Hotels boeken
Waar ook ter wereld je heen gaat is het boeken van een hotel een simpele bezigheid. Via internet struin je de hele aardbol af via sites als hotels.com, booking.com, expedia en trivago; om maar de belangrijksten onder de vele aanbieders te benoemen. Uit ervaring blijkt dat een onderlinge vergelijking van de sites een -weliswaar gering- voordeel kan opleveren.
Rechtstreeks bij het hotel boeken loont zelden tenzij je in het laagseizoen gewoon ter plekke boekt, is mijn niet geringe ervaring.
De praktijk
Vandaag las ik omtrent Booking.com een verhaal in de naar mijn mening beste krant van Nederland; de NRC. Sinds 2015 is de krant eigendom van het Belgische ‘Mediahuis’ van topman Gijs Ysebaert, eveneens uitgever van de Belgische kranten: De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg. “Hoe haalt Booking.com je over?” is de titel van het artikel. We hebben nog slechts 2 kamers beschikbaar en daarmee krijgt de reiziger een duwtje in de rug, zo staat te lezen. De site van Booking.com slaagt erin om de bezoeker de indruk te geven dat je maar snel moet boeken om dat buitenkansje niet aan je neus voorbij te laten gaan, immers het zijn de laatste twee beschikbare kamers. Deze boodschap heeft de site op aangeven van de Reclame Code Commissie inmiddels aangepast want het hotel of andere sites kunnen wellicht nog kamers ter beschikking hebben.
De verleiding
Iedere bookingsite, dus niet enkel en alleen booking.com, tracht de bezoeker over te halen om snel te boeken om het bijzondere buitenkansje te benutten.
Als regelmatige bezoeker ben je al snel in beeld en weten ze al heel wat van je. Kijk je naar een viersterrenhotel dan is de volgende aanbieding beslist geen hostel. Je klikgedrag wordt niet opgeslagen, althans volgens de woorden van de woordvoerder van booking.com. Vreemd genoeg krijg je als consument daarna toch heel wat aanbiedingen naar aanleiding van jouw zoekgedrag.
Toch wil de aanbieder ons consumenten verleiden om snel te boeken met het vertonen van de interesse van anderen in hetzelfde hotel. “We willen je daarmee niet opjagen of schaarste suggereren maar we willen laten zien hoeveel mensen geïnteresseerd zijn.” aldus de heer Rijvers, marketingdirecteur van Booking.com.
Omzet Booking.com
De site is goed voor maar liefst een half miljard kamernachten per jaar, dus ongeveer anderhalf miljoen per dag. De hotellier betaalt gemiddeld 15% commissie dus nu weet je de ruimte die je kunt bedingen bij een verlenging van jouw boeking. Zal niet altijd meevallen! Hoewel; als je in het laagseizoen reist en de prijzen van de bookingsites een beetje in je hoofd hebt is het mijn persoonlijke ervaring dat je dan nog wel eens goedkoper uit bent, afhankelijk van jouw onderhandelingscapaciteiten.
En dan nog even iets omtrent de zogenaamde ‘preferred hotels’ die met een duimpje op worden aangeprezen. In ruil voor een hogere plek bij de zoekresultaten betalen die een hogere commissie. Goed om te weten als je in een onderhandelingspositie bent.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
- Bezienswaardigheden12 oktober 2024Mijn pareltje in Bangkok
- Bangkok17 september 2024Wandelen door Chinatown
- Bezienswaardigheden28 juli 2024Wat Sothon, de marmeren tempel
Ik heb misschien nog een goede tip voor de aspirant reiziger.
Als je weet, dat je over bv een jaar naar een bepaalde plek wilt, zoek dan rustig een hotel uit. De keus is dan nog enorm. Wel eentje kiezen met vrij annuleren, tot kort voor vertrek.
Dan, tegen de tijd dat je vakantie is aangebroken , de aanbiedingen in de gaten houden. Soms komt er als last minute een heel goede aanbieding, ook van het door jou geboekte hotel. Dan je kans waarmaken en boeken, daarna je eerste boeking annuleren, en, zie daar, soms een hoop geld uitgespaard zonder risico.
