Het geavanceerde betalingssysteem

Door François Nang Lae
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: ,
11 augustus 2017

In een eerdere blog heb ik al eens wat geschreven over het openen van een bankrekening, en meer recent schreef ik over de vele banen hier in Thailand, die we in Nederland al lange tijd niet meer kennen. Je zou er haast uit kunnen lezen dat ik het hier maar een ouderwetse boel vind, maar niets is minder waar. Als het om overbodige banen gaat heeft Nederland geen reden om op Thailand neer te kijken. Als het om online betalingsverkeer gaat trouwens ook niet.

In Nederland zijn alle bankmedewerkers die klanten kunnen helpen inmiddels vervangen door managers die nooit een klant spreken. Voor bankieren moet je in Nederland niet bij de bank zijn; je doet het thuis (eventueel vanaf de bank) en als je niet weet hoe dat moet heb je pech. In Thailand kan je gerust een bankgebouw binnenstappen zonder dat de daar aanwezige personeelsleden verbaasd opkijken: “Help, een Klant!” Wil je geld overmaken naar een bepaalde rekening dan zeg je tegen de medewerker dat je geld wilt overmaken naar een bepaalde rekening en dan zorgt hij of zij dat er geld wordt overgemaakt naar een bepaalde rekening. Heel makkelijk dus. Maar je moet er wel voor naar de bank.

Van de week kwam de eerste rekening van 3BB, de internetprovider binnen. Geheel in het Thais, dus voor ons abacadabra. Maar onderaan zat gelukkig een leesbaar strookje met namen van banken erop én met “Tesco-Lotus”. Dat is de plaatselijke supermarkt, en zoals je je elektriciteitsrekening bij de 7-11, een andere supermarktketen, kunt betalen, kan je voor 3BB blijkbaar bij de Tesco terecht. Nou gaan wij niet voor ons plezier naar een supermarkt, dus ging Mieke er eens even goed voor zitten, om een paar minuten later al triomfantelijk uit te roepen: “gelukt”.

De bank-apps blijken hier ver voor te lopen op die in Nederland. Je kunt er een barcode mee scannen. De factuur van 3BB bevat zo’n barcode en na het scannen stond de hele betaling keurig klaar en hoefde alleen nog bevestigd te worden. Zo kon een abacadabra-rekening dus toch betaald worden zonder dat we hulptroepen moesten inschakelen. Dat moet straks met de elektriciteitsrekening vast ook wel gaan lukken.

Online-bankieren heeft hier wel meer snufjes die we in Nederland niet kennen. Zo wordt er bij elke inlog een smsje gestuurd. Ben je zelf niet degene die inlogt dan kan je dus meteen alarm slaan.

En heb je geen mobieltje of weet je niet hoe online bankieren werkt, dan staan de bankmedewerkers voor je klaar. Automatisering hoeft geen banen te kosten, zo bewijzen ze hier.

38 reacties op “Het geavanceerde betalingssysteem”

  1. RuudRdm zegt op

    Bij mij in de buurt te Rdm is een (ING-)bankkantoor aanwezig alwaar mensen gewoon naar binnen kunnen om accept-griro’s af te geven voor verdere betalingsverwerking, vragen kunnen stellen over online-bankieren en het gebruiken van bankapps, met welke apps via een qr-barcode betalingen kunnen worden bevestigd. Ik zie dus niet het punt waarbij in Thailand het bankverkeer voorloopt op die in Nederland. In tegendeel: veel banktechnologie in Thailand wordt via internationale bankafspraken overgenomen. In Thailand zelf is geen eigen ontwikkeling of research in deze. Francois is juichend over het feit dat in Thailand per simpele handeling 3 mensen klaar staan om zelf leren nadenken over wat te doen in toom te houden. Nochthans maak ik uit de tekst op dat zijn egaa online een 3BB-factuur betaalt. Wat is dan de clou van zijn betoog?

