In Nederland zijn de milieufetisjisten bezig om iedereen een schuldgevoel aan te praten. Naast dat iedere blanke boze man van middelbare leeftijd op zijn minst een viezerik en racist is, omdat hij wel eens naar een mooie vrouw kijkt en het sinterklaasfeest met zwarte piet koestert, is er weer iets nieuws om je mee om de oren te slaan: vliegschaamte.

Vliegschaamte houdt in dat jij je schuldig moet voelen als je in een vliegtuig stapt. Want vliegtuigen zijn vervuilend en dragen, door de CO2 uitstoot, bij aan de opwarming van de aarde.

Politieke partijen zoals Groen Links en D66 zetten vol in op het milieu en willen dat Nederland het braafste jongetje van de hele wereld wordt. Als het aan hun ligt vliegen we niet meer naar Thailand, maar gaan we voortaan op de elektrische fiets naar het Land van de Glimlach. Stap jij toch het vliegtuig in dan moet jij je op z’n minst kapot schamen, want jij helpt de aarde naar de klote, zo is het betoog. En denk je aan boord van het vliegtuig te kunnen genieten van een stukje vlees dan ben je helemaal een milieuterrorist, want vlees is ook slecht voor de bloemetje en de bijtjes, dus voortaan alleen nog maar een gortdroge vegaburger van tarwegras.

Pas echt leuk wordt het als men onderzoek gaat doen naar de politieke kleur van de zogenaamde milieuverpesters, die steeds maar weer in het vliegtuig stappen. En wat blijkt? Nederlanders die op D66, VVD of GroenLinks stemmen stappen gemiddeld het vaakst in een vliegtuig, aldus een onderzoek van Binnenlands Bestuur naar de duurzaamheid van de bevolking. Hoera, lang leve de hypocrieten!

De gemiddelde Nederlander vliegt 0,76 keer per jaar, echter de D66-stemmer zit met 1,12 keer het meest boven dat gemiddelde, gevolgd door de VVD-stemmer (1,06) en de GroenLinks-stemmer (0,83). Nogal opvallend, want deze partijen profileren zich juist als milieubewust.

Uit het onderzoek welke door I&O Research is uitgevoerd blijkt verder dat vliegen het populairst is onder hoogopgeleiden en mensen met een bovenmodaal inkomen.

En jij, beste lezers, schaam jij je als dit jaar in het vliegtuig stapt naar Thailand? 

Lees hier meer over het onderzoek: www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/kiezers-van-d66-vvd-en-groenlinks-vliegen-het-vaakst

60 reacties op “Schaam jij je omdat je naar Thailand vliegt?”

  1. L.Burger. zegt op

    Dit soort moraalridders staan altijd mooi omschreven bij geenstijl.nl

    Nederland zit vol met betuttelaars. Als je al langer in Thailand verblijft dan zie je in wat voor een bubbel sommige politici leven.

  2. Sir Charles zegt op

    Schaam me absoluut niet! Vliegen is weliswaar voor mij geen levensbehoefte maar het hebben van familie en vrienden wél, laat nou net een deel daarvan in Nederland én Thailand zitten dus voorlopig blijf ik regelmatig het vliegtuig pakken bovendien is het ook nog gunstig voor het verzamelen van FlyingBlue-airmiles.

    Het mag duidelijk zijn dat de bovengenoemde partijen niet op mijn stem kunnen rekenen, hypocrisie ten top!

    • Hedy zegt op

      Ik schaam mij ook totaal niet. Het is allemaal onzin en bangmakerij van die moraalridders dat het voor toekomst van de kinderen gaat. Volgens mij zijn die geïndoctrineerd door klimaat-goeroe’s o.a. Al Gore. Die zich behoorlijk laat betalen voor een lezing over klimaat.

      • Taxman zegt op

        …en hij komt niet met de fiets. !!

  3. Daniel VL zegt op

    Die zogenaamde groene zijn enkel groen van jalouzie. En de jeugd die gaan vanaf nu te voet of met de fiets opstap. Met de auto neen dat mag niet vervuild ook. Met de trein ook niet de elektriciteit word gemaakt in een kerncentrale of met petoleum of aardgas. De jeugd is de toekomst laat hen de alternatieven uitvinden. Door of met betogen veranderd er niets enkel door iets te doen. Het is aan hun.

  4. Bert zegt op

    Ik vlieg één keer per jaar vv naar Thailand en een paar keer binnenland.
    Ik schaam mij er absoluut niet voor.
    Probeer het milieu te ontzien door afval scheiding, bewust kopen etc.
    Maar vliegen is soms gewoon praktischer.

