In Thailand vallen jaarlijks 12.000 doden in het verkeer. In 60 procent van de gevallen gaat het om berijders van brom/motorfietsen of hun passagiers, terwijl het merendeel van de slachtoffers tussen 16 en 19 jaar is.

Dat blijkt uit het rapport van de World Health Organisation (WHO) over de veiligheid op de weg in de wereld. Thailand scoort in dat kader een magere 106de plek, van de in totaal 176 onderzochte landen.

China (89) en India (92) zijn veiliger op de weg dan Thailand, maar het ‘Land van de Glimlach’ steekt weer ‘gunstiger’ af bij de Filipijnen, Birma en Maleisië, met respectievelijk plaats  109, 120 en 121. Op basis van deze gegevens gaat Thailand van start met een nieuw veiligheidsplan om het aantal slachtoffers onder berijders van brom/motorfietsen te  verminderen. Optisch gezien gaat het om bromfietsen, maar met doorgaans 110 tot 125 cc zijn het wettelijk gezien motorfietsen. Ongeveer 15 miljoen Thai gebruiken ze als hun belangrijkste middel van transport, maar het dragen van een helm is in Thailand beslist nog geen gemeengoed, terwijl de consumptie van alcohol de wettelijke limiet vaak overschrijdt.

Bovendien is de controle door de (vaak corrupte) politie niet waterdicht. Overigens vallen regelmatig buitenlandse doden onder de motorrijders. Het gaat dan vaak om (dronken) Engelsen die zonder helm een veel te zware motorfiets huren.

Het Thaise Kabinet heeft inmiddels besloten om te proberen het aantal slachtoffers tijdens de Nieuwjaarsperiode van 29 december tot 4 januari met 5 procent te verminderen.

14 reacties op “Jaarlijks 12.000 verkeersdoden in Thailand”

  1. Bert Gringhuis zegt op

    Het aantal verkeersdoden in Nederland is de laatste jaren drastisch afgenomen en ligt rond 800 per jaar. Ook in NL veel doden onder jongeren en door alcoholmisbruik.
    Daarmee zijn we wel het meest veilige verkeersland – op Engeland na – ter wereld. Toch wel iets om weer trots op te zijn.
    Zuurpruimen zullen wel zeggen, tja, met al die file’s, als je niet rijden kan, vallen er ook geen doden.
    Ik Thailand rijd ik wel met een motorbike door Pattaya, maar het risico van autorijden ga ik niet aan.

    • Robert zegt op

      Ik denk dat er in BKK meer files staan dan waar dan ook in NL, tevens valt er geen pijl op te trekken wanneer het wel en niet vaststaat hier, verschrikkelijk. Ik beweeg mij door Bangkok met combinatie van brommertaxi en skytrain/MRT, dat is best goed te doen. Volgens mij en volgens de statistieken loop je op de scooter overigens meer risico dan met de auto, je laatste zin snap ik daarom niet.

      • Bert Gringhuis zegt op

        Of er in BKK meer files staan dan in NL, Robert, daar ga ik niet over discussieren, je krijgt van mij automatisch gelijk. Ook in NL viel er vaak geen peil (zonder pijl-en-boog) op te trekken, ik heb vaak urenlang in een file gestaan om dezelfde route de andere dag zonder enig oponthoud te volgen.
        .
        Ik beweeg mij in de stad overdag rustig op een motorbike en het risico is daarbij praktisch nihil. Lees de berichten en je ziet, dat de meeste dodelijke ongelukken, ook met motorbikes, op grote wegen en/of buiten de stad plaatsvinden. Oorzaak vaak geen helm en drankmisbruik.

        Ik gebruik de auto niet zelf, laat mij rijden, omdat in geval van een ongeluk met bv. een dronken Thai op de brommer, je als Farang hoe dan ook voor de kosten opdraait.
        Begrijp je wel?

        • Robert zegt op

          Duidelijk Bert! Bedankt voor de toelichting met gratis taalles!

