De feiten over de Thaise superrijke elite raken, mede dankzij internet, deshboard cams, Panama papers, klokkenluiders, kritische journalisten meer en meer bekend bij het grote publiek.

Een kleine groep die meer dan de helft van alle bezittingen in dit land in handen heeft; politieke partijen die gerund worden door rijke zakenfamilies; de economische en familiale verbondenheid tussen de rijken en de top van leger en politie; Thaise rijken kopen voor enorme bedragen onroerend goed in Londen en Hong Kong; Thaise rijken kopen voor enorme bedragen buitenlandse bedrijven (zelfs een Engelse voetbalclub) op; het vermogen van de rijkste Thaise families (zie: www.forbes.com/thailand-billionaires/) blijft maar stijgen; de onderlinge banden van rijken met gezaghebbende monniken en tempels zoals bijvoorbeeld Wat Dhammakaya.

De kinderen van deze rijken zijn ook in toenemende mate (het topje van de ijsberg) negatief in het nieuws. Ik hoef hier niet alle voorbeelden van de afgelopen jaren te herhalen maar de algemene lijn is een hoge mate van decadentie, vermeende onaantastbaarheid en het gebrek aan zelfkritiek, integriteit en verantwoordelijkheidsbesef.

Er blijven echter nog genoeg geruchten de ronde doen die het beeld alleen maar erger maken. Patronage, cronyisme en corruptie zijn daarbij de hoofdelementen:

  1. rijken kopen onroerend goed in Thailand maar betalen hun hypotheken niet of slecht. Geen probleem als de bankdirecteuren vrienden of familie zijn;
  2. rijken zijn tegenstanders van het verhogen van het minimumloon omdat het de concurrentiepositie van hun bedrijven zou aantasten. Over de hoogte van de winsten die men jaarlijks maakt zwijgt men (maar Forbes zwijgt niet) evenals over de manieren waarop de vereiste papieren om te ondernemen geregeld zijn (of afwezig zijn);
  3. rijken sturen hun kinderen naar de betere universiteiten (in binnen- en buitenland) terwijl een groot deel van hen later automatisch een baan in de zaak krijgt waarvoor een universitaire opleiding eigenlijk helemaal niet nodig is;
  4. via de regering en de politieke partijen regelt men dat de belangen van het grote bedrijfsleven veilig worden gesteld met de redenering dat dit goed is voor het land. Als de discussie gaat om structurele hervormingen (in de landbouw, in inkomens- en belastingpolitiek, in het onderwijs, in milieubeleid, in watermanagement) die het hele land ten goede zouden komen geeft men niet thuis.
  5. mensen met afwijkende meningen worden in een hoek gezet (als opruiers, revolutionairen, communisten) of met geld of andere zaken (zoals baantjes, aandelen) gepaaid of monddood gemaakt. Degene die echt niet wil luisteren riskeert            niet alleen zijn eigen vrijheid maar ook die van zijn/haar geliefden en familie.

Het zou me niet verbazen als deze rijken van mening zijn dat zij van groot belang zijn voor Thailand. Ik ben van mening dat zij hun belang grotelijks overschatten. Niet alleen dragen zij er zorg voor dat veel in Thailand verdiend geld weglekt naar het buitenland (ook door de aankoop van dure buitenlandse goederen die geïmporteerd moeten worden), zij staan ook (lange termijn) oplossingen voor een aantal grote problemen in dit land in de weg.

De prognoses op een aantal gebieden mogen gerust ramp-scenario’s worden genoemd: extreme droogten in het noorden, het wegzakken van Bangkok zodat de stad meer en meer onder water komt te staan, grote milieuverontreinigingen, slechte opleiding van de Thaise jongeren, het klappen van de financiële zeepbel van niet betaalde rekeningen en schulden en het ontbreken van ouderenzorg (bij een vergrijzende bevolking), om er maar een paar te noemen.

Dit alles brengt mij tot mijn stelling. De rijken zijn kortzichtig, hebzuchtig en ook dom. Want door te weinig te doen voor hun eigen land (dat men zegt zozeer lief te hebben) graaft men zijn eigen graf en ook dat voor de eigen kinderen en kleinkinderen.

Ben jij het met Chris eens of oneens, reageer dan en vertel waarom.

