Mijn grootste angst bij autorijden in Thailand

Door Gringo
Geplaatst in Column, Gringo
Tags: ,
9 september 2016

Voor mijn vervoer in Pattaya en eigenlijk voor geheel Thailand beschikken mijn Thaise vrouw en ik over een scooter (voor elk één) en een pick-up truck. Met de scooter door Pattaya is geen probleem. Zekerheid dat je geen ongeluk krijgt heb je uiteraard niet, maar ik red mij er heel goed mee. De pick-up gebruik ik nooit(!)

Ik heb 40 jaar lang auto gereden en jaarlijks ca. 40.000 kilometer afgelegd in Nederland en vele Europese landen. Vanaf het begin dat ik in Thailand ben gaan wonen heb ik autorijden afgezworen. Ik vind er te veel risico’s aan zitten en laat mij, als ik toch met de auto wil of moet, rijden door een Thaise chauffeur.

De angst en het risico is constant aanwezig, enerzijds door het onvoorspelbare verkeersgedrag van de Thais en anderzijds door het financiële risico, dat je als buitenlandse bestuurder loopt bij een ongeval, ongeacht de schuldvraag.

Neem nu een verkeersongeval dat gisteravond om rond 9 uur bij het Maprachan Meer bij Pattaya gebeurde. Een Engelsman rijdt naar zijn huis en op een gegeven ogenblik hoort hij een klap tegen zijn auto. Een Thaise jongeman is met zijn brommer uit het niets de weg opgereden, heeft de rijdende pick-up niet opgemerkt en knalde tegen de zijkant van de auto. Dood!

De chauffeur van de truck treft geen enkele blaam, u kunt de plek waar de impact van de aanrijding plaatsvond duidelijk op de foto zien. Omstanders hebben ook verklaard dat de weg ter plekke slecht verlicht is en als een zeer gevaarlijke plek bekend staat.

Je hoort nog wel eens zeggen dat die Engelsman daar dan maar niet had moeten rijden, dan was het ongeluk niet gebeurd. Onzin natuurlijk, maar hij blijft wel met een trauma zitten, dat door zijn voertuig iemand om het leven is gekomen. Alle praatjes dat hij qua schuld vrijuit gaat mogen waar zijn, maar dat het hem desondanks geld gaat kosten voor de nabestaanden staat ook wel vast.

Toen ik het verhaal las, dacht ik, goed dat ik ooit besloten heb geen auto te rijden in Thailand.

Lees het hele verhaal met foto’s op deze link: pattayaone.net/pattaya-news/231421/british-driver-collision-dark-side-biker-killed


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

23 reacties op “Mijn grootste angst bij autorijden in Thailand”

  1. Carl. zegt op

    Ben het volkomen eens met deze stelling eens Gringo.

    Ben in het bezit van een Thais motor en auto rijbewijs , heb de beschikking over een Mazda 2 , maar

    stuur er zelf geen meter in , wordt uitsluitend gereden door een Thai. ( se)

    DANGER NEVER SLEEPS HERE……!!!

    Carl.

  2. Rob F zegt op

    Gringo,

    Groot gelijk en verstandig om dan niet de auto te pakken.
    Zelfs als ervaren bestuurder het autorijden nalaten is een verstandige beslissing.
    Angst is immers een slechte raadgever.

    Het kopje gaat over rijden in Thailand, terwijl de inhoud meer specifiek gericht is op het rijden in Pattaya.
    Zelf gebruik ik de auto overal in Thailand, maar inderdaad in Pattaya is het meer ongemak dan gemak om daar de auto te gebruiken, en doe dat dan ook alleen als het echt nodig is.
    Deze stad leent zich beter voor de motorbike.

    Van, naar en in het platteland echter gebruik ik gewoon de auto.
    Ondanks de goede verzekering bestaat natuurlijk altijd wel het risico van een ongeval.
    De verhalen van niet schuldig zijn en toch moeten betalen is mij bekend, al heb ik dat (gelukkig) zelf nog niet mee hoeven maken.

    Mijn vraag: Wat als er bij een ongeval ikzelf totaal geen schuld heb.
    Hoe en wie bepaald dan dat ik moet betalen, en hoe hoog dat bedrag dan is?
    En zodra dat is opgelegd en toch niet betaal, wie ziet daar op toe?

