De eerste twee dagen van de ‘seven dangerous days’ van 28 december – 3 januari, telden 1.053 ongevallen (vorig jaar 1.183) met 92 doden (115) en 1.107 gewonden (1.275). Bij 78 procent van de ongelukken waren motorbikes betrokken.

Zeker 42 procent van de ongelukken wordt veroorzaakt door rijden onder invloed en 23 procent door te hoge snelheid. Het ministerie van Transport wil ten opzichte van vorig jaar 5 procent minder ongelukken en doden.

Tegen rijden onder invloed en andere verkeersovertredingen wordt dit jaar strenger opgetreden. De eerste twee dagen hebben 1.107 verkeersdeelnemers een voorwaardelijke straf gekregen wegens rijden onder invloed van alcohol (727) of drugs (336). De overigen maakten zich schuldig aan roekeloos rijden of overtreding van de maximumsnelheid. Bangkok, Surin, Maha Sarakham, Nonthaburi en Chachoengsao telden de meeste verkeershufters.

Directeur-generaal Ananchai van het Labour Protection and Welfare Department heeft werknemers geadviseerd om de terugreis tijdig te plannen zodat ze niet te laat op hun werk verschijnen. Degenen die drie achtereenvolgende dagen absent zijn, kunnen ontslagen worden zonder ontslagvergoeding, waarschuwt hij.

Bron: Bangkok post – Foto: Ongeluk met een interliner bij Pichit. Eén passagier kwam om het leven.


» Laat een reactie achter


6 reacties op “Minder verkeersoden tijdens eerste twee dagen van de ‘seven dangerous days’ ”

  1. janbeute zegt op

    Afwachten als alles weer terug is na de feestdagen .
    Dan pas weten we misschien de feitelijke uitslag .
    Mijn persoonlijke ervaring is dat het gewoonweg gevaarlijk is om tijdens deze dagen ergens heen te gaan .
    Afgelopen vrijdag morgen .
    Mijn vrouw en ik in onze oude Mitsch op weg naar HangDong .
    Op de nieuwe tweebaans rondweg tussen Pasang en Sanpatong , van beide zijden veel verkeer .
    Werden we ingehaald door een nieuwe Honda Civic met rode nummerplaten .
    Passeerde met hoge snelheid tussen twee rijen tegemoet komend verkeer . En werdt gevolgt door nog een 7 tal Honda Jazz autoos in race uitvoering .
    En dat waren ze aan het doen racen .
    MijnThaise ega zij dit lijkt wel madness .
    Later in de stad Lamphun stond het verkeer kompleet vast bij een kruizing .
    Verkeers lichten werkten normaal maar het was een complete chaos .
    En waar is de RTP zitten weer in een tent als vanouds .
    Als ik wel ergens een hekel aan heb in Thailand is het wel aan dit nuttelooze korps .
    Want daar ligt het probleem van al die ongelukken misere .
    Elke keer als ik er eentje zie rijden op hunner politiebrommer zelfs natuurlijk ook zonder helm denk ik bij mezelf ,F—k you lacy As—hs .

    Jan Beute .

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • chris zegt op

      De politie is natuurlijk niet schuld aan de ongelukken of je moet kunnen bewijzen dat zij de alcohol verkopen aan de (later op de avond) dronken automobilisten en brommerjongens en meisjes.
      Ik kan het nog sterker uitdrukken. De verkeersveiligheid in veel Westerse landen is met sprongen vooruitgegaan zonder dat er meer personeel hoefde te worden aangenomen bij de politie.
      Het is met name een zaak van gedragsbeinvloeding en – verandering en daarin spelen de controlerende werkzaamheden van de politie een ondergeschikte rol.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  2. teun zegt op

    Zou het dan eindelijk gaan lukken?
    1. In 2018 minder slachtoffers rond Oud en Nieuw en
    2. Minder schrijffouten in reacties op dit overigens onvolprezen blog.

    Afwachten……

    En aan ieder die daar behoefte aan heeft: een gelukkig en gezond 2018.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  3. fred zegt op

    Thailand is op 30 jaar tijd gekatapulteert van de middeleeuwen naar de 21 ste eeuw. 30 jaar geleden had men in het beste geval 1 oude scooter voor het ganse gezin. Nu bezit iedere Thaise zichzelf respecterende kerel een krachtige 4×4. Geld te veel want 21 duims velgen en motortuning kunnen probleemloos betaald worden. Boetes daar lachen de Thais mee…..die zijn nog op het niveau van toen Thais arme mensen waren.

    Ik zie nog altijd meer dan de helft zonder helmpje rijden ondanks dat ze bijna dagelijks riskeren om beboet te worden. Ik zie in Europa niemand zonder helm rijden want men is bang om een boete te krijgen.

    Te veel geld in te korte periode is het geval in Thailand

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • teun zegt op

      Nou Fred, ik denk dat het toch wat genuanceerder ligt dan jij stelt.
      Allereerst zijn de financieringsmogelijkheden (voor 4×4 met bijpassende velgen) een stuk eenvoudiger tegenwoordig. Zo kreeg mijn vrouw een aanbod van de financierinngsclub van haar auto het aanbod om verder te lenen complete met alle door financieringsmij getekende documenten. Ze had immers de afgelopen 2 jaar Keurig betaald. Alleen weet de financieringsmij niks van haar inkomen dus toch wel een vreemde zaak.
      Boetes zijn inderdaad (veel te) lag. Dat is helder. Maar ook de farang lachen daarmee.

      Het rijden zonder helm doen ze omdat ze weten, dat de pakkans + boete juist gering is. En in Europa rijdt het grootste deel met helm, omdat weten wat het gevaar is van rijden zonder. En – i.t.t. hier – is de pakkans + boete groter evenals de hoogte van de boete. Hier rijdt de Hermandad zelf vaak zonder helm of staat langs de kant van de weg te mijmeren, terwijl hele hordes zonder helm voorbij scheuren.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • chris zegt op

        Nee, de werkelijke, reele pakkans in Nederland is helemaal niet groter. Dat is een fictie. En de boetes zijn relatief gezien niet hoger dan in Thailand.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website