De Global Education Monitoring rapport van Unesco laat geen spaan heel van het onderwijs in Thailand. De VN-organisatie laat weten dat opeenvolgende Thaise regeringen sinds 2003 er niet in geslaagd zijn het lager onderwijs een kwaliteitsimpuls te geven.

Zeker 99 procent van de Thais hebben lager onderwijs genoten en 85 procent de eerste drie jaren van het middelbaar onderwijs. Aan het eind daarvan heeft slechts 50 procent een voldoende leesvaardigheid. Ruim 3,9 miljoen Thai kan geen eenvoudige zin lezen.

Een andere groot probleem is het geweld op scholen: tussen 2010 en 2015 werd een derde van de leerlingen van 13 tot 15 jaar gepest en 29 procent was het slachtoffer van geweld.

Het enige positieve is dat in Thailand iedereen recht heeft op onderwijs. Dat geldt in slechts 55 procent van de door Unesco onderzochte landen.

De beheersing van de Engelse taal is zeer slecht. Op de laatste English Profiency Index van Education First staat Thailand op plaats 53 van 80 landen waar Engels niet de moedertaal is.

Veel ouders betalen betalen van tea money om hun kinderen op een kwaliteitsschool geplaatst te krijgen. Maar die (particuliere) scholen zijn alleen betaalbaar voor de welgestelden.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

26 reacties op “Rapport Unesco: Van alles mis in het Thaise onderwijs”

  1. rene23 zegt op

    Ik zou in de maanden dat ik in Thailand ben zo graag Engelse les willen geven op het plaatselijke schooltje, maar dat mag niet, krijg geen workpermit!
    De kinderen die met farangs omgaan, spreken beter Engels dan de leraren.

  2. Adri zegt op

    LA

    Ik ben niet verrast. Ik geef al zo’n jaar of 5 Engels op n plaatselijke basisschool. Volgens moet zeker ook de opleiding voor basisschool leraar flink op de schop.

    Adri

  3. Nicky zegt op

    Wat betreft het Engels leren ; als de leerkracht het niet fatsoenlijk kan spreken, hoe kunnen ze het dan leren aan de kinderen? schrijven gaat nog enigszins, maar zodra ze het moeten uitspreken is het foute boel.
    Als de leerkracht geen R kan zeggen en de “Farang” uitspreekt als “Falang” zullen de kinderen dit ook doen.
    Is toch logisch. En als een leerkracht niet uit zijn hoofd kan rekenen, hoe wil je het dan aan de kinderen leren. Zoals Adri zegt, Eerst de leraren opleiding verbeteren, dan pas kan je het onderwijs verbeteren

  4. brabantman zegt op

    Zou het niet zo kunnen zijn dat de overheid er belang bij heeft om de bevolking dom te houden?
    Wie zei ook weer: houd jij ze dom dan houd ik ze arm!

    • Rambo zegt op

      De Romeinse dichter Juvenalis schreef eens: Panem et circenses.
      Vrij vertaald : Geef het volk brood en spelen.

      Inderdaad hou het volk rustig maar hou ze dom.

      Gr Rambo

    • Martin zegt op

      Dat waren kerkvorsten in Frankrijk, in de middeleeuwen. Maar onze flut regering hanteert nog altijd deze stelling. Zij het niet op schrift. Democratie betekent namelijk vooral: Verdeel en heers.

  5. fred zegt op

    Wat kan je nu verwachten van onderwijs in een land waar je niet kritisch mag zijn geen mening mag hebben laat staan een vraag stellen ?
    Dit vertaalt zich naar het gedrag van Thaise mensen in het dagelijkse leven. Ze hebben nooit geleerd in discussie te gaan en kennen geen grijze zone. Het is zwart of wit.
    Stel bij Thaise mensen iets in vraag en de sfeer is onmiddellijk beladen. Lange tenen hebben ze allemaal.