33 reacties op “Stelling van de week: De Thaise elite graaft haar eigen graf”

  1. Marco zegt op

    Beste Chris,

    Ik ben het helemaal met je eens de decadentie van de superrijken is over de top.
    Niet alleen in Thailand maar overal ter wereld zie je dit verschijnsel.
    De rijken showen graag hun rijkdom en enig realisme is hun totaal vreemd.
    Ikzelf woon in de buurt van een jachtwerf en zie de superjachten alleen maar groter en duurder worden.
    Het is allemaal om te laten zien kijk eens wat ik heb.
    Als deze mensen zoveel geld kunnen besteden aan hun speeltjes hoeft er naar mijn idee ook geen honger op de wereld te zijn.
    De verbinding tussen politiek en zakelijke belangen is in Thailand en wereldwijd een feit.
    Toch zie je overal dat de normale werkenden steeds kritischer worden dus er is nog hoop.
    Het zal alleen een langdurig proces worden want de elite zal niet snel hun positie opgeven.

  2. Michel zegt op

    I ben het volledig met de stelling eens, maar niet enkel in Thailand. De elite over de hele wereld zijn op de zelfde manier fout bezig.
    Kijk bijvoordeeld naar de Soros en Rothschild families. Van die laatste familie word het vermogen zo groot geschat dat als die dat zouden delen met de wereld iedereen zo’ n 70 miljard dollar zou krijgen.
    Al zouden die families enkel hun rente op vermogen met de wereld delen was er nergens armoede.
    Zouden de rijken in Thailand dat allemaal doen zie ik de armoede nog niet verdwijnen, maar het zou wel een stap in de goede richting kunnen zijn.

  3. Tino Kuis zegt op

    Nooit gedacht dat ik het ooit eens zou zijn met Chris 🙂 maar deze keer echt helemaal. Hij beschrijft het probleem perfect hoewel de rijkste man van Thailand niet bij de veertien portretten hierboven staat.

    Het zijn de rijken die een goede ontwikkeling van Thailand tegenhouden.

    Maar wat is de oplossing voor dit probleem? Daar zou ik ook graag de mening van de geachte lezers over willen vernemen.

    Een revolutie? Een meer democratische regering?

    Op zijn minst een veranderd belastingstelsel die de rijken veel meer belast wat inkomen en vermogen betreft. Dan gevolgd door het begin van een verzorgingsstaat waar ik al eerder voor pleitte.

    Een sociaal-democratische partij die deelneemt aan de verkiezingen volgend jaar is dan een noodzaak, Transparantie en vrijheid van spreken evenzeer. Zolang de politiek in Thailand in nevelen blijft gehuld zal er weinig veranderen.

    • Jan zegt op

      Ik vrees Tino dat het zonder geweld niet zal gebeuren. Als je in de history kijkt dat is een geweldloze afloop vrijwel uitgesloten. De elite van Thailand laat zich niet zomaar uitschakelen in mijn ogen.

      Vr. Gr. Jan P

  4. Koos zegt op

    Ik hoop dat je gelijk krijgt maar geloven doe ik er niet in.
    Want het hele land word geregeert door clans die elkaar niet afvallen.
    Daarom maakt het ook niet of thaksin,democraten of het leger de baas is.
    Kleine dingen worden aangepakt maar de echte problemen nooit.

  5. Rob zegt op

    Helemaal akkoord met Chris. De ongebreidelde hebzucht van de allerrijksten zorgt voor een gigantisch socio-economisch probleem ( de meerderheid heeft amper koopkracht en dus kan de binnenlandse markt niet groeien, zij hebben geen middelen voor fatsoenlijk onderwijs, het werkt op alle niveaus de cooruptie, misdaad, druggebruik,… in de hand, etc)
    De spanningen zullen toenemen en ooit zal de boel daar ontploffen.

