Beste lezers,

Ik heb een Thaise vriendin die niet met een wagen mag rijden. Ik mag het wel en heb al wel in Thailand rondgereden, ongeveer 5.000 km.

Ik vraag mij af als ik daar een ongeluk heb, iemand verwond of dood door een ongeluk en ik rijdt wat er met me gebeurd?

Bestaat er een verzekering dat men daar of hier kan afsluiten? Het gaat niet om een huurauto.

Dank voor de info.

Ronny

30 reacties op “Lezersvraag: Wat gebeurt er als een buitenlander een auto-ongeluk in Thailand veroorzaakt?”

  1. Gringo zegt op

    He moet er niet aan denken, een auto-ongeluk veroorzaken in Thailand met dodelijke afloop. Verzekering of niet, het gaat je bakken met geld kosten, nog afgezien van eventuele strafrechtelijke maatregelen.
    Het is mijn reden om absoluut geen auto te rijden in Thailand, want we zeggen dan een ongeluk zit in een klein hoekje, maar in Thailand is dat hoekje een behoorlijk stuk groter. Ik neem het risico eenvoudig niet!

    • l.lagemaat zegt op

      Het blijft een trieste zaak als dit gebeurt,maar zorg voor een goede verzekering zoals Bill en Tom reeds vermelden en lees verder geen onzinverhalen.

      groet,
      Lodewijk

  2. Daniel zegt op

    Ik heb wel een Thais rijbewijs maar laat mij voeren. Ik ben ooit hier aangereden als voetganger door een wagen Eerste vraag van de aanrijder was of ik een verzekering had. Gelukkig wel. Men bracht mij als farang naar he Ram hospitaal. Daar heeft de aanrijder mij een keer bezocht en aangezien hij wist dat hij in fout was heeft hij zijn gebroken voorruit zelf betaald. Ik denk dat ik in de beste kamer verbleven heb. De operatie (verwijdering milt) en hospitalisatie 14 dagen koste aan de verzekering 96.000 Bt.

  3. RonnyLadPhrao zegt op

    Net als Gringo geeft het gedacht alleen al me rillingen. Ik rijd daarom ook niet met een auto maar laat me vervoeren door familie, taxi of openbaar vervoer. Het is me ook het risico niet waard.
    De keuze om niet te rijden is natuurlijk voor mij niet moeilijk om te maken, omdat ik in een omgeving woon waar je makkelijk aan vervoer kan raken en het niet hebben van een wagen weinig impact heeft op mijn mobiliteit.
    In andere gebieden, waar er veel minder aanbod is, zal de keuze om niet te rijden een veel grotere impact hebben op de mobiliteit en is een wagen soms onmisbaar.

    Er zijn natuurlijk de Thaise verzekeringsmaatschappijen maar ik dacht dat er ook Europese verzekeringsmaatschappijen actief zijn.
    Wat de verzekering allemaal dekt en tot hoeveel kunnen bloggers met een wagen en verzekering beter beantwoorden.
    Thais hebben echter niet de beste reputatie als het op betalen aankomt, zeker als de verzekerde een farang is. Ze zullen ongetwijfeld, zoals met alle soorten verzekeringen hier en dat is bekend, naar een reden zoeken om de fout bij jou te leggen, zodat ze de som terug op jou kunnen verhalen of met een clausule afkomen waardoor ze er onderuit kunnen komen.

    Ik heb het zelf gelukkig niet meegemaakt maar ooit wel eens een reportage gezien van een farang die bij een ongeluk betrokken was met dodelijke afloop en de gevolgen daarvan.
    Verwacht je aan slepende processen en een nachtmerrie op zowel sociaal als financieel gebied.
    Een ongeluk met blikschade of kleine verwondingen zal nog wel meevallen en betaalbaar zijn en zal redelijk snel kunnen afgehandeld worden.
    Je mag er echter niet aan denken dat die Thai het loodje legt, of levensgevaarlijk gewond in het hospitaal terechtkomt, met een lange opname en levenslange invaliditeit tot gevolg.
    Er zullen de nodige rechtszaken volgen en advocaten moeten betaald worden.
    Die advocaten weten dat je van hun afhankelijk bent en zullen dat financieel uitbuiten en de rechtszaak rekken want dat brengt hun geld op.
    Bij dodelijke afloop zal je bijna zeker je proces mogen afwachten in een van de bekende “hotels”. Misschien als je de nodige borg betaalt, ze je in afwachting en onder condities laten terugkeren naar je verblijfplaats.
    Als toerist kan je beter je werkgever verwittigen dat je een tijdje niet zal komen opdagen.