    Dit soort ideeën komt van mensen die veel geld hebben en willen de weg/luchtruim voor zich alleen.

  5. RonnyLatYa zegt op

    “schaam jij je als dit jaar in het vliegtuig stapt naar Thailand ?”

    Ik zal het kort houden.
    Zelfs geen seconde schaam ik mij om wat ik doe, eet of naar waar en hoe ik reis.

  6. John zegt op

    Heeft onze NL regering niet onlangs zijn belang in Schiphol vergroot? Contradictie of wat? Dus minder vliegen maar wel meer centjes willen…

  7. Marcel zegt op

    Stel ik ga niet vliegen.
    Zal het vliegtuig dan niet vertrekken???

  8. Kees zegt op

    Zolang de politiek zich niet bezig houdt met de grootschalige ontbossing over de gehele wereld, maak ik mij geen zorgen over die enkele vliegreis die ik maak. Per dag wordt er minimaal 8 voetbalvelden aan tropisch bos gekapt. Bomen zetten Co2 om in zuurstof. De oceanen zijn goed voor het produceren van 50% van de Co2. Gaan we nu de oceanen dempen. Stelletje randdebielen. Zij kunnen zich beter bezig moeten houden met de werkelijke reden waarom het Co2 gehalte stijgt!

  9. Theo Verbeek zegt op

    Op geen enkele manier dan ook schaam ik mij voor wat ik doe en de manier waarop ik reis.
    Sterker nog, dat gaat alleen maar meer worden.
    Nederland gaat steeds meer op een open inrichting lijken. Gekker dan gek is wat Nederland verworden is.
    Ik tel af om zo min mogelijk onderdeel te moeten zijn van die mallemolen.

  10. Jan Niamthong zegt op

    Het klimaat gaat ons allemaal aan, ongeacht politieke voorkeur of wat dan ook. Ik waardeer thailand.blog vanwege de informatie over van alles rondom Thailand. Voor politieke meningen of kritiek en reacties op anderen is er al meer dan genoeg ruimte op andere sociale media.

  11. Theetje uit Huissen zegt op

    Het is jammer dat mijn financieen het niet toelaten anders ging ik veeeeeeeeeeeeeel vaker vliegen en voor die azijnzeikers ze kunnen allemaal de pot op.

  12. martin zegt op

    Millieu is enkel een etiket om belasting te kunnen heffen.
    Nederland is een stip op de wereldbol en stelt niets voor.
    Oude auto s mogen wel naar afrika om daar te vervuilen.
    Hoe hypcriet wil je het hebben.

  13. W. Tolkens zegt op

    Er is een goede oplossing voor deze partijen van de moraal huichelaars: afstraffen op 20 maart

  14. Wil zegt op

    Ik vlieg 3x per jaar voor ‘n vakantie naar Thailand en schaam me daar absoluut niet voor. Integendeel, ik prijs me gelukkig dat ik in de omstandigheid verkeer dat ik dat kan doen.

  15. Dirk zegt op

    Ben het van harte met je eens Peter. Klimaat en aanverwante sectoren zijn bedrijfstaken geworden.
    Evenzo schuldsanering, bijstandsverstrekking, onderdelen van de gezondheidszorg de rdw etc.
    Er gaat veel geld in om en veel mensen verdienen hun brood in die sectoren. Het probleem oplossen doen ze niet, want dan heffen ze zichzelf op, dus de gebruiker maar schuldig verklaren.
    Zoals je meldde in je inzending zijn er veel tegenstrijdigheden te bespeuren, ¨ Het hemd is nader dan de rok¨
    Neemt niet weg , dat een ieders verantwoordelijk is, zorgvuldig om te gaan met de dingen die onze aarde ons geeft. En dat valt niet altijd mee in deze periode vol belangen tegenstellingen…

  16. Henk zegt op

    Als ik nu op mijn elektrische fiets naar Thailand ga, vliegt het vliegtuig dan niet of moeten dan alle 300 passagiers op de fiets gaan. Het gaat dus veel verder dan een individu een milieu complex aan te praten.

  17. Kees 2 zegt op

    Nederland is momenteel zeker niet het braafste jongetje van de klas:
    https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/nederland-in-top-10-meest-vervuilende-landen/

    Transitie naar schone energie is een fantastische uitdaging en de ontwikkeling van allerlei nieuwe technologie kan een economische impuls betekenen. De meeste windmolens in de Noordzee worden door Deense bedrijven gemaakt… dat kan beter door Nederlandse bedrijven gedaan worden.