    • Bang Saray NL zegt op

      Bij de mening van fred kan ik me wel aansluiten of het generaliseren is kun je over twisten.
      Het is wel zo dat in resort waar ik verblijf een groepje zich wilde inzetten voor de resort mooi en leefbaar te houden. Nu het gevolg wat het groepje uitkwam moest gedaan worden en met veel hard geschreeuw werd tegen argumenten overschreeuwd met het gevolg is het is er op achteruit gegaan.
      Dus het klopt wel wat fred schrijft alleen als je als farang een voorstel doet meteen erover farang jij je niet ermee bemoeien(alleen meebetalen).

  6. john zoet zegt op

    onze dochter die hoger opgeleid is in Thailand heeft op school gezeten tot 22 jaar
    na een test en vragen die hier normaal zijn is de vervolg opleiding in Thailand een veredelde 5 klas lagere school Nederland vergelijkbaar.
    als je haren netjes zitten mooie kleren en je kan sporten is waarschijnlijk belangrijker dan kennis.
    het is jammer altijd veel geld gestuurd maar eigenlijk weg gegooid.

    • chris zegt op

      Lijkt me sterk overdreven. Niemand bestrijdt dat het niveau van elke onderwijsvorm in Thailand laag is in vergelijking met andere landen. Maar binnen Thailand en binnen en en hetzelfde onderwijsniveau zijn er ook grote verschillen.

  7. Rob V. zegt op

    Is het rapport een nieuwe versie van deze uit 2016? Dat is nogal een bulk tekst:
    http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002457/245735E.pdf

    Volgens een ander -kleiner- rapport hieronder uit 2014 geeft Thailand meer uit aan onderwijs dan de andere ASEAN landen. Onder Abhisit en Yingluck is er in onderwijs geïnvesteerd (meer salaris, aanpassen leraren opleiding, toegang tot e-learning). Maar geld alleen is niet genoeg. Belangrijke struikelblokken zijn:
    – het is erg naar binnen gericht, sterk hiërarchies en top down
    – gebrek aan het motiveren van kritisch denken
    – lage kwaliteit van de docenten met oude opvattingen.

    Wat nodig is: motiveren van samenwerken in groepen, projectenmatig werken/denken, meer richten op moderne IT en leraren meer vrijheid geven. Uiteraard moet het onderwijs zich ook meer richten op de globaliserende wereld. Ook staat er in het rapport de oproep om de eigen nationale onderwijstesten te vervangen voor internationaal gestandaardiseerde testen.

    https://www.oecd.org/site/seao/Thailand.pdf

    Bonus: het rapport beschrijft ook de noodzaak tot modernisering van de landbouw (herverkaveling, productiviteit en kwaliteit verhogen etc).

  8. Rob V. zegt op

    Koning Bhumibol zei ooit dit tegen studenten: “Als er een taak te vervullen is, pauzeer dan alsjeblieft eerst om na te denken. Bedenk wat de opdracht precies inhoudt en wat je verteld is wat je moet doen. Gebruik vervolgens je eigen gedachten en redenatie. Bij twijfel: stel vragen zodat je je kennis kunt perfectioneren. Zwijgen kan jezelf, de gemeenschap of het land schaden.”

    Vrij vertaald van pagina 203 uit The King never smiles. Misschien iets wat gebruikt kan worden tegen degene die menen dat het volk maar beter niet teveel moet nadenken of beter maar geen vragen kan stellen en dat die rare Unesco rapporteurs Thsilsns en Thainess niet begrijpen.

  9. hendrik zegt op

    Ik mag hopen dat het rapport van Unesco ook is verzonden naar deze geweldige overheid.
    En nee natuurlijk krijgt u geen workpermit, dom houden is beter.

