Een monnik had zijn ogen laten vallen op de moeder van een van de novicen. Hij was verliefd. Iedere keer als de novice offergaven van zijn moeder naar de tempel bracht vertelde hij ‘Al deze gaven zijn van mijn moeder’ en de monnik herhaalde dat iedere keer luid. ‘Offergaven van de moeder van deze novice.’

Op zekere dag vertelde de novice dat tegen zijn ouders. ‘Iedere keer als ik naar de tempel terugga zegt de monnik ‘Offergaven van de moeder van deze novice, offergaven van de moeder van deze novice.’ En waarom zegt hij dat?’

‘Ja ja, dat zijn dus zijn gevoelens. Okay dan!’ riep zijn vader uit. ‘En wat doen we daaraan?’ vroeg zijn vrouw.  ‘Nou, ik ga weg om zaken te doen. Als ik 14 dagen weg ben ga dan naar die monnik en vraag hem naar ons huis te komen. Zeg hem dat ik dood ben. Dat ik vermoord ben. Zeg hem dat je niets aan te bieden hebt aan de tempel voor mijn crematie. Vertel hem dat, en kijk maar eens wat hij zegt.’

De man ging weg op zakenreis. En na 14 dagen was hij niet terug zoals afgesproken. Dus zijn vrouw ging naar de monnik. ‘Eerbiedwaardige, mijn man is al 14 dagen op zakenreis. En vandaag hoorde ik dat hij dood is maar ik heb niks om zijn crematie netjes te regelen. Wat moet ik nu? Ik voel me zo ellendig!’

‘Geen probleem’ zei de monnik. ‘Maak je geen zorgen om die crematie. Je kunt alles wat je nodig hebt van de tempel lenen. Neem maar wat je nodig hebt.’ Ze pakte wat ze nodig had en nam het mee naar huis. Ze vroeg de monnik  ‘Eerbiedwaardige, wanneer komt u voor de plechtigheden?’  ‘Ja, ik kom er aan. Tegen het vallen van de avond.’

Hij kwam naar het huis waar mensen bezig waren met de voorbereiding van de plechtigheden. Mevrouw had een grote pot zwarte lak klaargezet achter op de pikdonkere veranda en bood de monnik aan eerst een bad te nemen. Hij deed dat en waste zich pikzwart! Ging het huis weer in en bleef aan de achterdeur staan.

Toen kwam de verloren gewaande echtgenoot weer thuis. ‘Goeie god’ zei zijn vrouw, ‘Mensen zeggen dat je dood bent dus ik ben bezig met jouw crematie.’  ‘Wat een onzin! Wie zegt dat ik dood ben?’

‘Ja, de mensen hier. Allemaal. Nu ben ik bezig met de offergaven. Kom maar eens kijken. Goeie god, dus je bent helemaal niet dood!  Kom, snel. Dit zijn de offergaven. En ik heb zelfs een Boeddhabeeld laten maken.’  Daar stond de blote monnik, pikzwart door de zwarte lak. ‘Kijk nou toch eens! Een staande Boeddha! Op groot formaat. Wie heeft dit voor jou gemaakt?’

‘Nou, de monnik van de tempel. Wie anders?’  ‘Wow! Het lijkt wel een zwarte bloedzuiger.’ De  man tilde de lantaarn op en keek eens wat beter. ‘Wat voor een Boeddhabeeld is dit nou? Er zitten ballen aan! Snel. Geef me een mes. Ik snij die er af!’

O, o, wat liep die monnik hard! Je zag niets meer van hem dan zijn ronde, witte billen. De tempel in! Zijn ballen afsnijden was een brug te ver. En seks met mevrouw is nooit gebeurd…

Bron:

Titillating tales from Northern Thailand. White Lotus Books, Thailand. Engelse titel ‘A Buddha statue with balls’. Vertaald en bewerkt door Erik Kuijpers. De auteur is Viggo Brun (1943); zie voor meer toelichting: https://www.thailandblog.nl/cultuur/twee-verliefde-schedels-uit-prikkelende-verhalen-uit-noord-thailand-nr-1/

 

6 reacties op “Een Boeddhabeeld met ballen (Uit: Prikkelende verhalen uit Noord-Thailand; nr 46)”

  1. Frank H. zegt op

    IK vind dit beeld zo VROUWELIJK ? Ligt dat aan mij ? HG.

    • Erik zegt op

      Frank H, de afbeelding heet ‘Black Buddha on clouds and rain background’. Maar er zitten inderdaad vrouwelijke kenmerken in. Weet ook niet waarom.

      • Erik zegt op

        Frank H, heb eens gekeken op internet en vind een link over Boeddhabeelden. Maar een antwoord op jouw vraag staat er niet echt in.

        https://buddho.org/nl/boeddhistische-beelden-geschiedenis-gebruik-betekenis/

      • Tino Kuis zegt op

        Erik, ik zie geen vrouwelijke kenmerken. Ja, een jong gelaat zoals op alle Boeddhabeelden, ook bij de liggende Boeddha vlak voor zijn opgaan in Nirwana. In de laatste maanden van zijn leven sprak de Boeddha met de ook 80-jarige koning Pasenadi en ze bespotten elkaar om hun rimpelig gelaat en gebogen rug. Aan de bredere schouders ten opzichte van de heupen zie je dat het een man is. Zo kun je ook skeletten van elkaar onderscheiden.

        Zijn rechter handgebaar, opgeven met de palm naar voren, en de linker arm naast het lichaam betekent: ‘Vreest niet, ik zal je beschermen’.

    • Khun moo zegt op

      Lijkt inderdaad op een mooi vrouwelijk gezicht

    • Khun moo zegt op

      . De Sukhothai-stijl (tussen de 11e en 13e eeuw) staat lijnrecht tegenover de oude Khmer-stijl. De beelden zien er eleganter uit. De gezichten ovaal en glad, bijna vrouwelijk. Chiang Saen Boeddhabeelden


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website