Ondanks waarschuwingen voor een storm en harde wind gingen een aantal Thaise boten met Chinese toeristen toch de zee op. Het resultaat: 32 doden en 23 vermiste Chinezen. ‘Money rules the world’ en mensenlevens zijn daar kennelijk ondergeschikt aan. 

Echter, de ogen van de wereld zijn gericht op de 13 jongens in de grot, ook erg natuurlijk, voor de vele dode toeristen die vast zitten in de romp van de Feniks is nauwelijks aandacht.

Wat ging er mis? Wat is er misgegaan? Waarom zijn de weerwaarschuwingen in de wind geslagen? En moeten de kapiteins van deze schepen niet direct worden gearresteerd voor dood door schuld?

We weten in ieder geval dat de eigenaren van dergelijke cruiseschepen meestal invloedrijke en vermogende Thai zijn die goed verdienen aan de tochtjes. Om met dergelijke boten, die nauwelijks zeewaardig zijn, de zee op te gaan tijdens slecht weer is een soort Russisch roulette. Ik vind het gelijk staan aan doodslag.

De Thaise maatschappij is zo door en door corrupt dat dit soort verschrikkelijk ongelukken schering en inslag zijn in het land. Maatregelen volgen er nauwelijks en als er al wetten worden aangenomen dan schort het aan de handhaving.

Dat er weinig aandacht voor is in de Nederlandse pers verbaast mij zeer, de reden lijkt even droevig: Er zijn geen Belgen, Nederlanders, Engels of Duitsers onder de slachtoffers. Dus een ver van mijn bed show.

Eigenlijk zou de Chinese overheid na deze ramp een negatief reisadvies moeten afgeven voor Thailand. Dan blijven er miljoenen Chinezen thuis en stort de toeristenindustrie als een kaartenhuis in elkaar. Helaas is het effect hiervan is dat veel Thai hun baan zouden verliezen, de eigenaren van rederijen en boten tref je niet, die zijn vermogend genoeg om dat te overleven.

Ik vind het verschrikkelijk dat er, meer dan 50 mensen zoals jij en ik naar Thailand op vakantie gingen, maar in lijkzak terugkomen.

De vele camera’s die bij de grot staan zouden even de ander kant op moeten worden gericht, richting Phuket. Daar hebben de slachtoffers en hun familie recht op.

19 reacties op “‘Voor 32 dode en 23 vermiste Chinese toeristen bij Phuket is nauwelijks aandacht’”

  1. Tino Kuis zegt op

    Verschrikkelijk wat hier gebeurt is. RIP voor alle overledenen. Er vallen bijna wekelijks doden in de toeristenindustrie, vooral Chinezen. Bussen, speedboten, amusementsparken.

    Ik ben het volledig eens met de opmerkingen hierboven. De oorzaak is winstbejag en vooral een falende overheid.

    Stel ze aansprakelijk. Maar ik vrees dat dat niet gaat gebeuren. Het imago van de Land of Smiles mag niet verloren gaan. Ik ben eveneens bang dat de Chinese regering niets zal doen om de goede betrekkingen met Thailand niet te beschadigen.

    ‘De vis wordt duur betaald’, Kniertje in het toneelstuk Op hoop van zegen.

  2. ruud zegt op

    Het heeft te maken met de aaibaarheid van het beestje.
    Kinderen die in een grot zitten opgesloten, zijn aaibaar.
    Uitgehongerde babies in Afrika, die er uitzien als skeletten met doodshoofden al een stuk minder.
    Een groep jonge vrouwen die is verdronken is ook aaibaar, maar een groep onbekende chinezen niet.
    Over een doodgereden kat langs de weg voelen we ons verdrietig, en daarna slaan we een spin plat, die ook liever nog wat langer had geleefd.
    Zo zit de wereld en de mens nu eenmaal in elkaar.

  3. Ingrid Schoumans zegt op

    Je hebt 100 procent gelijk.ons is ook zoiets overkomen op weg naar Koh Phi Phi kwamen ook in noodweer terecht wij zijn nog nooit zo bang geweest.Het is goed afgelopen maar zou tegen iedereen willen zeggen ga alleen op grote boten de oversteek maken naar de eilanden want je speelt met je leven.