    Nog vele veilige ritten gewenst.

  4. Pim zegt op

    Dat is een goede vraag voor André en Matthieu van AA verzekeringen in Hua hin .

  5. william zegt op

    Ik zelf rijd al enige jaren in Thailand ( ca 70000 kilometer gemaakt )., een keer een incident
    in Hua hin meegemaakt, met achteruitrijden zag ik een scooter over het hoofd, de scooter
    had een klein krasje aan de voorkant, je moest drie keer kijken wilde je hem zien, maar oke, de scooterrijder belde de scooterzaak, en de baas daarvan kwam kijken, liep een 20 minuten rond de scooter, en ik begon me al inwendig te ergeren, daarna kwam hij met een bedrag van 2000 bath op de proppen, ik dacht maar niet meer piepen betalen en wegwezen, ik begrijp van me vrouw dat het regelmatig gebeurt dat als een thai een ernstig ongeluk veroorzaakt en er zijn geen getuigen, dat de veroorzaker als hij ontdekt dat het slachtoffer niet dood maar ernstig gewond is en daardoor gehandicapt zal worden ( wat veel kostbaarder zal worden ) het slachtoffer nog maar even het laatste zetje geeft richting heaven. vriendelijk volkje he ??

  6. Tino Kuis zegt op

    Laat ik in het kort de rol van de politie bij een ongeluk belichten want die is cruciaal. De lezers van thailandblog weten dat ik in het algemeen geen hoge pet op heb van de politie en het Thaise rechtssysteem in het algemeen. Daar staat tegenover dat ik bijna altijd heb ervaren dat agenten in het persoonlijk contact vriendelijk, voorkomend en behulpzaam waren mits je ze van jouw kant ook gemoedelijk benaderd.
    Vanmorgen was ik op het Mae Ping politiebureau in Chiang Mai om te bemiddelen in het ongeval dat Jan overkwam (zie De Week van Tino Kuis). Ik was onder de indruk van de professionaliteit van het proces verbaal (7 pagina’s) ,wat ik kon inzien: beschrijving van het ongeluk en de gevolgen, twee getuigenverklaringen, situatieschets, foto’s van de twee scooters en hun beschadigingen. Uit dat alles blijkt zonneklaar dat Jan schuldig was: hij reed iemand van achteren aan. Er was een rekening van de garage, de andere partij vroeg nog een extra bedrag (onderhandelbaar) en er was een boete, samen 10.400, mijns inziens een allerszins redelijk bedrag. Als je betrokken bent bij een ongeluk, vraag altijd een copie van het proces verbaal en laat het vertalen.
    Overigens ben ik ook als de dood dat ik iemand aanrij maar dat was ik in Nederland ook al. En verder geloof ik niets van de verhalen dat een Thai altijd aan het langste eind trekt, ik heb twee voorbeelden waar de buitenlander een mooi bedrag ontving, wel na wat touwtrekken.

  7. Ruud zegt op

    Ik ben in het bezit van een Thais autorijbewijs en rijd al 34 jaar zonder schade.
    Echter in Thailand ben ik benauwd achter het stuur en rijd ook liever niet.
    De reden is dat de meeste Thaien niet kunnen rijden. Zaken als richting aangeven of
    aangeven dat ze aan de kant willen gaan stoppen doen ze zelden of heel erg laat.
    Als ze een bocht naar links willen nemen gaan ze op de rechterbaan rijden en maken
    een onverwachte bocht naar links. Kortweg ze doen maar een dotje en houden geen
    rekening met de andere weggebruikers.
    Daarnaast rijden ze vaak met alcohol in d’r lichaam, want controles zijn er bijna niet
    en anders zijn ze wel “cash” betaalbaar.
    Het verkeer in Thailand is daarom ONBEREKENBAAR en een ongeluk maken met een
    Thai kost je alleen maar veel geld en kan zelfs een gevangenisstraf betekenen.
    Ik zou zeggen voor die paar losse centen: “Laat je rijden”.