    Jammer genoeg hamert bijvoorbeeld meneer 0,00007 Thierry Baudet (in het kader van snel scoren met populistische kreten) alleen maar op de kosten. Dat is een eenzijdige en vooral zeer kortzichtige visie: al dat geld komt wel in de economie terecht, het is niet zo dat dit geld verbrand wordt. Natuurlijk zullen we het in onze portemonnee voelen via belastingen, maar het is een investering in de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. Die schonere toekomst mogen ‘boze witte mannen’ (die bang zijn dat hun genoeglijke leven enigszins beperkt wordt) niet tegenhouden.

    En schone energie… olie, steenkool, gas zijn allemaal onder invloed van zon ontstaan, het is veel slimmer die omweg te omzeilen en (o.a.) zonne-energie rechtstreeks te benutten. Want zeker is dat olie en gas over 50-100 jaar op zullen raken, dus waarom zouden we wachten met de energietransitie? En schone lucht… geen vervuilende, lawaaierige auto’s meer…. wat een weldaad.

    En ja, om met een antwoord op de vraagstelling uit te komen: ik schaam me wel als ik vlieg, omdat ik bijdraag aan de CO2 uitstoot en daarmee aan de opwarming van de aarde. Ik heb het van eenmaal per jaar al teruggebracht naar eenmaal per twee jaar.

    Ten slotte: we moeten 10.000-en vierkante kilometers bossen aanleggen, die nemen CO2 op, waarmee de aarde kan afkoelen, de historie heeft dat aangetoond: gedurende 100 jaar (rond 1600) hebben de Europeanen 56 miljoen Indianen in Noord-Amerika vermoord. Dit had tot gevolg dat de landbouw grotendeels verdween, met als resultaat dat er in die gebieden bossen terugkwamen. Die namen zoveel CO2 op, dat het klimaat afkoelde. https://edition.cnn.com/2019/02/01/world/european-colonization-climate-change-trnd/index.html

    • Als iemand zich schaamt, dan moet hij gewoon nooit meer in een vliegtuig stappen. Dat verdient respect. Nu is het slechts een onsje minder om het geweten te sussen. Maar dat bleek al uit het onderzoek naar het gedrag van kiezers. Wel anderen de maat nemen, maar zelf niet het goede voorbeeld geven.
      China gaat de komen 15 jaar er 200 luchthavens bij bouwen. De Chinese regering heeft zich als doel gesteld dat in de toekomst iedere Chinees, en dat zijn er nog al wat, in een vliegtuig moet kunnen stappen. Dus die idioterie in Nederland is dweilen met 10 Chinese kranen open.

    • The panther zegt op

      Beste Kees,je raaskalt,vooral dat laatste over de indianen,deed mij bijna van mijn stoel vallen,ik dacht nou komt verschrikkelijke slavernijverleden van Holland er nog bij,maar nee dat steekhoudend argument bewaart ie voor later. Bedankt,ook jij laat zien uit welk hout de millieugekkies gesneden zijn.
      Groeten uit Pa-Sang.

  18. Rob zegt op

    En wat te denken van al die europarlementariërs die ik geloof 2x per maand alles van Brussel naar Straatsburg verhuizen, en dan al die “studie” vliegreisjes die onze parlementariërs maken, moet wel vliegend want met de trein naar Italië of wat ook dat kost hen teveel tijd.
    Ze kunnen voor wat betreft dit een voorbeeld nemen aan Kim Jung Un die ging dagen in de trein om van Noord Korea naar Vietnam te reizen. LOL

  19. Jaap zegt op

    Goede of slechte vraag, schaam ik me dat ik regelmatig op bijvoorbeeld Thailand vlieg? Mijn antwoord is NEEN, geen moment.
    Ik ben ca 43 jaar lid geweest van een politieke partij, diverse functies vervuld, in de gemeenteraad gezeten etc. Ik heb dus enige ervaring. Persoonlijk doe ik zoveel mogelijk aan, laat ik het noemen ‘klimaat beheersing’. Ik zamel oud papier in (gaat naar de lokale omroep) gooi de lege flessen, al dan niet gesorteerd, in de flessenbakken, ook het plastic gaat in de daarvoor bestemde bak etc. etc. Om naar mijn werk te gaan neem ik, (door weer en wind een uur), de fiets. Ik heb mijn huis optimaal geïsoleerd, zonnepanelen geplaatst en maak gebruik van bronverwarming, dus geen gasaansluiting. Hoe duurzaam kan men zijn? Kortom mijn bijdrage is niet gering. Dat kan ik niet zeggen van mijn oud (con) collegae, links en rechts!, in de politiek. Of zij hebben daar nog nooit over nagedacht of zij missen het vermogen om aan de milieugedachte daadwerkelijk invulling te geven. Het zijn juist die personen in bepaalde partijen die zich op de borst slaan dat zij voor duurzaam zijn, maar daar persoonlijk niet veel aan of voor doen. Dat men nu gaat roepen dat men zich schuldig moet voelen als het vliegtuig genomen wordt, dan is mijn antwoord; Haal eerst de balk uit je eigen oog voor je de splinter bij een ander wilt verwijderen.

