Uitbreiding van vliegveld U-Tapao

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Vliegtickets
Tags: , , ,
16 januari 2016

Het vliegveld U-Tapao wordt gezien als de grote toegangspoort tot Pattaya en het kustgebied ten oosten van Thailand. Het vliegveld is officieel een militair vliegveld van de Royal Thai Navy, maar de burgerluchtvaart begint een steeds grotere rol te spelen.

Aanvankelijk werd het vliegveld ooit aangelegd voor Amerikaanse vliegtuigen om van daaruit Noord-Korea te kunnen bestoken. Door de grote B-52’s bommenwerpers waren er extra lange startbanen nodig, die nu goed gebruikt kunnen worden door de grote A320 van Thai Air Asia.

Thai Air Asia was een van de eerste vliegtuigmaatschappijen die gebruik gingen maken van dit vliegveld. Afgelopen december lanceerde de maatschappij vier nieuwe bestemmingen vanaf U-Tapao te weten Chiang Mai, Udon Thani, Singapore en Macau. Met deze nieuwe vluchten erbij betekent dat Thai Air Asia vanaf deze airport 46 vluchten per week op 9 bestemmingen in Thailand heeft.

Op dit moment wordt door de directie van Thai Air Asia de mogelijkheden onderzocht om naar Chang Rai, Ubon Ratchathani en Khon Kaen te kunnen vliegen. Zelfs wordt de mogelijkheid overwogen om India in het routeaanbod op te nemen. Een andere grote “vis” die mogelijk op U-Tapao gaat vliegen is China Southern Airlines. Andere maatschappijen, die ook landingsrechten hebben aangevraagd zijn onder andere Hongkong Airlines, Okay Airways, Emirates en Pattay Airlines.

Dat de directie van de luchthaven grote ambities heeft, blijkt wel uit het feit dat dit jaar Terminal 2 in gebruik genomen zal worden. Het is dan mogelijk een miljoen passagiers extra te verwelkomen en uit te groeien tot drie miljoen afhandelingen per jaar. Voordelen van dit vliegveld is dat de vlieghavenbelasting slechts 400 Baht bedraagt en landingsgelden lager zijn dan bij Suvarnabhumi.

U-Tapao heeft reeds twee keer als internationaal vliegveld gefunctioneerd. Eind november 2008 bij de bezetting van Suvarnabhumi airport en in 2011 bij de overstromingen in Bangkok.

Misschien wordt het nog eens mogelijk om van Amsterdam naar U-Tapao te kunnen vliegen! Met als voordeel de korte afhandelingstijd op de luchthaven en de korte reistijd naar Pattaya/Jomtien.


» Laat een reactie achter


17 reacties op “Uitbreiding van vliegveld U-Tapao”

  1. Cornelis zegt op

    De verwijzing naar het gebruik door de B 52 bommenwerpers maakte me benieuwd naar de baanlengte. Deze blijkt 3505 meter te zijn – qua lengte in ieder geval voldoende om zelfs de A380 te kunnen ontvangen. Ter vergelijking: van de 5 banen op Schiphol is alleen de Polderbaan – 3800 meter – langer.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  2. bob zegt op

    niet onvermeld mag blijven dat het vliegveld al langer in gebruik is door Bangkok Airways met vluchten op Koh Samui en Phuket en binnenkort met meer bestemmingen. Ook Nok air zou er gebruik van gaan maken..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. Bert zegt op

    Enkele jaren geleden was er een grote demonstratie in Bangkok waarbij de rode en gele shirts het vliegvels hadden geblokkeerd. Wij zaten in Pattaya op dat moment en konden niet terug. Na 5 dagen extra vakantie werden we ineens gebeld dat we klaar moesten staan omdat we zouden vertrekken van U-tapao. We vlogen met EVA air en het was kokend druk op het vliegveld. Er werd gratis water en eten verstrekt, er was muziek, massage en noem maar op. Goed georganiseerd door iedereen en iedereen was ook erg vriendelijk. Nog een tijd met enkele militairen zitten praten en de vraag werd gesteld, kom je ooit nog terug wat we vinden dit erg naar voor de toeristen. Uiteraard komen we om het jaar terug naar Thailand om daar heerlijk vakantie te vieren.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Simon zegt op

    Wij vliegen eind januari voor een weekje vanaf U-Tapao naar Kuala Lumpur en terug.
    Ben benieuwd hoe de afhandeling op dit vliegveld zal zijn in vergelijking met Suvarnabhumi.
    Zal het hier laten weten.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  5. Nico zegt op

    De landingsbaan is dus voldoende voor de A380.