  2. Robert zegt op

    Je ziet de meest afgrijselijke ongevallen in Thailand, en daar wordt je niet vrolijk van. Het lijkt ook wel alsof veiligheid ze geen bal interesseert. Ze stoppen rustig midden op de highway als er eten verkocht wordt langs de weg, als het even kan liefst nog in een flauwe bocht ook.

    Ik probeer rijden in het donker zo veel mogelijk te vermijden. Met name de scooters zonder licht die tegen het verkeer in gaan, of die uit de berm uit het niets opduiken en dan even snel oversteken, hebben mij al meerdere hartverzakkingen bezorgd. Het laatste wat je wil als farang is bij een ongeluk betrokken zijn.

    Daarnaast zitten veel Thais gewoon dronken achter het stuur, met name in de provincie zie je dat. Met Songkran moet je je helemaal niet op weg begeven, dat is vragen om ellende.

    Lonely Planet schreef het al: ‘In Thailand, people drive on the left. Most of the time.’

  3. H van Mourik zegt op

    In het merendeels zijn het voornamelijk jongens en mannen, en een rijbewijs voor de veelal zware motors is binnen 30-minuten te verkrijgen…veelal papierwerk.
    Het roekeloos rijden.,vol gas rijden.,veelal zonder helm.,achteruitkijkspiegels niet gebruiken als deze op de motor aanwezig zijn.,bij een kruising gewoon doorrijden…en de alcohol zijn allen de oorzaak van het hoge dodencijfer. Dat is één van de oorzaken dat er meer Thaise vrouwen dan Thaise mannen in Thailand woonachtig zijn. Dat laatste is wél positief, aangezien de meeste Thaise mannen enkel denken aan vreemd gaan.,karaoke’s bezoeken en zuipen.,vandaar dat ik vrijwel geen vrienden hier in Thailand heb onder de Thaise mannen, en de vrouwen hebben veelal een beter studie verleden dan de Thaise mannen.

  4. Dutch zegt op

    Verkeerde kant van de weg rijden,zowel auto’s als “brommers”.
    Ongeacht de snelheid aan de rechterkant van de weg blijven rijden.
    Geen verlichting (ook als het al donker is).

    3 absolute toppers.
    Of bij bovengenoemde gevallen alcohol betrokken is,weet ik niet.
    Je moet op alles voorbereid zijn.
    Heb het er tot nu toe zonder enigerlei ongeluk van afgebracht

  5. ferdinand zegt op

    Wonend in Thailand heb ik intussen een kleine 200.000 km met de aut gereden en ook al heel wat kms met de motor.
    Het blijft in de stad maar vooral in de provincie een groot avontuur.
    Jongeren rijden met meer dan 100 km per uur op de motor door een hobbelig steegje, langs een school.
    Niet ongebuikelijk 4 (zelfs al 5 gezien) personen op een motor en liefst alle vier met een telefoon aan hun oor, rijdend langs oom agent die vriendelijk toekijkt.
    Agenten die het goeie voorbeeld geven en zonder helm op de motor even in uniform hun kinderen van 4 en 6 van school halen, eentje voorop eentje achter, zonder helm.
    Kinderen van 12 die op een 135 cc Honda rijden, met hun zusjes en broertjes van 6 tot 10. Kinderen van 12 die een tuk tuk rijden waar hun hele familie in zit en zonder enige aankondiging van een zijweg de autoweg oprijden.

    De politie is je beste kameraad dus die staat er bij en kijkt er naar als tussen Nongkhai en Udon tientallen motoren maar ook auto’s je op de verkeerde rijbaan tegemoet komen.
    Verlichting van motoren en auto’s ontbreekt ook in het pikkedonker. WEl volop vreemde blauwe tl verlichting op en onder auto’s en motoren. Het vreemde fenomeen dat motoren soms een groot vierkant wit achterlicht hebben, waardoor je je rotschrikt en denkt dat iemand je tegemoet komt.
    Hele vreemde snaken die s nachts in het pikkedonker straal bezopen geheel zonder verlichting rondrijden op de provinciale wegen terwijl ze wel licht hebben, dat soms even met een schakelaar aan doen en vervolgens weer uit. Accu sparen ?