  4. Jan Ponsteen zegt op

    Ja verschrikkelijk, had niet mogen gebeurden en erg dat er geen aandacht aan gegeven word. Arme slachtoffers.

  5. Leo Th. zegt op

    Waarschijnlijk wordt er door de Chinese pers wel veel aandacht aan deze ramp besteed. In de westerse pers spreekt het lot van de jongens in de grot meer tot de verbeelding, hoewel in 1e instantie daar ook niet veel over bericht werd, dan de ramp met boot op zee, hoe wrang dat ook klinkt. Met enige regelmaat vergaan er boten in de Aziatische wateren. Waarschuwingen voor slecht weer worden in de wind geslagen, de boten zijn vaak niet zeewaardig en/of overbevolkt terwijl voldoende reddingsmiddelen ontbreken. Schijnbaar lijkt de nieuwswaarde van deze rampen voor de Nederlandse pers steeds minder te worden. Natuurlijk moeten de eisen om met een boot met toeristen de zee op te mogen gaan aangescherpt en gecontroleerd worden, niet alleen in Thailand maar in meer Aziatische landen. Toeristen moeten ool zelf op hun hoede zijn en bij enige twijfel niet op zo’n gammel schip stappen. Beter je geld voor de trip kwijt dan je leven te verliezen. Wat dat betreft begrijp ik ook de vele (vaak buitenlandse) gebruikers van minibusjes in Thailand niet. Voor bijvoorbeeld een visarun laten zij zich lokken om voor de laagst mogelijke prijs zich als sardientjes in zo’n busje te laten vervoeren.

  6. Henk zegt op

    Is her even falen van de overheid day er zoveel doden vallen? Er is op velerlei vlakken iets aan te doen. Betere naleving van de veiligheidsaspecten bijvoorbeeld.
    Strengere controle op de veiligheidsvoorschriften. Op boten bv voldoende reddingsmiddelen. Vooraf briefing .
    In Nederland hebben we dit steeds moeten doen voordat we uit mochten varen. Ook regelmatig controle van de juiste papieren.
    In het verkeer het hufterig gedrag sneller oppakken in plaats van steeds de gemakkelijkste weg kiezen.
    Had het voorkomen kunnen worden dat de kinderen de grot in konden?
    Vermkedlijk wel als er een toegangsdeur was die gedurende de periode afgedicht kon worden.
    Echter is het wel veilig om hier in te gaan inaandere jaargetijden? Vermoedelijk ook niet.
    Het enorme stelsel en de kilometers gangen nodigt uit tot verdwalen. Ondoordacht? Onvoldoende kennis van het seizoen. Het is allemaal achteraf te beredeneren.
    Echter dat het aantal doden aanzienlijk verminderd kan worden op alle vlakken is een feit.
    Het is voor een ieder die betrokken is bij de redding van de kinderen dat het een goede afloop krijgt.
    Voor wat betreft de mensen die zijn overleden bij het bootongeluk zullen de nabestaanden misschien berusten in de situatie.
    Het is redelijk eenvoudig om het weer op korte termijn te bekijken.
    Er zijn voldoende apps die geraadpleegd kunnen worden.
    Veiligheid moet voor opstaan.
    Dit geldt zowel in het verkeer als op het water.
    Uitstappen of weigeren om te gaan is geen blamage. Het getuigd van respect voor de elementen.

  7. Freddy zegt op

    Hier in Belgenland ook geen aandacht voor een weer eens verschrikkelijk zeedrama, en ja, in Phuket waren ze verwittigd, maar dat raakt die gasten niet, money, money, en mai pen rai.
    De overheid zou uitvaren meten verbieden, maar ja, teveel zakkenvullerij .
    Ik was ooit in november met een groep op de Phi Phi eilanden, werden plots allemaal terug geroepen naar de boten, en dan in snelvaart met zichtbaarheid 50 m aan hoge snelheid de zee over..
    Onverantwoord,maar het liep goed af, gelukkig voor ons

  8. Jasper van Der Burgh zegt op

    In beide gevallen, zowel de grot als het beleid t.a.v. zeewaardigheid is het natuurlijk de thaise overheid die tekort schiet met regelgeving. De transitie van 3e, naar 2e wereld land heeft zich nog niet op alle vlakken voltrokken. Zo zou in Nederland de grot gesloten zijn buiten het seizoen, en verder waarschijnlijk alleen met ervaren gids toegankelijk. Ook boten moeten bij ons gecertificeerd zijn als zij passagiers willen vervoeren.
    Dit kost natuurlijk allemaal geld en moeite, niet eenvoudig voor een opkomende natie.
    Laten we hopen dat de Thaise regering zo snel mogelijk lering trekt uit deze catastrofes, en de wetgeving dien aangaande aanscherpt.
    Tot die tijd blijft het devies: Wees op uw hoede, u bent NIET in een beschaafd europees land.

