Gelegen op de 16de verdieping van Sathorn City Tower, biedt de Belgische Ambassade met een prachtig uitzicht over Bangkok een prima omgeving voor een levendig gesprek met Zijne Excellentie Marc Michielsen, ambassadeur van het Koninkrijk België.

De ambassadeur

De heer Michielsen bekleedt de post van ambassadeur in Thailand sinds augustus 2012 en is ook geaccrediteerd in Cambodja, Laos en Myanmar.

Hij is in 1959 geboren in Mortsel, een mooie kleine stad in het noordelijke deel van België dicht bij Antwerpen. “Mijn overleden vader was een zakenman in Antwerpen. Mijn moeder is in leven en 89 jaar oud. Ze was een kunstschilder tot ze trouwde en haar leven wijdde aan de opvoeding van haar twee kinderen”, vertelt de ambassadeur.

Uit zijn CV blijkt, dat hij een zeer ervaren diplomaat kan worden genoemd. Sinds zijn toetreding tot het Ministerie van Buitenlandse Zaken (MFA) in Brussel in 1989 heeft hij diplomatieke taken vervuld in o.a. Ierland, Moskou en daarna als ambassadeur in Bulgarije waar hij ook verantwoordelijk was voor Macedonië, Albanië en Kosovo.

De heer Michielsen heeft een doctoraat in de politieke wetenschappen en in die hoedanigheid heeft hij gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften, maar ook in kranten en tijdschriften. Hij spreekt vloeiend Frans, Nederlands, Duits en Engels en heeft daar later nog Spaans, Portugees en Russisch aan toegevoegd.

De ambassadeur is gelukkig getrouwd met de Française Marie Chantal Biela. Zij werd geboren in Pau in zuidwest Frankrijk, studeerde rechten en management en heeft lange tijd als advocaat in de zakenwereld gewerkt. Kunst boeide haar echter meer en heeft haar gevoel voor kunst tot uiting gebracht in talloze schilderijen, grafische objecten en sculpturen. In België, Ierland, Bulgarije heeft zij geëxposeerd en in Bangkok heeft zij dit voorjaar nog deelgenomen aan een expositie.

Geschiedenis van de Belgische-Thaise relatie

Al vroeg na de onafhankelijkheid in 1830 had België consulaten in Manilla en Singapore. Van daaruit werd er door de consuls in 1835 een bezoek aan het Koninkrijk Siam gebracht, waarmee de Belgisch-Thaise relatie is begonnen.

De ambassadeur geeft blijk de geschiedenis goed te kennen, want hij vertelt verder:
“Het eerste bilaterale Verdrag van Vriendschap en Handel werd in 1868 opgemaakt en ondertekend. In dit verdrag werd opgeroepen tot vrede en vriendschap tussen de twee landen en de vrijheid van handel en scheepvaart bepaald. Het verdrag bleef tot 1926 van kracht, toen het werd vervangen door een verdrag tussen Siam en de België-Luxemburgse Economische Unie.

“In 1884 kwam er een honorair consulaat in Bangkok en in 1888, werd Léon Verhaeghe de Naeyer de eerste Belgische diplomaat, die door Zijne Majesteit de Koning van Siam werd geaccrediteerd. Diplomatieke betrekkingen tussen onze twee koninkrijken
kwamen echt tot bloei met de oprichting van een Belgische gezantschap in Bangkok in 1904, waarbij Leon Dossogne als resident hoofd van de missie dienst deed. Deze gezant heeft in hoge mate bijgedragen aan de ontwikkeling van commerciële uitwisselingen tussen onze twee landen “, aldus de heer Michielsen.

Ontwikkeling naar een moderne ambassade

“Het eerste Belgische consulaat was op Captain Bush Lane, dicht bij de rivier en in de buurt waar ook de Britse, Franse en Portugese missies waren gevestigd. Na enkele verhuizingen besliste de Belgische regering in 1935 om een gebouw op Soi Phipat te kopen, waardoor het Belgische gezantschap in Bangkok een permanente karakter kreeg”.

In 2012 verhuisden de kantoren van de ambassade naar het Sathorn City Tower gebouw, terwijl de residentie van de ambassadeur in het oorspronkelijke gebouw op Soi Phipat is gebleven. .

