Wanneer u op het punt staat een spannende reis naar Thailand te maken, is het begrijpen van een veelvoorkomend fenomeen als turbulentie nuttig voor een comfortabele vluchtervaring.

In dit artikel zullen we uitleggen wat turbulentie precies is, wat het veroorzaakt en hoe je er het beste mee om kunt gaan.

Wat is turbulentie?

Turbulentie verwijst naar onregelmatige bewegingen van lucht in de atmosfeer. Deze bewegingen kunnen variëren van lichte schommelingen, vergelijkbaar met het gevoel van het rijden op een hobbelige weg, tot meer uitgesproken en plotselinge veranderingen in hoogte of richting.

Hoe ontstaat turbulentie?

Turbulentie kan door verschillende factoren worden veroorzaakt:

  • Thermische turbulentie: veroorzaakt door de opwaartse beweging van warme lucht en de neerwaartse beweging van koele lucht.
  • Bergturbulentie: ontstaat wanneer de luchtstromingen verstoord worden door bergketens en ruige landschappen.
  • Frontale turbulentie: optreedt wanneer twee luchtmassa’s van verschillende temperaturen elkaar ontmoeten.
  • Wake turbulentie: veroorzaakt door vortices die achter de vleugels van een vliegtuig ontstaan, met name tijdens het opstijgen en landen.
  • Heldere luchtturbulentie (CAT): dit type turbulentie komt voor op grote hoogte, ver van enige zichtbare weersomstandigheid en kan plotseling en onverwacht optreden.

Wat kun je doen om met turbulentie om te gaan?

  • Blijf kalm: Onthoud dat turbulentie een normaal onderdeel is van vliegen en dat vliegtuigen zijn ontworpen om ermee om te gaan. Piloten zijn getraind om door turbulentie te navigeren en zullen altijd de veiligste koers kiezen.
  • Draag altijd je gordel: Zelfs als het teken voor de gordels uit staat, is het een goed idee om je gordel losjes vast te maken. Dit voorkomt dat je bij plotselinge turbulentie gewond raakt.
  • Vermijd cafeïne en alcohol: Deze kunnen je angst verhogen en je meer gevoelig maken voor de bewegingen van het vliegtuig.
  • Gebruik afleiding: Luister naar muziek, kijk een film of lees een boek om je geest van de turbulentie af te houden.
  • Overweeg medicatie: Als je extreem angstig bent voor turbulentie, overleg dan met je arts over eventuele kalmerende medicatie voor de vlucht.
  • Luister naar de bemanning: De piloten en het cabinepersoneel hebben ervaring met vliegturbulentie. Als ze adviseren om te gaan zitten en je gordel vast te maken, doe dat dan meteen.

Hoewel turbulentie oncomfortabel kan aanvoelen, is het belangrijk om te onthouden dat het een normaal aspect van vliegen is. Door de bovenstaande tips te volgen, kunt u uw comfort verhogen en met vertrouwen naar uw bestemming in Thailand vliegen.

Heb je zelf al een wat meegemaakt met erg turbulentie, vertel dan je verhaal in een reactie.

10 reacties op “Turbulentie tijdens de vlucht naar Thailand: Waarom je vliegtuig schudt en hoe je kalm blijft”

  1. Rob V. zegt op

    Een beetje achtbaanachtige turbulentie kan zo’n lange saaie vlucht juist leuk onderbreken. Als het maar niet tijdens de maaltijd is, maar even een paar minuten flink golven? Geen enkele moeite mee

    (En ja, natuurlijk gordel om, want je wilt niet tegen het plafond zitten. Letsel is geen pretje)

  2. patjqm zegt op

    Hey, op vluchten naar Thailand nog niet veel last gehad, maar naar Varna( en terug) weet ik precies wanneer die turbulenties komen.. no worries

  3. Alphonse zegt op

    Wat een boeiend, nuchter en nuttig artikel!
    Ik steek er veel van op.
    Zelf doe ik één à twee keer Brussel-Bangkok en in Azië bijkomende vluchten.
    Mij valt het op dat er de laatste jaren weinig turbulentie tijdens mijn vluchten gebeuren.
    Vijf tot vijftien jaren geleden was dat wel anders. Of nog daarvoor, in de jaren ’70-’80 kon je je knieën niet drooghouden van de hete koffie die uit je kopje zwaaide.
    Heeft d

  4. hans hofs zegt op

    vlucht QR840 van Doha naar Phuket was er zo een, halverwege India en Phuket ineens op het scherm duidelijk noordelijker afwijken in verband met lokale weeromstandigheden, maar toch heftige reacties door turbulentie.
    Zozeer dat de cabincrew werd opgeroepen om te gaan zitten.
    Heeft zeker een halfuur geduurd, zo erg dat sommingen het bekende kotszakje nodig hadden.
    Voor mij geen probleem als oud zeezeiler, mede waarschijnlijk om omdat ik wat dat aangaat een bijna blind vertrouwen heb in de techniek en daardoor een stuk meer rust heb. De huidihe vliegtuigen zijn hier op gebouwd.
    Eigenlijk zorgen die nodeloos zijn, uiteraard was het niet leuk.