  6. peter zegt op

    Is niet nieuw, denk ik, wordt echter alleen maar erger. Echter dit geldt nu overal op de wereld.
    Rijken zitten in een andere sectie, zijn eigenlijk geen mens meer (blijkt uit hun acties) en zien alleen zichzelf en hoe goed zij het hebben, maar beter moeten doen om de andere rijken de ogen uit te steken.
    Het zal de rijken inderdaad een worst zijn hoe het gaat met het land en uit hun positie in kunnen zij voor zichzelf de dingen regelen. Dom tov zichzelf zijn ze niet, hebzuchtig zeker wel, maar eigen graf graven met kapitalen op de bank, niet echt. Kortzichtig? Maakt niet uit zolang het hun maar goed uit komt.
    Zoals is gesteld zitten zij overal in Thailand op controlerende posities, wat het land dus niet ten goede komt, echter hun wel !!
    Waarom zou je iets verbeteren, dat jou niets oplevert? Waarom een ander wat meer gunnen? Deze gelden kan je beter voor jezelf ergens in investeren, wat jou dus wel goed uitkomt.
    Het is een irritante eigenschap van de mens, zit in het DNA en zal niet makkelijk te zijn om te buigen. De geschiedenis van de mens laat dit zien en dat begon al, mocht je geloven, met Kain en Abel.
    Pas bij een vervallen van hun status worden ze gereset en zou het anders kunnen worden.

  7. leppak zegt op

    Tenenkrommend, maar dit geldt niet alleen voor Thailand. Het is een mondiaal verschijnsel.
    Quo Vadis??? Al langer bekend dat het gewone volk feitelijk onderworpen is aan een moderne
    variant van slavernij. Te verwachten toekomstscenario’s: variant op de Russische Revolutie,
    filmscenario’s variërend van Spartacus tot Mocking-bird. Helaas allemaal doem-scenario’s, vrijwillig
    geeft deze club hun geld en vooral macht nooit op. Internet hier een mooie schandpaal.

    • T zegt op

      Die ruim 50,000 nieuwe cctv camera´s komen niet voor niets in BKK te hangen dat is echt niet enkel uit zorgen voor de veiligheid van de burgers. Maar vnl. Voor de veiligheid van de elite en hun bedrijven, zodat ze de burgers nauwkeuriger in de gaten kunnen houden, een beetje zoals een politie staat.

  8. ton zegt op

    Ik ben het helemaal met Cris eens en over niet al te lange tijd stort hier alles in HELAAS

  9. Leon1 zegt op

    Moderator: Graag de discussie bij Thailand houden.

  10. dirk zegt op

    Ben het eens met de stelling van Chris. Goed onderbouwd verhaal. Ook de door mij gelezen reacties bouwen daar op voort. De tegenstelling rijkdom en armoede is van alle tijden. Van het Romeinse rijk, tot de middeleeuwen, adel etc, tot later de koopmansgeest van onze eigen Voc. Blijkbaar een onuitroeibaar verschijnsel. Het zit in zekere zin gekloond bij de mens, kleine kinderen , die net kunnen praten roepen al bij elke gelegenheid, dat zij iets aantrekkelijks zien, hebbe. hebbe…..
    Relativeren, dingen in perspectief zien, daar zijn deze Thaise rijke mensen nog niet aan toegekomen. Ike, ike en de rest kan stikke. Ik wil niet vervelend of denigrerend over onze Thaise medemens schrijven, die ons gastvrijheid geven in hun mooie land, maar het speelt in de hele samenleving.
    Oplossingen zijn moeilijk voorspelbaar. Van bovenaf, of van onderop… zeg het maar. Beter onderwijs, bewustwording en realiteitszin zijn misschien de sleutelwoorden. Ik mag het hopen voor Thailand en niet voor Thailand alleen.

  11. loenglang zegt op

    Ook helemaal mee eens, alleen het grote probleem in Thailand is dat iedereen die maar wat meer te makken heeft zich schaart aan de zijde van de gelen en een flink deel van de roden altijd wel loyaal zijn geweest aan de koning ( gele zijde eigenlijk, koningskleur he) dus dat plaatst hun in een vervelende situatie.
    Wanneer je dus tegen de rijken, gelen bent , ben je ook eigenlijk tegen het koninklijk huis, en dat kan ook weer niet, dus op deze manier blijven de roden,cq plattelanders en armen in de wurggreep van de rijke elite en kunnen ze niets doen en zal er ook niets veranderen en alleen maar slechter worden.

    Als er iets kan veranderen dan moet dat uit de richting van wederom de koning komen en die kans is denk ik wel verdwenen nu koning RAMA X regeert en helaas een leven heeft geleid zoals de huidige rijken in Thailand nu doen
    Dus jammer maar het blijft pappen en nat houden en overleven of emigreren.

