Wie niet teveel voor een hotelovernachting wil betalen moet in Azië zijn. Zo kan je in Thailand in een vijfsterren hotel overnachten voor de prijs van driesterren hotel in Nederland. Wereldwijd stegen de hotelprijzen voor het vijfde jaar op rij, behalve in Azië daar daalde de prijs voor een hotelkamer. Dit blijkt uit de Hotel Price Index van Hotels.com.

De stijging van hotelprijzen 2014 was het grootst in Noord-Amerika. In Oceanië bleef het prijsniveau gelijk en in Azië was sprake van een daling.

Gemiddeld gingen de prijzen voor een kamer vorig jaar met 3 procent omhoog. Vooral in Noord-Amerika werd een hotelkamer flink duurder. Daar moesten gasten 5 procent meer neertellen dan in 2013. Latijns-Amerika, waar het wereldkampioenschap voetbal voor veel bezoekers zorgde, noteerde een plus van 2 procent.

Aantrekken wereldeconomie

De stijging van de prijzen van hotels hangt samen met het aantrekken van de economie. Wereldwijd trokken er ruim 1,1 miljard mensen op uit voor een reis naar het buitenland. Dat komt neer op vijf procent meer reizigers dan in 2013.

Tijdens de financiële crisis in 2008 en 2009 moesten hotels hun prijzen nog fors verlagen. Volgens Hotels.com ligt het mondiale prijsniveau inmiddels weer op ongeveer hetzelfde niveau als in 2008.

In Nederland rekenden hotels vorig jaar door de bank genomen 2 procent meer per nacht. In de hoofdstad gingen de prijzen zelfs 4 procent omhoog. Amsterdam bleef daarmee de bestemming waar reizigers gemiddeld het meest betaalden: 141 euro.

Azië en ook Thailand goedkoper

In tegenstelling tot de rest van de wereld werden de hotels in Azië gemiddeld 2 procent goedkoper. Daar heeft Thailand ook aan bijgedragen. Alleen al in de eerste helft van 2014 daalde de hotelprijzen gemiddeld met 11%. In Thailand behoorden Chiang Mai (-26%), Koh Samui (-15%) en Pattaya (-15%) zelfs tot de grootste dalers wereldwijd.

Bron: Hotels.com


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

5 reacties op “Hotelprijzen stijgen wereldwijd maar dalen in Azie”

  1. Christina zegt op

    Net hotel geboekt voor Bangkok geen super lage prijs was zelfs duurder voor mei juni dan vorig jaar.
    Het hotel waar we normaal verblijven was 20 euro duurder dan verleden jaar en aangezien de service daar is gezakt uitgeweken naar ander hotel en niet goedkoper als je direct boekt.

  2. richard zegt op

    Ik heb mijn bedenkingen hierover. De prijzen zijn ongetwijfeld in dollars gemeten.
    Gezien de daling van de euro is het voor ons een wassen neus. Het afgelopen jaar is de euro fors gedaald en hierdoor is ons ” voordeel” omgeslagen in een feitelijke prijsstijging van ongeveer 20% door de koppeling van de Baht aan de dollar.
    Een leuk journalistiek stukje, het is maar net welke valuta je zelf voert.

  3. John Chiang rai zegt op

    Het zeker mogelijk dat de hotel prijzen in Thailand 2%goedkoper,of op zijn minst stabiel gebleven zijn.
    Alleen bij een online booking zie je eerst een stijging van de prijs,die meestal te maken heeft met de erg
    zwakke koers van de Euro in vergelijk tot de Thai Bath.

  4. Han zegt op

    Dit geld niet voor ons,hotel in jomtien ruim 4000 bath gestegen,
    Vergeleken met dec 2014tm feb 2015
    Nu dec 2015 tot feb 2016
    De bath was in 2014 ongeveer 42 voor 1 euro
    Nu afgelopen januari 2015
    36/37 bath voor 1 euro
    En hotel gestegen en lagere bath 5 bath op 1 euro is 5000 bath op 1000 euro,
    Op de bath van nu
    Maar wij gaan gewoon ,
    Gr han

  5. Rick zegt op

    Een van de grote voordelen van reizen in veel delen in Azië zijn de goedkope hotelprijzen je krijgt gewoon erg veel waar voor de prijs die je betaald of dat nu middenklasse of luxe is. Er zijn ook uitzonderingen ik ga dit jaar naar de Filipijnen en daar zijn de hotel prijzen nog zeer duur voor wat je krijgt ( maja is ook nog niet zo toeristisch als veel andere landen in Azië )


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website