    • Bert zegt op

      In NL worden in bijna alle dorpen de bankfilialen gesloten, althans Rabo.
      Als ik dan naar een filiaal wil moet ik toch al snel 30 km (vv) reizen.
      Alleen op afspraak en binnen kantooruren,
      Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik niet weet hoe de dekking is op het platteland, maar hier binnen 3-5 km en er zijn vele filialen (bij de winkelcentra etc) die iedere dag tot 20 uur zijn geopend, 365 dagen per jaar.

      • RuudRdm zegt op

        Niets is gratis, vooral in Thailand niet. Al die medewerkers moeten (laag)betaald worden, zo ook de kosten van het open- en aanhouden van bankfilialen, kantoren en balies. Daarbij komt dat een Thai bank nogal graag pronkt met grootse gebouwen en gevels. Van de andere kant is het natuurlijk een uitermate prettige zaak dat bij elke supermatkt wel een servicepunt te vinden is, niet allen van banken. Maar hoe het ook zij: iemand met een bankrekening van bv SCB die in een andere plaats via een ATM van bv BKB geld wil opnemen is beduidend meer aan kosten kwijt dan wanneer hij gewoon netjes in eigen plaats geld via zijn bankboekje aan het loket betrekt. Noem dat maar eens vooruitgang, laat staan dat Thailand in deze vooruit loopt op Nederland, en dat was de stelling van Francois. Niet dat in Thailand per 3 km een bankkantoor te vinden is. Zie ook de reacties van anderen, maar ik durf te beweren dat binnen enkele jaren als steeds meer mensen bekend raken met bankieren via bv een app ook in Thailand in rap tempo fysieke bankservicepunten tot het verleden behoren.

    • Francois Nang Lae zegt op

      Het is geen betoog maar een blog, die ik schrijf om familie en vrienden een beeld te geven van het leven hier. Thailandblog heeft gevraagd of haar lezers mee mogen lezen en dat mag. Zoek maar niet verder naar de clou, want die is er niet. Zonde van je tijd dus.

    • Leo Bossink zegt op

      De clou is dat je in Thailand bij 7/11, Tops supermarket, Tesco Lotus alle betalingen kan laten verrichten en dat daarvoor mensen beschikbaar zijn, ook in de bankfilialen.
      In Nederland is dat al bijna onmogelijk gemaakt, afgezien blijkbaar van het ING kantoor bij jou in de buurt.
      Verheug je daar dan nog maar even op, want ik voorspel je dat ook dit filiaal deze faciliteiten binnen kort geen enkele service meer zal bieden. Zoals dus nu al het geval is in alle overige Nederlandse bankfilialen.

  2. willem zegt op

    a. Je hebt een rekening bij de bank;
    b. Eenmalig een betalingsformulier bij de debiteur (electra, telefoon, of in dit geval 3bb) vragen; invullen en voor akkoord naar de bank en alle volgende rekeningen worden automatisch van je rekening afgeschreven.
    Wij doen dirt al jaaaaaaaaaaaaaaaren.

  3. Sir Charles zegt op

    Alles op z’n tijd, Thailand wordt meer en meer digitaal ontsloten en op den duur zullen dan daar ook fysieke bankkantoren gesloten worden.
    Je haalt het zelf al triomfantelijk aan dat betalingen verricht kunnen worden met een smartphone of anders wel in een 7-11, FamilyMart of andere winkels. Inderdaad zo doet mijn vrouw vrijwel alles met de tablet of haar smartphone, die komt nog zelden in een bank.
    Bovendien de Wehkamps en de Bol dot coms van Thailand krijgen een steeds groter marktaandeel en pas nog onze NokAir-tickets betaald in de dichtstbijzijnde 7-11.

  4. Th zegt op

    Ook in Thailand kun je tegenwoordig alles doen via internet. Of op de computer, of via je smartphone.

    Telefoonrekeningen en andere facturen van grote bedrijven reken je eveneens eenvoudig af via hun applicaties, bijvoorbeeld door middel van jouw creditcard.