  20. Kees zegt op

    Het probleem is dat we allemaal weten dat het verkeerde kant op gaat, maar dat niemand zelf de luxe wil opgeven die de maatregelen zouden vereisen. En grote landen als China, India en Brazilie laten zich echt niet door ingrijpende milieumaatregelen in hun ontwikkeling tegenhouden nu ze eindelijk in opmars zijn. Toch zal de toekomstige generatie duur betalen voor de klimaatverandering. Maar of we dat als mensheid met wat voor maatregelen dan ook nog kunnen tegenhouden…?

  21. Rob V. zegt op

    Als progressieve rakker zeg ik dat vliegen een noodzakelijk ‘kwaad’ is. Tuurlijk moeten we aan het milieu denken en aan onze medemens. Maar we moeten ook gewoon nog een beetje normaal kunnen leven. Prima als Nederland samen met andere in blijft zetten voor een betere wereld, dat doe je samen want anders is het onbegonnen werk. Beetje bij beetje komen we er wel, en zo niet dan sterven wij mensen uit. De aarde overleeft ons wel. Dus met schaamte het vliegtuig in stappen? Zeker niet want Nederland en Thailand zijn mij thuis en op een andere manier valt er nog niet te komen binnen een kort tijdsbestek.

    • Het zal denk ik wel meevallen met dat uitsterven van de mensheid. De aarde was ook al opgegeven toen het om zure regen ging en het gat in de ozonlaag.
      Wel is de zeespiegelstijging een probleem voor Nederland. Ik heb het liever dat ze geld voor de energietransitie gebruiken om de dijken fors op te hogen. Dat is in mijn ogen het belangrijkste wat moet gebeuren.
      Verder hoor ik de milieu-adepten vrijwel nooit over de ontbossing in o.a. Indonesië en Brazilie, dat is een gigantisch probleem. Maar goed, daar is voor hun geen geld aan te verdienen. Die hele energietransitie in Nederland is natuurlijk ‘big business’ het gaat tenslotte om miljarden en daar gaan heel veel van die milieuclubjes en groene bedrijven schrikbarend rijk van worden.

  22. willem zegt op

    O wat zijn we weer lekker bezig.
    Ik vlieg zeker 1x per jaar naar Thailand.
    Ik woon in Amsterdam en heb zeer veel en steeds meer last van het vliegverkeer boven me. Mag ik dan niet klagen over deze overlast ?
    Het gaat natuurlijk om.mensen die voor elk wissewasje of tredentrip het vliegtuig voor nop nemen. De overlastgever gaat vrijuit en de vervuiler betaalt nog steeds niets, zelfs geen belasting op de kerosine. We lunnen ons beter schamen dat we dit allemaal toestaan.
    Waarom moet Schiphol steeds uitbreiden ? Beknot de korte vluchten en sta enkel duurzame vliegmachines toe.
    En als we toch vliegen: hoe langer we verblijven in Thailand, des te beter voor het milieu.

    • Dus jij vliegt zelf wel regelmatig naar Thailand, maar als anderen dat doen heb jij er last van en zouden ze dat moeten verbieden? Een meer treffend voorbeeld van vreemde gedachtenkronkels kan ik niet geven.

  23. Henk A zegt op

    Volgens wetenschappelijk debat op Vlaamse TV zender zijn vliegtuigen verantwoordelijk voor 3 % van de klimaatvervuiling. Blijven er dus nog 97% andere vervuilende zaken over… Die kunnen misschien ook aangepakt worden ? Vliegtuigtickets terug duurder taxeren is de enige oplossing die onze Belgische politiekers zien zitten blijkbaar… want dat brengt nu eenmaal geld in het laatje !
    Maw : wij blijven netjes 1x per jaar naar Thailand vliegen om er onze familie te bezoeken… zonder schuldgevoel 😉

  24. Pieter puk zegt op

    Onze overheid heeft tegenwoordig aandelen KLM….

  25. Henk Hauer zegt op

    Ik vlieg wanneer ik dat wil. En ik ben niet van plan me van de twee snotneuzen van groen links en D66 niet aan. Zal ook zeker niet op de partijen stemmen.

