Het Kra Isthmus Kanaal

Door Gringo
Geplaatst in Achtergrond, Verkeer en vervoer
Tags: ,
12 februari 2014

Door de eeuwen heen heeft de mens steeds gezocht naar mogelijkheden om vaarroutes in te korten. We kennen allemaal het Suezkanaal dat de Middellandse Zee met de Rode Zee verbindt, waardoor de lange omweg via Kaap de Goede Hoop kon worden vermeden.

Het Suezkanaal is 163 km lang en werd – in zijn nieuwste uitvoering – in 1867 geopend. Het Panamakanaal is een ander voorbeeld. Dit kanaal van 81 km lang, dat geopend werd in 1914, verbindt de Caraïbische Zee met de Grote Oceaan. De lange route via Kaap Hoorn werd daarmee overbodig.

Het Kra Isthmus kanaal

Ook Thailand heeft een dergelijk plan om de Andaman Zee met de Golf van Thailand te verbinden via het Kra Isthmus Kanaal. Dit kanaal van circa 100 kilometer is gepland in de smalle nek van Thailand, iets ten zuiden van Chompun. Dit megaproject is echter nog niet voltooid, sterker nog er is nog helemaal niet aan begonnen.

Naar verwachting biedt het kanaal veel nieuwe economische en handelsvoordelen voor Thailand en andere landen in de regio, maar de op te lossen problemen zijn niet gering.

Problemen

Afgezien van het financieringsvraagstuk is er veel discussie over de kosten/baten verhouding voor de handel, de (mogelijke) schade aan het milieu, de nationale en regionale veiligheid en zorgen over de politieke en economische verhoudingen in de regio. Dat laatste is vooral een heet hangijzer voor de haven van Singapore dat bij de aanleg van het kanaal minder schepen op doorreis zal ontvangen.

Huidige vaarroute

De huidige vaarroute van de Zuid Chinese Zee naar de Indische Oceaan (en omgekeerd natuurlijk) loopt via Singapore en de Straat van Malakka. Deze route kent vele nadelen, zoals de toenemende piraterij, scheepswrakken, mistvorming en zandbanken. Het aantal scheepsongevallen in de Straat van Malakka is tweemaal zo hoog als in het Suezkanaal en zelfs vier keer dat van het Panamakanaal. Een alternatieve route via het Kra Isthmus kanaal zou veel van deze problemen oplossen en bovendien een verkorting van de route van 1000 km opleveren.

Geschiedenis

Het plan voor het Kra Isthmus kanaal is niet nieuw. Het eerste concept werd al in 1677 onder koning Narai ontworpen maar de stand der techniek uit die tijd was onvoldoende om het plan ook daadwerkelijk uit te voeren. Tegen het einde van de 19de eeuw werd het technisch haalbaar geacht met diverse voorstellen van Frankrijk en Groot-Brittannië tijdens het bewind van koning Rama IV en V. In de 20ste eeuw werden enkele pogingen gedaan om het project nieuw leven in te blazen, helaas zonder succes. Telkens faalde een nieuwe poging en wel door één of meer van de drie belangrijkste redenen: gebrek aan financiële middelen, de nationale veiligheid, en veranderingen in de regering.

Veelbelovend?

De beginjaren ’80 leken de meest veelbelovende periode voor het project, maar politiek gekrakeel in Thailand verhinderde wederom succes. Aan het eind van de jaren tachtig toonden buitenlandse investeerders uit Japan en de VS belangstelling voor het project, echter ook dat liep op niets uit.

Door de economische crisis in Azië werd er lang niet meer over het Kra Isthmus project gesproken, maar in 2001 is er weer hoop. Er vinden vele seminars, debatten en een “voorbereidende” haalbaarheidsstudie plaats, want ook China, dat dringend steeds meer olie uit het Midden-Oosten nodig heeft, heeft zich een voorstander van de bouw getoond. Zowaar wordt er in 2005 consensus in het Thaise parlement bereikt over de aanbeveling van een “volledige” haalbaarheidsstudie, dat “zodra mogelijk” moet worden uitgevoerd.

Ten slotte

Dat “zodra mogelijk” is tot op heden nog niet aangebroken en of de droom van het Kra Isthmus kanaal, dat Thailand economisch goed zou uitkomen en tegelijkertijd Singapore ernstig zou schaden, uit zal uitkomen is maar de vraag.

Voornaamste bron: Hua Hin Today, July 2014

9 reacties op “Het Kra Isthmus Kanaal”

  1. Cornelis zegt op

    Interessant om hier over te lezen, ik had nog niet eerder van deze plannen gehoord. Technisch zal het wel haalbaar zijn, maar of het dat ook in economisch opzicht is, is een heel andere kwestie. De routeverkorting die ermee zou worden bereikt lijkt me toch van een heel andere – véél kleinere – orde te zijn dan bij het Sueze- en het Panama-kanaal.

  2. Sir Charles zegt op

    Kan me herinneren dat dit plan ooit het NOS-journaal haalde waarin boeren aan het woord kwamen die sterk gekant waren tegen de aanleg er van. Zij vreesden te moeten vertrekken omdat hun broodwinning zou verdwijnen.
    Daarna eigenlijk nooit meer wat over gehoord of gelezen tot aan nu.

