CatwalkPhotos / Shutterstock.com

Wirat Joyjinda, de voorzitter van de Soi Khopai gemeenschap, heeft adjunct-politiechef Pol. Col Chainarong Chai-in laten weten dat de bewoners geen mogelijkheden meer hebben om boetes te betalen. Doordat toeristen wegblijven en sluitingen van de horeca, vanwege het covid-19 virus, hebben zij geen inkomen meer.

Het gaat om boetes voor het niet dragen van helmen, te hard rijden, het rijden in de tegenovergestelde richting van het verkeer en het rijden zonder rijbewijs. Joyjinda noemde dit “kleine overtredingen” ondanks het feit dat, tot en met 11 maart, meer dan 3.200 mensen dit jaar werden gedood op de wegen van Thailand. Het merendeel betreft berijders van motorbikes (meer dan het coronavirus tot heden!).

In plaats van het geven van verkeersveiligheidsonderwijs of voorlichting waardoor zij boetes en ongelukken konden voorkomen, weigerde Chainarong en zijn afgevaardigden om op het verzoek commentaar te geven, maar dat zij het aan hun meerderen zouden doorgeven.

Zoals voor het virus en de gevolgen de politie bij bewoners aandringt om hun handen te wassen en gezichtsmaskers te dragen om Covid-19 infecties te voorkomen, zo zou ook verkeersmaatregelen duidelijker gemaakt en gehandhaafd moeten worden.

Politie en Joyjinda ondertekenden echter alleen een overeenkomst voor het opzetten van een verbeterd buurtprogramma, die zich zou richten op het aanpakken van luide, gemodificeerde motoren en in de gaten houden van vreemden binnen de gemeenschap die betrokken zouden kunnen zijn bij criminaliteit.

Een typisch Thais verzoek om verkeersonveiligheid te stimuleren door nu geen boetes te eisen wegens geldgebrek!

Bron: Pattaya Mail

13 reacties op “Een opmerkelijk ‘Thais’ verzoek om geen boetes te hoeven betalen”

  1. RonnyLatYa zegt op

    “Het gaat om boetes voor het niet dragen van helmen, te hard rijden, het rijden in de tegenovergestelde richting van het verkeer en het rijden zonder rijbewijs.”
    Als je dat niet doet heb je geen boetes toch ? Of denk ik nu niet Thais genoeg … 😉

  2. teun zegt op

    “het niet dragen van helmen, te hard rijden, het rijden in de tegenovergestelde richting van het verkeer en het rijden zonder rijbewijs”.
    En meneer Joyjinda vindt dit kleine overtredingen, die voorlopig ongestraft zouden moeten blijven. Dat soort wangedrag in het verkeer zal dan waarschijnlijk ook epidemische vormen gaan aannemen als de politie dit verzoek honoreert (wat ik niet hoop). Met als gevolg extra verkeersslachtoffers naast corona-slachtoffers.

    Hoe verzint zo’n man dat!

  3. pieter zegt op

    Haha ik kom niet meer bij ; vrijbrief voor alles pffft goed idee !!!

  4. RuudB zegt op

    Thailand heeft een heel eigen epidemie, genaamd “Voortdurende Ontkenning”. Vooral rond Songkran en aan het eind van het kalenderjaar doet deze Thaise epidemie zich gelden. Het heet dan: The Seven Dangerous Days. Die Voortdurende Ontkenning kost maandelijks minstens 2000 dodelijke slachtoffers. https://www.worldatlas.com/articles/the-countries-with-the-most-car-accidents.html

    • Johnny BG zegt op

      Als de Thai er massaal achterstaan middels het zelf doen of het risico te accepteren dan is dat vele malen belangrijker dan een mening van iemand van buiten de landsgrenzen.

      Uiteraard is dan het antwoord te verwachten zoals stel dat het je vrouw, kind of weet ik wel niet binnen de familie zal overkomen maar dat gaat niet op.
      Leven zit vol risico’s en degene die dit niet accepteert heeft een groter probleem dan degene die het wel accepteert hoe lullig de dood tot stand kan komen zoals een sneetje in je hand vanwege een kapot glas in combinatie met een resistente bacterie.
      Niemand zegt dat het verliezen leuk is maar angstig in het leven staan heeft nog nooit iemand verder gebracht maar ja, mocht je zo zijn dan is dat natuurlijk ook niet fijn voor jezelf …..en de omgeving.

      In mijn beleving zijn Thai minder met verlies bezig en nog minder met het ventileren ervan. Gelijk hebben ze want het is toch niet te veranderen. En dat een ander hetzelfde kan overkomen is niet relevant want die zullen je ook niet helpen als je ze nodig hebt.

      • KhunTak zegt op

        Persoonlijk vind ik dit soort berichtgeving over the edge.
        Waarom een Thai minder bezig is met verlies, daar ben ik het niet mee eens.
        Hun beleving van verlies word anders verwerkt.
        Wij als westerlingen tonen onze emoties meer.
        De Thai verwerkt het meer zonder de uiterlijke emoties, maar bij verlies en lang daarna betekent verlies van een dierbare net zoveel.
        Angstig in het leven staan?
        Dus als onverantwoord rijgedrag kan leiden tot een ongeluk of een traumatische ervaring dan mag ik niet angstig of emotioneel reageren op roekeloos rijgedrag?
        Want dat zou dan niet goed zijn voor mijn omgeving.
        Dat slaat toch helemaal nergens op.