    • Tino Kuis zegt op

      Ik moet een bekentenis afleggen. Na 14 jaar auto rijden in Thailand rijd ik voor 80% net als een Thai, alleen geen alcohol en zelden harder dan 100 en meestal 80 km per uur. Ik doe alles wat je noemt, rij ook regelmatig op mijn scootertje (heel voorzichtig) tegen het verkeer is naar een 7-11 anders moet ik 2 km omrijden. Ik reed eens mee met een Thai in Nederland en, verdorie, die Thai reed als een Nederlander! Ik snap het niet.

  8. david zegt op

    Ik heb 12 jaar geleden een ongeluk veroorzaakt met een auto die voor de laagste klasse verzekerd was (30 euro per jaar) , hoop trammelant, in de cel, advokaat, politie en betalen onder en boven de tafel rij. Eerste wat ik gedaan daarna is een goeie verzekering af gesloten. Nu rij ik 40,000 km per jaar al 12 jaar en zodra er iets aan de hand is komt de politie met verz agent kijken, zien dat het 1e klas verzekerd is (500 euro per jaar) en er wordt vrolijk gelachen over voetbal gepraat en kopje koffie derbij niks aan de hand. Oh ja zorge ervoor dat je een zogenaamde bail bond afsluit dus mocht je de cel in moeten koop je je gelijk vrij op borgtocht. Ik heb er 1 van 500.000 Baht das voldoende.

  9. Marcel zegt op

    Beste Ronny,

    Je mag dan al een tijdje uit NLD weg zijn, maar juist taalgebruik zou zijn: “…en ik rijd wat er met mij gebeurt?”. Maar goed, je driving skills zullen hier niet onder lijden.

    Kun Marcel

  10. Ceesdu zegt op

    Ik rij erg veel in Thailand minstens 60.000 km per jaar ik heb de meest uitgebreide auto verzekering die er is. Ik ben twee keer aangereden. ik ga niet in discussie bel de verzekering die stuurt gelijk iemand en die regelt alles. Ook als er gewonden of dooien zijn ik bemoei me nergens mee zelfs op het politie bureau regelen ze alles en ik hoef nooit te betalen

    • Nico zegt op

      Beste Ceesdu,

      Ik wil eerdaags ook een Toyota Avanza gaan kopen en daarom is dit item voor mij zeer belangrijk, kan je mij het adres mailen van jouw verzekering maatschappij of weet de Toyota garage een goede maatschappij? Maar ik woon al langer in Thailand en weet dat de Toyota garage provisie krijgt van een verzekering’s maatschappij. Het zal hun een “biet” zijn of het een goede of slechte verzekering is, als voor hun de provisie maar zo hoog mogelijk is.

      Ik hoor het graag van je.

      Gr, Nico Bangkok (lak si)

  11. Tommy zegt op

    Ik heb deze verhaaltjes gelezen en had nog een vraag als leek, bv ceesdu, waar heb je deze verzekering afgesloten en hoe gaat dat in zijn werk in Thailand?
    Tom

    • Ceesdu zegt op

      Hoi Tom en Nico
      Voor je auto moet je belasting betalen afhankelijk wat voor een auto je hebt en hoeveel deuren die heeft, (je betaald over het aantal deuren ) betaal je belasting je moet dan gelijktijdig een verzekering betalen dat is een verplichte verzekering voor een 4 deurs auto betaal je 675 Baht gelijktijdig met je belasting. Die betaald alleen de partij uit die schade heeft maar betaald niet zoveel de veroorzaker krijgt niets. Daarnaast als je een auto hebt gekocht en is gefinancierd wordt je door de financieringsmaatschappij verplicht een all risk verzekering te nemen die verzekering dekt alles en is perfect. Heb je geen financiering ga je naar je bank of naar Tesco Lotus en neem je daar een verzekering nummer 1 verzekering met de hoogste dekking wordt terplekke geregeld. Ik heb mijn verzekering gekocht bij Tesco hij is van de Krungsri bank.