    Dit plan wordt om de zoveel tijd weer uit de ijskast gehaald zoals in het artikel valt op te maken, we zullen zien.

    • boonma somchan zegt op

      En natuurlijk niet vergeten de enorme economische macht van singapore , singapore zal niet echt blij zijn met dat khra istmus kanaal a la suez en panama kanaal

  3. erik zegt op

    Jarenlang wordt er al over gepraat. Er zijn 7 routes bestudeerd herinner ik me en de bezwaren zoals al genoemd worden nog eens aangevuld met de talloze kerkhoven en tempels die op de routes liggen. Het verstoren van grafrust is in dit land als een oorlogsverklaring.

    Het bouwen van gigantische sluiswerken aan beide zeeën plus het graafwerk, een beveiligde zone kilometers breed, bruggen voor weg- en spoorvervoer, waar beginnen ze aan als bovendien de staatskas leeg is ? Komt China over de brug ?

    Ik heb verder gelezen van het plan, ook al weer oud, om een diepzee container haven aan te leggen in de provincie Satun met een directe spoorverbinding naar C-Rai maar Satun is link gebied en ligt erg dicht bij de bekende oorlogszone.

    De plannen van Myanmar voor een diepzeehaven in haar land en dan containervervoer per spoor door Thailand en Laos naar China lijkt me veel sneller te realiseren. De pijpleidng voor gas en Chinese raffinaderijen zijn er al. Dan is het spul direct in het Chinese achterland.

    Dan ook kan China de plannen om de Mehkong uit te diepen en daarmee de visstand en de boterham voor honderdduizenden mensen in Thailand, Cambodja en Laos kapot te maken laten varen.

  4. LOUISE zegt op

    @,

    Niet wetende in hoeverre Singapore pressie kan uitoefenen op Thailand om dit kanaal tegen te houden.
    Afhankelijk van hoeveel Singapore financieel in-en uithaald uit Thailand.
    De stad-staat Singapore is natuurlijk een heel groot financieel lichaam, welke precies weet wat het moet doen om de pegeltjes te verdienen en daar kan Thailand helaas niet aan tippen.

    Naar ik mag hopen dat Thailand absoluut niet op China gaat vertrouwen, want dit land doet alleen wat goed is voor China an de rest kan d…….vallen.
    Trekken zich ook zeer gemakkelijk en zonder enige wroeging uit reedas afgesloten deal uit.
    Zij beloven A, maar komt dat slecht uit, dan wordt nog niet eens de Z aangeboden. [snappu?]

    En daar dit plan pas 350 jaar oud is, kan het nog wel wat ouder worden, want waar in hemelsnaam moet Thailand het geld vandaan halen??
    China??
    Nee he.

    Laat men eens gaan denken hier om de reeds bestaande mogelijkheden economisch meer rendabel te maken en dat is iets wat de thaise staatskas misschien kan behappen.
    En dat behoeft niet alleen op havens te slaan.
    Ik denk dat er wel meer projecten hiervoor in aanmerking komen.

    LOUISE

  5. Serge zegt op

    Het leuke aan dit forum is dat je dus dingen verneemt waar je voorheen het bestaan niet van af wist.

    Dit project zou natuurlijk gigantisch veel gaan kosten ongeacht wie (mee)betaalt. Thailand zou wel baat kunnen hebben door concessies en/of tolheffing. 80% van Japan’s olie toevoer bvb. komt via de Straat van Malacca.

    De shortcut winst is inderdaad minder apert dan bij Suez/Panama; wel zou het een stuk veiliger zijn. De Strait is op sommige plaatsen amper 2,5 km breed en op andere slechts 25 meter diep (Bron: wikipedia)

    Het Kanaal heeft van Panama ten slotte een welvarende natie gemaakt, maar als containerschepen en tankers een “ommetje” maken vanwege de extra kost blijf je mooi zitten me je kanaal. In het transport telt elke $

  6. Lex K. zegt op

    Het laatste wat ik daar over gelezen heb is dat het nooit door zal gaan zolang de moslim rebellen in het zuiden strijden voor een soort eigen status, ze hebben dan een natuurlijke grens met de rest van Thailand, een Heel Invloedrijk Persoon ( de naam laat ik aan jullie eigen verbeelding over), vindt dit absoluut geen goed idee en heeft het ten zeerste afgeraden en de meeste Thai nemen zijn advies meestal goed ter harte.
    Kijk maar eens goed naar het kaartje; de brandhaarden in het zuiden worden afgescheiden van de rest van Thailand en maakt de weg vrij voor, minimaal, eigen bestuur.

    Met vriendelijke groet,

    lex K.

  7. jan willem zegt op

    Niet langer wachten en morgen mee beginnen. Landsbelang en economisch belang gaan boven persoonlijk belang. Het zal thailand veel verdiensten en werk opleveren en de corrupte dealtjes met singapore kunnen worden afgebouwd. Thailand moet niet bang zijn, maar gewoon doen.

  8. TH.NL zegt op

    Het Suezkanaal en het Panamakanaal zorgen voor een waanzinnige kortere route. Met moet immers anders om heel Afrika of Zuid Amerika varen. De winst die de scheepvaart met een eventueel Thais kanaal kan behalen is een fractie van eerder genoemde kanalen. Daarom denk ik dat het er nooit zal komen gezien de waanzinnige kosten en ingreep in het land zelf.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website