Ik heb dit gedaan toen ik naar laos ging. Hetzelfde hotel, maar wel een pak goedkoper
Ik overnacht meestal in guesthouses en gebruik booking.com om kamers te zoeken en prijzen te vergelijken in de buurt van waar ik moet zijn. Als ik een website van het guesthouse kan vinden boek ik vervolgens daar rechtstreeks. Ook al betaal ik hetzelfde als bij booking, ik gun die 15% meer aan de lokale uitbater dan aan de Amsterdamse multinational.
Ik weet niet wat het probleem is. ik gebruik Agoda en Booking.com regelmatig om hotels te zoeken, Volgens mij zijn ze van de zelfde eigenaar of hebben ze minimaal een overeenkomst met elkaar.
Als ik een leuk hotel zie dan kijk ik naar de prijs en neem vaak zelf ook een bezoekje op de website van het betreffende hotel. Is de prijs ongeveer gelijk dan boek ik via de hotelwebsite ( ze kunnen dan de commissie in hun zak houden) Is er veel prijsverschil, dan email ik het hotel met de vraag hoe dat kan en wat er eventueel mogelijk is. MAAR…. ik heb ook meegemaakt dat Agoda het hotel aanbood voor THB 690 per nacht en het hotel zelf voor THB 980 . Toen ik daarop reageerde en vertelde dat ze ook nog rond de 13 % commssie aan agoda moesten betalen kreeg ik als antwoord dat ik als ik het hotel zelf te duur vond ik maar via agoda moest boeken. Maar…… meestal krijg je de kamer bij het hotel voor ongeveer de zelfde prijs als op agoda of booking.com. (en het hotel steeks dan de commssie in eigen zak)
Voordeel van een bookingssite is wel dat je een bevestiging van je boeking hebt. en vaak tot een paar dagen voor datum nog gratis kan annuleren
Kijk vaak bij trivago en zie dan dat ze niet met alles samenwerken en vaak booking.com als beste uit de bus komt . Kijk ook bij holiday chek .de .
Zo ook 2 maanden geleden om voor 17 april tot 1 mei een hotel te boeken , dat is niet moeilijk boek al 20 jaar hetzelfde 5 sterren hotel ,dus alleen de prijs is belangrijk . was het al een tijdje in de gaten aan het houden en zat vaak rond de zelfde prijs . hotel bied laagst prijs garatie maar dan betaal je daar in bath en weet je nooit wat je kwijt bent en de prijs is hetzelfde .Dus bij holyday check zag ik dat der tours met 115 euro per nacht inc ontbijt 15% korting op eten en drinken dat was de beste optie en boek voor 12 dagen . (alles word duurder ook bangkok) maar was tevreden en kon het ook niet goedkoper vinden .
Week je later krijg ik een standaard mail van agoda dat het hotel goedkoper was geworden en dus toch even kijken . Zie ik daar een prijs van 80 euro per nacht inc ontbijt . he hoe kan dat nu ???????
Toch een behoorlijk verschil van 370 euro op 12 nachten .
Zat mij niet lekker en geen annulering (dat doe ik nooit ) .Kijk nog eens op trivago en daar wel 115 euro dat is raar . Bel even naar holiday chek en zeg dat we ons vegist hebben dat het niet 12 dagen maar 2 moesten zijn . Ze zouden even bij der tours informeren en de boeking terug draaien maar misschien koste dat 20% annulerings kosten .mar ze zouden het ook zo kunnen doen omdat het nog 45 dagen voor vertrek is . we gaan de opdracht uitzetten bij der tours .
vlug terug naar agoda en daar stond het 80 euro snel geboekt en inderdaad 800 euro betaald .
