Zeker 3071 Nederlanders zijn vorig jaar in het buitenland in serieuze problemen gekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft daarover deze week cijfers gepubliceerd.

Er zijn 385 Nederlanders in het buitenland overleden en 137 werden in het ziekenhuis opgenomen. Volgens een woordvoerder van het ministerie blijft het aantal Nederlanders in nood, meestal toeristen, de laatste jaren redelijk stabiel. Ruim driehonderd toeristen kwamen in acute geldnood, bijvoorbeeld door verloren of gestolen pinpassen. Indien men geen reisverzekering heeft afgesloten wordt er bij de ambassade of het consulaat aangeklopt om hulp.

Ambassades en consulaten kunnen bemiddelen als je in geldnood zit in het buitenland. Bijvoorbeeld na een beroving. De ambassade of het consulaat geeft dan advies hoe je geld uit Nederland kunt laten overmaken naar het land waar je verblijft. De hulp van de ambassade en het consulaat bij geldproblemen is beperkt. Zo zullen zij:

  • geen geld geven of lenen om bijvoorbeeld advocaten, hotels, medische kosten of boetes te betalen;
  • geen tickets betalen voor je terugkeer naar Nederland;
  • geen onderzoek instellen naar een misdrijf.

De hulp van de ambassade is trouwens niet gratis. Bemiddeling bij financiële problemen in het buitenland kost € 50.

De reisadviezen van Buitenlandse Zaken zijn vorig jaar 2,3 miljoen keer geraadpleegd en er waren 700.000 directe contacten met het noodtelefoonnummer dat 24 uur per dag bereikbaar is.

Op www.Nederlandwereldwijd.nl kunnen Nederlandse reizigers informatie en reisadviezen vinden die belangrijk zijn voor een goede voorbereiding.

1 reactie op “Ruim 3.000 Nederlanders in de problemen tijdens verblijf in buitenland”

  1. Ger-Korat zegt op

    Vind dit een verkeerde vorm van op de borst klopperij. Uiteindelijk worden ambassdes in werking gehouden door belastingopbrengsten en leges. Vertel dan ook in detail bijvoorbeeld hoeveel leges voor dienstverlening zijn ontvangen en hoeveel geld er naar ambassades gaat. Dan heb je een evenwichtiger beeld.
    De meeste overlijdens bijvoorbeeld in Thailand zijn denk ik ook van degene die al lang niet meer in Nederland staan ingeschreven maar wel Nederlander zijn. Kijk dan is het de plicht van de ambasades om een attest of dergelijks te verstrekken voor de lokale authoriteiten. En daarvoor worden weer leges in rekening gebracht. Idem voor paspoorten, wordt zo 100 euro meer in rekening gebracht dan in Nederland, alleen maar voor het doorzenden van de paspoorten naar en van Nederland, de rest van de handelingen zijn gelijjk bij een paspoortaanvraag in Nederland terwijl de inkomsten van de Thaise medewerker maar een gedeelte is van een ambtenaar in Nederland. En als je hoort over de 1 x halfjaar bezoekjes aan gevangenen en ze kunnen dan niets voor hen betekenen , nou daar wordt je ook niet blij van. Kan je beter iemand van een kerkelijke organisatie of andere vrijwilligers op bezoek krijgen: heb je dan nog wat te bespreken. En dan zijn er nog wel meer punten te noemen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website