    Het is dan ook ongelooflijk dat er nog steeds op grote schaal gebruik gemaakt wordt van bankfilialen vol met (vooral vrouwelijk) medewerkers. Als ze die kosten flink zouden drukken, dan kunnen al die achterlijke fee’s misschien ook eens opgeheven worden.

    Het is toch belachelijk dat als je geld bij een ATM van dezelfde bank in een andere provincie als waar jij jouw rekening hebt geregistreerd wilt pinnen, je hier een fee over betaalt?

  5. bob zegt op

    Je moet er ook bij vertellen dat je voor iedere overschrijving, tenzij eigen branch, kosten in rekening worden gebracht. En ook dat je steeds een bankboekje moet presenteren om overzicht te houden, tenzij je internet bankiert natuurlijk. En dat het omgaan met internet bankieren wel heel wat inspanningen vergt om iemand toe te voegen. Er zijn wel degelijk wat achterstanden.

    • Francois Nang Lae zegt op

      Van wie moet dat?

  6. chris zegt op

    Was afgelopen jaar in Nederland voor een weekje. Mijn ING pasje voor vertrek gecheckt in Bangkok, en jawel hoor, dat werkte. Dus geld op gestort zodat ik in Nederland kan leven. Wat bleek? Pasje werkte (op zaterdag) niet, niet op Schiphol, niet in de bank-flappentap. Dus wachten tot maandag. Pasje was geblokkeerd omdat ik drie keer de verkeerde pincode had ingetypt. De pincode die in Bangkok werkte. Ik wilde geen nieuwe pincode.
    Op maandag naar de bank. Die snapte het niet. Kon mij alleen een nieuwe pincode opsturen (naar Bangkok, duurde een week) maar niet ter plekke geven. Op de vraag of ik dan 500 Euro kon opnemen om de week door te komen antwoordde men ontkennend omdat ik daarvoor een werkend pasje nodig heb. Mijn paspoort en bankrekeningnummer (op het scherm kon de medewerker zien dat er voldoende saldo was) was niet voldoende. Regels zijn regels tenslotte. Men adviseerde om nog een paar keer geld op te nemen. Misschien ging de pincode toch nog werken. Niet dus.
    Van familie geld geleend en meteen online terug overgeboekt. Terug in Bangkok mijn pasje gecheckt in de ATM. Werkte. Geef mij maar Thailand.

  7. CorWan zegt op

    Mijn vriendin opende in maart een rekening bij de Bangkok Bank in Somdet,na een halfuur wachten was zij eindelijk aan de beurt maar dan ben je nog lang niet klaar,na veel vragen en nog meer papierwerk was ze dan na 1.5uur klaar.In Goes bij de Snsbank was zij vorig jaar in 10minuten klaar,bij een filiaal van de Snsbank met maar 2 medewerkers vriendelijke en deskundig.

  8. bert mappa zegt op

    Ik heb enkele maanden geleden een euro rekening geopend bij de Bangkok bank. Je zou het bijna niet geloven maar 43 handtekeningen verder was het voor elkaar.

    • chris zegt op

      Als je zou weten hoeveel keren ik mijn handtekening moet zetten voordat ik een nieuw arbeidscontrast heb, schrik je….

    • NIcky zegt op

      Wij hebben in chiang mai 3 rekeningen bij bangkok bank waarvan 2 eurorekeningen.

  9. Marco zegt op

    We zijn een huis aan het bouwen op Koh Samui.
    Samen met de (franse) verkoper naar de Kasikornbank in de Tesco Lotus Lamai en een rekening geopend om de betalingen direct te kunnen doen.
    Voor vertrek in Nederland een bestelling moeten doen (!) om €10.000 cask op te nemen. Dat kost geld (!).
    Dan duurt het vervolgens 2 dagen (!) en ik moet het op een ander filiaal (!) ophalen.
    Vervolgens krijg ik briefjes van € 500 en ik wil 1 briefje wisselen voor 5 briefjes van € 100.
    Dat kan niet (!), dat hebben ze niet in kas.
    Ik kan wel een briefje van € 500 in een stortingsmachine storten(!) dat kost ook weer geld (!).
    Tenslotte kan ik buiten 5 briefjes van € 100 pinnen van mijn rekening.

