Doha (Nuamfolio / Shutterstock.com)

In maart van dit jaar was ik al afgereisd naar Cambodia en toen na een week halsoverkop terug gekeerd uit angst om vast te komen zitten door het covid-19 virus. Liever de pandemie uit zitten in België bij de familie dan helemaal alleen in Phnom Penh waar de ziekenhuiszorg niet hoog staat aangeschreven.

Mijn vliegtickets met Thai Air liggen in de ijskast, dus een nieuw ticket gekocht bij Qatar Airways, want er zijn niet veel mogelijkheden om vandaag tot Phnom Penh te geraken.

Mijn Cambodjaanse college had mij laten weten dat de enige mogelijkheid was via Korea, Japan of China.Dus de planning was om zondag 18 oktober met Qatar Airways te vertrekken, via Doha dan naar Seoul en dan naar Phnom Penh. De laatste vlucht wel met partner Asiana Air.

In Brussel werden al de papieren uitvoerig gecheckt zijnde, een geldig visa, een covid attest (72 uur geldig) en een verzekering. Betreffende dat covid attest: na enig zoekwerk was ik te weten gekomen dat ik mij moest melden op het Medina Lab in Dendermonde op donderdag 15 oktober en dat ik dan de zaterdag het attest in handen zou hebben.

Effectief op zaterdag, de dag voor mijn afreis, kreeg ik via mail een pdf file met het negatieve covid testresultaat. De reis verliep vlot en in Seoul moest ik naar de transferbalie van Asiana Air om een boardingpass. Die werd mij daar geweigerd omdat mijn Covid attest “niet origineel was en geen stempel had”. Ook mijn afdruk van mijn verzekeringscertificaat werd scheef bekeken. Daar stond dan wel een stempel en handtekening bij, maar was ook geen origineel.

De twee Asiana staff waren niet te overtuigen en belden een Qatar medewerkster op. Na een half uur kwam die dan toe (in de transit zone is er geen Qatar kantoor, dus die moest van de vertrekhal afkomen). De Qatar vrouw gaf mij het telefoon nr van Qatar Doha en daar stond ik dan. Rond mij zag ik zeker 30 personen kamperen in diezelfde gang en ik panikeerde om in eenzelfde situatie terecht te komen. Een Congolees kwam zichzelf presenteren en zei dat hij al 8 maanden vast zat en vroeg geld om te eten…

Het personeel van Qatar Air bood mij geen hulp en het personeel van Asiana Air weigerde resoluut mij door te laten. Dus voor mij was het dan de eindstreep en retour naar Brussel!

Qatar Doha wou eerst mijn retourtickets van december niet zomaar omboeken, ze moesten bericht hebben van de locale staff wat er gebeurd was. Dus terug contact gezocht met locale staff en die dan moeten dwingen om een e-mail te sturen naar Doha. Na lang over en weer getelefoneer met Qatar Doha (met eigen toestel) is die omboeking dan toch in orde gekomen mits betaling van een flinke fee. De eerste mogelijke vlucht was een dag later dus heb ik een kamer genomen in het transit hotel dat op diezelfde gang gelegen is. Betaling van een kamer per blokken van 8 uur, op mijn kosten natuurlijk.

Van een medereiziger heb ik vernomen dat de borgsom te betalen bij aankomst in Phnom Penh nu 2.000 USD is maar wel in CASH. Kredietkaarten worden niet meer aanvaard. Die persoon is wel kunnen vertrekken naar Phnom Penh. Bij aankomst getest en een van de reizigers is positief getest, dus heel de groep voor 14 dagen in een hotel in quarantaine. Mijn vraag dan: was er effectief een besmette reiziger of weer een scam om de hotels vol te krijgen aan hoge prijzen.

Op woensdag was ik terug thuis en vandaag donderdag 22 oktober kreeg ik het origineel attest in de bus. Ook zonder stempel. Ik zal het inkaderen en ophangen. Ik heb het dan ook nog niet gehad over de geldigheidsduur van zo een attest/ men vraagt bij aankomst dat het attest in de 72 uur ligt.

Uiteindelijk ben ik blij om terug thuis te zijn, spijtig van al de verloren kosten.

Nu een robbertje vechten met Qatar om toch iets terug te krijgen.