      Groetjes Cees Roi-et

  12. bart zegt op

    Ronny ,

    Begin er niet aan alleen maar miserie …. laat je vrouw haar rijbewijs halen en rijd mee ….

    Buitenlanders worden zoiezo genekt … .

    Ik heb onlangs een scooter ongeval gezien ( ongeval ) twas echt de moeite niet ….
    maar je zal het geweten hebben als de politie komt en je een thai aan rijd …

    begin er niet aan !!

    groetjes

  13. aMY zegt op

    BIJ een ongeluk probeert men altijd de buitenlanders de schuld te geven . ik heb het in mijn naast omgeving meegemaakt.

  14. conimex zegt op

    Een dodelijk ongeval veroorzaakt door roekeloos rijgedrag, te hard gereden of door acohol gebruik, staat een celstraf van 8 jaar, veelal vragen de familie van het slachtoffer een vergoeding, deze vergoeding kan makkelijk erg hoog uitpakken, 3 a 4 k is niet uitzonderlijk maar vaak afhankelijk van de leeftijd en de scholing van het slachtoffer, daarnaast zal de politie moeten worden afgekocht, 1 a 2 k , wanneer je dit binnen 24 uur geregeld kan krijgen, dan zal de veroordeling vaak niet hoger zijn dan 1 jaar.

  15. Andre zegt op

    Inderdaad is het nooit prettig om bij een ongeval betrokken te zijn schuldig dan wel niet schuldig (bevonden). In Thailand is men door het ontbreken van duidelijkheid en ook door het recht systeem en de onvoldoende kennis hiervan extra kwetsbaar en het dient gezegd dat wanneer je onverhoopt toch betrokken bij zoiets een goede verzekeringsmaatschappij kan helpen.
    Wanneer cliënten bij ons de verzekerings papieren op komen halen krijgen ze van ons navolgende adviezen mee;
    1. Laat na het ongeval je auto of brommer staan of liggen tot de onderzoeker van de maatschappij ter plaatse is. Een uitzondering hierop is wanneer de politie je sommeert het voertuig te verplaatsen,
    2. Vergewis je ervan of er gewonden zijn en zo ja neem maatregelen. Verklaar je nooit schuldig aan het ongeval, blijf vriendelijk en rustig!
    3. Bel altijd het noodnummer van de maatschappij 24/7 en zeg tegen de tegenpartij dat je de verzekering hebt gebeld. De maatschappij zal een medewerker inschakelen in de stad waar je op dat moment bent en deze medewerker zal je terugbellen met de vraag op welke locatie het ongeval heeft plaatsgevonden zodat deze naar je toe kan komen. Soms spreekt men goed Engels en vaak erg gebrekkig helaas. Vervolgens is het wachten tot de man van de verzekering op de plaats van het ongeval arriveert en dit kan afhankelijk van de plaats e het tijdstip 15 minuten tot 1 1/2 duren.
    4. Indien mogelijk maak dan foto’s van de betrokken voertuigen, de omgeving en overige schaden. Ook kun je zijdelings foto’s proberen te maken van betrokkenen en wellicht ook van aanwezige politie agenten.
    5. Wanneer de verzekerings employee is gearriveerd kan het onderzoek plaatsvinden en vertel rustig wat er is gebeurd en in de meeste gevallen komt je maatschappij er met de tegenpartij wel uit wie schuldig is. Zaak is om niets te betalen en om je niet te laten overbluffen door soms opstandige (en dronken) omstanders of opgetrommelde familie en/of vrienden. Onthoud dat je de mogelijke aansprakelijkheid hebt afgekocht door een verzekering te nemen. Natuurlijk kan de politie je een boete opleggen wanneer je in overtreding bent geweest en vraag dan altijd naar een kwitantie ten bewijs dat je hebt betaald en waar ook opstaat welke overtreding je hebt begaan.
    6. Wanneer je voertuig dusdanig is beschadigd dat rijden niet meer mogelijk is zal deze worden opgehaald en indien nodig voor de bewijslast naar het politie bureau worden getransporteerd of naar de garage van de verzekerings maatschappij of indien verzekerd voor reparatie bij de dealer naar deze garage. Eventuele sleep kosten zijn voor uw rekening en later terug te vorderen bij de maatschappij dus vraag even naar een rekening indien mogelijk (3.000 Baht?)

