William Heinecke, the Thai dream

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Achtergrond
Tags: ,
2 april 2022

William Heinecke (Foto: Wikipedia)

Een Amerikaan die in Thailand een droom waar maakte, zijn Amerikaans staatsburgerschap opgaf en de Thaise nationaliteit aannam. Een sprookje; eigenlijk te mooi om waar te zijn.

Heinecke senior was beroepsmilitair en diende ondermeer gedurende de Tweede Wereldoorlog en de Koreaanse Oorlog (1950-1953) in het Amerikaanse leger. Na zijn pensionering werkte hij voor Buitenlandse Zaken en woonde in Japan, Hongkong en Maleisië. Moeder Heinecke was Azië correspondent voor Time magazine en dat was ondermeer de reden dat het gezin in 1963 naar Bangkok verhuisde.

Zoon William (Bill) was destijds 14 jaar en bezocht in Bangkok een door de V.S. geïnitieerde International School bestemd voor o.a. de kinderen van U.S.-diplomaten en medewerkers van de Verenigde Naties.

Zakelijk instinct

Nauwelijks 18-jaar oud richtte William (geb. 1949) Inter-Asian Interprise op, een schoonmaakbedrijf(je) voor kantoorgebouwen. Tegelijkertijd bracht hij Inter-Asian Publicity, een commercieel getinte radiozender, in de lucht. William werkte tijdens zijn studie al als advertentieverkoper voor Bangkok World en had een rubriekje in dat blad over go-karting, zijn grote hobby. De krant ontstond in 1960 en werd in 1971 door de Bangkok Post overgenomen. In 1980 kwam er, gezien sterk teruglopende oplage, een einde aan haar bestaan. Enkele jaren later verkocht Heinecke zijn radiozender aan het vermaarde Amerikaanse wereldwijd opererende reclame- en marketing bureau Ogilvy & Mather. Na de verkoop bleef hij nog een aantal jaren managing-director en voorzitter van Ogilvy & Mather voor Thailand. De deal heeft hem beslist geen windeieren gelegd.

Pattaya

Nog geen 30 jaar oud betrad William Heinecke in 1978 een heel andere wereld en werd eigenaar van het Royal Garden Resort in Pattaya, inmiddels omgedoopt tot Royal Garden Plaza. Het zou niet bij dit ene complex blijven, want momenteel bezit Heinecke’s ‘Minor International’ een honderdtal hotels. Men exploiteert inmiddels als franchisenemer in Bangkok en Pattaya Marriott, op Phuket JW Marriott, in Bangkok, Koh Samui, Chiangmai en in Chiangrai, Four Seasons.

De Minor Food Group

In Thailand kom je heel wat bekende eetgelegenheden tegen die tot de ondernemingen van Heinecke behoren en in de Minor Food Group zijn ondergebracht. Om er een paar te noemen: The Pizza Company, The Coffee Club en Thai Express; een restaurantketen gespecialiseerd in Thais eten. Voor de volgende ‘eateries’ heeft men als franchisenemer in Thailand de volgende zeer bekende zaken in eigendom: Dairy Queen, Swensen’s, Sizzler en Burger King.

Franchising

Voor hen die onbekend zijn met het begrip franchising een korte uitleg: het betreft de samenwerking tussen een zelfstandige ondernemer/bedrijf (franchisegever) en een andere ondernemer (franchisenemer) die tegen een overeengekomen vergoeding naam, formule, reclame en uitstraling van de franchisegever mag gebruiken. Ook in ons land kennen we dit. Denk bijvoorbeeld maar aan Albert Heijn, Blokker, Hema, Bruna, Mc. Donald enz.. De franchisenemer maakt gebruik van de naamsbekendheid, formule en alle andere voordelen. Uiteraard staan daar ook een aantal vastgestelde verplichtingen tegenover. Zo is de Minor Food Group franchisenemer voor Thailand van de beschreven welbekende ondernemingen.

De Pizza oorlog

Niet altijd is het koek en ei tussen franchisegevers –en nemers. Dat blijkt uit de zogenaamde Pizza oorlog die in 1999 aanwakkerde tussen Tricon, de eigenaar van Pizza Hut en Heinecke. De laatste paste de ingrediënten van zijn pizza’s aan naar de Thaise smaak tot ongenoegen van Tricon die wereldwijde uniformiteit eist.

De bekende druppel die de emmer deed overlopen ontstond toen Heinecke’s onderneming als franchisenemer voor de in Perth -Australië gevestigde Chicken Treat Company ging opereren. De Amerikaanse gigant Tricon is niet alleen eigenaar van Pizza Hut, maar ook van de eveneens bekende ketens Kentucky Fried Chicken (KFC) en Taco Bell en daarmee het grootste fastfoodbedrijf ter wereld. Tricon beschouwde de franchiseneming in het Australische bedrijf als een dolksteek in haar rug en een aanval tegenover KFC. Hierdoor laaide ook het meningsverschil betreffende afwijkende pizza-ingrediënten binnen de Pizza Hut formule en de franchiseovereenkomst weer op. Er volgde een 11 maanden durende gerechtelijke procedure waarna Heinecke zelf besloot de 20-jarige samenwerking (1980-2000) met Pizza Hut te beëindigen. Zijn 116 Thaise zaken werden omgebouwd en in maart 2001 gingen de deuren van The Pizza Company open.

In sneltreinvaart werden door Tricon nieuwe Pizza Hut vestigingen geopend. Volgens marktonderzoekers heeft Heinecke’s onderneming met een marktaandeel van ruim 60 procent het succes aan haar zijde.

Het komt wel vaker voor dat er botsingen ontstaan tussen het hoofdbedrijf en haar franchisenemers. Op dit moment bestaat er in Nederland eveneens zo’n conflict tussen het drogisterijbedrijf DA-retail en een groot deel van haar 269 zelfstandige DA-ondernemers waarvan 52 franchisenemers de samenwerking met franchisegever DA-retail per 1 juli hebben opgezegd. Dit alles heeft te maken met een nieuwe winkelformule die het hoofdkantoor wil doorvoeren en waaraan per winkel een kostenplaatje van 15.000 euro is gemoeid. In totaal heeft de keten 388 DA-winkels in Nederland en op de Nederlandse Antillen. Een eenvoudig rekensommetje toont aan hoe belangrijk in aantal de zelfstandige ondernemers binnen de distributieketen kunnen zijn.

Minor Corporation

De Minor Corporation opereert in Thailand ook als distributeur voor een aantal bekende merken op het gebied van mode en cosmetica. Enkele van de vele merken: Gap, Esprit, Red Earth, Bossini en Timberland.

Enkele cijfers:

  • Als hoteleigenaar heeft men meer dan 12.000 kamers en ruim 100 hotels in 14 verschillende landen.
  • De Food Group bestiert 1500 vestigingen in 19 landen.
  • En als een van de grootste distributeurs in Thailand in mode en cosmetica heeft men 250 verkooppunten.
  • Hotels, restaurants en detailverkoop vormen dus de business van Minor International.

William Ellwood Heinecke’s vermogen werd in 2011 door Forbes Thailand geschat op 425 miljoen dollar. In 1991 kreeg Heinecke de Thaise nationaliteit en gaf daarvoor zijn Amerikaans staatsburgerschap op.

De onderneming is beursgenoteerd en verdubbelde in 2012 bijna de winst.

Bronnen:

  • Jaarverslag Minor International 2012
  • Artikel Forbes 16 mei 2013
  • Bloomberg Businessweek
  • The Eastern Economic Review (FEER)
  • Financieel dagblad 26 juni 2014

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website