    In Nederland is dat namelijk niet goed geregeld. Een crimineel kan wel een schadevergoeding opgelegd krijgen, maar als diegene daar niet aan voldoet is er niemand die het slachtoffer daarbij helpt.
    Je hoort en ziet dan heel vaak dat het slachtoffer hierbij alleen en machteloos staat.

    Rob.

    • Henk Wag zegt op

      Je moet, als je hier in Thailand autorijdt, een goede Klasse 1 verzekering hebben (premie voor mijn pick-up ongeveer 16.000 bath per jaar). Als er een aanrijding met een voetganger, fietser, of bromfietser plaatsvindt is volgens de Thaise verkeersregelgeving de autobestuurder aansprakelijk, ook al treft hem totaal geen schuld ! De verzekering regelt voor de autobestuurder wat er aan “aansprakelijkheidskosten” betaald moet worden, dat gaat gewoon verder buiten de verzekerde om. Ik heb zoiets 10 jaar geleden meegemaakt, het kostte me een relatief klein bedrag vanwege een slechtere trede op de no-claim-kortings-ladder.

      • John Chiang rai zegt op

        Ik denk dat de angst die Gringo en vele anderen hebben in eerste instantie niets te maken heeft met het feit,of iemand nu wel,of geen goede verzekering heeft. Gezien het feit dat Thailand qua verkeersdoden op de 2e plaats staat in de wereld,en vele Thai niet terug schrikken om straal bezopen auto te rijden,en zelfs in nuchtere toestand reeds bekent staan voor hun slechte gedrag,is auto rijden in Thailand een gevaarlijke aangelegenheid. Als ik sommige reacties lees, dat alles zo voorspelbaar is in het thaise verkeer stelt zich op zijn minst de vraag,waarom de vele dodelijke schlachtoffers dit niet gezien hebben. Zelfs aan de beste premium verzekering heb je persoonlijk niets,als je zelf tussen de zes planken ligt.

  3. wibar zegt op

    Tsja wat blijft er dan nog over. Je zegt zelf dat je veel gereden hebt ook in diverse landen. Maar nu in Thailand niet wil rijden aangezien de Thai onverantwoord rijden en de financiële last, over het algemeen gelegd wordt bij de Farang, ook als deze geen schuld heeft. Daarvoor bestaan verzekeringen !. Een van de dingen die ik in Thailand altijd goed regel is de maximale verzekering afsluiten bij het voertuig dat je gebruikt. Bij een ongeluk bel of laat ik het nummer bellen van de verzekering en bemoei me er verder helemaal niet mee. Ik geef uiteraard de correcte informatie aangaande het ongeluk aan de verzekeringscontactpersoon en laat de rest verder aan hun over. Een ongeluk is nooit leuk maar je kan de zorg en last wel verzekeren. Ik heb inmiddels Thailand doorkruist met verschillende voertuigen (motor, scooter, auto) en vindt het rijden zelf een uitdaging die ik niet graag zou missen door een ander te laten rijden.

  4. John Chiang rai zegt op

    Ik denk er net zo over,en ben het volkomen met Gringo eens,en heb zelf in veel landen auto gereden, zowel in het links,als het rechtsverkeer. Er zullen zeker mensen zijn met allerhande goed bedoelde raad,waarbij ze af en toe zover gaan,dat ze het deelnemen aan het verkeer in Thailand zelfs beter vinden als in Europa,maar feit is dat je in het Thai verkeer afhankelijk bent van mensen die qua rijscholing in vergelijk tot ons een erbarmelijke scholing genoten hebben. Veel regels zijn niet bekent,of worden met hun eigen fantasie toegepast,zodat je naast eigen ervaring,op veel geluk aangewezen bent.

  5. Han zegt op

    Als je bang bent om te rijden zou ik het ook niet doen. Als je niet ontspanmen in de auto kan rijden vraag je om ongelukken. Zelf heb ik er geen enkel probleem mee, heb een goede verzekering en als iemand zich dood rijdt tegen mjn auto zal ik daar ook geen trauma aan overhouden als het niet mijn schuld is.