Ingezonden door Herman 

8 reacties op “Lezersinzending: Mijn ervaring om naar Cambodja te reizen”

  1. Jacques zegt op

    Wat een toestanden kan een mens toch meemaken. Ik kan mij uw ergernis indenken. Persoonlijk denk ik dat de vliegmaatschappij steken heeft laten vallen, omdat zij ook niet wist van de juistheid van de betreffende reisdocumenten. Dat de instanties gelijk gebruik (misbruik) maken van de situatie om dwingend dingen te laten doen die het nodige aan geld kosten, is ook weer zoiets wat mij op de borst stuit. Het lijkt wel hyena gedrag zoals er dan aan je geplukt wordt. Ik hoop voor u dat er nog compensatie komt, maar gezien het al eerder omschreven gedrag, denk ik dat het een moeilijke zaak wordt en er verwezen zal worden op het eigen schuld criteria.

  2. John mak zegt op

    In deze onzekere tijden is het toch verstandiger om op reis te gaan met originele dicumenten

    • herman zegt op

      Beste John, het enige covid attest dat je op korte tijd in handen krijgt is een pdf file per email.
      Het origineel dat ik toegezonden kreeg zag er niet beter uit dan mijn printout.
      Bevatte ook geen stempel of handtekening.
      Had ik het geweten dan was ik dit document nog persoonlijk gaan afhalen en laten legaliseren of had ik er zelf een stempel op gezet. Grtjs, Herman

  3. Jozef zegt op

    Beste Herman,

    Wat een horrorverhaal weer, en zoveel moeite, tijd en geld verloren.
    Hopelijk kan je een groot deel terugvorderen, alhoewel…. als passagier heb je heeeel veel plichten maar o zo weinig rechten. !!!
    Met alle respect vraag ik me af waarom je zonodig ernaartoe wou. Mss voor zaken of een belangrijk contract. ??
    Uiteraard niet mijn zaken, ik vraag het me enkel af.
    Ik hoop oprecht dat je de nodige refunds krijgt en wens je veel sterkte in het kluwen.
    Grtjs,

  4. Stefaan zegt op

    Het zijn woellige tijden. De regels veranderen snel in ieder land, soms per provincie, soms per stad. Airlines kunnen ook nog moeilijk volgen met die snelle veranderingen. En als ze fouten maken met documenten, dan riskeren ze boetes. Daarenboven hebben Airlines momenteel slechts 1 doel : overleven.
    De gevolgen van COVID-19 zijn nog niet te overzien voor ons allen en voor de wereldeconomie. Maar als je geen besmetting oploopt en je job niet verliest dan valt het best mee.

  5. thailandganger zegt op

    Beste Herman,

    Ik zou ook graag die kant op gaan maar stel het naar aanleiding van jou verhaal nog maar uit.
    Dat het wat kost om er te komen is een keuze die je kan maken. Maar dan zou je wel wat meer medewerking verwachten en niet om na een paar dagen weer terug te zijn.

    Bedankt voor het delen van je ervaring!!

  6. Sander zegt op

    Je weet nu bij God niet waar je aan begint bij een reis, ook al lijkt het op papier prima voor elkaar. De reisbranche zal hier toch een oplossing voor moeten gaan bieden, want dit soort horrorverhalen (of verhalen over horror ‘service’) doen de reislust niet bepaald aanwakkeren. Wellicht over 1,5 à 2 jaar maar eens kijken wat er dan weer mogelijk is.Ben benieuwd wat voor extra drempels er over gaan blijven tov pre-corona..

  7. Adje zegt op

    Hoi Herman,
    Bedankt voor je verhaal/relaas. Sorry dat je zoveel problemen tegenkwam. Wel stoer dat je het nu al weer geprobeerd had. Wat ik graag wil weten is over je visum. Heb je het e-visa online aangevraagd, of moest je ervoor naar de Ambassade?
    Ik vraag dat specifiek, omdat wij in NL geen Cambodjaanse Ambassade hebben. Dan zou ik naar Brussel moeten en dat is nu erg moeilijk. Ik ben vorig jaar 7 keer naar Phnom Penh geweest vanuit Bangkok en dat was middels het e-visa een eitje. Ik zou ook graag asap weer een bezoekje brengen aan PP.
    Ik hoop dat je antwoordt.
    Groetjes, Adje.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website