    Algemene tips:
    Natuurlijk is zoals zo vaak in Thailand niets als standaard aan te geven en per Provincie gaat men weer anders om met bepaalde gebeurtenissen dus beschouw mijn verhaal s.v.p. niet als bindend maar slechts als leidraad.

    Wanneer e.e.a. niet gaat zoals gewenst of wanneer u het idee heeft dat er bezijden de waarheid wordt gehandeld dan is het zaak dat u contact opneemt met uw tussenpersoon (verzekerings kantoor) die u kan assisteren om te proberen uw recht te verkrijgen. Vergeet niet om bewijzen te vergaren om dit te vergemakkelijken.
    Tot op heden zijn er voor zover ons bekend geen maatschappijen die de mogelijkheid aanbieden om eventuele auto huur te vergoeden wanneer uw vervoermiddel ter reparatie een periode naar de garage moet.
    De reparatie kan hier aanzienlijk veel langer duren dan gewent in Nederland of België en we hebben wel termijnen meegemaakt van 3 maanden of langer en dit is afhankelijk van de verkrijgbaarheid van onderdelen en het tekort aan geschoolde arbeiders in diverse regio’s.
    Soms wordt er bij de schuldige aan het ongeluk een geldbedrag gevraagd en dit is meestal ter vergoeding van een eventuele huurauto o.i.d.

    U kan het beste rekening houden met het feit dat de meeste Thaise weggebruikers slechts de verplichte verzekering hebben die zwaar onvoldoende is naar Westerse begrippen. Deze (porobor) verzekering dekt slechts 50.000 Baht voor lichamelijk letsel tot 200.000 Baht wanneer tijdelijk of voorgoed arbeidsongeschikt of nog erger voor dood door schuld. Deze dekking is voor schade aan derden. Er is in het geheel niet voorzien in het uitbetalen voor schade aan andermans eigendommen.
    U kunt wel rekenen op vergoeding voor medische hulp voor uzelf tot 15.000 Baht in een Staats ziekenhuis en als u hier uw verzekerings bewijs laat zien.

    De Thaise wetgeving geeft aan dat wanneer een persoon langer dan 20 dagen arbeidsonschikt is of erger de schuldige naar de rechtbank moet en wanneer men een goede verzekering afsluit heeft men recht op assistentie van desbetreffende maatschappij die een vertegenwoordiger zal afvaardigen ter ondersteuning van de cliënt. Je kan het gedekte bedrag hiervoor vinden op de polis onder Bail Bond.
    Vooralsnog bestaat er in Thailand ook zoiets als “van een kale kip valt niet te plukken” wat wil zeggen dat men grofweg geen geldelijke vergoeding kan claimen wanneer de persoon in kwestie minder dan 10.000 Baht per maand verdient en helaas heb ik ook de verhalen wel gehoord dat belangrijke personen anderen af kunnen dekken of uit de wind kunnen houden.

    Zorg ervoor dat je indien mogelijk tenminste een extra verzekering afsluit zoals bijvoorbeeld een All Risk (First Class), een WA-extra (Second Class 2 of 3+1) of een WA (Third Class of Third Party) om tenminste uit proberen te sluiten dat je in andere posts beschreven situaties meemaakt. Zelfs met een goede extra verzekering is er geen garantie dat men nare dingen meemaakt maar de kans hierop wordt wel aanzienlijk kleiner.

    Voor een motorbike is tenminste een WA verzekering aan te bevelen die behalve medische en zakelijke kosten aan de tegenpartij ook 50.000 Baht ziekenhuiskosten voor 1 bestuurder en een passagier dekt en ook Bail Bond.

    Er valt nog veel meer te vertellen maar ik heb geprobeerd de belangrijkste feiten zo goed mogelijk weer te geven en op onze site kun je nog meer info vinden.

    verzekereninthailand.nl

  16. Toon zegt op

    Sluit in Thailand een goede “number one” verzekering af.
    Luister niet alleen naar een agent, die provisiegestuurd is, maar vraag en en der.