    Emirates heeft slots aangevraagd, wie weet, gaat over een poosje wel een A380 vliegen van Amsterdam, ( twee maal per dag) met een overstap in Dubai naar Pattaya.

    HEE KLM wordt eens wakker…………………..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • TH.NL zegt op

      Hoezo KLM wordt eens wakker? De KLM vliegt al dagelijks rechtstreeks naar Bangkok. Al met al zo’n 4 uur sneller dan de Emiraten. Voor de tien, twintig of dertig passagiers op zo’n vlucht die naar Pattaya moeten gaat men natuurlijk niet op Pattaya vliegen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
      • Gerrit zegt op

        Beste TH,

        Dat is precies het verschiil,

        KLM vliegt rechtstreeks vanuit Amsterdam naar BKK.
        Bij Emirates gaat alles via Dudai.

        Emirates start vanaf 16 februari met een tweede dagelikse vlucht, met de A380 vanuit Amsterdam naar Dubai. Emirates vliegt inmiddels al met 72 Airbus A380 toestellen (bron; planespotter) die allemaal naar Dubai vliegen, waaronder alleen al 5 per dag vanuit Londen.

        Vanuit Dubai zijn er natuurlijk veel meer passagiers, dan 10 of 20 of 30 die naar Pattaya willen.

        De strategie van Emirates is; Men gaat eerst een 777-300ER inzetten om te kijken of de route “aanslaat” en zo nu en dan een A380 om de route te promoten.

        Als Emirates dus inderdaad vanaf Dubai rechtstreeks naar Pattaya gaat vliegen, verliest de KLM wederom 10 of 20 klanten (niet iedereen wil overstappen in Dubai).
        Die 10 of 20 passagiers komen alleen al uit Amsterdam, Maar Emirates vliegt van en naar 140 bestemmingen (bron: Emirates)

        Dus als er vanuit elke andere bestemming 4 passagiers komen, zit de Boeing 777-300ER vol en gaat Emirates deze vervangen door een Airbus A380 en wederom verliest dus de KLM passagiers aan Emirates. (dat zal zijn, wat Nico bedoelt)

        Wat overblijft is de bus verbinding tussen U-Tapao airport en Pattaya. Maar als het passagiers aanbod groot is, zullen lokale busmaatschappijen en VAN’s hier wel op inspringen.

        Gerrit

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • Len zegt op

      Inderdaad KLM wordt eens wakker, met die 23 kilo bagageregeling, waar je door de koffer machines op Schiphol echt geen grammetje bij kan doen. Bij EVA nu 30 kilo en een vriendelijke incheck dame, die je ee n goede resi wenst. De KLM aanbieding nu naar Amsterdam van ruim 26.000 bath (was 30,000) is ook een lachertje in vergelijk met de concurrentie.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  6. Björn zegt op

    Mijn 1e keer Thailand in 1993 vertrok ik terug vanaf U Tapao met een B737 van Transmed. In 2008 ben ik er nogmaals van vertrokken tijdens de bezetting van de airports in BKK. De 777 van Eva is toch flink groter dan de A320 en kopwam soepel weg daar.

