Thailand Visa vraag Nr 421/22: TM30 melding en verhuur
Vraagsteller: Philippe
Ik heb even een vraag over de ervaringen met het TM30. Een dikke 2 weken geleden heb ik voor mijn huurder een TM30 melding gaan doen bij Jomtien Immigratie, tot mijn verwondering was de rij boetebetalers enorm lang. Mijn indruk was dat iedereen die een verlenging kwam halen en geen TM30 kon voorleggen eerst 1.600 baht boete moest gaan betalen en dan eerst de TM30 in orde maken vooraleer ze hun extensie konden bekomen.
Is er onder de lezers iemand met recent dezelfde ervaring?
En bijkomende vraag is zou men wettelijk gezien als buitenlander zonder werkvergunning een condo mogen verhuren op eigen houtje? Door de TM30 melding van de eigenaar is dit nu ook perfect te controleren en worden we zo onrechtstreeks gedwongen om dit (verhuur)via een real estate agentschap te doen?
Reactie RonnyLatYa
Wat de TM30 melding betreft is de immigratiewetgeving sinds 1979 duidelijk :
Immigration Act, B.E. 2522
“The housemaster, the owner or the possessor of the residence, or the hotel manager where the alien, receiving permission to stay temporary in the Kingdom has stayed, must notify the competent official of the Immigration Office located in the same area with that hours, dwelling place or hotel, within 24 hours from the time of arrival of the alien concerned. If there is no Immigration Office located in that area, the local police official for that area must be notified.
…… “
Om het bij verhuurders te houden, want niet iedereen die een TM30 dient op te maken is daarom een verhuurder natuurlijk.
Het is toch weer triest dat men de weg van de minste weerstand kiest en dat men huurders hierover gaat aanpakken, daar waar de fout volledig bij de verhuurder ligt. Niettegenstaande het gratis is zijn er inderdaad nogal wat die dit nalaten en er hun huurders laten voor opdraaien. Maar er zijn wel meer manieren om te controleren of een persoon in de verhuur zit. Zo wordt o.a. op veel plaatsen ook een huurcontract gevraagd aan de huurder bij het aanvragen van een verlenging.
Hoe de wetgeving rond verhuur zit…. Ik weet het niet en heb er mij ook nooit in verdiept gezien ik niets verhuur. Waarschijnlijk zijn er lezers die deze kennis wel hebben en je daarover correct kunnen adviseren en de juiste referenties kunnen geven.
Liefst niet zoals met vele zaken waar het dikwijls “van horen zeggen” is of een niet bestaande wetgeving die men zelf bedacht heeft, want dan zakt zoiets al snel af naar een welles/nietes discussie zonder basis waar niemand beter van wordt.
– Heb je zelf een visumvraag voor Ronny? Gebruik het contactformulier! –
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Visumvraag6 december 2024Thailand Visa vraag Nr 217/24: Jaarverlenging – van Retired naar Thai Marriage: wat met het bankbedrag?
- Leven in Thailand6 december 2024Je maakt van alles mee in Thailand (188)
- Lezersvraag6 december 2024Investeringen in Chiang Mai in gevaar door stilgelegde bouwprojecten: gedupeerden gezocht
- Visum Kort Verblijf4 december 2024Schengenvisum vraag: Waarom de lege pagina’s van een Thais paspoort kopiëren?
Zoals Ronny hier terecht aangeeft is er wel degelijk een wettelijke regeling betreffende verhuur van een woonst. Ik verwacht ook geen reacties als: ‘ik heb nooit een huurcontract moeten tonen zonder te specifieren of ze hier als toerist of als permanent bewoner verblijven.
We moeten hier wel onderscheid maken tussen ’toeristen’ en ‘permanente bewoners’ in Thailand.
Reeds bij de immigratie diensten is er een verschil:
– een toerist maakt meestal een verlenging voor een bepaalde, beperkte tijd en kan op verschillende plaatsen verblijven. Deze mensen worden door de immigratie enkel een TM30 bewijs gevraagd, geen huurcontract.
– vaste bewoners huren meestal voor een lange periode. Deze moeten, bij de immigratiediensten voor hun jaarverlenging, zowel een TM30 als een huurcontract voorleggen. Natuurlijk,zoals steeds in Thailand , verschillend van immigratie office …. TIT. Dus ik heb het enkel over de wetgeving of regelgeving voorschrijft wat ze lokaal doen is niet belangrijk voor dit topic..
De TM30 vermeldt enkel de huidige verbijfplaats maar zegt niets over de periode je er verblijft of toch zinnens bent te verblijven.
Het huurcontract voor langere termijnen, om officieel aanvaardbaar te zijn bij de immigratie diensten, moet geregistreerd zijn bij Landoffice om een wettelijke waarde te hebben. Hiervoor bestaat, bij Landoffice, een officieel document. Om dit document LEGAAL te maken worden er ’takszegels ‘ opgeplakt, en die hebben de waarde van de belastingen welke de eigenaar op de verhuur moet betalen.
