In mijn verhaal over de KLM in Bangkok noemde ik al even het samengaan van KLM en Air France. Enkele reactie’s gingen daar op in door te vertellen, dat de KLM in Air France was opgegaan of dat het een fusie betrof waarbij beide firma’s zelfstandig zouden blijven opereren. Een ander kon precies vertellen hoe de gezagsverhouding en hoe de verdeling van aandelen was geregeld.

Best interessant, maar voor het verhaal over de KLM in Bangkok minder relevant. In het grote geheel kun je zeggen, dat het samengaan vele voordelen biedt. Het gezamenlijke routenetwerk wordt groter, de passagier kan flexibeler worden bediend met meer bestemmingen en combinaties van reizen, kosten kunnen worden bespaard, de positie ten opzichte van vliegtuigbouwers wordt sterker, inkoop van componenten wordt efficiënter en goedkoper en zo zijn er nog wel een aantal andere voordelen op te noemen.

Zelfstandige werkmaatschappijen

Ja, de KLM en Air France blijven zelfstandige werkmaatschappijen, maar de fusie heeft heel wat consequenties voor het “echte werk” in de praktijk, namelijk het vervoeren van passagiers van A naar B. Verkoopkantoren worden samengevoegd of in een aantal gevallen zelfs uitgebreid en ook wordt op technisch gebied veel samengewerkt.

Engineering & Maintenance

Dat laatste is zeker het geval bij de grote afdeling Engineering & Maintenance. Zowel KLM als Air France hebben een technische afdeling, die door de fusie nog meer mogelijkheden heeft om diensten aan derden aan te bieden en op verschillende terreinen samen te kunnen werken. Het geheel heet dan ook officieel AFI/KLM E&M, je zou het bijna een derde werkmaatschappij kunnen noemen. Ik heb uiteraard geen enkel inzicht in hoe kosten en baten van deze groep over KLM en Air France worden verdeeld, maar het resultaat zal zeker in de jaarcijfers van de holding worden opgenomen.

De praktijk voor passagiers in Bangkok

Sinds het samengaan zijn de verkoopkantoren in Bangkok van KLM en Air France samengevoegd. Er werkt nu nog een klein aantal Thaise mensen, want veel wat passagiers aangaat gaat immers online via de computer. De stationsmanager in Bangkok is een Fransman van Air France, maar hij vertrekt binnenkort, want zijn functie wordt opgeheven. Al deze zaken worden dan volledig vanuit het KLM kantoor in Singapore aangestuurd.

Line maintenance in Bangkok

De KLM heeft wereldwijd ca. 50 stations waar men de line maintenance voor KLM en andere vliegtuigmaatschappijen uitvoert. Ook Air France zal dergelijke stations hebben met een eigen technische dienst voor die inspectie en onderhoud van vliegtuigen op het platform. In sommige gevallen zullen Air France en KLM samenwerken, in andere gevallen neemt de een het voor de ander over en in nog andere gevallen wordt de line maintenance door anderen uitgevoerd. Dat laatste kan om praktische economische redenen of om bedrijfspolitieke reden geregeld worden.

Rick van de Wouw, de KLM Area Operational Manager Asia for Line Maintenace International vertelde mij nog, dat de KLM Technische Dienst in Bangkok geheel zelfstandig werkt en wordt aangestuurd door Area Management Techniek in Amsterdam. Air France vliegtuigen, die Bangkok aandoen, worden technisch ook door het KLM team afgehandeld. Op andere luchthavens kan dat weer andersom zijn. Air France heeft inhoudelijk geen enkele zeggenschap over de KLM Technische Dienst in Bangkok, kan alleen iets zeggen over de manier waarop, volgens de voorschriften, hun vliegtuigen moeten worden afgehandeld.

Het leek mij goed dit nog als aanvulling op mijn eerder verhaal op te schrijven.

6 reacties op “KLM en Air France in Bangkok”

  1. l.lagemaat zegt op

    Een goed verhaal Gringo!

  2. henry zegt op

    Het hoofd van die technische dienst is trouwens een Vlaming

  3. Jan zegt op

    Omdat ik deze winter weer voor 90 dagen naar Thailand ga ben ik momenteel aan het zoeken voor een voordelige directe vlucht. Wat mij opvalt is dat de speciale aanbiedingen waarmee KLM adverteert alleen maar gelden als je via Air France vliegt, met een overstap in Parijs dus. Dat scheelt tot wel €120 (enkele reis) met de directe vlucht vanuit Amsterdam naar Bangkok. Voor de terugreis is het verschil wel minder maar ook nog zo’n € 60 . Voor een retourtje dus € 180 ! Kan iemand mij uitleggen hoe dat mogelijk is en waarom de rechtstreekse vlucht Amsterdam – Bangkok dus zoveel duurder moet zijn?

    • lomlalai zegt op

      ik vermoed dat dit met vraag en aanbod te maken heeft, dus dat de bezettingsgraad gemiddeld gesproken op de lijn Parijs- Bangkok lager is.

  4. Frans Nico zegt op

    Een prima aanvulling, Gringo. Zoals gewoonlijk verdiep jij je goed in de materie. Dank je.

  5. brabantman zegt op

    Moderator: Off-topic


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website