    Wat een chaos was het in 2008 in U Tapao. Toen en in 1993 absoluut niet geschikt voor burgerluchtvaart maar als er gelg in gaat dan is alles mogelijk natuurlijk…

    Het kan wel een boost geven aan het toerisme in ,naast Pattaya ,Rayong,Sattahip,chanthaburi en de zuid west kust van cambodja. Goed initiatief iig.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. Marc Dalle zegt op

    Niet Thai Air Asia was de eerste burgerluchtvaart maatschappij die van U-Tapao gebruik maakte, maar wel Bangkok Airways van/naar Ko Samui

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  8. jfm otten zegt op

    Volgens mij wordt in dit artikel Noord Vietnam bedoeld in plaats van Noord Korea .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • l.lagemaat zegt op

      Beste Otten,

      In mijn aantekeningen heb ik ook N-Vietnam staan, waarom uit mijn “pen “N-Korea gevloeid is, zal wel Freudiaans zijn, maar mijn oprechte dank voor de juiste correctie.

      groet,
      Lodewijk

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  9. TH.NL zegt op

    En hoe zit het met het openbaar vervoer van en naar Pattaya? Ben benieuwd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  10. Jack G. zegt op

    Aanvragen betekent niet automatisch ook daadwerkelijk een route openen. Sommige maatschappijen kijken naar de capaciteit van de andere luchthavens in het Bangkokgebied en op Suv speelt dacht ik het derde baanverhaal. Als dat net als op Heathrow en diverse andere luchthavens gaat door gedoe dan kunnen ze de richting in van de andere luchthaven. Dan hebben ze de rechten toch mooi maar binnen. Al die bestelde vliegtuigen moeten wel vliegen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  11. Fransamsterdam zegt op

    ‘De grote toegangspoort tot Pattaya’ is en blijft mijns inziens Bangkok.
    Suvarnabhumi – Pattaya, anderhalf uur per taxi voor 25 à 40 euro, of een paar euro per bus, daar valt voor een internationale reiziger niet veel winst meer te behalen.
    Dat neemt niet weg dat het vliegveld voor binnenlandse vluchten wel degelijk een interessante functie kan vervullen, en daarmee zeker ook voor Thailandgangers die Pattaya wel eens willen zien, èn voor Pattayagangers (Thailand is niet hetzelfde als Pattaya) die eens iets van Thailand willen zien.
    Kortom, in de gaten houden, deze ontwikkelingen.

    Tenslotte, om ‘het kustgebied ten oosten van Thailand’ te bereiken kun je toch beter gewoon naar Cambodja vliegen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  12. willem zegt op

    Daze maand voor de eerste keer van U-tapao gevlogen naar Chiangmai.
    2 Uur voor de vlucht op de brommer naar het vliegveld.
    (Brommer daar geparkeerd voor een week.)
    Vlucht van een uur dus totale reistijd 3 uur perfect.
    De laatste keer dat ik vanaf Bangkok vertrok was ik ruim 5 uur reistijd kwijt en 3.000 bath voor de taxi heen en terug.
    Ook de terug reis ging voorspoedig met 2 uur en 45 minuten was ik weer thuis.
    Hoop dat er spoedig meer bestemmingen komen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  13. theoS zegt op

    Off topic? Op 05 november 1978 vloog ik met Thai Airways van Schipho; naar Don Muang-Bkk. Het toestel was zeer oud en zwaar overbeladen met vracht. De neus stond naar boven gericht de hele vlucht en lopen in de aisle ging naar beneden en terug naar je stoel was opwaarts klimmen, net een berghelling. Kortom, een kwartier voor aankomst Bangkok kwam men in de cockpit er achter dat er niet genoeg brandstof meer was en men voerde een noodlanding uit op U-Tapoa, het was 0900 hr ‘s morgens. het eerste uur mochten we het toestel niet uit, daarna mochten we buiten onder het toestel zitten en daarna, vanwege de grote hitte, in een Militaire loods op de grond zitten. Ik zei ” laat mij maar gaan, ik vind wel een bus naar Bangkok” Dit kon niet omdat er geen Immigration of paspoort controle was. Militair vliegveld. Toen men het vliegtuig weer op wou starten bleek dat de koppeling van de opstart contraptie niet op een burger luchtvaart toestel paste. Er werdt zo’n ding met een vliegtuig overgevlogen uit Bangkok en toen kon ons toestel gestart worden. Het was ondertussen al 0500 hr ‘s middags geworden voor ik eindelijk in Bangkok was. Dit was mijn kennis making met U-Tapoa en ik kwam te weten dat er geen start knop in een vliegtuig zit. 5555!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website