  6. khun zegt op

    Angst is inderdaad een slechte raadgever.
    Al meer dan 8 jaar rij ik dagelijks auto in Hua Hin dat nu toch een druk dorp is geworden. Zeker in de weekeindes.
    Het verkeersgedrag is zeer voorspelbaar: het is namelijk niet voorspelbaar, dus zeer anticiperend rijden. Als je dat doet is er geen aggressiviteit in het verkeer. Dit in tegenstelling met Nederland. Daar ben ik enkele weken per jaar maar vind het verkeer voorspelbaar maar zeer aggressief. Alles is gereguleerd dat ik als zeer benauwend ervaar.
    Hier gewoon met de stroom mee laten gaan, ogen hebben in al de vierwindrichtingen, en je hebt dan veel vrijheid in het verkeer.

    • Alex zegt op

      Helemaal eens met deze stelling. ik rijd ook gewoon auto in Pattaya, en idd: anticipeer, “go with the flow”!
      Wees op,alles voorbereid en geef iedereen ruimte.
      Ik ervaar autorijden in Pattaya niet als agressief, wel als onkunde en slecht opgeleid.
      Ik ga ook ieder jaar een paar weken naar NL, en moet zeggen dat ik hier in Thailand relaxter rijd dan in NL. Daar is het vele malen agressiever.

  7. Peter zegt op

    Ben er bekend de plaats van het ongeval. Per toeval reed ik er ook langs toen de vele ambulance en politie er waren.
    Later in pattaya mail foto.s er van gezien.

    En echt kan mij niet voor stellen dat de Engelsman niet de schuld heeft !!!

    De vigo truck is aangereden op de achterzijkant !!!

    Links van de weg is het water reservoir. Rechts is bebouwing in dit geval de happy 1 bar.

    Dus de motor rijder is met behoorlijke snelheid in de truck gereden. Dat kan enkel als hij op de weg gereden heeft. En omdat de zijkant van de truck is geraakt moet de truck horizontaal op de weg zijn geweest.
    Kan niet anders de Engelsman kwam van de happy 1 bar en is de (hoofd) weg opgereden. En heeft de motor niet gezien. Het is er erg donker en zonder licht rijden is daar haast niet mogelijk.
    En als je van de bar komt mag je blij zijn dat er geen bloed is afgenomen. Denk dat de Engelsman super goed eraf komt.

    En de stelling een buitenlander is altijd de schuldige. Gaat lang niet altijd op.

    • Gringo zegt op

      @Peter, jij hebt gelijk, mijn conclusie, dat de Engelsman geen blaam treft, is discutabel. Het zou best gebeurd kunnen zijn, zoals jij het beschrijft.
      Als dat uit het onderzoek blijkt, als die er tenminste komt, komt die Engelsman er natuurlijk niet goed af.

  8. rentenier zegt op

    Je ziet in Thailand overal ongelukken gebeuren en het is geen leuk idee om met angst rond te rijden dat je wel eens een ongeluk zou kunnen krijgen. Vaak gebeurt het dan ook.
    Ik heb de verzekeringspolis van de auto die ik kocht maar op naam van mijn dochter zette, heel goed bestudeerd en er wordt uitgekeerd als ik de bestuurder ben tijdens een ongeval.
    Doordat mijn dochter de Thaise Nationaliteit heeft, kunnen we veel discussies omzeilen. Het is nog niet echt nodig geweest. Dat mij in Hua-Hin een zelfgebouwde Motorsy 3 wieler van achter aanreed toen hij tussen de rij wachtende auto’s voor het rode stoplicht door manouvreerde en ik snel uitstapte en hem aanhield, liet ik de aanstormende agent meteen weten dat het voertuig van de ‘dader’ illegaal en onverzekerd zou zijn en ik de klappen van de zweep ken na 20 jaar in Thailand. Hij toonde meteen respect…..
    Ik moet er niet aan denken om het stuur aan een ander te laten. Ik heb wel vaker met anderen gereisd, dat ik passagier was en zag dat de bestuurder moe was of vaak zat te bellen….dat ik nadrukkelijk aanbood om het stuur over te nemen en dat gebeurde dan ook. Zelfs volle minibusjes met nog 800 km naar Bangkok voor de boeg. Misschien heb ik wel te veel zelfvertrouwen op mijn 65ste en vanaf mijn 18de zeer veel en behoorlijk hard maar veilig en schadevrij in allerlei voertuigen gereden te hebben.
    Ik betrap mij er zelfs op dat ik me een beetje superieur voel. Ik noem mezelf als z.g.n. grap ‘Zig-Zag Champion’. De mogelijkheden die je improvisatie vermogen en creativiteit op de Thaise wegen geboden word, zijn een leuke uitdaging. Met een snelle reactie vermogen en besluitvorming kom je een heel eind. Heerlijk! Je moet gewoon niemand vertrouwen en niet proberen oogcontact te krijgen want dat gaat niet met al die geblindeerde ramen. Hou alle bewegingen van de voertuigen in de gaten en anticipeer. Vooral veel spiegels kijken voor de snelle van achterop komende motoren en brommers. Ik vindt het echt een genot.