“Momenteel hebben we 16 expats plus 15 lokaal aangeworven personeel werkzaam bij onze ambassade. Het merendeel van de Thaise personeel spreekt Engels en Frans, en twee lokale medewerkers spreken Nederlands. We willen dat mensen die zich tot onze ambassade wenden, dat in hun eigen taal kunnen doen. ”

De taken van een ambassadeur

De heer Michielsen vertelt: “Als ambassadeur ben ik de vertegenwoordiger van Zijne Majesteit Koning Philippe der Belgen in Thailand. Mijn verantwoordelijkheden en taken kunnen in drie categorieën worden onderverdeeld:

  1. vertegenwoordigen van mijn land;
  2. verdedigen van de belangen van mijn land;
  3. bekendmaken, verbeteren en verdere ontwikkeling van de bilaterale betrekkingen tussen onze beide landen.”

“Als vertegenwoordiger van het Belgische staatshoofd probeer ik elke keer als er iets belangrijks gebeurt in de sfeer van onze bilaterale betrekkingen, zij het in de politieke, economische, culturele, wetenschappelijke of educatieve veld, een rol te spelen. Ik ben ook aanwezig op een groot aantal officiële evenementen georganiseerd door de Thaise regering en de Thaise Koninklijk Huis.

“Wat betreft de tweede taak, het verdedigen van de belangen van mijn land, heb ik het over de belangen in de ruimste zin. Ik denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van het welzijn van de Belgische inwoners en toeristen en het zaken doen voor Belgische ondernemingen te vergemakkelijken.

“De derde taak is het bekendmaken, verbetering en verder ontwikkelen van de bilaterale betrekkingen tussen onze beide landen, hetgeen ik van het grootste belang acht. Vanuit een historisch perspectief moet ik benadrukken dat niet ieder land met een ambassade in Bangkok meer dan 145 jaar geleden een verdrag van vriendschap met dit land ondertekende en al 130 jaar diplomatieke betrekkingen met Thailand onderhoudt.

“Naast deze belangrijke taken zijn er nog andere belangrijke bouwstenen voor de Thais-Belgische relatie, namelijk de uitstekende betrekkingen tussen onze koningshuizen, de economische betrekkingen tussen onze beide landen, de nooit eindigende stroom van mensen met intermenselijke contacten in de sociale, educatieve en culturele wereld en de aanwezigheid van enkele emblematische figuren en gebeurtenissen die het unieke karakter van onze relatie illustreren. Ik zal me beperken tot twee voorbeelden, Gustave Rolin Jaecquemyns en de Belgium-Thai Bridge.

Economische diplomatie

“Mijn eerste taak bij aankomst in augustus 2012 was het plannen en organiseren van een handelsmissie onder voorzitterschapschap van ZKH Prins Filip. De missie in maart 2013 vertegenwoordigde ongeveer 100 Belgische bedrijven en bracht in totaal van 200 deelnemers naar Bangkok. De Belgische vice-premier en minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders nam deel aan de missie en ondertekende
met zijn Thaise tegenhanger een Belgisch-Thaise gezamenlijk actieplan om onze bilaterale betrekkingen te versterken en naar een strategisch partnerschap te streven.

“In 2013 bereikten we een exportwaarde van 1,8 miljard $ in onze handel met Thailand. De exportwaarde van Thailand naar België was nog groter. België is Thailand’s vijfde grootste Europese handelspartner. Men moet bedenken dat we een land van 11 miljoen mensen zijn dus naar verhouding, bij wijze van spreken, zijn wij de nummer één Europese handelspartner van Thailand. De boodschap die ik altijd probeer over te brengen is dat België alles heeft om de centrale hub en de nummer één partner voor Thailand in Europa te zijn.

“Economische banden tussen België en Thailand zijn bloeiende. In 2013 werd
Thailand gerangschikt als 43e op de lijst van de belangrijkste economische partners van België, terwijl België nummer 33 was op de lijst van Thailand.

“De export van België naar Thailand steeg in 2013 met 5,7%. Dit zijn voornamelijk chemische producten, edelstenen waaronder diamanten, metalen, machines en uitrusting en kunststoffen. Uitvoer uit Thailand naar België bestaat voornamelijk uit machines en uitrusting, edelstenen, metalen, kunststoffen en transport materialen.