    In geval van ongeluk: heb fototoestel bij je om bewijs te verzamelen.
    Indien in de regio aanwezig, bel dan na ongeluk met Highway Police of Tourist Police: die zijn vaak iets neutraler en kennen wel een woordje engels.

    Paar anekdotes:
    1: thaise kennis van mij veroorzaakte door zijn schuld ongeluk met buitenlander.
    Buitenlander werd paar weken opgenomen in Bangkok Hospital Pattaya. Mijn kennis kreeg van zijn verzekeringsmaatschappij te horen: volgende keer dunnetjes overdoen tot de aangeredene overlijdt. Uitkering bij overlijden is namelijk lager dan vergoeding van hoge ziekenhuisrekening.

    2: ik werd zelf aangereden met auto door thai op een autosnelweg. Het was “hit and run”. Ik erachteraan en kon de veroorzaker na een paar kilometer inhalen en tot stoppen overtuigen. De man stapte uit evenals paar maatjes; roken naar drank. Eindelijk kwam na heeel lang wachten de politie, die rapport opmaakte en eigenlijk alleen maar met de veroorzaker sprak. De veroorzaker mocht na enige tijd weer doorrijden.
    Ik stond vreemd te kijken. Ongeval veroorzaken, doorrijden na ongeval, drank: in NL goed voor een pittig gesprek met een rechter. Zo niet in Thailand.
    Enige commentaar van de politieman: you have number one insurance, no problem, everything ok, good bye. En hij weer weg op zijn motor. Waarschijnlijk had hij geld van de veroorzaker ontvangen?

    3: oude dame uit ons dorp raakte enige tijd geleden gewond door ongeluk met minibusje. Zij bewusteloos door lieve mensen van zo’n particuliere reddingsauto (je kent het misschien wel: oude pick-up, paar toeters en bellen op het dak) snel naar een ziekenhuis gereden. Ze kwam bij en nam afscheid van haar anonieme redders, die schijnbaar weer snel naar een volgende klus moesten. Alhoewel? Later bleek dat de lieve jongens haar in bewusteloze toestand wel haar geld en goud hadden ontfutseld.

    • Ceesdu zegt op

      Beste Toon,

      2. Naar Thaise begrippen had de politie geen ongelijk je hebt een nummer 1 verzekering die dekt alles ook jouw kosten wat had je meer gewild?

      Grietjes Cees Roi-et

  17. tom zegt op

    Hallo

    Natuurlijk zoregen dat je een goede eerste klass verzekering hebt voor je auto.
    Thais rijbewijs aan te bevelen,goedkoop is om te maken bij transportation dept. Mo chit BKK of Nong Chok.
    Geldige verzekering en rijden maar,,tuurlijk is het rijden hier meer oppassen dan in bijv. NL maar heb je een alle papieren dan mocht er iets gebeuren bel je verzekering en laat die het regelen en zorg ervoor dat voldoende foto’s worden gemaakt.
    Rij zelf al jaren hier en heb wat kleinig heidjes gehad,maar zal nooit een goedekope verzekering aanschaffen ,,en jaarlijks zijn het de kosten niet (Toyota vios eerste class verzekering kost ongeveer 15.000 baht per jaar

    gr
    Tom

  18. Stevie zegt op

    Verzekering met hoogste dekkingsgraad in Thailand ,dus first class insurance is niet hetzelfde als een verzekering met hoogste dekkingsgraad in BE of NL .

    • Andre zegt op

      Dit is inderdaad zo.
      In Nederland en België zijn de dekkingen voor letsel schade veel hoger en in sommige gevallen niet gelimiteerd. In Thailand zijn deze bedragen aangepast aan de Thaise begrippen en soms ook onvoldoende. Let hier op en wij beschouwen onderstaande bedragen als een minimum;

      lichamelijk letsel 1.000.000
      per ongeval 10.000.000
      zaakschade 2.500.000

      schade aan eigen voertuig bij ongeluk en voor brand en diefstal de dagwaarde en dit is voor een nieuwe auto meestal 80% van de aanschafprijs met een jaarlijkse verlaging van 10% hiervan.

      ongevallen verzekering inzittenden 100.000 (niet zo belangrijk in de meeste gevallen)
      medische kosten inzittenden 100.000 (belangrijk om dit indien mogelijk te verhogen wanneer geen ziektekosten verzekering)
      Bail Bond 200.000