3 dagen later bericht dat der tours gratis de boeking had om gezet naar 2 dagen . toch een leuke besparing van 300 euro , waarom toch die 2 dagen dat leuk mij de beste leugen om er nog onder uit te komen en voor het hotel maakt het niet uit 2 boeking voor 12 dagen ……..Nu nog eens gekeken bij agoda en weer 113 euro raar maar het is een grootte doolhof , zo gauw je geboekt het gaan de prijzen omlaag maak het vaak mee … .maar fijn dat we nu geluk hadden en dat der tours dit wilde doen …
Gewoon proberen rechtstreeks te boeken. Altijd goedkoper. En als je daarna 10% fooi geeft dan ben jij nog steeds goedkoper uit en is het personeel zielsgelukkig.
Mijn ervaring is dat rechtstreeks boeken via de website van het hotel vaak het goedkoopste is.
Mag ik een
suggestie doen? Op google maps staan tegenwoordig alle hotels mét tel nummers. Ik kies 3 hotels uit én betaal cash. Scheelt het hotel 2x kosten. Zodra de receptionist het papier met 3 hotels ziet weet hij genoeg. En ALTIJD EERST : Mag ik de kamer even zien?
Ik had er laatst 1 op koh lipe die zelf duurder was als Agoda, er viel niet te onderhandelen en ik moest maar via agoda boeken.
Sommige Thai begrijpen zakendoen soms niet echt.
Ben toch maar naar een ander hotel gegaan, die snapte het wel.
Laten we het ook eens van de andere kant bekijken. In het paas weekend logeerde ik een geweldige B&B in Brugge, met twee kamers. Het gesprekje met de uitbater kwam uit bij Booking.com. De man was doodeerlijk wat betreft booking. We betalen 15% commissie, maar zonder hen besta ik niet. Klanten van over de hele wereld krijg ik hier nu, Brazilianen, Australiërs, en ga maar door, logeerden hier. Vroeger een verdwaalde Duitser en Nederlander. Geweldig toch.
Waarom niet meteen op een vergelijk site,zoals bijv.Momondo Hotel kijken waar alle aanbiedingen van o.a Booking com,Trivago, Expedia,enz enz overzichtelijk staan vermeld.
Je kunt dan voor de zelfde kamer en de gelijke service meteen de günstigste prijs aanklicken.
Op deze manier heb ik reeds meerdere keren tevreden, en betrouwbaar mijn hotels geboekt,en was zelfs bij de prijscontrole op de Website van het betreffende hotel nog altijd goedkoper uit, als dat ik direct daar geboekt had.
Ook direct ter plaatse in het hotel boeken is in de meeste gevallen veel duurder dan het boeken op deze vergelijk site.
Ter aanvulling, Bij een eventuele boeking natuurlijk altijd kijken of de kamer identisch is,en of het ontbijt bij de genoemde prijs inclusief is.
Een kamer zonder ontbijt,of kleiner kan natuurlijk behoorlijk afwijken van een genoemde prijs.
Veel van die sites zijn in handen van één en hetzelfde bedrijf. Zo voert Expedia onder meer de volgende merknamen:
CarRentals.com
CheapTickets
Classic Vacations
Ebookers
Egencia
Expedia.com
Expedia Affiliate Network
Expedia Local Expert
Expedia CruiseShipCenters
Expedia Global Partner Solutions
HomeAway
Hotels.com
Hotwire Group
Orbitz
Travelocity
trivago
Venere.com
wotif.com
ALICE
Ik heb niet de illusie dat ik structureel kan bezuinigen door oeverloos door te zoeken. Soms biedt een hotel op de eigen site wel interessante ‘arrangementen’.
Bij mijn vaste hotel in Pattaya krijg ik uiteraard altijd een leuke korting, dus die stuur ik gewoon een mailtje dat ik eraan kom. Verder heb ik geen voorkeur voor een bepaalde site, maar als het via een boekingssites gaat, dan wel een bekende. Vermeldenswaard is wellicht dat er nog nooit iets is misgegaan. Dat is ook wat waard.
Bij Bastion Hotels wel een keer een lagere prijs gevonden dan ik betaald had, dus een beroep gedaan op hun prijsgarantie. Dat zou me 1 gratis overnachting opleveren. Ik had keurig aan alle voorwaarden voldaan maar ze probeerden er onderuit te draaien. Dat lukte ze uiteindelijk, door gewoon geen geld terug te betalen. Moet ik dan voor € 100 gaan procederen? Ik draai ze nog wel een keer een loer. Daar verheug ik me nu al op, maar kan er natuurlijk niet over uitweiden.