“Grote Belgische bedrijven aanwezig in Thailand zijn Katoen Natie, Magotteaux, Tractebel, Inve en Solvay. De meeste zijn hier al meer dan 20 jaar actief geweest. Solvay heeft onlangs aangekondigd de grootste natriumbicarbonaat fabriek in Zuidoost-Azië in Thailand zal bouwen. Deze investering toont aan, dat Thailand een aantrekkelijke en strategische plek is om te investeren voor Belgische bedrijven”

“Naast deze grote spelers zijn er nog heel veel kleine en middelgrote “Belgische” ondernemingen aanwezig in Thailand. Last but not least, zijn er nogal wat Thaise bedrijven, die Belgische producten importeren

Intermenselijk

“In 2013 bezochten ongeveer 5.300 Thaise burgers België voor een kort bezoek, als toerist, voor familiebezoek of zakelijke doeleinden). In België wonen circa 3800 Thaise mensen permanent. Het aantal Belgische toeristen die naar Thailand kwamen bedroeg 92.250 in 2013. Thailand is één van de meest populaire Aziatische vakantiebestemmingen voor Belgen”. Op de Belgische ambassade staan op dit moment bijna 2500 Belgische burgers geregistreerd. Deze registratie is niet verplicht dus het kan goed zijn dat het aantal Belgen dat hier min of meer permanent verblijft een stuk hoger ligt.

Persoonlijke notities

“Als diplomaat heb je een unieke kans om te leven in verschillende landen en een diepgaande kennis van de landen en de nabijgelegen regio’s te ontwikkelen. Ik gebruik mijn vrije tijd om Thailand te verkennen. Naast dat, ik hou van lekker eten en goede wijnen. Ik heb een brede culturele belangstelling, met name in de muziek, moderne dans, kunst en architectuur. Ik lees vooral non-fictie. Als het gaat om sport, joggen, zwemmen, tennis en golf zijn mijn favorieten”

Hij beschreef zichzelf als een “grote fan van Thais eten” en merkte op dat dit waarschijnlijk veel te maken heeft met het feit dat de meeste Belgen de uitstekende Thaise keuken kennen dankzij het restaurant Blue Elephant. “Maar zelfs als ik niet geniet van de gastronomische meesterwerken zoals die in die Thai-Belgische joint venture worden aangeboden ben ik altijd weer positief verrast door de hoge kwaliteit van de Thaise keuken. Ik zou willen toevoegen dat lekker eten is net zo belangrijk voor de Belgen als voor de Thais. Daarom ben ik blij om te werken in Thailand. ”

N.B. Dit is een ingekorte vertaling van een interview in Big Chilli magazine, augustus 2014. Een soortelijk interview met de Nederlandse ambassadeur vindt u hier www.thailandblog.nl/achtergrond/gesprek-joan-boer-nederlands-ambassadeur/ 


» Laat een reactie achter


15 reacties op “Gesprek met Z.E. Marc Michielsen, Belgisch ambassadeur”

  1. Gringo zegt op

    Nadat ik het verhaal had ingestuurd naar de redactie, vroeg ik enkele Belgen, die hier in Thailand wonen, naar de naam van hun ambassadeur.

    Toch wel opmerkelijk, dat geen van allen de naam kon noemen. Misschien toch een hint voor de Belgische Ambassade om wat meer aan Public Relations voor hun Ambassadeur onder hun landgenoten te doen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  2. Rob V. zegt op

    Een aardig interview maar wel wat zakelijk en kil. Meer een interview over de Belgische post dan de ambassadeur zelf. Wie hij als persoon is blijft wat vaagjes.