  9. henry zegt op

    Woon in groot Bangkok en reis nog wel wat rond in Thailand. Wel ik me nog geen moment angstig gevoeld in de auto. Je moet gewoon een paat zaken in het oog houden, en uw rijstijl aanpassen.
    -Vermijden bij regenweer s’avonds te rijden, zeker in de stad.
    -Afstand houden
    -in alle omstandigheden rustig en sereen blijven, ook als de auto of scooter, voor, naast of achter u de grootste dwazigheden uithaalt
    – voortdurend in alle 3 de achteruitkijkspiegels kijken.
    – er steeds rekening mee houden dat er elke seconde de wagen of scooter, voor, naast of achter een dwazigheid gaat uithalen en daar op anticiperen.
    – er vanuit gaan dat mensen die met een Fortuner, Toyota Vios, Minivans, betonmolens en Pick Ups met een verhoogde laadruimten, voor niemand of niks respect hebben dus ook niet voor verkeersregels

    Dit alles vraagt een beetje aanpassing, maar eens deze zaken onder de knie, is autorijden zelfs heel plezierig.
    Grote uitzondering is het zuiden vanaf Prachuap, want daar zijn het renegades die u heel bewust proberen van de weg te rijden. Ik heb dit 2 maal mogen ervaren. Gevaarlijkste plaats is Nakhon Si Thammarat, want daar wonen nogal wat revolverhelden.

  10. jacob zegt op

    Rij hier sinds 1998 auto en blijf gewoon rijden,lekker een Thai achter hetu stuur zetten,nou nee hoor,zie niets in zo,n kamikaze,maar als U allen zonder zorg wil rijden ook gewoon elk jaar klasse 1 verzekering,ook al is de auto wat ouder,kost iets meer,maar U rijdt op zeker,dus iets meer uitgeven.

  11. Lung addie zegt op

    Beste Gringo, deze keer ontgoochel je me wel een beetje en vind dat je een te algemeen beeld over het autorijden in Thailand weergeeft door juist Pattaya als voorbeeld te nemen. Er bestaat buiten Pattaya nog een ander Thailand hoor waar het zelfs prettig autorijden is indien men bepaalde zaken in acht neemt.
    Ik heb hier eerst , en nog steeds, jaren met een zwaardere motor gereden, heb daarmee ervaring in het Thaise verkeer opgedaan. Toen ik een wagen aanschafte had ik geen enkel probleem met het rijgedrag van de Thais, zowel landelijk als in de stad.
    Ik denk, neen ben zeker, dat de kans op een ongeluk met een scooter of motor, met groot lichamelijk letsel, veel groter met de scooter/motor is dan met de wagen. Als tweewieler ben je tenslotte een zwakke weggebruiker. Met de wagen, in de stad, heb je meer kans op een aanrijding, maar met enkel stoffelijke schade, daar in de steden, zeker als BKK, Pattaya en andere grootsteden het autoverkeer omzeggens stapvoets is.
    Moesten de farangs al eens beginnen met een “normale” wagen rond te rijden in plaats van met een halve vrachtwagen ( pickup) het zou hen al een stuk eenvoudiger zijn. Ik begrijp echt niet waarom je als farang met zo een onhandig ding als een pickup wil rondrijden in de stad? Dat is nergens goed voor, zeer onhandig op elk gebied, enkel kan het een vals gevoel van veiligheid geven: ik ben de dikste, ik ben de sterkste … opzij, opzij, opzij ….. Voor de wegenbelasting? Als je weet dat ik voor een gewone wagen 1200THB/jaar wegenbelasting betaal dan zal iedereen gemakkelijk begrijpen dat een lompe pickup geen schatten van mensen voordeel kan bieden hier aangaande. Transport van goederen: ik heb nog nooit iets moeten achterlaten wegens gebrek aan plaats in een gewone wagen, als ik mijn maandelijkse inkopen in Makro ga doen en dat zijn dan meestal twee winkelkarren vol. Dus dat kan ook de reden niet zijn om met zo een ding rond te rijden.
    Neen, sorrie, maar ik vind dit een vertekend beeld welke nodeloos mensen bang maakt auto te rijden in Thailand. Voorzichtig moet men tenslotte overal in de wereld zijn.