    Ik met €10.000 cash op zak naar Thailand en na het openen van de rekening, leg ik de enveloppe met de euro biljetten op tafel om op mijn nieuwe
    Thaise rekening te storten. Dat kan (nu) niet hier, maar we zullen het voor u wisselen.
    Een van de dames neemt de envelop, stopt die in haar handtasje, stift nog even haar lippen, stapt op haar roze scooter en verdwijnt.
    Even later komt ze terug en haalt met een knipoog een berg biljetten Thai baht: Have been shopping,,,
    Slles op de rekening en klaar. Pasje mee gekregen en een echt bankboekje.

    Nu kunnen we zonder extra kosten van onze Thaise rekening pinnen en kan ik vanuit Nederland betalingen doen…

    O, ja. Dat gaat niet zomaar.
    Voor iedere overboeking stuurt Kasikorn je een OTP. One Time Password om je betaling te verifieren.
    En dat OTP sturen ze naar je Thai simcard nummer… werkt dus niet in Nederland.
    Maar na het opnemen van het Thaise telefoonnummer van een Thaise vriend lukt het via een omweg toch.
    Ik bereid de overboeking voor, de Thaise vriend krijgt “mijn” OTP en stuurt dat door via messenger…

    Nu we weer op Koh Samui zijn even naar de bank gelopen en deze situatie voorgelegd.
    Wanneer ik nu vanuit Nederland een overboeking wil doen, bel ik het nummer van Customerservice (24/7 bezet meet goed engels sprekende medewerkers) en krijg ik per email een OTP om de overboeking te verifieren….

    Ik vind het allemaal super geregeld….

    Cheers,

    Marco

    • janbeute zegt op

      Wat is het openen van een FCD account in Euroos bij je bank in Thailand toch een stuk makkelijker en veiliger dan het lezen van je verhaal .
      Overboeking vanuit mijn Nederlandse bank online , naar mijn Krungsri FCD account duurt maar 2 dagen .
      Wil je sneller ( waarom overigens is er brand oid ) kan ook maar dan betaal je bij je bank in Holland een extra feetje .
      FCD staat voor Foreign Currency Deposit .

      Jan Beute

    • JCB zegt op

      Marco

      Ik bankier ook bij Kasikorn en doe ook internet bankieren bij de Kasiskorn. Om de OTP in Nederland te kunnen ontvangen op je telefoon heb je een “VAST’ Thais nummer nodig. (opwaarderen kan ook via internet bankieren).
      Mijn tip dus>> zorg dat je je thaise nummer houdt als je toch regelmatig daar komt. Ik heb mijn nummer al jaren.

      Gr
      Jacob

      • Marco zegt op

        Gebruiken nu een touristen simkaart, maar wil voor we teruggaan inderdaad een vast nummer dat roaming ondersteunt. 😉

    • NIcky zegt op

      Euro rekening openenen is toch makkelijker

  10. Kees zegt op

    De voor en nadelen zijn in beide landen verschillend.
    Voordeel in Thailand is realtime betalingen zien.
    De betalingen die je online kunt doen, in een ATM machine of in een 7/11 zijn gemakkelijk.
    De enorme heoeveelheid bank kantoren en ATM machines.
    Het gedoe van bank book is lastig want je kunt geen namen zien bij betaal ontvangsten.
    Wel kun je het betaal overzicht van een ontvangst of betaling krijgen per mail, SMS, line etc.
    Betalingen kun je scannen door de barcode te gebruiken.