  26. jozef zegt op

    Wat jammer nu . Opeens blijkt de ware aards van de mens maar weer .
    Vaak lees je hier verstandige dingen . Maar nu het jullie zelf raakt houd ieder zich van de domme.

  27. Harry Romijn zegt op

    Ga eens rekenen, wat die “lelijke eend” kost aan brandstof en die dreamliner. Dan is dat vliegtuig een stuk milieuvriendelijker. ( ja, een keer uitgerekend ) .
    Zaventem-Schiphol: mee eens: kolder. idem bijv. Breda – Waterloo station: beter per HSL ( als die rijdt )

  28. Jan R zegt op

    het is altijd al zo geweest: men maakt regelingen voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf 🙂

  29. Koen Lanna zegt op

    U kunt, als medicijn tegen oprispende vliegschaamte, of tegen de moralisten, buiten emotionele en subjectieve argumenten ook objectieve en rationele argumenten pro vliegen aanvoeren !:

    (1) vliegen is een middel om te voorzien in levensbehoeften (zoals aangegeven Sir Charles), ondersteund door minstens drie rechten uit de Unversele Verklaring van de Mens.

    (2) als ik in die behoefte voorzie door een jaarlijks bezoek aan mijn dierbaren in Thailand met mijn VW Passat (sjoemeldiesel) levert dit een totale CO2 uitstoot 1827 kg.
    De rit van Centrum Breda naar Clock Tower Chiang Rai is 11562 km, tenminste via Kazachstan..

    (3) Een studie van CE Delft geeft aan dat de trein naar luchthaven (AMS) 2.6 kg CO2 uitstoot per passagier is. De Boeing 777-300 met 80% bezetting stoot in de vlucht AMS-BKK 1349 kg/pax uit. Dan de vlucht BKK-CEI stoot (A320-200neo) met 80% bezetting 93kg/pax. Totaal 1445 kg CO2 !! Minder dus dan met de auto ! OK de tuk-tuk van CEI naar Clock Tower komt er nog bij..

    (4) met de auto gebruik ik ook nog eens 11562 km aan infra-structuur: asfalt, wegverlichting, tolpoortjes, tankstations, bruggen, viaducten, etc. Met de trein en vliegtuig: 1 treinstation en 3 luchthavens..

    • Tino Kuis zegt op

      De totale uitstoot van C02 door de ademhaling van de gehele mensheid per jaar is 2500 miljoen ton. Stoppen met ademen. Het internet kost de energieproductie van 4 middelgrote elektriciteitscentrales. Stop met het internet.

      Ik schaam me voor andere dingen. Maar ik vind wel dat we met z’n allen moeten proberen de C02 uitstoot te verminderen. Ieder op z’n eigen manier en zonder een ander verwijten te maken. Dat kan best zonder dat ons levensgeluk er onder lijdt.

  30. servaas van schooten zegt op

    Ik wil best een beetje rekening houden met het milieu maar laten die flapdrollen van groenlinks d66 sp pvda cda maar eens goed op hun zelf passen vooral jetten van d66 5x in het jaar vliegen en dan zeggen slecht voor milieu maar dan extra tax dus betekent als je veel geld heb mag je wel vervuilen gaat het nu om geld of over vervuiling.maar als je kamerlid bent verdien je 2000euro meer dan een kamerlid die verdiend 6200euro.permnd en een hoog leraar zo tussen de 4-5000 euro.
    En als wij 1x perjaar op vakantie gaan naar familie moeten wij schuld gevoelens krijgen,nou totaal niet.laten zij dat maar krijgen ze horen zich teschamen.

  31. Edward Bloembergen zegt op

    Jozef, ik ben het met je eens. Er worden hier meestal verstandige reacties gegeven, vaak kritiek op Thailand gegeven, maar nu is het alleen preken voor het eigen belang.
    Ja, ik stemde D66 en nu groen links. Ja, ik ben al 45 jaar vegetariër en ja ik vlieg 2x per jaar naar Thailand net zoals ik leren schoenen draag omdat er geen goed alternatief is.
    Wij mogen zelf bepalen wat we doen en hoeven niet direct in hokjes gestopt te worden als linkse rakker, milieu gekkie, etc.
    Juist op Thailandblog.nl verwacht je begrip voor elkaar. Nee, ik schaam me niet dat ik vaak naar Thailand vlieg, maar maak me wel zorgen over de milieu belasting die dit met zich meebrengt. De vraag stellen en er direct een negatief, links beeld aan verbinden is mijn inziens niet correct en geeft geen leuke sfeer op dit uitstekende blog.