Irritant is wel dat je vaak niet kunt boeken zonder creditcard. Ik heb zo’n ding niet en wil er ook geen. Zelfs wanneer er staat ‘U betaalt pas in het hotel’ kom je toch niet verder zonder je creditcard gegevens in te vullen.
En zou de gemiddelde Nederlander die een nachtje wil slapen op de SS Rotterdam in de haven aldaar – vanaf € 71.40 – nou een creditcard hebben? Ik waag het te betwijfelen.
Met de huidige moderne betalingstechnieken zou het toch mogelijk moeten zijn daaraan een mouw te passen. Zelfs een pizza om de hoek kan ik met I-deal betalen. En een hotel niet. Nou ja, dan maar niet naar Rotterdam. Misschien was het ook wel hele geen goed idee.
Frans, als Amsterdamse hotelier (en dus zeer bekend met de werkwijze van Booking.com) kan ik je melden dat Booking tegenwoordig bij bijna alle hotels die bij hen te boeken zijn ook de mogelijkheid aanbiedt om per bank (iDeal) of Paypal vooruit te betalen. Als je later echter weer annuleert krijg je, mits tijdig gedaan, gewoon weer je geld terug. Boeken zonder creditcard kan dus. En zelfs als hotelier zijnde wens ik je succes in je pogingen om Bastion Hotels nog een keer terug te pakken. Ik hou zelf nl. ook niet van mensen die draaien en zich niet aan hun woord houden.
Inderedaad hebben ze soms zgn maar een paar kamers vrij dus denk nou snel boeken.Maar kijk je op andere sites kom je hetzelfde hotel tegen met nog genoeg kamers vrij.Je word dus flink belazerd.Soms is het wel voordeliger bij booking.com of expedia maar niet altijd.Gewoon lekker googelen.
Hetzelfde gebeurd toch ook met de tickets zelf, wekenlang zie je staan, nog slechts 2/4 of weet ik hoeveel tickets nog voorradig voor deze prijs. Wat me verleden keer wel opviel is dat Agoda met sommige hotels spotgoedkoop was ten opzichte van Booking.com alleen kreeg je dan credits of debets, weet iemand hoe dit werkt? Ook is het zo dat je bij Booking naar mijn mening steeds minder gratis kan annuleren of in ieder geval niet meer tot een dag/paar dagen voor aankomst en bovendien vind ik de klantenservice sterk achteruitgegaan, waardoor ik als het even kan ze lekker links laat liggen.
Ik moet lachen om meldingen zoals ‘er zijn nog 2 kamers vrij, boek snel of misschien bent u te laat!’ en ‘120 andere kijken ook naar dit hotel, boek snel want…’ . Het is gewoon sneu om mij proberen onder druk te zetten. Ik haal mijn schouders op en bedenk me dan dat ik liever overwogen een goede keus maak met de kans dat ik misgrijp dan dat ik gehaast wat boek. Als ik dan boek dan liefst voor 1-2 nachten en eventueel verlengen aan de receptie. Die gun ik het meer dan de commissie kwijt te zijn aan een derde partij. Bij voorkeur boek ik helemaal niet vooraf maar als je een lange reis achter de rug heb wil je niet tevoet tevergeefs van hotel naar hotel sjokken.
Misschien nog even een Tip. Booking .com is een dag of 10 geleden begonnen met een actie.
Als klant kan je een vriend aanbevelen en krijg je bij iedere boeking 550 Baht kado. je vriend krijgt hetzelfde.
Ik heb zo al 3 keer 550 baht verdiend. Uiteraard moet de kamerprijs wel minimaal 30 euro zijn
Het is wel zo dat de meeste hotels op de bookingsites niet alle soorten kamers aanbieden. Komt voor dat ze de mooiste en beste kamers niet aanbieden op de bookingsites.