    Moest wel lachen om de opmerking over Belgen en Thai die van lekker eten houden, dan denk ik altijd aan een cabaratier (Theo Maassen?) die op minder nette wijze duidelijk maakt dat dat wel erg cliché is, er zijn weinig die van ranzig uitgekotst eten houden…

    Qua PR valt er inderdaad wat te verbeteren denk ik, hebben ze weleens een open dag of andere feestelijk openbaar samenzijn? Interviews of gesprekken met ander personeel heb ik ook nog nooit gezien, als je ze mailt met vragen (in mijn geval over duiding rondom visum gerelateerde zaken) heb ik op diverse herhaaldelijke vragen in 2 jaar tijd nog nimmer antwoord gehad. Dat is jammer. Wat meer openheid op diverse terreinen zou toch leuk zijn?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • RonnyLatPhrao zegt op

      Wat er allemaal georganiseerd door/via de Ambassade kan je oa hier terugvinden.

      https://www.facebook.com/BelgiumInThailand?fref=ts

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Daniel zegt op

      Aangaande contacten met de ambassade. Heel slechte ervaring, Slechts één antwoord. Als je niet ingeschreven bent kunnen we niet helpen.Sindsdien kunnen ze van mij de pot op.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • patrick zegt op

      ik heb geen slechte ervaring met het e-mailverkeer met de ambassade. Ik heb steeds een rechtstreeks en meestal direct antwoord op mijn vragen gekregen, ondertekend door de heer Consul. Eén maal had ik een slechte ervaring toen ik een afspraak vroeg voor de visumaanvraag van mijn vriendin. Ik baseerde me hiervoor op de Europese wetgeving die voorziet dat je via e-mail een afspraak moet kunnen maken binnen de periode van 14 dagen en het zelfs verboden zou zijn voor de ambassade om beroep te doen op derden om de afspraken te regelen. Misschien heb ik die Europese wet of richtlijn verkeerd begrepen. In elk geval werd mijn aanvraag vriendelijk doch kordaat afgewimpeld en werd ik verwezen naar VFS Global. Die organisatie had vergeten hun tarieven op de website aan te passen, waardoor mijn vriendin 2 X 90 km moest rijden om – als ik mij goed herinner – 60 Baht bij te gaan storten omdat het anders niet mogelijk was om een afspraak te regelen. Toen ik de heer Consul hiervan op de hoogte bracht, ontving ik een verontschuldiging en een voorstel om alsnog snel een afspraak te krijgen, maar dit antwoord kwam reeds te laat binnen voor onze voorziene planning. Naar schadevergoedingen heb ik maar niet gevraagd 🙂 .
      Wat ik wel erger vind is dat ik er nog nooit in slaagde aan de telefoon in het Nederlands antwoord te kunnen krijgen. Ik geraak nooit verder dan een Engelstalige Thaise medewerker aan de andere kant van de lijn. Maar als Vlaming zijn we zulks wel gewoon van onze Ambassades (zo’n 10 jaar terug had ik zeer nare ervaringen met de Ambassade in Parijs voor het dossier van mijn schoonzoon, niets kon toen in het Nederlands, er was zelfs geen Nederlandskundig personeel in de ambassade in Parijs. Ze hebben er daar alles aan gedaan om mij tijdens enkele bezoeken met mijn Vlaamse voeten te spelen en dat vind ik als sponsor van de Franstalige gemeenschap in België niet alleen vervelend maar zelfs zeer stuitend). Ook de Ambassade in Caïro is verre van aangenaam (had ik ook contact mee in het kader van mijn activiteiten in het reisagentschap van mijn echtgenote).
      Maar goed, tot zo ver kan ik niet klagen van de Belgische Ambassade in Bangkok. Voor mij zijn ze tot nu toe de beste, of toch meest correcte gebleken.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. joeri zegt op

    @Daniel. Doe dan wat je normaal doet als je permanent in een land woont. Als je uitgeschreven bent in Belgie is het toch normaal dat je ingeschreven bent in de Ambassade, zoniet wil dat zeggen dat je hier als toerist bent en ingeschreven staat in Belgie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
  4. roy zegt op

    Ik vind het een beetje eigenaardig.De ambassadeur vind het belangrijk dat zijn landgenoten
    in hun eigen taal worden geholpen.31 medewerkers waarvan er 2 nederlandstalig zijn?
    Eigenlijk is dit bedroevend..60%van de Belgen zijn nederlandstaligen.
    Voor mosselen met frieten mogen ze me steeds uitnodigen! Maar ik zie het nog niet gebeuren.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • RonnyLatPhrao zegt op

      “Momenteel hebben we 16 expats plus 15 lokaal aangeworven personeel werkzaam bij onze ambassade. Het merendeel van de Thaise personeel spreekt Engels en Frans, en twee lokale medewerkers spreken Nederlands. We willen dat mensen die zich tot onze ambassade wenden, dat in hun eigen taal kunnen doen. ”

      De 16 expats zijn tweetalig.
      Van de 15 lokaal aangeworven personeel spreekt het merendeel Engels of Frans en 2 ervan spreken ook Nederlands.