        • Johnny BG zegt op

          Een mening ventileren mag altijd maar in het land waar men ziende blind is heeft het weinig zin en daarnaast vind ik de luchtigheid hoe men met het leven omgaat beter bij mij passen dan het politiek correcte gedoe en zo heeft ieder zijn eigen waarheid.

          • RuudB zegt op

            In Thailand wordt voortdurend ontkend dat het niet maakt om met veel alcohol op een brommer te stappen. Dit fenoneem is vooral manifest tijdens 2 jaarlijkse momenten. Uiteraard is het verder jouw keuze om eveneens te ontkennen dat verantwoordelijkheid nemen een oplossing zou kunnen zijn en ga je gemakshalve redeneren dat Thai makkelijjker risico’s accepteren. Maar ooit hadden we in Nederland dezelfde soort cijfers, die door middel van voorlichting en handhaving werden weggewerkt. Maar ja, wat deert het? Ieder gelooft graag zijn eigen gelijk.

            • Johnny BG zegt op

              En de Thai geloven maar al te graag in hun eigen gelijk. Kijk naar de cijfers en de nauwelijkse verbeteringen.
              Ik ben geen cultureel antropoloog maar je kan toch niet ontkennen dat de Thai anders met het leven omgaat dan een Nederlander?
              Het hier en nu is belangrijker dan het verleden en de verre toekomst. Misschien is het dat wel dat het daarom altijd zo botste toen ik nog in Nederland woonde.
              Betutteling van geboorte tot graf met als enigste doel veilig zijn en arbeid verrichten zodat de superrijksten nog rijker worden. Als zakcentje geven ze zorg en pensioen, maar ja dat is een andere discussie hhh

  5. BramSiam zegt op

    Ik denk dat door de bijna lockdown dagelijks heel wat minder verkeersdoden zullen vallen. Dit gaat ongetwijfeld om het besparen van meer levens dan het aantal van 5 corona slachtoffers. Dat zou pleiten voor een permanente lockdown in Thailand.

    • chris zegt op

      Van een permanente lock down wordt het land natuurlijk veel en veel beter: geen verkeersongelukken, geen inbraken, geen drugshandel, straathonden sterven uit, geen toeristen, geen scams, geen som tam pala, geen bedelaars, geen slecht betaald werk meer, geen monikken op de vroege ochtend, geen go-go girls, geen luchtvervuiling, geen watervervuiling, geen geld meer, geen overspel, geen moord en doodslag, geen 90-dagen melding, geen visa meer, geen corruptie, geen regering, geen leger, alleen nog Thai soaps en voetbal op TV 24 uur per dag. Lijkt wel op de hemel. Ik blijf hier.

  6. Leo Th. zegt op

    Het is een illusie om te veronderstellen dat alleen degenen die zich een boete kunnen veroorloven een overtreding begaan. En natuurlijk impliceert een overtreding van de snelheid met enkele kilometers p/u of een stukje tegen het verkeer inrijden niet automatisch dat daar ook een ongeluk met (dodelijke) slachtoffers op volgt. Ben het met Lodewijk eens dat er op o.a. scholen verkeerseducatie moet plaatsvinden en ook dat de rijexamens opgeschaald moeten worden maar overtreders hou je altijd. Sommigen bewust en anderen onbewust. In sommige straten in Pattaya geldt bijvoorbeeld op bepaalde tijden een verbod om linksaf te slaan en een parkeerverbod voor scooters, op even dagen aan de éne kant en oneven dagen aan de andere kant. Niet iedereen, en niet enkel toeristen, merkt in de wirwar van verkeersborden het bord waarop dat vermeldt staat en met regelmaat worden de scooters door de politie per truck weggehaald en staat even later de eigenaar onthutst te zoeken naar zijn vervoermiddel. Nu steeds meer Thaise bewoners er steeds minder in slagen om financieel rond te komen sta ik er in principe niet afkeurend tegenover om geringe overtredingen, waardoor de verkeersonveiligheid nauwelijks in het gedrang komt, tijdelijk wat vaker af te doen met een waarschuwing ipv een boete. En denk nu niet dat er alleen in Thailand tegen het verkeer ingereden wordt. Tegenwoordig rijden in de Nederlandse steden zowat de helft van de (brom)fietsers aan de verkeerde kant van het fietspad en vinden zij het ook niet nodig om bij duisternis verlichting te voeren. BramSiam noemt 5 corona slachtoffers. Was het maar waar dat het bij dat aantal bleef! Dat door de lock down heel wat minder verkeersdoden zullen vallen is vanzelfsprekend maar om nu te pleiten voor een permanente lock down is ridicuul.

    • l.lagemaat zegt op

      5 corona slachtoffers is de “officiële Thaise”telling! ( in ziekenhuizen)
      Hoeveel ongecontroleerde corona overledenen gecremeerd worden, wordt niet verteld.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website