  9. Nicky zegt op

    Wij hebben bij ons eerste bezoek aan Thailand precies hetzelfde meegemaakt. In november. Was op samui nog regenseizoen. Met veel wind uitgevaren, op een gammele boot. Onderweg motorstoring door kapotte koelwaterleiding. Stel je eens voor, midden op zee, stuurloos met 50 man aan boord die allemaal zeeziek zijn op enkele na. Mijn man heeft toen de leiding gerepareerd. Veel meer dan thank you en sorry kwam er niet. Wat zou er gebeurd zijn zonder deze reparatie? Moet er niet aan denken.

  10. janbeute zegt op

    En wat te denken van het helicopterongeval bij MaeHonSon deze week waarbij 3 militairen om het leven kwamen en een zwaar gewond werdt .
    En wat te denken van het verkeers ongeval in Prachuap Kirikan begin deze week waarbij 7 mensen om het leven kwamen en nog enkele gewonden .
    Ook van deze ongelukken hoor je niks meer in het nieuws .
    Het voetbalteam en hun coach , dat door hun eigen schuld in deze situatie gekomen is met alle gevolgen van dien worden straks ook nog eens als helden onthaalt .
    Het is gewoon weer eens een media circus aan het worden .
    Geloof me normaal is een mensenleven in Thailand niks waard .
    Ken er voorbeelden genoeg van opnoemen .
    Jaren geleden werdt mijn oude schoonvader zeer ernstig ziek op een vrijdagavond .
    Met deze dood zieke man achter in de pickup op weg naar het hospital in lamphun .
    Wat wij niet wisten was dat er een lid van de koninklijke familie de sanboon highschool bezocht .
    Het doorgaande verkeer werdt omgeleid door een smalle Soi .
    De politie someerde om ook deze route te volgen , mocht niet door .
    Ze zagen dat er een zwaar zieke man in de auto lag , niks hoor gewoon de file ingestuurd .
    Koste mij bijna een uur extra voordat we het hospital bereikten
    Dat de doorgaande weg geblokkeerd werdt door het bezoek werdt ook nergens van te voren aangegeven daar ik toen wel een alternatieve binnen door route wist in dit geval .

    Jan Beute .

    • TH.NL zegt op

      Ben het met de strekking van Uw betoog eens behalve de zinsnede: “dat door hun eigen schuld in deze situatie gekomen”. Onzin natuurlijk want deze jonge jongens volgden gewoon hun leider waar ze natuurlijk vertrouwen in hebben.

  11. Dries zegt op

    Hallo,

    dit is al jaren zo aan de gang.
    In november 2011 zaten mijn Thaise vriendin en ik ook in een speedboat van Koh Phuket naar Koh Phi Phi, de Thaise speedboat te overladen met Farangs en er waren maar enkele reddingsvesten aan boord.
    Zaten daar allemaal op elkaar gepakt in de blakende zon.
    Op de terugweg viel dan 1 van de 4 motoren uit, deden ze er vloeistof bij uit een jerrycan (geen idee welke vloeistof) maar dobberden we daar ook maar 30 minuten rond zonder uitleg.
    Daarna zonder problemen terug naar Koh Phuket.

    Dit probleem bestaat al jaren en jammer dat er vanuit de regering niks wordt gedaan om dit probleem aan te pakken.
    De Thais daren denken enkel maar aan winstbejag en zoveel mogelijk mensen in de boten voor het geld.

    Inderdaad al de media-aandacht naar de jongens en hun coach in de grot.
    Maar de grote hoeveelheid doden ergens anders in Thailand komt minder tot niet in de media.
    Ik denk dat de coach een grote inschattingsfout heeft gemaakt door met de jongens in de grot te gaan.