    Het kompleet ontbreken van achterverlichting en zelfs reflectoren bij motoren en auto’s niet te spreken van de boerenkarretjes die helemaal geen licht (hoeven ?) hebben.

    Leuke stunt op de autoweg, 3 baans, van BKK naar het Noorden, midden in de nacht zie je over alle 3 de banen een grote streep verlichting. Wegversperring ? Nee 3 grote vrachtwagens die naast elkaar midden op de weg raampje open even met elkaar an het kletsen zijn.

    Regelmatig gezien, moeders die hun dochter van ca 10 tot 12 de moto laten rijden, terwijl zij achterop zitten met de baby in de armen. Uiteraard niemand een helm.

    Wat doet de politie:
    – op gezette tijden controles op helm gebruik, elke derde woensdagmorgen van 10 tot 12 op een vaste bij iedereen bekende plek
    – vaste agent voor elke school waar leerlingen van 12 jaar bij tientallen met zijn vieren zonder helm op de motor door ome agent van het schoolterrein worden begeleid
    – rond de feestdagen alcoholcontroles, waarbij we meegemaakt hebben dat de agent vraagt of we alcohol bij ons hebben, hij bedoelde een fles voor hem, nee helaas, dan graag volgende week als we hier weer staan eentje voor mij en mijn collega,
    – controles langs de autowegen op te hard rijden. Boete onegacht snelheid 200 tot 400 bath, ook als je niet te hard hebt gereden, waarbij de agent opmerkt als je vandaag weer wordt aangehouden dan zeggen dat je al betaald hebt. Komende 24 uur mag je rustig straffeloos te hard rijden. Bon met garantie.
    – langs de autoweg boetes van 200 bath uitdelen omdat je in het midden en niet links rijdt terwijl je links alleen maar de deels onverlichte tegenliggers in de verkeerde rijrichting hebt. Als je daar tegen protesteert meegemaakt dat de agent zegt ok dan vandaag alleen 100 bath voor water . Sinds die tijd heb ik een extra fles water van 7 bath in de auto liggen.
    – oh ja niet te vergeten politiecontroles waarbij een agent (te voet) met komplete doodsverachting (of onnozelheid) midden op de autoweg staat net even achter een heuvel op een onverlichte plek om je aan te houden.
    – jongeren die in een 90 graden bocht midden in de nacht midden op de provinciale weg een sigaretje roken of een pilsje drinken..
    – controles zijn alleen overdag bij mooi weer en op de autoweg. Op provinciale wgen kun je s nachts gerust 140 km en straal bezopen rijden, toch geen controle.

    Toppunt deze week een moeder met een kind van ca 4 achter op de motor, die zonder richting aan te geven vlak voor mijn auto, beiden in volle vaart, even van baan wisselt omdat ze links af moet. Op een haar na frontaaltje voorkomen.

    Vorig jaar 2x in Khon Ken een achterop komende motor, beide keren dronken bestuurder op de achterbumper gehad. In beide gevallen was eerste reaktie dat men kontant geld wilde, in beide gevallen bij dreigen met politie zijn ze direkt ronkend met beschadigde motor weggespurt.

    Vorig jaar in Udon, auto voor restaurant geparkeerd. Aan het eten, enorme klap, rijdt een jonge vrouw op de motor met minimaal een kratje Chang op met uitsluitend aandacht voor een net gekocht wit konijntje, in mandje voorop, in volle vaart op onze geparkeerde auto. Politie stond er direkt naast, briefje over schade getekend. (die we uiteraard nooit krijgen) konijntje onder auto vandaan gevist en met politie instemming rustig dronken verder gereden. Geen rijbewijs, geen verzekering

    Als je al in Thailand wilt of moet rijden, dan defensief heel voorzichtig en niet te hard en altijd wat briefjes van 100 bath bij je hebben om het inkomen van Oom agent bij te spijkeren.

    Op internet was de afgelopen weken te lezen dat monniken bij de crematie van een paar jonge verkeersslachtoffertjes, (die veel te jong, zonder helm, zonder rijbewijs op hun motor in volle vaart op een kruising de dood vonden) meenden dat de op die kruising rondwarende geesten de oorzaak waren.