    • Henk Wag zegt op

      Niet zo schelden op de pick-up, Lung ! Een “gewone” wagen is inderdaad in de stad wellicht makkelijker, maar in de Isan, waar mijn huis uitsluitend via een zandweggetje (naast een natuurlijk meertje) te bereiken is, kan ik niet buiten de pick-up. In de regentijd staat het zandweggetje regelmatig zover onderwater dat ik er met een “gewone” wagen te diep in water en modder zou wegzakken. Kortom, noodzaak ! Daarnaast is de pick-up uitsluitend onhandig door z’n afmetingen, verder niet. De binnenkant en bediening van de hedendaagse pick-up is minimaal volwaardig aan die van een “gewone” wagen !

    • Jacob zegt op

      Er zijn dus ook mensen die een pick up gewoon nodig hebben,en de wegenbelasting maakt hier niet uit,alleen zit het verschil in 2 deurs of 4 deurs pick up,2 deurs met groene letters worden tot agricultuur vervoermiddel gerekend,vallen ook onder andere wetten,al zie je een Thai zich er niets van aan zien trekken,op de rechter rijbaan zijn deze eigenlijk niet toegestaan op de AH wegen(Asian highways).
      hier in dit deel van de Isaan zijn veel Fa,rangs die een rubber plantage hebben en de oogst 1 keer per 2 weken naar de verkoop brengen,soms tonnen in gewicht,dus ga die stinkende rubber maar in zo,n klein autootje stoppen,de pick up hebben ook een tweede doel als vervoermiddel voor het gezins uitje,Pa en Ma voorin en de rest van de familie in de laadbak,kannetje water en een mandje kleefrijst en men gaat,ach en voor de rest is een pick up handig,boodschappen halen in de zomer bij bijvoorbeeld Makro,dan de oranje ijsbox opladen,ijs erin en alles onbedorven thuis,een derde voordeel is de hoogte,wij wonen aan een zandpad,nou tijdens de regen een modderpad,met de pick up geen probleem,toch de tobbers met hun stadsauto zitten regelmatig vast,maar ook dit heeft zijn charme,lekker vanaf het terras kijken hoe ze weer loskomen,meestal duurt het wel 2 biertjes lang.

    • Han zegt op

      Ik heb ook een pick up en ik vind het helemaal niet lastig in de stad. Heb die achterbak ook regelmatig nodig gehad om materialen en mensen te vervoeren. En buiten dat geeft het toch ook een stukje veiigheid, er wordt meer rekening met je gehouden dan als je in een koekblik rijdt. Dat kan soms net dat kleine verschil maken.

