Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Henk: Het strand is lang. Weet iemand waar het ongeveer is?
- Ger-Korat: In het noordoosten zijn er maar 3 grote steden welke in aanmerking komen voor een stop: Korat, Khon Kaen en Udon. Khon Kaen en Udo
- Johnny BG: Het is dat er vooruitgang in dat gebied is en dat er in sommige plekken daarom best wel leuke restaurants, supermarkten met assort
- GeertP: Ja Erik, nog niet zo gek lang geleden gingen de Nederlandse “koffiekenners”met hun sleurhut achter de auto op vakantie
- Mike: Hahaha Lieven, Waar haal je het toch vandaan, zonder koffiedik te kijken? Jouw verhalen zijn altijd geweldig. Ik heb weer van j
- Erik Kuijpers: Rudolf, prima hoor! Schaf in Thailand dan ook maar alle regionale luchthavens af en de internationale want dat is ook niet voor de
- Rudolf: Wie zijn die mensen die met de HSL naar Sjanghai rijden? Dat is de rijke elite. Wat heeft de gewone Thai aan dat peperdure proje
- RonnyLatYa: Om een jaarverlenging aan te vragen in Thailand is op geen enkel moment digitale kennis nodig. 30 jaar geleden was die er ook n
- Willem: Pattaya
- Erik Kuijpers: Lieven, ik lees het niet maar weet het wél: ik hoef jou geen koffie te schenken met een mini-lepeltje Buisman er in. Dat hadden w
- Rudolf: In het dorp probeer ik de mensen altijd bij te brengen dat hun gedrag ook het gedrag van de hond bepaalt. De mensen hebben een st
- Johannes: Heerlijk herkenbaar en humoristisch. Nu nog een smakelijk verhaal over de kunsten en fratsen die de hedendaagse barista’s ui
- bert: Deze trein heeft altijd nog veel meer stopplaatsen dan het vliegtuig. Zo heeft Korat geen vliegveld met operationele passagiersvlu
- Rob V.: Zo weinig? Ik denk eerder dat hij teveel stopt! Een echte HSL zou vanuit Bangkok minstens 300-400 km moeten rijden tot de volgende
- H.Revoort: ….Eikeltjeskoffieblues…..
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Testrit met nieuwe trein Thaise spoorwegen
Testrit met nieuwe trein Thaise spoorwegen
De Thaise spoorwegen (SRT) heeft inmiddels 39 treinen binnen van de 115 die zijn aangekocht in China. Gisteren vertrok de nieuwe trein voor een testrit van Bangkok naar Nakhon Pathom. Premier Prayut was bij bij de doop van de trein op Hua Lamphong.
De eerste treinen worden vanaf oktober ingezet tussen Bangkok en Chiang Mai. Daarna volgen andere routes zoals naar Ubon Ratchathani, Nong Khai en Hat Yai.
De nieuwe treinnen staan in schril contrast met de oude. Het interieur oogt strak en modern, zoals donkerrode stoelen met een roze hoofdsteunen, lichtgroene stoelen in de restauratie, beveiligingscamera’s en toiletten zoals je gewend bent in een vliegtuig. In elke stoel zit een LCD-scherm waarop eten en drinken kan worden besteld.
De laatste keer dat de SRT nieuwe treinen kocht was in 1995, toen nog van Zuid-Korea. Veel van de huidige treinen en wagons zijn afgeschreven en vertonen mankementen. In 2010 kreeg de SRT van het kabinet al toestemming voor de aankoop van nieuw materiaal.
Bron: Bangkok Post
De SRT heeft nieuwe wagons gekocht.
Geen treinen.
Van een combinatie van wagons en een lokomotief wordt een trein samengesteld.
Begrijp ik het nou goed?
Heel het spoor gaat op de schop en wordt verbreed naar de wereldstandaard 1m in plaats van smalspoor.
Rayong-BKK-Nomgkai-Chang mai. en mogelijk nog meer trajecten richting cambodia.