    Hans

  5. Rick zegt op

    Het kan leuk zijn, zoals in een houten achtbaan. Bij het serveren en nuttigen van de maaltijden is zo’n achtbaanrit natuurlijk niet wenselijk. Enkele jaren geleden op weg naar Bangkok vanuit Duesseldorf vrij heftig en lang gehobbeld. Ik voelde langzaam mijn reistabletjes opgeven en zag ook mijn kleine zoontje bleek wegtrekken na een kwartier of zo. Het zakje had ik zekerheidshalve al in de aanslag en ‘beng’ het feest begon. Prompt ook mijn zoontje en vele medereizigers ook…alsof ze allemaal op mijn startsein hadden gewacht…daarna was het leed voor de meesten geleden…ik lijd steeds wat langer dus voor mij was de reispret er voorlopig vanaf…..

  6. Sjaak S zegt op

    Zo’n kleine 15 jaar geleden… pfff het is al weer lang geleden… Ik was toen nog een “jonge” steward (liep al tegen de 50 aan!!)…
    We vlogen van Frankfurt naar Bangkok. Ik werkte achter in het vliegtuig in economy. Een uur of twee na de eerste service begonnen de turbulenties en deze hielden niet slechts een half uurtje aan, maar urenlang.
    Nou ben ik als steward iets gewend, maar dit keer werd het zelfs mij te veel. Ik voelde me totaal misselijk. We waren ook voortdurend bezig met spuugzakjes te verdelen, omdat ook heel veel passagiers ziek werden.
    Op een gegeven ogenblik kon ik er echt niet meer tegen. Ik ging naar voren en vroeg aan de purser of ik even in de crewcabine kon gaan liggen. Dat mag ook tijdens turbulenties, als je je maar vast gespt aan het bed.
    Toen ik daar lag, begon ik me, ondanks het hevige schudden van het vliegtuig (een A340) beter te voelen.
    Na een half uurtje kwam een collega naar mij kijken en vroeg of het beter ging.
    Dat was de druppel. Spontaan kreeg ik het gevoel over te moeten geven. Ik rende de trap op en moest naar een wc. Echter waren alle wc’s bezet. Ik kon het niet meer tegen houden. Daar stond ik… in uniform, mijn das half los, handen voor mijn mond en het braaksel spoot me tussen de vingers.
    Een passagier liep langs en keek me aan, schudde haar hoofd en zei iets van “arme kerel”.
    En toch had me dat geholpen. Mijn misselijkheid was voorbij. Gelukkig ook niet lang daarna de turbulenties.
    Ik maakte alles schoon zo goed als het kon, mijzelf inclusief en ging de purser opzoeken en rapporteerde wat er gebeurd was. Hij wist het al intussen door andere collega’s.
    Een van mijn Thaise collega’s zei toen dat ze eigenlijk opgelucht was dat mij dat gebeurde, omdat zij ook had moeten overgeven. Ze dacht eerst dat ze de enige was.
    Het was in 30 jaar vliegen de langste turbulenties die ik had meegemaakt.

    Ik heb nóg een kort verhaal van een goede vriendin van me, ook collega op weg naar Hong Kong. Zij waren pas met de service begonnen en stonden in de kabine met de wagens vol met eten. De turbulenties waren zo zwaar, dat de servicewagens tegen het plafond vlogen, inclusief iedereen die niet vast zat.
    Ze liet me haar uniform zien dat er zwaar gehavend uitzag. Enkele collega’s en passagiers moesten na de landing in een ziekenhuis opgenomen worden.
    En het eten…. dat was tijdens die turbulentie oneven verdeeld geworden… daar zorgde de turbulentie voor.

  7. Arno zegt op

    Gelukkig heb ik tijdens de ongeveer 26 keer dat ik naar Thailand geweest ben slechts een paar keer iets van turbulentie gehad, meestal boven India.
    Dan ervaar ik dat ik overgeleverd ben en geen kant uit kan, persoonlijk vind ik het niet echt een pretje.
    Als ik soms lees van gevallen van turbulentie boven de USA ( in the USA we heve everything bigger) met gewonden dan valt de turbulentie op de luchtreizen vanaf Schiphol of Frankfurt doorgaans enorm mee.

    Gr.Arno

  8. Isonia Thielman zegt op

    Wij waren van plan volgend jaar naar Thailand te gaan.
    u ga ik twijfelen

    • Erik Kuijpers zegt op

      Isonia, turbulentie kan overal optreden, waar dat ding ook vliegt. Als jij tot nu toe tijdens vluchten nooit turbulentie hebt gevoeld dan heb je geluk gehad. Turbulentie hoort er gewoon bij als de route strikt vastligt en het te druk is een stuk hoger te gaan vliegen.

      Hou de hele reis de riem vast, dat is het veiligst.

  9. Chris zegt op

    Tja, heb wel eens tuirbulentioe meegemaakt. Niet zo heel zwaar overigens dus ik maak me daar geen zorgen over. Oftewel….het gaat over.
    Erger is zwaar onweer met weerlicht. Heb dat nu twee keer meegemaakt en altijd boven Turkije. Geen pretje. Maar ook dat ging over. Ik leef nog.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website