  19. Bill zegt op

    Een ongeval is natuurlijk geen aangename belevenis maar een goede verzekering kan veel leed verlichten. Wat van belang is dat een verzekering klasse 1afsluit met een hoge dekking voor lichamelijke schade aan derden,ook is het zeer belangrijk dat de borg “de bail” minimum 200000 th bath bedraagt het is namelijk zo indien een ongeval met gekwetsten of dodelijke afloop er onmiddellijk 200000 bath moet betaald worden bij wijze van borg een goede verzekering betaald dat binnen de 24 u let wel op dat dit in uw polis vermeld staat

  20. Beke zegt op

    Wat mij ook wel is opgevallen dat vele nieuwe wagens die verkocht worden in Thailand een kleine camera vooraan en achteraan gemonteerd is om dit soort discussies over wie wel of niet in fout is bij een ongeval te vermijden ,mijn schoonouders hebben dit ook op hun 2 jaar oude pick up truck van het merk Kenwood met gps functie en bij stilstand kan men zelfs karoake liedjes zingen555555:-)

  21. Ise zegt op

    Kan iemand me vertellen wat de Thai dan doen als zij een ongeval veroorzaken ?
    Ik verwijs naar de bus die in ravijn crashte twee weken geleden (chiang mai). Een Belgische jongeman zal levenslang invalide blijven, zijn vriendin is overleden. (De remmen werkten niet)
    Hoe kunnen we die busmaatschappij of de chauffeur best aanpakken ?
    Kent iemand een goede advocaat die Belgen wil verdedigen tegen zijn landgenoten ?
    Tot hier toe moesten we het stellen met een bos bloemen en excuses.
    Alle info welkom &nodig !

  22. Jacques zegt op

    Beste Ise. Als het gaat om vergoeding van schade of andere uitkeringen moet u in de eerste plaats de eigen verzekeringsmaatschappij van de slachtoffers benaderen. Dat is de partij die anderen aansprakelijk stelt. Is er geen verzekering die deze gevolgen dekt, dan zult u zelf rechtsbijstand moeten inschakelen. Wellicht kan de Belgische Ambassade u daarbij helpen.
    Waarom u het een zaak van Belgen tegen Thaien noemt, begrijp ik niet. De meeste slachtoffers waren Thais. Die willen ook hun schade vergoed hebben.

  23. Ise zegt op

    @ Jacques : ik heb me verkeerd uitgedrukt, ik bedoel natuurlijk een zaak van belgische slachtoffers tegen een thaise tegenpartij maar je moet je laten verdedigen door een thaise advocaat ….Ik krijg daarbij al snel het gevoel van stroeve communicatie etc ..
    En het gaat niet zozeer om kosten, die zijn gedekt door de reisbijstand. Wij zouden graag een schadevergoeding krijgen voor overlijden van het meisje en voor levenslange invaliditeit van de jongeman. Ik vermoed dat de busmaatschappij daar aansprakelijk voor is, net zoals in België ?
    Maar ik hoor zoveel slechte verhalen over het rechtssysteem in Thailand. Zelfs door de ambassade en buitenlandse zaken (die door ons flink aangepord worden om zich er mee achter te zetten !)

    • Jacques zegt op

      Beste Ise, de busmaatschappij is de aansprakelijke wederpartij, uiteraard.
      U wilt procederen in Thailand voor het verhalen van schade die niet wordt vergoed door de afgesloten verzekering. Dat wordt sowieso een langdurige ingewikkelde zaak. Maar dat zou het in België en Nederland ook zijn. Daarom zijn er verzekeringen die in dergelijke gevallen vergoedingen uitkeren. Dan zijn de slachtoffers geholpen en de maatschappijen procederen onderling soms nog jarenlang over wie uiteindelijk voor de kosten opdraait.

      Thailand heeft een normaal rechtssysteem, dus ik zou er niet op voorhand van uitgaan dat u uw recht niet krijgt. Een advies van een Thaise advocaat is noodzakelijk. Daarna kunt u een afweging maken. Procederen kost in ieder geval geld. Ook dat is in België en Nederland niet anders.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website