persoon per jaar.

Het tekort aan zuivel in Azië zal volgens de bank eerder toe- dan afnemen, ondanks het feit dat landen ambitieuze plannen lanceren om hun zelfvoorzieningsgraad te verhogen. Zo wil Indonesië in 2020 voor 50 procent zelfvoorzienend zijn, maar de lokale productie moet dan wel met 30 procent omhoog. Dat is gezien het klimaat, beperkte kredietmogelijkheden en gebrek aan kennis bepaald geen sinecure.

Bron: Boerderij.nl


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

2 reacties op “Kansen voor zuivel in Thailand en andere Aziatische landen”

  1. KhunRudolf zegt op

    De zuivelconsumptie in Azië zal een een harde dobber worden vanwege de alombekende lactose-intolerantie bij Aziatische mensen. Het Finse bedrijf Valio speelde in Zuid-Korea, waar 80% van de bevolking problemen met lactose heeft, een 10-tal jaren geleden hier al op in door een lactosevrije melkdrank op de markt te brengen.

    Ik vermeldde deze lactose-intaolerantie al begin juni jl. na een item op Thailandblog over een opmerking van een minister. Zie: https://www.thailandblog.nl/opmerkelijk/thais-ministerie-wil-langere-thai-door-melk/

    Aziaten, en ook Thai, geven de voorkeur aan soja. (Idem aan bv. rijstmelk.) De stap naar soja als alternatief voor zuivel is voor veel consumenten in Azië toch al niet zo groot, omdat dit product diep geworteld is in het Aziatische voedingspatroon. In landen als Singapore, Thailand en Maleisië zijn sojadranken als alternatief voor zuivel de laatste jaren zeer populair geworden.

    Gepasteuriseerde sojadranken concurreren in het koelschap van supermarkten rechtstreeks met melk. Grote retailers in Zuid-Oost Azië zijn sinds eind 2007 al begonnen sojadranken als zuivelalternatief onder eigen huismerk op de markt te brengen.

    Naast melk, hebben vooral de versmarkt voor yoghurt en zuiveldesserts te maken met concurrentie van producten op sojabasis. En dat zijn in Azië nu juist de marktsegmenten die de zuivelconsumptie trekken. Insiders verwachten dat de Aziatische markt voor functionele voedingsmiddelen die van Europa en de VS in de nabije toekomst zal overtreffen.

    Als het gaat om de wereldwijde hoeveelheid op boerderijen geproduceerde melk, dan staat India op nummer 1 van de wereld (2007). Wordt berekend hoeveel melk boeren aan de zuivelfabrieken leveren, dan staan de Verenigde Staten op de eerste plaats.

    Exportkampioen van melk is Nieuw-Zeeland. Dit land maar ook Australië hebben al gemeld, nav het bericht van de Rabobank, dat zij met graagte de vele extra miljarden liters melkproduct willen aanleveren in Azië.

    In Europa produceert Duitsland de meeste melk, gevolgd door Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Nederland en Italië.

    Gemeten naar Europese omzet in zuivelproducten is het in Thailand welbekende Zwitserse Nestlé de grootste (25,9 miljard dollar zuivelomzet in 2009). Op nummer 2 staat Danone uit Frankrijk (14,8 miljard dollar in 2009). In 2009 staat Lactalis, ook uit Frankrijk, op nummer 3.

    Vanaf 2009 speelt FrieslandCampina uit Nederland mee in de top van deze lijst: zijnde nummer 4. FrieslandCampina is ontstaan door de fusie van Friesland Foods en Campina.
    Wil Nederland als melkland in Azië meetellen, dan zal het heel hard aan de slag moeten. Zo heeft Campina (pas) februari dit jaar een methode ontwikkeld om lactose uit melk te filteren. Lees:
    http://www.voedingnu.nl/productnieuws-campina-introduceert-eerste-verse.194823.lynkx

  2. Peter@ zegt op

    Ik hoop dat ze dan ook eens suikervrije en/of een soort light variant van de soyadrank op de markt brengen want 3 jaar geleden zag ik ze alleen maar met smaaktoevoegingen en volop met suiker in de winkels.

    Ook de 3-in-1 zakjes kant en klare koffie is zo iets maar misschien hebben ze nu wel suikervrije.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website