VAT; hoe vraag je Thaise omzetbelasting terug?

Door Erik Kuijpers
Geplaatst in Thailand tips
Tags: , ,
23 januari 2024

SIHASAKPRACHUM / Shutterstock.com

VAT, de BTW, wordt geheven als een goed in het economisch verkeer wordt gebracht. Maar als dat goed nu eens het land verlaat? Dan zijn er regels voor teruggaaf. Thailand heeft die regels ook, en net nog veranderd ook. Bijgaand een overzicht.

De bedoeling is dat de lange rijen bij douane en belastingkantoor op de luchthaven weggaan en alles eenvoudiger wordt. Deze regels worden al nageleefd vanaf november jl. en zijn nu officieel.

Aankopen tot 20.000 baht gaan VOOR check-in langs de douane; daarna kun je direct naar de belastingdienst na de Immigration.

Dure dingen en blingbling

Voor dure zaken geldt dat ook juwelen, gouden dingen, horloges, brillen en lenzen, pennen, smartphones, laptops en tablets, dure tassen, riemen en gespen nu in aanmerking komen voor teruggaaf. Daarin zijn twee categorieën genoemd: dingen van 40k tot 100k baht per stuk, en dingen van 100k baht per stuk en duurder.

Hieruit komen navolgende regels voor toeristen die VAT willen terugvragen.

  1. Exporteren uit Thailand binnen 60 dagen vanaf de dag van aankoop. Geldt niet voor Thai nationals en vliegtuigbemanning.
  2. Koop die goederen alleen bij winkels waar je het bord aantreft met ‘VAT refunds for tourists’.
  3. Het aankoopbedrag moet ten minste 2.000 baht zijn (inclusief de VAT) in dezelfde winkel op dezelfde dag.
  4. Op de dag van aankoop, laat jouw paspoort en de originele factuur zien aan de verkoopafdeling in die winkel en vraag een formulier Por Por 10. Iedere Por Por 10 moet een minimum van 2.000 baht bevatten.
  5. Op de dag van vertrek en VOOR check-in, EN als je niet meer dan 20 k baht totaal aan spullen wilt uitvoeren, dan ga je naar het douanekantoor op de luchthaven (vierde verdieping ingang 10) waar men je spullen controleert en de Por Por 10 formulieren afstempelt.
  6. Maar dure spullen, zie de lijst hierboven, die elk een waarde hebben van 40 k of meer, en spullen met elk een waarde van 100 k of meer, moet je voor ‘additional certification’ (Additional? Wie deed dan de eerste check?) aanbieden met de Por Por 10 bij de douane in het belastingkantoortje in de vertrekafdeling NA de Immigration.

Het wordt er niet duidelijker op….

De verdere gang van zaken

De teruggaaf en de procedure.

  1. VOOR check-in controleert de douane de spullen, de originele factuur en de stempels op de Por Por 10 en stempelt alles af op de dag van vertrek.
  2. Dan check je in en reserveert een stoel.
  3. Je gaat door Immigration.
  4. Geef alle papieren af aan de douane en vraag teruggaaf. Vraag dan teruggaaf in het belastingkantoortje en overleg de papieren.

Die belastingkantoortjes vind je in de navolgende luchthavens: Suvarnabhumi, Don Muang, Chiang Mai, Chiang Rai, Phuket, Hat Yai, U-Tapao, Krabi, Samui en Surat Thani.

Is de teruggaaf niet hoger dan 30.000 baht dan krijg je het geld naar keuze cash of op jouw creditcard. Is het meer dan kan het alleen op jouw creditcardrekening.

Nou, zo eenvoudig is het nu…

Het is hier en daar onduidelijk en men spreekt de eigen tekst tegen. Ik denk dat je met AL die Por Por 10 spullen VOOR de incheck naar het douanekantoor in ‘Departures’ (Vierde verdieping ingang 10) moet gaan, want ben je de Immigration eenmaal voorbij dan kun je niet meer terug. Laat je daar dan informeren over de volgende stap.

Tenslotte: verlaat je Thailand over land of zee dan bestaat deze teruggaafmogelijkheid niet.

Bron: Thestar.com Asean+, en ook The Straits Times/ANN

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website