Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft besloten dat vanaf 1 februari 2018 consulaire verklaringen en (handtekening)legalisaties uitsluitend nog door een ambassade mogen worden afgegeven.

Voor het Consulaat te Phuket betekent dit dat daar enkel nog levensbewijzen mogen worden afgestempeld of, in voorkomende gevallen, een verklaring van in leven zijn mag worden afgegeven. Daarnaast blijft het consulaat consulaire bijstand aan Nederlanders in nood verlenen.

Consulaire verklaringen, zoals een visum-ondersteuningsbrief en een verklaring van woonplaats, kunnen (per post) worden aangevraagd bij de Nederlandse Ambassade in Bangkok.Voor een verklaring van in leven zijn dient u altijd in persoon bij het consulaat of de ambassade te verschijnen.

Meer informatie kunt u vinden op www.nederlandwereldwijd.nl/…/thaila…/wonen-en-werken

Bron: Facebook pagina Nederlandse ambassade in Bangkok


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

13 reacties op “Bericht BuZa over bevoegdheden van Consulaat”

  1. jasmijn zegt op

    Het wordt steeds gekker…
    Voor een bevestiging van een “verklaring in leven zijnde formulier”, moet je nu ook in levende lijve verschijnen voor de Ambassade in Bangkok???
    Al jaren werd deze bevestiging gegeven door bv de immigratiedienst waar je dan 500 baht voor betaalde of via een advocaat…
    Dezelfde procedure kwam dit afgelopen jaar ook ter sprake, voor je “Inkomensverklaring”, waar je ook toen ineens in persoon moest verschijnen bij de ambassade, maar wat gelukkig werd afgeblazen en je dat dus nu dit per post kan regelen..
    Vergeet niet dat veel Nederlanders zeer ver van Bangkok wonen en die oud zijn en niet makkelijk zo’n lange reis kunnen afleggen… (buiten de kosten die dat met zich meebrengt)
    En de vraag is ook wat gaat dat kosten bij de ambassade?
    Begrijpt men dan niets bij de ambassade of Buitenlandse zaken, wat dit betekend voor deze groep???
    Ik hoop dat dit niet doorgaat en dat men via de immigratie politie, wat toch ook een officiële instantie is, gewoon een bevestiging kan krijgen door een stempel en ondertekening van de immigratiedienst….

    • Cornelis zegt op

      Dit gaat uitsluitend over de bevoegdheden van een consulaat die kennelijk worden beperkt. Wanneer jouw ‘verklaring van in leven zijn’ door andere instanties dan het consulaat werd afgegeven en in NL werd geaccepteerd, verandert deze mededeling daar niets aan.

    • KeesP zegt op

      Dat is ook een beetje wat ik mij afvraag, wat als je bedlederig ben en dus niet in staat om je bij de ambassade te melden. Wordt je dan gelijk dood verklaard?

  2. David .H. zegt op

    Dat sluit dan gebruik van consul oostenrijk uit ws……..voor inkomensverklaring ed.

    • Hendrik zegt op

      Nee nee

      Inkomsten verklaring is een bewijs van inkomsten of je inleven ben of niet

    • Cornelis zegt op

      Waar lees je dat? Dit raakt niet de bevoegdheden van andere consulaten………

    • Bart zegt op

      Geen beren op de weg zien , die er niet zijn……………relax en wacht rustig af !

  3. janbeute zegt op

    Ik heb een paar keer voor bewijs van in leven zijn voor de Nationale Nederlanden verzekerings maatschappij .
    Deze verklaring laten ondertekenen door een erkende arts in een ziekenhuis in Lamphun .
    Kosten 100 bath .

    Jan Beute

    • Jasper zegt op

      Ik ben gewoon naar het dichtstbijzijnde immigratiekantoor gegaan, die hebben kosteloos handtekenngen en stempels gezet voor de SVB.

      Overigens is het natuurlijk achterlijk dat ze wel kunnen controleren of je niet stiekum samenwoont van je AOWtje, maar niet de 3-maandelijkse immigratiecheck met verlenging accepteren als levensbewijs.

      Dat zou door datzelfde Thaise bureau kunnen.
      Maar ja, Nederland. Waarom zouden we het de burger makkelijk maken…

      • Joop zegt op

        Jasper de SVB accepteerd alleen handtekeningen en stempels van Social security Office.

  4. Jacques zegt op

    De consul van Oostenrijk die verdient er goed aan en zal niet gaan stoppen. Volgens mij is dit ook geen afspraak van de consul van Oostenrijk met de ambassade van Nederland. Zij vissen beiden in het zelfde viswater. Het is meer geschoeid op het EU beleid en van kracht op alle EU burgers en een regeling met immigration te Jomtien.. Er komen daar ook Fransen voor zo’n verklaring, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

    Bij mijn laatste papier van het ABP pensioenfonds , las ik dat er nog drie instanties kunnen tekenen voor het formulier in leven zijn.
    Letterlijke tekst:

    Wat vragen wij van u? Vul de gevraagde gegevens in en laat daarna deze verklaring bevestigen. Dit bevestigen mag maar door drie personen gebeuren: – een ambtenaar van de burgerlijke stand in uw woonplaats of – een notaris of – een rechter.

    Zoals u leest is een politie instantie niet genoemd.

    Wat mij bevreemd is dat een consulaat geen consulaire verklaringen meer mag afgeven, maar dat dit schriftelijk dient te gebeuren bij de ambassade??
    Ik weet dat de Nederlanders in Thailand steeds minder van belang worden geacht voor het moederland maar dit is toch echt een stap te ver. Houdt op met het pesten van uw landgenoten beste BUZA. Onze basisbehoeften, waar we niet om vragen maar die wel nodig zijn daar met niet op ingeboet worden maar ruimhartig aan worden voldaan. Dat is mijn mening.

    • Wil zegt op

      Jacques, even een reactie op je opmerking aangaande het ABP Pensioenfonds. Ook ik ontvang mijn pensioen via het ABP. Voordat ik AOW ging ontvangen, kreeg ik van het ABP altijd een verzoek of ik een bewijs van leven kon overleggen. Ik ging hiermee naar Immigration in Hua Hin en kreeg daar een stempel en handtekening. Sinds ik AOW ontvang, vroeg het ABP nergens meer naar, iets wat ik raar vond. Ik heb toen contact met hun gezocht, en wat bleek SVB en ABP zijn met elkaar verbonden voorwat betreft een bewijs van leven. Ik ga nu samen met mijn vrouw hier in Hua Hin naar het SSO (zusje ven het SVB hier in Thailand) en daar wordt het bewijs van leven dat door het SVB is toegestuurd netjes getekend en voorzien van een stempel. Mijn vrouw gebruikt een kopie van dit formulier om naar haar instanties door te sturen waar zij pensioen van krijgt, als zijnde een bewijs van leven. Dit wordt altijd netjes geaccepteerd.

  5. theoS zegt op

    De verschillende instanties in Nederland hebben geen flauw idee hoe het in Thailand in elkaar steekt. Men denkt dat het hier net zo is als in Nederland, bijv afstanden en adressen, m.m. Na over 40 jr hier moet ik nog steeds verklaren hoe een adres in Thailand in elkaar steekt. Men gebruikt afkortingen met dien ten gevolge dat de post niet aankomt. Zelfde met afstanden, ik ben nu 81 jr en ga wat slecht ter been worden. Als je dan een paar honderd km met het openbare vervoer moet reizen om je gezicht te laten zien bij de NL Ambassade dan valt dat niet mee.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website