    Edward

    • Na de zure regen, het gat in de ozonlaag komen de onheilsprofeten nu met CO2-spook uit de hoge hoed. Met als boodschap: we gaan er aan als we niets doen! Deze nieuwe Jehova-klimaat getuigen willen je vooral bang maken. Want angst werkt het beste om grote groepen mensen te beïnvloeden. Lees ook eens een ander geluid en trek dan wat conclusies: https://www.climategate.nl/2019/02/79644/

  32. RuudB zegt op

    Wij zijn in november jl naar Thaialnd gevlogen en onlangs weer terug. Vanwege de borderrun waren we ook even naar Taiwan en terug. Daar schaam ik/schamen wij ons geen meter voor. In tegendeel: bij leven en welzijn staat in mei as een weekje NY op het programma. Pas als inderdaad wereldwijd het besef en de beslissing volgt dat we massaal anders gaan reizen, zullen wij dat ook doen. Maar dan slechts nog ook pas als ook Jesse Klaver (GL) en Rob Jetten (D66) per fiets hun vakanties in Europa doorbrengen.

    Een jaar of 2 geleden bij Jeroen Pauw was Sharon Dijksma, destijds staatssecretaris Milieu, te gast. Ze was aan het pleiten dat men minder zou gaan vliegen. Echter: desgevraagd bekende ze dat jaar met haar gezin (totaal 5 tickets heen en terug) op vakantie te zijn geweest naar de Dominicaanse Republiek. “Foutje!”, smaalde ze grinnekend!
    Aan Ed Nijpels, voorzitter van het NL Klimaatberaad, werd enkele maanden gelden bij Eva Jinek gevraagd waar hij was afgelopen zomer. Antwoord: Nieuw Zeeland! Op bezoek bij vrienden wegens jubileum.
    Ik bedoel maar.

  33. Mark zegt op

    Schiphol Suvarnabhumi is in vogelvlucht: 9.188 km en met een rechstreekse vlucht zitten we circa 11.00 uur in de zilveren vogel.

    De rijroute, met de auto is 12.670 km lang en zou minimaal 149h 13min duren. Met de fiets duurt het nog veel langer. Om de uitstoot te reducereen moeten we uiteraard de fiets op.

    Vanwege de gegarandeerde zadelpijnen op die kaken heb ik geen schaamrood op die andere kaken 🙂
    Voor korte afstandsvluchten zijn er ongetwijfeld wel deugdelijke alternatieven denkbaar.

  34. Rino zegt op

    Ik schaam me totaal niet om te vliegen naar het buitenland, vooral omdat ik net lees dat een:
    ELEKTRISCHE WAGEN PAS NA 700.000 KILOMETER GROENER IS DAN EEN AUTO OP BENZINE.
    Op dit moment zou een elektrische auto van 60 kilowattuur (kWh) die 20 kilowattuur per 100 kilometer verbruikt exact 697.612 km moeten afleggen voor deze groener is dan een gemiddelde benzineauto …
    Dus mensen blijf gewoon vliegen en eten wat je wil.

    • GeertP zegt op

      Eerst even goed checken wat je leest,vooral als het uit de koker van de telegraaf komt.

      • Rino zegt op

        Inderdaad moet jij goed lezen want het staat in de AD, dus geen dom commentaar geven

  35. GeertP zegt op

    De wetenschap is al een eind op weg om bomen 2.0 te ontwikkelen,het omzetten van CO2 in zuurstof wat nu door de bomen en planten wordt gedaan zal over ongeveer 5 jaar door technologie worden gedaan en ook nog een stuk efficiënter is de verwachting.
    Ook dit probleem zullen we als mensheid overwinnen net als de zure regen en het gat in de ozonlaag.

  36. Marco zegt op

    Ik denk dat het vooral de bedoeling is dat het klootjesvolk een complex aangepraat wordt om niet te vliegen.
    Als het aan de klimaatridders ligt is dit straks ook niet meer te betalen voor de normale man met de vliegtaks in wording.
    Dus werken werken en betalen voor alle windmolens en zonnepanelen niet op vakantie meer gaan want dat heeft de overheid liever niet.
    De groene grootverdieners vliegen wel voor ons die verdienen toch genoeg.
    Dus niet meer vliegen voor de normale werknemers maar wel voor de groene grachtengordel.
    Als ik me ergens voor schaam dan is het voor onze bestuurders.

  37. Frank zegt op

    het is lopend niet te doen, aangezien ik ook nog een baan heb. Dus gewoon lekker vliegen. 555
    Geen spijt, en geen haar op mijn hoofd die aan het milieu denkt, en dat zal zo blijven.