    Een rekening openen is een papieren wereld.
    Maar zijn er problemen zoals bank kaart kwijt je loopt binnen en je krijgt een nieuwe tegen betaling.
    Geen wachttijden, opsturen etc.
    Kosten tussen diverse bank betaling is voor de Thai eenvoudig opgelost, hij heeft bij een aantal banken een rekening
    Vergelijkbaar met de ING op o.a het bank kantoor in den Haag zijn de wacht tijden enorm.
    Geld storten kan niet aan het loket.
    Geld storten zonder bank pas kan niet. Een nieuwe bank pas wordt opgestuurd binnen 5 werk dagen.
    Het voordeel is dat afschrijvingen automatisch gaan.
    Voor beide landen is dus wat te zeggen.
    Qua storingen zijn er volgens mij minder in Thailand.
    En het is gemakkelijk dat je in beide landen kunt bankieren.
    De kosten van bv een ING rekening zijn ook gewoon een inkomsten bron voor de ING.
    En jawel de deur wordt voor je open gedaan in Thailand, de leuek dames maken het toch ook persoonlijker om te bankieren in Thailand.

    • Leo Th. zegt op

      Mooi samengevat, voor- en nadelen zowel in Nederland als Thailand. In Nederland heb ik een kluisje bij de ING. Als ik van mijn kluis gebruik wil maken kan ik toch meestal rekenen op 15 á 20 minuten wachten in het filiaal voordat ik aan de beurt ben. Zelf in de gaten houden want nummertjes zijn er niet meer. Vanuit de filosofie van het hoofdkantoor dat klanten geen nummers zijn. Heb ook een rekening bij de ABN-AMRO. Laatst was mijn bankpas ingeslikt, was dicht bij het kantoor dus liep naar binnen om het te melden. In een rij staan, ook zo’n 15 minuten. En toen ik onlangs een bedrag van 3000 euro wilde pinnen had ik mijn limiet online verhoogd. Vanwege de veiligheid binnen gaan pinnen. In dat kantoor bevinden zich 6 automaten maar ze gaven allemaal aan dat er niet voldoende bankbiljetten geleverd konden worden voor het door mij ingetoetste bedrag van 3000 euro. Er waren 2 bank employees die mij adviseerden om het bij een andere automaat, dus buiten, te proberen. Toen maar de hulpdesk gebeld. Duidelijk antwoord, automaten leveren max. 20 biljetten per opname. Het grootste biljet in de automaat is € 50,=. Dus € 1000,= intoetsen en dat dan 3 maal. Geen ramp, maar je moet het maar weten. Heb in Thailand natuurlijk ook wel eens in de bank op mijn beurt moeten wachten, heb wel een rekening bij Kasikorn maar bewust geen internetbankieren. Ga daar dus wel eens naar een kantoor voor bijvoorbeeld een overschrijving. Kost bijna niets in tegenstelling tot in Nederland, waar je voor het aanbieden van een acceptgiro € 7,50 kwijt bent.

  11. Simon Borgers zegt op

    Bij 7 Eleven ook de 3bb betalen doe ik ook heel makkelijk zo klaar.

    • theoS zegt op

      Een rekening betalen bij 7/11 is niet gratis, hun brengen daarvoor kosten in rekening. Niet veel, maar toch.

  12. janbeute zegt op

    Ik bankier hier al Jaren in Thailand bij 3 verschillende banken .
    Ik vind het elke keer weer plezierig om er naar toe te gaan .
    De meeste branche medewerkers kennen mij en mijn Thaise ega nu alweer door de Jaren heen .
    Gaat er eens wat fout , nog nooit meegemaakt .
    Is er een verschil van mening ergens over, dan wordt dat op een vriendelijke en behulpzame wijze onderling opgelost .
    Oh ja moet ik nog even vermelden , ik heb tot op heden toe nog nooit een schop onder mijn kont gehad van een Thaise bank .
    Van de Nederlandse ABNAMRO bank echter wel .
    Op een wel zeer asociale en ongepaste manier na meer dan 50 jaar daar klant geweest te zijn .
    Naar mijn inziens begint Nederland steeds meer op een RISICO land te gaan worden , wat bankieren aangaat en niet Thailand .
    Waren het niet enkele Jaren geleden de ABN, ING en SNS die op het punt stonden om te vallen .
    Gered door de ( rover ) overheid .
    Of zijn we dat inmiddels alweer vergeten .

