Sinds het begin van de overstromingen zijn de social media een betrouwbare, alternatieve bron van informatie gebleken, en ze hebben ook geholpen een netwerk van mensen te smeden die elkaar voorheen niet kenden, maar die zich nu als vrijwilliger inzetten bij reddings- en hulpoperaties voor slachtoffers, hun huisdieren en vee. Dit schrijft Sasiwimon Boonruang in de Life-bijlage van Bangkok Post.

Elke dag worden 3 miljoen tweets verstuurd met #thaiflood als meest gebruikte tag. Het aantal Facebookgebruikers bedraagt nu 12,88 miljoen, 20 procent van de bevolking. Meer en meer mensen wenden zich tot Twitter voor realtime informatie, omdat ze van mensen ter plaatse willen weten wat de situatie is, niet wat de regering hen wijsmaakt.

Roo Su Flood is een grote hit op YouTube. Aan de hand van een serie korte animaties wordt de situatie in eenvoudige taal uitgelegd. Sasin Chalermlap, secretaris van de Nakasathien Foundation, heeft met zijn accurate analyses en informatie vele bewonderaars gemaakt. Miljoenen hebben al zijn clip op YouTube bekeken. Nieuwe media zoals Spring News en #thaiflood zijn ook zeer gewild omdat ze accuraat en betrouwbaar zijn.

Maar social networking heeft ook zijn keerzijde. Sommigen proberen uit de overstromingen persoonlijk een slaatje te slaan en de colour coded politics steekt ook weer de kop op: rood, geel of anderszins. [Details ontbreken in het bericht.]

[#thaiflood is in het Thais, #thaifloodeng in het Engels.]

www.dickvanderlugt.nl

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website