Dan ga je toch geen 130 nieuwe rijtuigen kopen die straks niet meer op de rails passen.
Maar ja this is Thailand, misschien hebben ze ook al vast nieuwe assen besteld, of spoorverbreders (LOL).
Niet helemaal goed begrepen, Tooske.
Het bestaande meterspoor, wordt geheel vernieuwd en dubbelsporig gemaakt.
Ook zijn er wat nieuwe lijnen gepland, meterspoor, en ook nog dubbelspoor.
De vernieuwd lijnen worden voorlopig opgewaardeerd tot 120km/u max, met het oog gericht op 150 km/U
Verder bestaan er nog plannen, grotendeels ingegeven door strategisch belang van China, om enkele spoorlijnen te bouwen geschikt voor 160-200 km/u.
Of dat er ooit nog van zal komen is de vraag, het is iedereen duidelijk aan het worden dat China de grond wil, de spoorlijnen exploiteren, chinees personeel inzetten, enzovoorts.
Ook is het verschil tussen zeg 140 km/U en 160 km/U niet echt de moeite van de bouw en de kosten waard.
Dat gaat denk ik de regering te ver.
Maar word er ooit gebouwd, dan is het normaalspoor, 143,5 cm.
En dan begint de ellende van twee systemen naast elkaar, die elkaar beconcureren.
En dat is gebleken, geen goede zaak.
The Great British Railway Disaster is een duister voorbeeld.
Zelfs in de VS wordt het beheer van passagiersvervoer onder een leiding geplaatst, Amtrak.
Beste HansNL,
In Thailand gaat alles trager:
1. De werken zijn nog niet begonnen;
2. Als ze begonnen zijn, dan kan het nog vele jaren duren voor deze voltooid zijn;
3. De afstanden zijn daar erg groot en de middelen zijn dan ‘minder modern’ dan hier;
4. Als de werken begonnen zijn, dan kunnen ze nog stilgelegd worden. De betonpijlers voor de spoorlijn naar Don Mueang staan er sinds 2008 (mijn eerste bezoek aan Thailand) of vroeger. In april dit jaar heb ik gezien, dat ze daar een nieuwe lijn aanleggen. Ik weet niet wat er met die ‘oude’ betonpijlers gaat gebeuren…
Om het hele net om te bouwen naar normaalspoor zullen volgens mij minstens 15 jaar nodig zijn.
Deze nieuwe rijtuigen zijn volgens mij een middel om meer reizigers de trein te laten nemen. Eventueel met het oog op de toekomst. Verwisseling van de draaistellen is voldoende om deze rijtuigen geschikt te maken voor normaalspoor.
Op gevaar af dat ik beschuldigd ga worden van chatten, toch maar een antwoord op Daniel.
In Thailand gaan zaken minder snel
Soms en vaak wel.
De werken zijn nog niet begonnen.
Als je het verbeteren van het bestaande meterspoor bedoelt, dat is bijna klaar.
Als je de door China strategisch gewenste normaalspoor bedoelt, inderdaad, dat is gelukkig nog niet begonnen, zie mijn eerdere commentaren.
Als ze begonnen zijn kan het nog jaren duren……
Oh ja, helemaal juist.
Een ombouw van het spoor naar 143,5 cm in Thailand is niet de planning.
Wel een verbetering en verdubbeling van het meterspoor naar een niveau van 150 km/u.
De spoorbreedte in Maleisie, Birma, Cambodia, Vietnam, Laos, Indonesie is overigens ook een meter.
Voor de duidelijkheid wat een enorme ingreep spoorverbreding is, in Australia zijn ze al 30 jaar bezig.
En nog lang niet klaar.
En modern materiaal kan wel op andere draaistellen gezet worden, ouder materiaal niet.
En inderdaad, het nieuwe materiaal wat aangeschaft is heeft de mogelijkheid meer klanten te trekken.
Net als het materiaal wat in de pijplijn zit.
De bedoeling is om meer klanten te trekken, bussen van de weg te krijgen, en de dure vracht over de weg omlaag te krijgen.