  10. lung addie zegt op

    Het is jammer dat een mens het moet beamen. Het onderwijs is totaal ondermaats. De vriendin van mijn buurman is een regentes wiskunde. Geeft les in het eindjaar Hoger Secundair, dus studenten van 18. Op een dag was ik op bezoek met een Belgische maat. De examenvragen lagen er op tafel. Hij bekijkt ze en vraagt me: voor welk jaar is dit? Eindjaar Hoger Secundair. Hij kon het niet geloven, dacht eindjaar LAGERE school !!!!
    Wat de Engelse taal betreft: de enige oplossing is alle Thaise lesgevers Engels opleiding geven door een buitenlandse leerkracht Engels en zeker niet door een Thaise lesgever. Dus de echt Engelstalige lesgevers niet voor een gewoon klaslokaal zetten, dat heeft geen enkele zin. Beginnen bij de opleiding van de lesgevers.

  11. Puuchaai Korat zegt op

    Ik heb het rapport (nog) niet gelezen, maar in mijn omgeving (Nakhon Ratchasima, toch niet de kleinste stad vanhet land) ervaar ik de conclusie geheel anders. Om te beginnen met het positieve punt uit het rapport: Iedereen heeft recht op onderwijs. Als ik zie hoeveel onderwijsinstellingen hier aanwezig zijn, kan het niet anders of de toekomst van analfabetisme is ten dode opgeschreven. Wat een bedrijvigheid van scholieren die naar school gaan. Zij bepalen voor een groot deel het verkeersbeeld in de spits. Gelukkig nog geen ongelukken gezien het afgelopen jaar, want je moet wel ogen in je achterhoofd hebben om de motorbikes af en toe te ontwijken.

    Dan vraag ik me af hoe men aan de wetenschap komt dat er miljoenen Thai zo slecht kunnen lezen. Een “representatieve” groep mensen getest misschien ? Ik kan me overigens best voorstellen dat de kennis verwatert bij iemand die voor het verdienen van zijn dagelijks brood geen geschreven taal nodig heeft, en dat zijn er nogal wat. Rekenen kunnen ze in ieder geval allemaal, is mijn persoonlijke ervaring.

    Dan is er kritiek op de regering die ervoor verantwoordelijk zou zijn. Maar ik vind dan dat diezelfde regering ook verantwoordelijk is voor de goede ontwikkeling die ik dagelijks om me heen zie. Ik woon sinds anderhalf jaar in Thailand en moet zeggen dat ik me hier een stuk veiliger voel dan in Nederland, vooral in de grote steden. De eerste keer dat ik in Thailand kwam en op een verkeerde BTS halte was uitgestapt, werd ik door een gewapende (er was toen net een aanslag gepleegd) militair begeleid naar de plaats waar ik in kon stappen om naar het juiste station terug te keren. Ik had aanvankelijk wat angst om hem aan te spreken, maar wat een vriendelijkheid ontving ik terug. Mijn ervaringen op Nederlandse stations zijn het tegenovergestelde. Afgesnauwd worden, als je al iemand kunt vinden en informatie wordt maar mondjesmaat, zo niet onjuist verstrekt.

    Wat betreft Engelse taal vind ik een plaats net onder de middenmoot niet verkeerd. Het rapport vindt dit zeer slecht (?).Mijn stiefdochter leert niet alleen Engels op school maar ook Chinees. En dat lijkt me voor de Thai net zo belangrijk als Engels, gezien de economische mogelijkheden van dit gigantisch groot aangrenzende land. Maar daarmee houdt een dergelijk algemeen rapport natuurlijk geen rekening.

    Sluit ik af met op te merken dat de kwaliteit van het onderwijs in Nederland de afgelopen decennia hard is “gekelderd”. Ik heb legio contacten met onderwijzers op alle niveau’s en zal u de details besparen, maar het komt erop neer dat er diploma’s worden weggegeven, om uiteenlopende redenen.
    Tegenwoordig moeten zelfs kleuterleidsters een behoorlijk ingewikkelde taaltest afleggen omdat er zoveel taalachterstand is in het basisonderwijs. Dus vraag ik me denk ik terecht af hoe lang het zal duren voordat de conclusies uit een dergelijk rapport op het Nederlandse onderwijs van toepassing zullen zijn. En wie is daar dan verantwoordelijk voor ?