    Rijden in Thailand een groot avontuur

  6. Johnny zegt op

    Het Nederlandse systeem is nog zo slecht niet. Iedereen gewoon een ECHT rijbewijs laten halen, zowel voor de auto als voor de brommer. Dit houd in; echte rijcurus door gediplomeerd instructeur, schriftelijk alswel praktijk. Voor beiden een examen afgenomen door de staat. De politie moet zorgdragen voor de handhaving.

    Dan: kosten opleiding minimaal 2000 bath en examen 500 bath.

    We gaan dan praten over meer duidelijkheid en meer veiligheid, dus minder doden door kwaliteit.

    Tja…..ze zullen het zelf ook wel weten denk ik.

  7. guyido zegt op

    ik weet er inmiddels ook alles van; op visarun maar Mae Sai op de heenweg in haarspeldbocht 3 passerende tegenliggers !
    naast elkaar rijdend!
    ik weet niet meer hoe ik daar doorheen kwam ,maar het lukte….
    en op de terugweg een dagje later op de linker baan stopt een auto die prompt rechtsaf slaat , ik passerde hem al bijna , tegenligger gaf mij gelukkig ruimbaan doordat ik met een noodzwaai deze stunter moest ontwijken
    je word er heel snel heel stil van….

  8. Laurie Allen zegt op

    Wonend in Thailand heb ik intussen een kleine 200.000 km met de auto gereden en ook al heel wat kms met de motor. Het blijft in de stad maar vooral in de provincie een groot avontuur. Jongeren rijden met meer dan 100 km per uur op de motor door een hobbelig steegje, langs een school. Niet ongebruikelijk 4 (zelfs al 5 gezien) personen op een motor en liefst alle vier met een telefoon aan hun oor, rijdend langs oom agent die vriendelijk toekijkt.

    Agenten die het goeie voorbeeld geven en zonder helm op de motor even in uniform hun kinderen van 4 en 6 van school halen, eentje voorop eentje achter, zonder helm. Kinderen van 12 die op een 135 cc Honda rijden, met hun zusjes en broertjes van 6 tot 10. Kinderen van 12 die een tuk tuk rijden waar hun hele familie in zit en zonder enige aankondiging van een zijweg de autoweg oprijden.De politie is je beste kameraad dus die staat er bij en kijkt er naar als tussen Nongkhai en Udon tientallen motoren maar ook auto’s je op de verkeerde rijbaan tegemoet komen. Verlichting van motoren en auto’s ontbreekt ook in het pikkedonker. WEl volop vreemde blauwe tl verlichting op en onder auto’s en motoren. Het vreemde fenomeen dat motoren soms een groot vierkant wit achterlicht hebben, waardoor je je rotschrikt en denkt dat iemand je tegemoet komt. Hele vreemde snaken die s nachts in het pikkedonker straal bezopen geheel zonder verlichting rondrijden op de provinciale wegen terwijl ze wel licht hebben, dat soms even met een schakelaar aan doen en vervolgens weer uit. Accu sparen ?Het compleet ontbreken van achterverlichting en zelfs reflectoren bij motoren en auto’s niet te spreken van de boerenkarretjes die helemaal geen licht (hoeven ?) hebben.

    Leuke stunt op de autoweg, 3 baans, van BKK naar het Noorden, midden in de nacht zie je over alle 3 de banen een grote streep verlichting. Wegversperring ? Nee 3 grote vrachtwagens die naast elkaar midden op de weg raampje open even met elkaar an het kletsen zijn.Regelmatig gezien, moeders die hun dochter van ca 10 tot 12 de moto laten rijden, terwijl zij achterop zitten met de baby in de armen. Uiteraard niemand een helm.Wat doet de politie: – op gezette tijden controles op helm gebruik, elke derde woensdagmorgen van 10 tot 12 op een vaste bij iedereen bekende plek – vaste agent voor elke school waar leerlingen van 12 jaar bij tientallen met zijn vieren zonder helm op de motor door ome agent van het schoolterrein worden begeleid – rond de feestdagen alcoholcontroles, waarbij we meegemaakt hebben dat de agent vraagt of we alcohol bij ons hebben, hij bedoelde een fles voor hem, nee helaas, dan graag volgende week als we hier weer staan eentje voor mij en mijn collega, – controles langs de autowegen op te hard rijden.

