(Redactionele bronvermelding: MrWinn / Shutterstock.com)

Lotus’s supermarkten, voorheen bekend onder de naam Tesco Lotus, zijn een belangrijke speler in de Thaise retailmarkt. Ze bieden een breed scala aan producten, waaronder dagelijkse boodschappen, vers voedsel, kleding en elektronica. Met hun uitgebreide netwerk van hypermarkten, supermarkten en mini-supermarkten bereiken ze een breed publiek in Thailand.

De keten staat bekend om haar focus op prijs-kwaliteitverhouding en klantenservice. Lotus’s heeft ook een aanzienlijke aanwezigheid in online retail, waardoor klanten het gemak van thuiswinkelen kunnen ervaren. De recente ontwikkelingen en strategieën van Lotus’s, zoals investeringen in nieuwe winkelconcepten en digitale platforms, tonen hun aanpassingsvermogen en streven naar groei in een competitieve en dynamische markt.

Lotus’s, een prominente supermarktketen in Thailand, heeft de afgelopen tijd verschillende belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt. Dit artikel biedt een actueel overzicht van de status en strategieën van Lotus’s in 2023.

Fusie en huidige marktuitdagingen

Siam Makro, een onderneming van $14,2 miljard eigendom van de Thaise Charoen Pokphand Group (CPG), omvat de cash-and-carry tak (Makro) en een retailarm onder de merknaam Lotus’s. Lotus’s werd eind 2021 deel van Siam Makro, na de overdracht van alle aandelen van Lotus’s door CPG, hetgeen de voormalige Zuidoost-Aziatische activiteiten van het Britse Tesco PLC omvatte. Sinds de fusie, 18 maanden geleden, is de groei van Lotus’s in een sterk concurrerende markt gestagneerd, ondanks de succesvolle prestaties van het Makro-merk. Lotus’s heeft 2.654 winkels, waaronder 225 hypermarkten, 182 supermarkten en 2.182 mini-supermarkten. Ondanks de synergieën met andere entiteiten binnen CPG, heeft Lotus’s moeite om de verwachte groei te realiseren​​.

(Redactionele bronvermelding: MrWinn / Shutterstock.com)

Nieuw premium hypermarktconcept

Lotus’s, beheerd door Ek-Chai Distribution System, introduceerde een nieuw premium hypermarktconcept genaamd ‘Lotus’s Prive’. De eerste winkel werd geopend in het gemengde lifestyleontwikkelingsproject ICS. Deze winkel, die een ruimte van 2900 vierkante meter beslaat, biedt ongeveer 27.000 artikelen, waaronder vers voedsel, snacks, huishoudelijke artikelen, gezondheids- en schoonheidsproducten en elektrische apparaten. Ongeveer 40% van de goederen in Lotus’s Prive zijn geïmporteerd, en de locatie is strategisch gekozen om midden- en hogere klasse klanten te bedienen​​.

Expansie- en investeringsplannen

De Ek-Chai Distribution System Co, de exploitant van de Lotus’s hypermarktketen, heeft plannen aangekondigd om $354-$382 miljoen te investeren in het uitbreiden van hun netwerk. Deze investering zal worden toegewezen aan nieuwe winkelopeningen, winkelrenovaties en de ontwikkeling van infrastructuur en online systemen. Lotus’s richt zich ook op het uitbreiden van haar voedselaanbod en het introduceren van nieuwe retailformats, zoals het Smart Urban Supermarket concept en Smart F&B Heaven. De SmartApp van het bedrijf, met meer dan 4,5 miljoen gebruikers, heeft onlineaankopen verviervoudigd sinds de lancering in maart​​.

Deze ontwikkelingen laten zien dat Lotus’s zich aanpast aan veranderende marktomstandigheden en probeert nieuwe groeimogelijkheden te creëren in een uitdagende retailomgeving.

4 reacties op “Lotus’s Supermarkten zorgen voor een revolutie in de Thaise retail”

  1. achjatochweer zegt op

    Was tijdens mijn vele TH bezoek trouwe klant by Tesco-en ook in heel wat andere Tescoś in andere landen-tot China aan toe. Tesco heeft zich om wat dan ook teruggetrokken uit veel landen, vooral Oost-Europa and dus geheel Azie.
    Nu was ik stom toevallig gisteren nog eens in een zaak in BKK: en het is treurnis alom. Veel spullen niet op voorraad, lege plekken zat, geen enkele aardige aanbieding (bigC heeft die volop) en in de foodcourt hogere prijzen en bvb ook geen gratis drinkwater meer e.d.
    Dat gaat inderdaad geen klantjes trekken. Mijn klandizie zijn ze ook kwijt ten gunste van de franse concurrent hypermarchë.

    • Albert zegt op

      Eigenaardig. Bij ons is het net omgekeerd.

      In de Big-C geen kat te bespeuren. Er lopen meer winkelbedienden rond dan klanten. Heel wat producten over hun vervaldatum heen. Mij zien ze daar niet meer.

      De Tesco daarentegen wordt druk bezocht. Ik ga daar niet meer heen tijdens de avonduren. Veel te druk.

      En serieus, heb jij echt een probleem omdat je geen gratis drinkwater meer krijgt?

    • Aaron zegt op

      Ik was vorige week nog in de Big-C (extra) om wat inkopen te doen. We zijn omstreeks de middag gegaan met als bedoeling te blijven eten in de food-court.

      Het viel me echt op hoe desolaat het daar was. Er was 1 kassa open en de kassierster was op haar telefoon aan het spelen. Ik heb toen mijn vrouw de vraag gesteld hoe ze in degelijke winkels uit hun kosten raken.

      En de food-court. Tja, de helft was gesloten. Ik heb gebakken rijst met kip besteld, maar veel kip was er niet te vinden. En de prijs, 80THB voor mijn kommetje rijst is ook al een pak duurder in vergelijking met vroeger. Ligt dit aan de economie of aan de Big-C in het algemeen, ik zou het niet weten.

  2. Leon zegt op

    Ik shop er vaak maar zie zeker wat verbeteringen die ze kunnen doorvoeren. Voorraadbeheer gebeurt nog door handmatige bestellingen waardoor bijvoorbeeld low fat Milk altijd op is en de andere melk er in overvloed is, men ziet gewoon niet dat die soort harder gaat en dit zie je bij heel veel producten, in NL besteld de computer door dat die weet wat er verkocht wordt. Vaak gehad dat prijs niet klopte bij de kassa. Of dan doen ze net of iets in de aanbieding is maar de week ervoor was het goedkoper. Ook moet je inhoud en prijs vergelijken…soms zijn producten met kleine inhoud goedkoper dan met grote inhoud….
    Verder prima supermarkt met behulpzame mensen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website