  12. Ruud zegt op

    zelfs op de zo gezegde kwaliteitsscholen is het niveau bedroevend laag,..stel geen vragen aan de studenten want als ze het antwoord niet weten leiden ze gezichtsverlies aan dat is een van de ergste dingen die je als Thai kan mee maken. Dat is dus ook de reden dat iedereen slaagt in de examens, nooit zittenblijvers gezien in Thailand.

  13. Joost M zegt op

    Ook buitenlandse leraren is een crime voor Engels te leren.Ken veel Engelse leraren van Londense komaf..Spreken alleen het Londense accent..Heel mijn leven Engelstalig gewerkt…Kan deze Leraren amper verstaan. Ook hierbij leren de studenten onverstaanbaar Engels.

  14. Fransamsterdam zegt op

    De leraren deugen niet, de lerarenopleiding deugt niet, de motivatie van de leerlingen deugt niet, het sociaal-politieke klimaat deugt niet, als ze het onderwijs aan ons zouden overlaten komt het allemaal goed, als ik de reacties samenvat.
    Op dit kaartje (zie link), dat het percentage van geletterdheid per land weergeeft, zien we dat ALLE aan Thailand grenzende landen slechter scoren dan Thailand.
    Vergelijken met Nederland is natuurlijk niet realistisch, maar ik vraag me wel eens af hoeveel Nederlanders geen eenvoudige zin kan schrijven.

    https://photos.app.goo.gl/CfW9eB0tjGYJx6Ah2

    • Khun Peter zegt op

      Nou, die vraag kan ik wel beantwoorden na jaren van lezersvragen redigeren. Ongeveer 95% van alle lezersvragen aan de redactie van Thailandblog staat vol met fouten. Dan heb ik het nog niet eens over D en DT, maar zo weet vrijwel niemand waar een komma of vraagteken moet staan. Het gebruik van hoofdletters en dergelijke is ook aan vrijwel niemand besteed. Het is meer dan verschrikkelijk. En dat ondanks spellingscontrole.

      • Rob V. zegt op

        Het gaat soms ook mis juist door spellingscontrole. Diverse malen heb ik al eens een reactie geplaatst waarin verkeerde woorden stonden omdat de ‘automatische correctie’ op Engels of Nederlands stond en vervolgens uit zichzelf mij gecorrigeerd heeft. Tel daar aanslag fouten bij op (je zit zo met je vingers op een verkeerde toets) en dan kan een tekst al snel diverse fouten bevatten. Als je dan ook op ‘verzenden’ drukt zonder nalezen dan kun je het resultaat wel raden. Snel, snel en weer door in plaats ergens de tijd voor nemen.

        Ja ook ik, diverse malen heb ik een ‘potverdomme’ laten allen als ik een reactie van mijzelf terug las.

        En dan zijn er nog oudjes die de spatiebalk niet weten te vinden. Zo heeft het me best wat tijd gekost om mijn oma uit te leggen hoe ze een spatie moest maken. En na een tijdje niet tikken vergat ze het soms weer. Ze had altijd met de hand geschreven, nooit met een typmachine en dan is een toetsenbord nog best onwennig en dus lastig voor een bejaarde. Maar ze doet haar best om met de tijd mee te gaan hoor.

        • Nicky zegt op

          Ik denk niet dat Peter type fouten bedoeld; dit kan iedereen overkomen. Ik erger mij ook regelmatig over de vele taalfouten. Korte “ei” in plaats van lange “ij” of “g” in plaats van “ch” enzovoort,
          Ik vraag me weleens af of velen wel naar school geweest zijn. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om fatsoenlijk Nederlands te schrijven, Of in ieder geval een beetje meer aandacht te schenken aan onze moedertaal,

          • Ger zegt op

            Heb even een eerdere reactie van Nicky gelezen van 29 december 15.26 alhier. Ik constateer een reeks van spel- en stijlfouten zoals onterecht gebruik van spaties, puntkomma’s , onterecht gebruik van hoofdletters en niet gebruik van een afsuitende punt en nog wat meer onvolkomenheden. En dat allemaal in een paar zinnen.
            Mijn raad aan Nicky om de laatste zin zelf even ter harte te nemen.