  12. John Chiang rai zegt op

    Helemaal eens met deze stelling,zelfs de huidige militair regering,die alleen voor een ogenschijnlijke rust zorgt,is alleen aan de macht om dit systeem te verdedigen. Mocht er toch een oppositie komen die deze arme meerheid mobiliseren wil, zoals bijv.jl de Thaksins,wordt zolang gezocht, en gemanipuleerd om ze van corruptie te beschuldigen,zodat ze vervolgens van de macht ontheft kunnen worden. Ook de nieuwe grondwet is zeker geen verbetering,en dient alleen om het eliten systeem nog zekerder te maken. Stelt zich alleen de vraag hoelang je een z.g.n.rust kunt handhaven,die eigenlijk niets anders is als een kruidvat op afroep.

  13. Jos klumper zegt op

    Ik vrees zolang er geld bestaat zal dit nooit veranderen.De oude Romeinen wisten dit al,geef het volk brood en spelen(arena,s)Tegenwoordig heet dat geloof ik bijstand en voedselbanken en voetbal(ook in arena,s)in veel landen. Ik hoop niet dat ik de voetbal liefhebbers op de tenen trap!maar de gelijkenis is er wel degelijk.

  14. Seb van den Oever zegt op

    Ik ben het NIET met de stelling eens:”De Thaise elite graaft haar eigen graf”
    Hoewel zij er een zeer egoistische en verdervelijke levenhouding er op na houden en eigenlijk alles onder hen de grond in trappen zie je bij 95% van de Thaise bevoking enorme bewondering voor al hun spulletjes heeft.
    De kortzichtigheid die zij wellicht ter berde brengen laat de vertrapte laag in een nog grotere vorm zien (alles om maar et kunenn showen) dus die elite blijft echt wel aan de macht zolang de andere Thai niet hetzelfde gedrag naar in mindere mate laten zien.

  15. Gerard zegt op

    Wat er nodig is een revolutie a la de franse revolutie, die maakten letterlijk de rijken en edelen een kopje kleiner.
    Maar voor het zover is dat de (thaise) mensen zich zo achtergesteld voelen dat men werkelijk bereid is met, gevaar voor eigen leven, massaal in te grijpen……..
    Nu waren revoluties in vroegere dagen al een gevaarlijke bezigheid, maar tegenwoordig met de geavanceerde wapens en internet een vrijwel onbegonnen zaak of het moet van binnen, de rijke kringen, gebeuren.
    Men zou bijvoorbeeld de CIA voor het wagentje moeten spannen, die hebben namelijk de kennis en ervaring, maar of je dan werkelijk geholpen bent vraag ik me af.

    Een andere mogelijkheid zou zijn om alle grote valuta’s in een keer af te schaffen waardoor iedereen, vooral de rijken, worden gedwongen opnieuw te starten. Je zal dan blij zijn als je dan een arme keuter boer bent.

    Verder heb je het boedisme die mensen als makke schapen laat gedragen.

    Kortom het zal in Thailand nooit gebeuren en de huidige rijken en hun kinderen en kleinkinderen zullen hier nog lang en gelukkig leven en doen en laten wat ze willen.

    Dus ben het niet met Chris eens dat de rijken hier hun eigen graf graven hoe stom en achterlijk zich ook gedragen.

  16. l.lagemaat zegt op

    Ook deze Thaise samenleving zal uitgehold worden door de niet rijken. Niet meer het sprookje van Romy Schneider om je daar aan te vergapen, maar mee willen eten van de te grote taart van de rijken.

    Het “gewone” volk wenst niet langer gemanipuleerd te worden, zie Brexit, spanningen in Italië , Oostenrijk.
    Komend jaar in andere Europese landen. Ontevreden mensen tegenover “Brussel”.

    Ook de nieuwe Amerikaanse president zal zijn grote woorden waar moeten maken, anders heeft hij een probleem met het ontevreden kiezersvolk.