      18 van de 31 personeelsleden spreken dus Nederlands. Dat is iets meer dan 60 procent.
      Ruim voldoende dacht ik.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • RonnyLatPhrao zegt op

        Correctie
        Was iets te enthousiast in het rekenen en het is iets minder dan 60 procent maar nog ruim voldoende dacht ik.
        .

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • patrick zegt op

        Ik vind nergens in het interview terug dat de 16 expats tweetalig zijn. Wishfull thinking en Di Rupo-Nederlands misschien… Maar het moet gezegd dat de mails die ik van de Consul ontving in onberispelijk Nederlands opgesteld waren. Niettegenstaande het Big Chilli Magazine een Engelstalig blad is, blijkt in de vertaling dat dit verslag vertaald is uit het Frans.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  5. Rudi zegt op

    Helemaal geen klagen over de diensten van de Belgische Ambassade, integendeel zelfs. Goede en snelle service en snel concreet antwoord op vragen. In het verleden organiseerde men jaarlijks een receptie in de residentie – dat was wel bij zijn voorganger. En ja, ik vind het normaal dat je, indien je dan toch diensten nodig hebt, ingeschreven moet zijn in de Ambassade.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • RonnyLatPhrao zegt op

      Volgens mij is dat nog zo voor de 21 juli. Wel aanmelden maar dat staat in hun nieuwsbrief dacht ik

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. Eddy zegt op

    Ik ben heel tevreden over de Belgische Ambassade en zeker over de ambassadeur Mark Michielsen.
    Toen ik dit jaar in augustus aan kwam in de luchthaven van bangkok was ik mijn internationaal pasport verloren in het vliegtuig en pas gezien bij de immigratie dienst . Ik mocht Thailand niet binnen en moest direct terug naar Belgie . Niemand wilde mij helpen om eens in het vliegtuig te gaan om mijn passport te zoeken. Heb dan gebeld naar de ambassadeur Mark Michielsen en wilde mij helpen aan een voorlopig passport en wou het laten brengen met een taxi naar de immigratie dienst op de luchthaven . Maar de immigratie dienst hield mij vast in hun kantoor en ik moest wachten en wachten en ze hielpen mij niet , integendeel ze lachten mij uit omdat ik mijn passeport verloren had . Ik vroeg hun gewoon het telefoon nummer van het kantoor waar ik vastzat bij de thaise immigratie , dit kreeg ik niet , erg hé . Dit had Mark Michielsen nodig om hun op te bellen waar ze mijn voorlopig passeport konden afgeven , wan de luchthaven heeft verschillende kantoren . Mark had me gewaarschuwd dat ze niet zo graag meewerken die thaise mensen van de immigratie . Dus de ambassadeur deed voor mij al het mogelijke , maar de immigratie dienst niet en moest ik terug naar Belgie .
    Maar ik ben dan met een smoes uit hun kantoor geraakt en ben naar het vliegtuig gegaan waar mijn passeport volgens mij lag. Daar wilde niemand mij helpen , ik werd boos en de politie kwam tussen beide , de politie helpte mij ook niet , ik kwam nog bozer , toen kwam er een politie met hoge funtie en ik deed mijn verhaal , deze is dan in het vliegtuig gegaan en had mijn passeport gevonden , het was een heel grote opluchting en ik was bereblij , Dat heeft me wel 1000 bath gekost aan die politieman , maarja zo bestaat thailand . Ik vind dit erg dat ik me eerst heel boos moest maken voor er iets gebeurde.
    Maar ik wil nog even zeggen dat de ambassadeur een heel vriendelijke en behulpzame man is , waarvoor mijn dank .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  7. Maes erwin zegt op

    Moderator: Thailandblog is geen schandpaal.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  8. Croes Gino zegt op

    Na het lezen van deze info over Zijne Excellentie Marc Michielsen kan ik maar een en al mijn lof betuigen.
    Hij is zeker het visitekaartje voor Belgie in Thailand.
    Doe zo verder.
    Hoogachtend.
    Croes Gino

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website