  38. rino zegt op

    Men hoeft zich niet te schamen om te vliegen, zie onder wanneer een Elektrische auto groener wordt.
    ‘Elektrische auto pas na 700.000 kilometer groener dan auto op benzine’ | Auto | AD.nl
    Op dit moment zou een elektrische auto van 60 kilowattuur (kWh) die 20 kilowattuur per 100 kilometer verbruikt exact 697.612 km moeten afleggen voor deze groener is dan een gemiddelde benzineauto …

  39. Gerd zegt op

    Nope ik schaam me er niet voor..Ik werk het hele jaar door om te kunnen sparen voor mijn vakantie, dat zou een voorbeeld voor veel van die linkse uitvreters moeten zijn en niet andersom…

  40. Leem zegt op

    De politiek gekleurde stellingname van dit artikel vind ik wel heel erg zwart-wit.
    Alsof je van D66, VVD en Groen Links niet meer naar Thailand mag vliegen… wat een onzin en stemmingmakerij. Wie dit beweert wil alleen maar bang maken.
    Tuurlijk mag je naar Thailand vliegen, Je moet het allemaal niet zo zwart-wit zien.

    Dat de aarde te snel opwarmt mede door de invloed van de mens is helaas een feit. Dat kunnen we niet meer ontkennen. We zullen dus iets moeten verzinnen/ bedenken/ innoveren zodat we over 30 jaar toch nog genoeg water en eten hebben voor iedereen. Er zal een transitie moeten plaatsvinden naar iets anders, een andere manier van produceren. We moeten gaan “umdenken” en niet doemdenken.

    Aan niets doen, de kop in het zand steken hebben we ook niets… dat is naïef ontkennen, of zoals de engelsen zeggen “kicking the can”. Problemen alsmaar vooruitschuiven zonder ze daadwerkelijk op te lossen. We moeten de dingen niet NIET gaan doen maar anders gaan doen. Nadenken en bewust worden van eigen handelen en vervolgens er open voor staan om dit te veranderen. Alleen dan kunnen we iets bereiken.

    En laat jullie niet van de wijs brengen door welke politieke partij dan ook.. ze zijn ALLEMAAL alleen maar uit op eigengewin en macht. Allemaal beweren ze de meest dwaze dingen om de ander zwart te maken. Doublecheck the facts first!

    Prettig weekend allemaal en de groeten.

    • Je zegt: Dat de aarde te snel opwarmt mede door de invloed van de mens is helaas een feit. Dat kunnen we niet meer ontkennen
      De aarde warmt op, dat is zeker een feit. Maar of of dat door mensen komt is slechts een aanname en geen feit. Er zijn vele wetenschappers die beweren dat er andere factoren een rol spelen, zoals de zon. Als je kijkt naar historische gegevens is het vaker erg warm geweest op aarde, er was toen zelfs geen ijs op de polen. Niet door toedoen van de mens, want die waren er toen niet.
      Het is vooral bangmakerij, de milieu-lobby heeft namelijk een verborgen agenda. Het gaat vooral om macht en geld.

      • Tino Kuis zegt op

        Er zijn vele wetenschappers die beweren dat er andere factoren een rol spelen, zoals de zon.

        Maar heel weinig hoor, Peter. Nog geen 1 procent.

        Solar irradiance

        It’s reasonable to assume that changes in the Sun’s energy output would cause the climate to change, since the Sun is the fundamental source of energy that drives our climate system.

        Indeed, studies show that solar variability has played a role in past climate changes. For example, a decrease in solar activity is thought to have triggered the Little Ice Age between approximately 1650 and 1850, when Greenland was largely cut off by ice from 1410 to the 1720s and glaciers advanced in the Alps.

        But several lines of evidence show that current global warming cannot be explained by changes in energy from the Sun:

        •Since 1750, the average amount of energy coming from the Sun either remained constant or increased slightly.
        •If the warming were caused by a more active Sun, then scientists would expect to see warmer temperatures in all layers of the atmosphere. Instead, they have observed a cooling in the upper atmosphere, and a warming at the surface and in the lower parts of the atmosphere. That’s because greenhouse gases are trapping heat in the lower atmosphere.
        https://climate.nasa.gov/causes/

