Suzuki Motor Corp heeft aangekondigd dat het eind volgend jaar stopt met de productie van auto’s en vrachtwagens in Thailand. Hiermee verschuift de focus naar de productie van elektrische en hybride voertuigen op andere locaties.

De Japanse autofabrikant zal zijn aanwezigheid in Thailand blijven behouden door voertuigen, waaronder elektrische en hybride modellen, te importeren vanuit zijn fabrieken in andere delen van de Association of Southeast Asian Nations (ASEAN).

Het besluit om de fabriek te sluiten, maakt deel uit van Suzuki’s strategie om zich aan te passen aan mondiale doelstellingen voor koolstofneutraliteit en elektrificatie. Dit zal gevolgen hebben voor de fabriek in de provincie Rayong. Deze fabriek, die 12 jaar geleden werd opgericht, heeft een productiecapaciteit van 60.000 stuks per jaar en biedt werk aan ongeveer 800 mensen.

Suzuki heeft ook plannen bekendgemaakt om zes elektrische voertuigmodellen te introduceren tegen het boekjaar 2030-2031. Het eerste elektrische voertuig wordt volgend jaar in India verwacht.

De automobielsector in Thailand staat volgens de Federatie van Thai Industries (FTI) voor aanzienlijke uitdagingen. Dit jaar was er een toename van fabriekssluitingen, wat werd toegeschreven aan de economische neergang, fusies en stijgende bedrijfskosten.

4 reacties op “Suzuki stopt productie in Thailand: Focus verschuift naar elektrische en hybride voertuigen”

  1. janbeute zegt op

    Het nieuws was mij al bekend daar ik lid ben van enkele in Thailand aanwezige Suzuki Swift Facebook groepen.
    Niet alleen Suzuki maar ook Subaru gaat de productie stoppen in Thailand.
    Voorheen verdwenen al Chevrolet en Ford personen wagens, alleen Ford pickup en SUV nog. Ben daarom ook bang dat er na niet te lange tijd er meer zullen volgen, waaronder Mitsubishi en Mazda.
    Suzuki had een goed wereld wijd 2023 jaar achter zich en bouwt in India extra 2 nieuwe fabrieken te samen met Maruti Suzuki.
    Ik denk dan ook dat de glans om nog te gaan assembleren in Thailand over is, veelal ook mede dank zij het slechte school en opleidings systeem in Thailand.
    Modellen van Suzuki zoals de XR7 de Ertiga worden al in Indonesia geassembleerd.
    Deze landen als mede Vietnam zullen veel en niet alleen meer dan van de auto industrie gerelateerde bedrijven van Thailand afsnoepen.
    En wat komt er dan voor in de plaats tot aan de top financieel gesubsidieerde onbekende Chineze EV merken die hier hun spul massaal gaan dumpen.

    Jan Beute.

    • Eddy zegt op

      Ik vraag me af of het komt door scholing. Ik denk eerder aan de markt (Indonesië de grootste in ASEAN) en kosten ( 400 baht discussie).

      Wat betreft assemblage kwaliteit Mitsubishi zelf zegt dat de assemblage in Thailand beter is dan in Indonesië. Daarom laten ze de meest complexe Xpander HEV model ook in Thailand assembleren.

  2. Arno zegt op

    Rij zelf Suzuki Ertiga, erg fijne auto, gemaakt in Indonesië.
    En ja scholing van monteurs.
    Het reserve wiel ligt in een korf onder de auto.
    Deze korf scharniert aan twee punten onder de autobodem.
    Het derde punt is een bout met schroefdraad welke je met een moersleutel vanuit de kofferbak losdraait.
    De korf zakt dan onder de auto en haak je de bout los en kan je het reserve wiel er uitnemen.
    Bij de officiële Suzuki dealer in BKK waar de auto gekocht is, moest het reservewiel uit de korf gehaald worden.
    Het duurde nog al even dus ik ging kijken.
    Zie ik twee jonge monteurs onder de auto liggen
    Ze waren bezig om de twee vaste scharnier punten waar de korf aan vast zit onder de auto los te schroeven.
    In plaats van de ene bout welke je vanuit de kofferbak los moest draaien los te draaien.
    Ik keek heel bedenkelijk naar de werkplaats chef welke hierop eens ging kijken.
    Al snel werd deze “monteurs” duidelijk dat ze verkeerd aan het sleutelen waren.
    TIT zullen we maar denken.

    Gr. Arno

    • janbeute zegt op

      En dat is nog maar een eenvoudig iets als een reservewiel laten zakken.
      Om een auto assemblage fabriek te laten draaien komt er heel wat meer bij kijken dan alleen het produkt dat van de lijn rolt.
      Ook de apparatuur en de robots in de fabriek en wat zoal niet meer heeft hoger opgeleid personeel voor bediening en onderhoud nodig.
      Daarom is Thailand een land die het hier laat afweten, en niet om 400 baht aan loonkosten.

      Jan Beute.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website