    • rentenier zegt op

      De discussie gaat hier natuurlijk niet over de ‘pickup truck’ of de ‘sedan’. Ik rijdt mijn leven lang ‘station wagon’ of ‘estate’ omdat ik verslaafd ben aan ‘doe het zelven’ en het gemakkelijk vindt dat ik wat ik ook onderweg tegen kom en wel eens zou kunnen gebruiken, gewoon achter op mijn bak gooi. Ik kon 25 jaar geleden geen gebruikte ‘station wagon’ vinden in Thailand. Ik wil geen nieuwe rijden want dan moet ik er veel te zuinig en voorzichtig mee omspringen. Mijn huidige motorvoertuig is een 4 drs pickup in een ‘normale uitvoering’. Niet extra hoog of extra dik. Ik noem hem (of haar) Multi functioneel. Neem eens een ‘rolmaat’ en meet de lengte en breedte eens van een Sedan uit de Middenklassen en een standaard uitgevoerde pickup. Dan kom je er achter dat er niet veel verschil zit in de omvang. Ook een te noemen verschil in veiligheid blijft discutabel. een pickup is totaal anders gebouwd met een zelfdragend chassi maar de Sedan heeft extra verstevigde dorpels en kooi. Een ongeluk pland men niet vooraf en hopelijk overkomt het ons ook niet maar als het gebeurt, dan hangt de afloop af van heel veel omstandigheden.
      Wat veiligheid van personen betreft, in een auto heb je nog wat om je heen wat de grootste klap opvangt dus heeft men een grotere kans om het er met minder of zelfs zonder kleerscheuren van af te brengen.
      Veel succes op de grote verscheidenheid van interessante Thaise wegen. Het is en blijft genieten.

  12. theoS zegt op

    Daar gaan we dan weer, het Thaise verkeer. Ik haalde mijn Thais rijbewijs in 1976 en heb eerst 13 jaar door alle uithoeken en sois van Bangkok gereden. Nu woon ik up-country (Sattahip) en rijd nog steeds auto, bijna dagelijks. Motor rijden, wat ik ook nog doe, is 100% gevaarlijker en doe ik nu weinig. Ben onder tussen 80 jr oud en heb of had nog nooit echte problemen onder vonden met Thais in het verkeer hier. Van 1976 tot en met 2016 is 40 jaar op de Thaise weg en ik voel me er wel bij, als een vis in het water. Moet alleen goed op passen voor die zgn. motor rijders, weten niet wat of hoe ze het moeten doen. Zijn nog levens gevaarlijk in een scoot mobiel.

  13. RobHH zegt op

    Ik houd bezoekende vrienden altijd voor dat het verkeer hier niet noodzakelijk ‘gevaarlijk’ is, maar ‘anders’. Niks anders dan bijvoorbeeld op de ‘Periferique’ rond Parijs of de ‘Tangenziale’ van Milaan.

    Pas je rijgedrag daar op aan. Rijd niet zoals je dat thuis in Europa zou doen.

    En ja, de kans dat je hier bij een verkeersongeluk om het leven komt is tien maal groter dan in Nederland. Die wetenschap moet je doen realiseren dat je dus tien keer zo goed moet oppassen. Zolang je je hoofd erbij houdt hoeft er niets aan de hand te zijn.

    Zelf rijdt ik fiets, brommer en auto in Thailand. Als beroepschauffeur is het ook mijn grootste angst dat er iemand om het leven komt door een verkeerde actie van mij. Maar door die angst laat ik me niet leiden. Angst is een hele slechte raadgever.

    Mijn thaise vrouw laten rijden (in haar eigen auto) is absoluut geen optie. Die kijkt absoluut nergens naar. Dat kan ik zelf beter. Laat ik haar rijden dan gebeuren er wel ongelukken vrees ik.

  14. jasmijn zegt op

    Ik rij hier in Thailand ook al 10 jaar, zowel in Hua Hin, Udon Thani en op de grote wegen..
    Je hebt gewoon 10 paar ogen nodig.
    Inderdaad een 1e klasse verzekering en natuurlijk niet te vergeten een Dashcam….. met een zo groot mogelijke opslag aan Gigabith, want dan heb je uren film als er iets gebeurt en een goede bewijslast dat je niet schuldig bent. Het liefst ook een Dashcam voor de achterkant van de auto, hoewel ik dat niet heb….

    • Bertus zegt op

      jasmijn, als je zo bang bent zou ik maar stoppen met auto rijden hier. Ik heb geen Dash cam en de minimale verzekering op mijn 27 jaar oude Nissan Sunny. En ik ben niet bang,hier in het verkeer. Over het algemeen vind ik de doorsnee Thai een heer in het verkeer. Anders dan in Nederland.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website