    In Thailand is het een kwestie van tijd. Zuid Thailand is nog steeds niet onder controle. Vanuit het buitenland trekken andere mensen aan de touwtjes (Taksin). Uit angst steeds meer onzinnige maatregelen.
    Nu een verplichte vingerafdruk bij het kopen van een nieuwe chip voor de telefoon. (Z.g. tegen terrorisme)

  17. Ben geurts zegt op

    Ik schat dat de 50 rijkste families in Thailand een vermogen hebben van zeker 100 miljard dollar en dat ze een rendement maken van 5% dit betekend dus 5 miljard dollar en we zouden dit belasten tegen tarief van 40% dit zou voor de Thaise fiscus een bedrag opleveren van 2 miljard dollar of te wel 70 miljard baht per jaar buiten wat de hun ondernemingen aan belasting betalen ( wel de gaten in de fiscale wetgeving sluiten).
    Met de 70 miljard baht zou men iets kunnen doen tegen de sociale ongelijkheid kunnen doen .
    Verder zou men de corruptie feller moeten bestrijden verder geld de wet voor iedereen.
    Vanmiddag heb ik in pattaya gezien dat buitenlanders op de brommer door de politie werden aangehouden en en thai zonder helm ( in Thailand verplicht ) werden door gelaten.
    Er worden natuurlijk ook Thaise brommers aangehouden maar dat is mijn inziens sporadisch .
    Bij een alcoholcontrole moet ik wel zeggen dat principieel iedereen wordt gecontroleerd en terecht.

  18. Peter V. zegt op

    Ik ben het met de stelling eens, maar ik denk niet dat het systeem snel ten onder zal gaan.
    Daarvoor is het te goed ingeregeld.
    Bijvoorbeeld, in het artikel wordt vermeld dat Forbes niet zwijgt.
    Dat klopt, maar die info is beschikbaar in het Engels, laat nou net de opleiding daarin niet zo best zijn…
    Tevens zijn de Thai niet heel gemotiveerd om dingen -die ze niet aangereikt krijgen- na te jagen.
    Dat is de mensen niet aan te rekenen, het wordt ze met de paplepel ingegoten, b.v. door alle (beschikbare) boeken naar het Thais te vertalen.
    Het enige dat -volgens mij- helpt is het triggeren van nieuwsgierigheid hoe het buiten de eigen belevingswereld is.
    En, het beste instrument daarvoor is -weer volgens mij- opleiding.

  19. Rob zegt op

    De geschiedenis leert ons dat de bevoorrechte klassen nooit iets cadeau hebben gegeven. Het is steeds een kwestie van krachtsverhoudingen. Toen in het Westen vakbonden alsmaar meer aanhang kregen, kwam er verbod op kinderarbeid, betaald verlof, sociale zekerheid, etc. Toen na de tweede wereldoorlog heel Oost Europa in de Sovjetsfeer terecht kwam, was er plots veel meer mogelijk voor de modale burger. De mensen kregen het goed en vergaten hun eigen geschiedenis. De SU stortte ineen en elke bedreiging voor de financiele elite verdween. En we zien sinds de jaren 90 van de vorige eeuw dan ook een geleidelijke afbraak van alle verworven rechten en een groeiende kloof tussen inkomen uit kapitaal en inkomen uit arbeid. Of wij op tijd terug wakker worden, of de Thai zich zullen organiseren in autonome volksorganisaties die de krachtsverhoudingen kunnen doen kantelen… de toekomst zal het uitwijzen. Het enige dat vast staat: je krijgt niks zo maar cadeau. Het is een kwestie van krachtsverhoudingen.

    • Jan Doedel zegt op

      Goede analyse. Een prominente maar linkse Engels historicus, ben zijn naam helaas even kwijt, kwam ook tot dezelfde cynische conclusie. De westerse welvaart maatschappij met zijn sociale voorzieningen was bedoeld om het Oosten af te troeven. Weer een complottheorie? Of Niet? Aanvankelijk, vlak na de oorlog, ging het daar in het Oosten economisch ook beter dan hier. De CPN beleefde na de oorlog gouden tijden. Maar er waren natuurlijk meer factoren. Producenten hadden kopers nodig. Tegenwoordig zijn er door de mondialisering voldoende afzetmarkten door het ontstaan van middenklassen in de landen in opkomst.
      Thailand heet ook zo een land in opkomst te zijn. Is er hier ook sprake van een groeiende middenklasse? Juist de middenklasse is de drager van de maatschappij. De bijdrage van de bovenklasse wordt vaak enorm overschat. Het lijkt mij, maar ik ben niet deskundig, dat de enorme topzwaarte in de Thaise maatschappij de ontwikkeling van de middenklasse in de weg zit. Interessant: Ook in het leger schijnt er sprake te zijn van “topzwaarte” Je valt dan heel gemakkelijk om. Toen er jaren geleden een militair conflict was met het straatarme Laos kreeg het Thaise leger dan ook rake klappen van de geroutineerde Laotiaanse militairen.