  41. John Chiang rai zegt op

    Als het mogelijk zou zijn dat we op vrij korte tijd allemaal betaalbaar en efficiënt een electro auto konden rijden,zou dit zeker een mooie zaak zijn voor het millieu.
    Alleen zolang dit alternatief niet betaalbaar en efficiënt voorhanden is,zal ik mij ook niet schamen als ik eigenlijk geen andere mogelijkheid heb, om af en toe voor een iets langere afstand mijn auto te gebruiken.
    Ook als ik het vergelijk schip of vliegtuig neem,zal ik zonder enige schaamte het vlietuig nemen.
    Iemand die de mond zo vol neemt,dat hij anderen bewegen wil om meer aan het millieu te denken,zou zelf met het goede voorbeeld en offer brengen vooraan moeten gaan.
    Regeringen die jarenlang de auto Industrie de hand hielden,en het samen met deze Industrie eigenlijk verslapen hebben om naar alternativen te zoeken,gaan nu vaak de moraal Apostel spelen.
    Ook de vrijdags demonstratie’s van de jonge Zwedin Greta Thunberg,zouden bij de meeste scholieren in Europa helemaal geen aanhang vinden,als ze in plaats van een vrije schooldag uit protest voor dit zelfde millieu,een extra zaterdag naar school moesten.
    Allemaal moraal apostelen die voor anderen regels maken,en voorzich zelf graag uitzonderingen.
    Echte activisten die zelf,buiten hun mooie spreuken, werkelijk ook zelf offer brengen,zijn meestal erg schaars,zodat de meesten van ons zich helemaal niet schamen hoeven.

  42. Leem zegt op

    Dat de gemiddelde temperatuur op aarde altijd fluctueert klopt. Ijstijden, warmteperiodes, invloed van vulkaanuitbarstingen, invloed van de zon, zonnestormen en meteoriet inslagen. Tuurlijk heeft dat allemaal invloed en dat ontkent niemand. En de natuur stelt zich daar vervolgens ook langzaam op in en herstelt ook van de verandering.

    Maar het probleem is dus, en knoop dat nou eens goed in je oren, het gaat gewoon onnatuurlijk SNEL.
    De temperatuur stijgt gewoon TE SNEL zonder dat de natuurlijke factoren veel veranderen.
    En als je de andere factoren wegstreept kom je alsnog bij de mens uit. Tja, 95% van de wetenschappers zijn het daarover eens (luister niet naar politici of het bedrijfsleven want die hebben eigen belangen).
    Wie ga je geloven? De 95% of de 5%? Wat je wil.
    Doordat het dus zo snel gaat kan de natuur zich niet snel genoeg aanpassen.
    Als we dus het proces van de temperatuurstijging weten te vertragen of de stoppen kan de natuur zich wel aanpassen en is het allemaal niet zo dramatisch.
    Daarom heeft investeren in het stoppen van de klimaatverandering ook zin. Maar het zal een transitie van een lange adem worden. Waarschijnlijk maken we de resultaten van onze goede wil zelf niet meer mee. Maar ik hoop mijn kleinkinderen wel. En die gun ik ook een mooie groene aarde.

    • Die 95%, wat trouwens 97% is, klopt niet. Lees dit eens: https://opiniez.com/2019/02/12/het-creatieve-boekhouden-van-de-97-klimaatconsensus/robertbor101/

  43. Ger-Korat zegt op

    Elk verhaal over beperking van het vliegverkeer vanuit of naar Nederland is volkomen zinloos. Net zo als het autogebruik. In Nederland wonen 17 miljoen mensen, vergelijkbaar met vele steden in Azie. Feit is dat het aantal vliegtuigen verdubbeld in de komende 20 jaren, mede dankzij de economische ontwikkeling in Azie. In 2017 waren er 21450 vliegtuigen, dit aantal groeit naar47990 aldus een publicatie uit 2017. En na deze 20 jaar waarschijnlijk weer een sterke toename. Resistance is futile = verzet is zinloos , aldus een quote uit Startrek. Google op: number of planes prediction.

  44. RuudB zegt op

    Het ontkennen dat geen 97% wetenschappers zeggen dat de mens schuld heeft aan klimaatverandering is evenzo manipulatief gegoochel als het afdwingen van deze 97%klimaatconsensus. Dus blijf ik er verre van. Niettemin: als ik bij BTS Udom Suk wacht op de free shuttle naar Mega Bangna, dan wil ik dat Thailand’s nieuw te installeren regering alle verkeer in Bangkok op elektriciteit overschakelt.

  45. Jan zegt op

    Ik schaam mij niet wanneer ik in een vliegtuig stap. Maar plaatsvervangend schaam ik me wel voor Thailandblog, dat een millieuvraag stelt gepaard gaande met een baggerstroom aan politieke vooroordelen.

    • Als een mening niet strookt met die van jou dan is het een vooroordeel? Jouw opmerking lijkt mij dan meer een poging om andersdenkende de mond te snoeren. Niet erg democratisch, iedereen heeft recht op een mening. Dus over bagger gesproken…..


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website