    Jan Beute .

    • lung addie zegt op

      Beste Jan,
      ik heb zowat dezelfde ervaring: het bankfiliaal binnenlopen is een plezier. Ik krijg telkens een koffie aangeboden en wordt uiterst vriendelijk en zeer correct behandeld. Ga ik aan de ATM van mijn kantoor hier in het dorp en de manager ziet me: komt hij buiten om mij een groet te brengen en vraagt me meestal of ik een koffie wens. Internetbankieren: geen enkel probleem. Overschrijvingen naar dezelfde bank: geen kosten. Je krijgt hier zelfs een (kleine) rente op een lopende ( saving) rekening. In Belgie betaal ik maandelijks 5 Euro voor het “onderhoud” van mijn lopende rekening.

  13. Sjaak S zegt op

    Ik maak vaak gebruik van bitcoin om via internet bepaalde betalingen te verrichten. Ik heb daarbij de gemakkelijkste weg gezocht: via mijn rekening online bitcoin kopen of verkopen. Nou heb ik geen rekening in Nederland meer, maar een Duitse bankrekening. Bij navraag, kon ik niet via mijn Duitse rekening bitcoin kopen.
    Echter, hier in Thailand doe ik het heel gemakkelijk via mijn telefoon. De telefoon app die ik van de Bangkok Bank heb, werkt prima. Beltegoed opladen? Binnen seconden. Even geld naar iemand sturen? Super snel.
    Misschien is het in Nederland net zo gemakkelijk geworden of in de laatste vijf jaar in Duitsland ook beter, maar ik ben tevreden over de manier waarmee ik hier bankieren kan.
    Het kan wel soms lastig zijn omdat de automaten van de bkb niet overal te vinden zijn, echter daarmee leer je dan leven. We hebben dan ook een reserve rekening voor het huishoudgeld op een andere bank, dat we dan kunnen aanspreken en dat ik dan weer via mijn telefoon kan opvullen…

    • Sir Charles zegt op

      Ben sinds kort ook begonnen met Bitcoins, weliswaar nog op bescheiden schaal want als beginneling en leek is het me nog te ingewikkeld. De tijd zal het leren.

  14. lung addie zegt op

    Wat het voortbestaan en het nut van de bankfilialen hier betreft: vergeet niet dat er enorm veel Thaise mensen zijn die noch kunnen lezen noch kunnen schrijven. Internetbankieren zit er voor die mensen dus totaal niet in. Zelf een overschrijvingsformulier invullen ook niet. Dus gaan ze naar het filiaal en worden daar perfect geholpen en dat zal niet zo snel verdwijnen. Er is nog steeds voldoende nood aan.

    • chris zegt op

      http://www.indexmundi.com/thailand/literacy.html.
      96,7 % van de Thaise bevolking boven de 15 jaar kan lezen en schrijven. 3,33% dus niet. Lijkt me dat je dat niet ‘enorm veel’ kunt noemen.

      • lung addie zegt op

        Deze prachtige cijfers, 96,7% heb je van het internet. Maar de realiteit is totaal anders. Waar komen deze cijfers vandaan? Wat zijn de criteria om te bepalen of iemand kan lezen en schrijven? Welke leeftijdsgroepen vallen hier onder? Indien men, als kunnende lezen en schrijven bedoeld: je eigen naam kunnen schrijven en lezen, ja dan kom je aan dit hoge cijfer. Kijk eens om je heen en zie hoeveel Thaise 50-60 plussers, en dat zijn er heel wat, echt kunnen lezen en schrijven? De cijfers zullen dan heel anders zijn.