  20. RuudRdm zegt op

    Ik ben het met de stelling eens in die zin dat ik mag lijden dat inderdaad gebeurt wat Chris in zijn stelling poneert. Dat zij hun eigen graf graven is conform het principe: boontje komt om zijn loontje. Dat kinderen en kleinkinderen in de neergang van de (groot)ouders worden meegesleurd is nmm ook niet een gegeven om over te treuren. Door de decennia en generaties heen hebben zij niet bepaald solidariteit betoond met het gewone volk, en hun loyaliteit geldt slecht de eigen clan. Van een aantal van hen is het gedrag tevens als ware het dat zij menen van goddelijke afkomst te zijn verheven boven elke wet. Zie wat gebeurt in de Red Bull clan, idem dito met dat grietje die met naar Civic de dood van 11 Minivan-passagiers op haar geweten heeft. En hoeveel suicides zijn er niet veroorzaakt bij de boerenbevolking wegens onverschilligheid van de elite. Het is te hopen dat jongere generaties uit het gewone volk eens een gezamenlijke statement maken.

  21. Slagerij van Kampen zegt op

    Het heeft natuurlijk ook lange tijd de goedkeuring en ondersteuning gehad van het Westen. Immers: Thailand was altijd een voorbeeldige bondgenoot tegen de communistische vloed. De aard van zulke regimes maakte de Amerikanen niet uit. Marcos op de Filippijnen, Suharto………. en de Zuid amerikaanse kleptokratieen. Leger en rijken van deze landen en de VS tegen het communisme. Die structuren verdwijnen niet zo maar weer.

  22. danny zegt op

    Beste Chris,
    Ik ben het helemaal met je eens en zo te lezen aan de vele reacties zijn dat ook vele anderen.
    Deze rijkdom is ook door corruptie ontstaan dus ten kosten van het land.
    De oplossing is om de corruptie aan te pakken.
    Nu nog de juiste regeringsleider vinden.
    Ik ben wel blij dat er geen opstanden meer zijn. Nu de corruptie nog aanpakken.
    goede groet van Danny

  23. lupus zegt op

    Beste mensen

    Ik ben het met jullie allemaal eens. Maar het zal de rijken een worst wezen wat er sociologisch gezien gaat gebeuren met hun prachtige land. Hun bed is en blijft gespreid. Het is gewoon ikke en de rest kan stikken. De gemiddelde Thai is niet kritisch en doet niets. Een revolutie is ondenkbaar.
    Er is niet eens een vakbond, laat staan een revolutie.

    Lupus

  24. tond zegt op

    Een ding wat specifiek is voor Thailand (en andere boedhistische landen) wordt over het hoofd gezien en dat is de persoonlijke waardering van de Thai voor iemand met geld. In tegenstelling tot in de westerse wereld is het ethische element hier anders. In het westen zal de waardering voor een rijk persoon voor velen afhangen van de (vermeende) manier waarop zij/hij dat geld heeft verdiend. Bijvoorbeeld tegen iemand die door hard werken en het opzetten van een winkelketen zijn fortuin heeft verdiend wordt anders (beter) aangekeken dan tegen iemand die door uitbuiting of langs niet-legale wegen aan zijn geld is gekomen. In Thailand is dat voor het grootste deel niet het geval. Door het concept van reincarnatie wordt als volgt geredeneerd: als iemand zo veel geluk heeft dat ie nu zo rijk is, dan moet ie wel in haar/zijn vorig leven een zeer goed persoon zijn geweest anders zou zij/hij nu niet zo veel geluk hebben. Daarmee wordt geld gemaakt tot “een meetlat voor een intrinsiek ethisch houding vanuit het verre verleden” van die persoon en maakt zijn huidige gedrag niet zo veel meer uit. Met deze grondhouding zal het niet zo gemakkelijk zijn het in wezen feodale systeem aan het wankelen te brengen. Wellicht toch een overeenkomst met Nederland in het verleden in de katholieke zuidelijke provincies van Nederland. (kerk hield ze dom, ondernemer hield ze arm) Die wijziging is zonder revolutie verlopen onder druk van vakbonden.
    Wat de toekomst van Thailand betreft in dit opzicht hoop ik ten zeerste dat het veranderingsproces naar een volledige democratie via geleidelijke veranderingen, geinitieerd door edukatie, zal verlopen. Een revolutie is volkomen uit de tijd en niet wenselijk. Grote groepen van mensen veranderen kost tijd, veel tijd. Elke instantie die hieraan kna bijdragen is goed voor dit proces.