Dus, om te antwoorden op de vraag van Philippe:
indien je, als buitenlander of als Thai national, wettelijk in orde wil zijn, dan is het antwoord: JA, je mag een condo, waar je eigenaar van bent, verhuren maar moet dezelfde procedure volgen als een Thais national: het huurcontract registreren bij Landoffice en de taksen op de verhuur betalen door middel van de takszegels. Doe je dat niet dan kan, immigratie het huurcontract weigeren.
TM30, die wachtenden in de rij voor boetes zijn mensen die geen TM30 kunnen voorleggen. De eigenaar is daar wettelijk verantwoordelijk voor en moet eigenlijk de boete betalen. Doch om reden van dat hij vaak in het ‘zwart verhuurt’ maakt hij gewoonweg geen TM30.
Het dupe, de huurder, heeft dan twee mogelijkheden:
– hij betaalt deze boete niet met als resultaat dat zijn verlenging geweigerd wordt.
– hij betaalt ze, tegen zijn zin, wel om geen probleem met zijn broodnodige verlenging te bekomen.
Uw antwoord is niet geheel compleet.
tm30 het aantal personen wordt aangemeld….
Op het tm30 formulier wordt nadrukkelijk gevraagd om de bijlage tm30 in te vullen. Gegevens de volgende gegevens: namen en voornamen, nationaliteit, paspoortnummer, datum van binnenkomst, welk soort visum, het einde van het visum, waar binnengekomen in Thailand, (arrival kaart tm6 is vervallen) en de relatie van de bezoeker(huurder) met de overige genoemde opgeschreven bezoekers (als die er zijn.
Daarnaast in Jomtien, kopie paspoort, kopie arrival stempel, en een bewijs van de condo bv.
laatste PEA afrekening waarop uiteraard het adres van het verhuurde object en de naam van betaler opstaat.
Opmerking over werkzaam of niet: je kunt verhuren niet als werken definiëren.
Voor je deze TM30 procedure ook online verrichten kon,was voor mijn vrouw die het huis op haar naam heeft staan,en mij als tijdelijke bewoner van haar huis,een behoorlijke rit af te leggen,om überhaupt op een immigration te komen.
Hoewel van ons huis tot aan de dicht bijzijnde immigration,heen en terug iets meer dan 80 km te rijden was, en op het TM30 formulier duidelijk vermeldt stond,dat in zo’n geval de Local Police die 3 km van ons huis is ook toestandig kan zijn, besloot ik deze laatste optie te nemen.
Hoewel het duidelijk in Engels als ook in Thai vermeld staat,dat hun toestandig zijn,had nog nooit iemand van deze Police Office een dergelijk formulier gezien.
Het keurig ingevulde TM 30 formulier,ging van hand tot hand,en hoewel ik op de Thaise zin wees,dat hun ook toestandig waren,was niemand bereidt deze taak waar te nemen.
Kortom een verplichte melding waarmee ze het gewone volk opzadelen,terwijl in principe de toestandige ambtenaar vertikt deze melding in ontvangst te nemen.
Als bewijs heb ik toen mijn vrouw,voor hun onverstaanbaar op Duits gezegd, dat ze naast de Officer moest gaan staan,met het TM 30 formulier duidelijk zichtbaar,zodat ik met mijn mobil een foto kon maken.
Omdat ik dat jaar geen verdere melding gemaakt heb,en verder ook niet gecontroleerd ben,heb ik de genomen foto als bewijs van onze welwillende gedrag,nooit nodig gehad.
Er zeker van uitgaande dat ik geen sensationele verandering in deze plicht gebracht zou hebben, was ik toch nieuwsgierig geweest,hoe men bij het tonen van dit foto bewijs zou reageren.
Dat kunnen melden bij de politie stamt nog uit de tijd dat er amper immigratiekantoren waren in Thailand.
Meestal toen enkel in de toeristische gebieden.
Vergeet niet dat die tekst nog uit 1979 stamt, maar ik heb eens ergens gelezen dat men het aan herwerken zou zijn.
Nu heeft elke provincie wel zijn immigratiekantoor, sommige meer dan een of filialen van dat kantoor, die dan voor een bepaalde area verantwoordelijk zijn en die niet noodzakelijk stoppen aan de provinciegrenzen. Normaal sluiten die allemaal op elkaar aan. Er is geen area meer denk ik die niet gedekt is door een bepaald immigratiekantoor.
Maar als je pech heb kan je er inderdaad een eindje vandaan wonen.
Maar het invoeren van het online melden voor zowel TM30 en TM47 zal het voor vele die verder wonen of in drukke immigratiekantoren moeten zijn wel makkelijker maken.
Wat de foto betreft.
Als ik het goed heb hangt in elk politie/immigratiekantoor een waarschuwing dat het verboden is om er foto’s te maken.
Het lijkt dan misschien een goed idee op dat moment, maar pas toch maar op voor je met foto’s van hun gaat zwaaien. Je doet daar maar mee wat je wil natuurlijk.
Dat is inderdaad graaierij want de melding is gratis en als de verhuurder het online meldt hoeft hij er zich zelfs niet voor te verplaatsen.
Trouwens voor het afsluiten van een nieuw huurcontract moet hij geen nieuw TM30 opmaken. Zolang je op dat adres verblijft blijft de oorspronkelijke TM30 geldig.