        • chris zegt op

          Als ik om me heen kijk (in Bangkok) kan iedereen schrijven en lezen. Ik geloof ook niet dat er horden kinderen dakloos op straat lopen maar die gaan naar school en leren lezen en schrijven. Er zal nog wel analfabetisme voorkomen in uithoeken van het land en onder ouderen maar dat zijn ook de uithoeken waar meer mensen niet eens een bankrekening hebben. Dat laatstse komt overigens ook voor als ik hier in Bangkok rondkijk.
          Mensen die armer zijn en op afgelegen plekken wonen hebben geen bank nodig, ook nog nooit nodig gehad.
          Bron: CIA Worldbook, updated July 2017.

          • Ger zegt op

            Ach laat de regering nu hebben ingevoerd dat de armeren in Thailand recht hebben op een financiele ondersteuning, een paar keer per jaar nu al. En naast het aanleveren van alle gegevens in een van de filialen van de 3 staatsbanken wordt de uitkering ook alleen maar per bankoverschrijving gedaan. Dus hoezo arm en geen bankrekening ?

            Als je trouwens naar de busnummers kijkt wordt er ook een teken gebruikt, dat is voor de mensen die niet kunnen lezen. Dit is volgens mij alleen in Bangkok, de rest van de mensen in het land kunnen blijkbaar wel lezen.

            • lung addie zegt op

              Wat Ger hier schrijft klopt volledig. Een paar maand geleden, toen de “arme” mensen zich konden inschrijven bij één van de staatsbanken om een tegemoetkoming te ontvangen, zaten hier honderden mensen aan te schuiven. Honderden, ja, want de meesten waren vergezeld van een tweede persoon met als reden dat ze zelf niet konden lezen noch schrijven. Cijfers zijn cijfers, doch de werkelijkheid is vaak anders.

            • chris zegt op

              Denk dat het geld soms wordt overgemaakt op de bankrekening van zoon of dochter. Daarnaast: hoeveel armen weten dat zij die uitkering kunnen krijgen?

  15. Bert zegt op

    Snap al die negatieve reacties niet.
    Francois en Mieke zitten nog op hun roze wolk en genieten van alles wat nieuw voor hen is in Thailand.
    Ik weet niet hoevaak ze al eerder hier zijn geweest, maar vakantie is toch heel anders dan ergens wonen.
    Woon hier zelf nu 5 jaar en ben van te voren 25 jaar, één tot twee keer per jaar voor langere tijd (5-7 weken) hier op vakantie geweest. Op vakantie gedraag je je anders dan dat je hier woont, doet andere dingen, gaat iedere dag lekker uiteten en drinkt een biertje of een borrel en gaat ’s avonds uit. Nu we hier wonen is het toch anders, ie je dingen anders en ervaar je dingen anders.
    Laat Francois en Mieke gewoon hun beleving met ons delen en laat de minder positieve gedachte achterwegen. Er komt een tijd dat ze dat misschien zelf ook ervaren of niet.

  16. tom bang zegt op

    2 werelden, dus verschillend, geef maar maar Thailand waar alles nog redelijk rustig gaat en er in iedere zaak genoeg personeel is om je te helpen, niet alleen bij de bank maar ook bij 7/11 of in the mall en in het ziekenhuis ( waar je natuurlijk liever niet komt ) en die 10 baht die bovenop je elektrisch of water rekening komt als je bij de 7 / 11 betaald, daar kom ik ook nog wel overheen.
    Blij als ik volgende maand weer daar ben en die mooie zomer 5555 in Nederland achter kan laten.

    • janbeute zegt op

      Tom Bang , je kunt ook betalen bij de Tescolotus filialen .
      Ook daar betaal je 10 bath meer voor je telefoon internet of Elektra rekening .
      Maar als je daarna voor meer dan 100 bath koopt aan boodschappen dan krijg je de 10 bath weer terug .
      Aan de bon van de rekening van de Lotus zit een 10 bath korting bon .
      Dus je betaalt uiteindelijk geen enkele fee .

      Jan Beute .


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website