    • Tino Kuis zegt op

      Citaat:
      ‘………….en maakt zijn huidige gedrag niet zo veel meer uit.’

      Alles wat je daarvoor zei is juist alleen dit stukje beslist niet.. Een rijk, machtig, knap iemand zal dat in de boeddhistische gedachtengang inderdaad te danken hebben aan de verzamelde verdienste in zijn vorige levens.

      Maar……zo iemand met veel verdienste, en dus rijkdom etc. zal in dit leven moeten laten zien wat hij waard is. Van zo iemand wordt mededogen verwacht, vrijgevigheid en delen van de rijkdom en geen arrogantie en gierigheid, twee zaken die de elite ten toon spreidt.

      Iemand geboren in een Rolls Royce die er alleen op uit is zijn rijkdom te vermeerderen staat ver achter op iemand geboren in een Volkswagentje die goede daden doet.

      • Slagerij van Kampen zegt op

        Vraag is natuurlijk hoe die boeddhistische leer wordt geïnterpreteerd natuurlijk. Terecht is er door velen hier gewezen op de dubieuze connecties van hoge boeddhistische instanties met de rijke bovenlaag. Het authentieke boeddhisme botst zo wie zo overal met de Thaise praktijk. Het boeddhisme leert soberheid. Zelfs de tempels zijn niet gebaat bij soberheid. Immers hoe meer monniken bij een privé ceremonie, hoe pompeuzer de ceremonie, hoe hoger de inkomsten voor tempel en monniken. De verwrongen denktrant zoals geschetst door tond is in een dergelijke context heel goed denkbaar en ook door mij waargenomen. Klopt inderdaad niet met hetgeen het Boeddhisme leert. Maar iedere keer dat ik Thailand bezoek neem ik van alles waar dat niet spoort met de religie die men daar zegt aan te hangen.

      • tond zegt op

        Dat is zeker niet de mening van de meeste Thai en dan praat ik niet over die enkeling die het gelukt is ondanks het opleidingsysteem in Thailand voor zichzelf (onafhankelijk) te denken. Van de eerste zullen de meesten Thai denken dat het een zeer goed mens is van de tweede dat ie erg zijn best doet om goed te maken wat ie in zijn vorige leven fout heeft gedaan om beter te worden.
        Dat van een rijk iemand wordt verwacht dat ie goed doet en mededogend is is niet in strijdt met wat de Thai denkt, er wordt gewoon aangenomen dat dat het geval is of dat in werkelijkheid zo ie of niet is in hun wardeering niet relevant..
        Dat is mijn mening gebaseerd op 12 jaar wonen in Thailand.

  25. Rob zegt op

    Ik ben nog niet zo zeker dat in het Westen de waardering tav een rijke afhangt van de manier waarop hij rijk werd. Kijk naar Trump, rijk geworden door illegale migranten te laten werken. Berlusconi, waarvan de Italianen goed wisten dat het een echte ‘foefelaar’ was. Of bij ons in Belgie, in de jaren 60 en 70, Vandenboeynants, leverancier van het vlees aan het leger en minister van defensie. Hij deugde voor niks maar er was veel sympatie voor de man. Mensen zijn overal geneigd op te kijken naar wie succes heeft en om naar beneden te stampen. “De slaven geven de slaven de schuld.” zong Wannes vande Velde…

    • tond zegt op

      laten we het dan maar zo zeggen: In Thailand is de groep van mensen die onafhankelijk denken en inzicht hebben in de intrinsieke waarde van mensen veel en veel kleiner dan in de westerse wereld. Van dat naar beneden stampen begrijp ik niet wat U daar mee bedoeldt.

  26. Henk zegt op

    Wij zorgen al jaren voor de families van onze Thaise damens .lands wijs,lands …


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website