    Boete ongeacht snelheid 200 tot 400 bath, ook als je niet te hard hebt gereden, waarbij de agent opmerkt als je vandaag weer wordt aangehouden dan zeggen dat je al betaald hebt. Komende 24 uur mag je rustig straffeloos te hard rijden. Bon met garantie. – langs de autoweg boetes van 200 bath uitdelen omdat je in het midden en niet links rijdt terwijl je links alleen maar de deels onverlichte tegenliggers in de verkeerde rijrichting hebt. Als je daar tegen protesteert meegemaakt dat de agent zegt ok dan vandaag alleen 100 bath voor water . Sinds die tijd heb ik een extra fles water van 7 bath in de auto liggen. – oh ja niet te vergeten politiecontroles waarbij een agent (te voet) met complete doodsverachting (of onnozelheid) midden op de autoweg staat net even achter een heuvel op een onverlichte plek om je aan te houden. – jongeren die in een 90 graden bocht midden in de nacht midden op de provinciale weg een sigaretje roken of een pilsje drinken.. – controles zijn alleen overdag bij mooi weer en op de autoweg. Op provinciale wegen kun je s nachts gerust 140 km en straal bezopen rijden, toch geen controle.

    Toppunt deze week een moeder met een kind van ca 4 achter op de motor, die zonder richting aan te geven vlak voor mijn auto, beiden in volle vaart, even van baan wisselt omdat ze links af moet. Op een haar na frontaaltje voorkomen.Vorig jaar 2x in Khon Ken een achterop komende motor, beide keren dronken bestuurder op de achterbumper gehad. In beide gevallen was eerste reaktie dat men kontant geld wilde, in beide gevallen bij dreigen met politie zijn ze direkt ronkend met beschadigde motor weggespurt.Vorig jaar in Udon, auto voor restaurant geparkeerd. Aan het eten, enorme klap, rijdt een jonge vrouw op de motor met minimaal een kratje Chang op met uitsluitend aandacht voor een net gekocht wit konijntje, in mandje voorop, in volle vaart op onze geparkeerde auto. Politie stond er direkt naast, briefje over schade getekend. (die we uiteraard nooit krijgen) konijntje onder auto vandaan gevist en met politie instemming rustig dronken verder gereden.
    Geen rijbewijs, geen verzekering Als je al in Thailand wilt of moet rijden, dan defensief heel voorzichtig en niet te hard en altijd wat briefjes van 100 bath bij je hebben om het inkomen van Oom agent bij te spijkeren.Op internet was de afgelopen weken te lezen dat monniken bij de crematie van een paar jonge verkeersslachtoffertjes, (die veel te jong, zonder helm, zonder rijbewijs op hun motor in volle vaart op een kruising de dood vonden) meenden dat de op die kruising rondwarende geesten de oorzaak waren.Rijden in Thailand een groot avontuur

  9. Harold zegt op

    Check dit maar eens naar aanleiding van een zwaar verkeersongeluk in Bangkok waarbij je mond van verbazing open valt:

    Police say a 16yearold girl, a minor, was driving the sedan that collided with a passenger van in a horror road accident on an elevated tollway section of the Vibhavadi Rangsit highway on Monday night, killing eight people and injuring six others.

    Volledig artikel hier te vinden:

    http://www.nationmultimedia.com/2010/12/29/national/Driver-of-sedan-was-a-16yearold-girl-30145419.html

    • Ik verbaas me niet snel meer ergens over wanneer het om Thailand gaat. Wel triest zoveel leed…. vooral voor de nabestaanden.

      • Harold zegt op

        Het schijnt dat de 16-jarige automobiliste die het ongeluk heeft veroorzaakt uit een goede – lees hoge Thaise – familie komt en daardoor niet wordt vervolgd. Ook dát is Thailand.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website