    Dat ze eens aandacht schenken aan de jonge meisjes die dagelijks worden misbruikt in Pattaya en andere steden, … daar wordt er geen aandacht aan besteed en die krijgen geen hulp.

    Dries

    • Jacques zegt op

      Dat heeft u goed geschreven, ik heb voor die jonge meisjes aandacht gevraagd met mijn ingezonden stukje, maar dat nemen sommigen mij niet in dank af. Ik weet het je kunt niet iedereen gelukkig maken en meningen blijven verschillen.

  12. brabantman zegt op

    Hebben de mensen ook niet een stuk eigen verantwoordelijkheid?
    Moet alles nu van bovenaf geregeld en ingekapseld worden?
    Woon zelf al decennia lang in Azie. Zou het niet in mijn hoofd halen om ooit op een ferry in een van deze landen te stappen.
    Tijdje geleden hier al eens een reactie geschreven over de vele ferry rampen in de Filippijnen. Werd ik nog als een negatief persoon neergezet door sommige reageerders.
    Intussen zijn wij meerdere scheepsrampen verder met tig slachtoffers.
    Dan maar niet naar dat mooie eilandje of snorkelen, ik hecht teveel aan mijn leven.

  13. Robbert zegt op

    Ik wil even voor alle duidelijkheid vermelden dat de eigenaar van de boot een Chinees bedrijf is. Ze organiseren reizen voor Chinezen. Maken uitstapjes naar restaurants, hotels etc van Chinese eigenaren. De autoriteiten hebben aangegeven dat het te gevaarlijk was om te varen. Ben het er vaak mee eens dat de autoriteiten niet goed optreden en boten vaak te vol zitten. In dit geval moet het bedrijf gestraft worden. De autoriteiten hadden ze moeten verbieden te gaan. Zou fijn zijn als er een negatief reisadvies zou komen, dan blijven er veel onbeschofte chinezen die over het algemeen weinig respect hebben voor de Thaise cultuur maar lekker thuis. Veel Thai zijn helemaal klaar met de Chinezen.
    Robbert

  14. Jacques zegt op

    Thailand en veiligheid dat gaat maar moeilijk samen. Ik dacht ook zo als de schrijver van dit stukje. Je moet toch controleren of het weer het toelaat om zo’n stuk te varen. Verschrikkelijk voor alle betrokkenen . Onvoorziene omstandigheden daargelaten, maar dan moeten de boten wel bestand zijn tegen een stootje. Ik heb de tocht meegemaakt, maar toen was de zee betrekkelijk rustig. Het kan er zeker verkeren wat stormen betreft. Ook van de week in Indonesië, nabij het eiland Sulawesi waar een boot zinkende was en 29 mensen verdronken en 69 werden gered. Daar is het nog vaker aan de orde. Bewijst maar weer dat reizen niet zonder gevaren is en we soms overgeleverd zijn aan onverantwoordelijke personen.

  15. Marijke. zegt op

    Ook wij maakten enkele jaren geleden een tocht van pattya naar koraaleiland.Onderweg stopte de motor ermee ze dachten benzine op.De vloer onder ons ging open allemaal slangen en werd er een nieuwe aangesloten.Het heeft lang geduurd voor ze hem weer aan de praat kregen.Ik hoef niet te vertellen hoe veel mensen zee ziek werden door dat gedobber.Eigenlijk levensgevaarlijk dat je ook bovenop die brandstof tznks zit.Nee voor mij ook nooit meer.

  16. Cor Verkerk zegt op

    Dat er veel meer aandacht geschonken wordt aan de voetballetjers is volkomen logisch.
    Dit moet de nieuwe toeristische trekpleister gaan worden en er zullen zonder meer speciale reizen georganiseerd gaan worden hier naartoe.
    Uiteraard hoop ik dat de voetballertjes allemaal levend en wel gered worden.

  17. slagerijvankampen zegt op

    Gelukkig zijn er bij de Zaanse Schans en in Giethoorn nog geen boten met toeristen vergaan. Overigens zien we in andere landen vergelijkbare drama’s. Zo kon er in Afrika enkele jaren geleden een veerboot zinken met als gevolg honderden vermisten. Dat er toch aandacht aan werd besteed kwam, zo meen ik mij althans te herinneren, doordat er ook enkele Belgische toeristen aan boord waren geweest.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website