De Thaise regering probeert, tijdens het handelsoverleg met China in Bangkok, Chinese investeerders aan te trekken. Vooral aansluiting bij China’s Belt and Road is interssant voor de Thaise economie.

Als troef zet Thailand de Eastern Economic Corridor (EEC) in. Kanit Sangsubhan, secretaris-generaal van het EEC-kantoor, zegt daarover: “Thailand vertrouwt erop dat onze corridor verbonden kan worden met andere landen in Zuidoost-Azië via Cambodja, Laos, Myanmar en Vietnam terwijl tegelijkertijd China zijn handel en investeringen in de regio kan uitbreiden.”

Thailand en China zijn het eens over zeventien ‘Memorandums of Understanding’, waarvan er inmiddels vijf zijn getekend door vice-premier Somkid. Hij begeleidde Wang Yong, lid van China’s Raad van State en Chinese investeerders tijdens een bezoek aan de luchthaven U-Tapao, de zeehaven Laem Chabang (Chon Buri) en twee industrieterreinen: Amata City Industrial Estate en WHA Industrial Estate in Rayong.

Voor de aanleg van de hogesnelheidslijn die de luchthavens Don Mueang, Suvarnabhumi en U-Tapao moeten verbinden, hebben zich 31 bedrijven in Thailand, China, Japan en Zuid-Korea gemeld die mogelijk willen participeren. De regering verwacht de winnende bieder dit jaar bekend te kunnen maken.

Verder worden er investeerders gezocht voor de uitbreiding van de luchthaven U-Tapao (kosten 200 miljard baht) en de zeehaven Map Ta Phut. Het programma van eisen daarvoor is in de maak. U-Tapao krijgt een tweede startbaan en een derde terminal. Naar verwachting kan de luchthaven de komende 20 jaar 60 miljoen passagiers verwerken.

Bron: Bangkok Post

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website