  15. teun zegt op

    Het onderwijs is inderdaad zeer matig. Maar ik zie dagelijks op TV hele hordes een diploma in ontvangst nemen van e.o.a. hoogwaardigheidsbekleder(!!). En naar de outfit kijkend (zwarte cape en baret naar amerikaans voorbeeld) zou je vermoeden dat het om universitair geschoolden gaat. Ik denk echter dat het toneelstukken zijn.

    En engels is inderdaad beroerd! Ik moest laatst de kleinzoon van mijn vrouw van school halen. Hij had het laatste uur “engels”. Omdat het ver na afgesproken tijdstip was, ging ik de school in en vroeg aan de engelse “leraar” in het engels of het nog lang ging duren. Ik kreeg uitsluitend een blik bestaande uit een mengeling van onbegrip en paniek. De man begreep totaal niet – ook na herhaling van mijn vraag – waar ik het over had.
    Haar kleinzonen spreken alleen engels omdat ze dat met mij MOETEN spreken van oma.
    Sic!

    • Ruud Rotterdam zegt op

      Heren: De kerstdagen voorbij? Nu even mopperen voor de jaarwisseling naar 2018.
      Over het land waar U als een buitenlandse gast mag verblijven .
      Een positief bericht van mij over Gidsen .
      PHANOM LUASUBCHAT spreekt uitstekend Engels mobile:66-01-9604763.
      E-mail: phanoml@Hotmail.com.
      Met groet en de beste wensen uit een nat en koud Rotterdam .

  16. Johan zegt op

    De kwaliteit van het onderwijs is zeer verschillend volgens de school. Ik heb persoonlijk een nichtje, die gaat naar een tamelijk “dure” school. Ik ben steeds verwonderd over wat zij reeds allemaal moet leren op zo een jonge leeftijd, werkelijk hoog niveau van lezen, schrijven en ook vooral wiskunde. Al vanaf 6 jaar zit die moeilijke rekenoefeningen te maken, ook de engelse taal vind ik op zeer degelijk niveau. Veel hoger niveau dan hier in België. Ik heb in de familie daar ook een ander kozijntje, daarvan moet ik zeggen dat het niveau in de school daar beneden alle peil is. Ze kunnen daar aan 10 of 12 jaar met moeite iets lezen of schrijven.

    • Puuchaai Korat zegt op

      Ook mijn ervaring. Mijn oudste stiefdochter moet volgende week een eindtoets doen en slaat de nieuw-jaars feestelijkheden over om te studeren. Vaak s’nachts ook nog. En ik heb de leerstof bekeken, maar kan daar geen kritiek op hebben. De jongste stiefdochter heeft in het weekend vaak extra, vrijwillige vakken die ze erbij pakt, naast de middelbare school. Gaat dus vaker 7 dagen per week naar school. In de kennissenkring wordt er wat dat betreft ook flink aangepakt. Dus dat gaat in Thailand zeker goed komen. Maar het heeft natuurlijk tijd nodig. En wat ik betoogde over het Nederlands onderwijs gaat volgens uw ervaring ook op voor het Belgische onderwijs. Het verbaast mij niets. De curve is omgekeerd evenredig. Over enkele decennia zal het volgens mij omgekeerd zijn. Laten we het voor onze (klein)kinderen niet hopen. En ik kan inderdaad haast geen (Nederlandse) foutloze reactie teruglezen. Allemaal terug in de schoolbanken dus ! Ikzelf waarschijnlijk ook omdat de spelling sinds ik de school heb verlaten in 1973 veranderd is.
      Een gezond en voorspoedig 2018 voor allen, in het momenteel frisse Thailand en in het kille Europa.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website