Oudjes vormen een risicogroep in het Thaise verkeer
De op één na hoogste commissaris van de Royal Thai Police heeft deze week op een seminar verslag gedaan van de evaluatie van het aantal verkeersongelukken tijdens de afgelopen nieuwjaarsvakantie. Men heeft onderzocht welke preventieve maatregelen het meest succesvol zijn geweest en welke risicogroepen in de toekomst nauwlettender in de gaten moeten worden gehouden.
De risicogroepen
Die risicogroepen zijn, volgens die commissaris, weggebruikers op oudere leeftijd, dronkenlappen en snelheidsduivels. De eerste groep is natuurlijk het meest opvallend, het artikel in The Nation van vandaag noemt geen getallen van die evaluatie en die zou ik wel graag gezien hebben. Naar mijn weten zijn ouderen juist het meest voorzichtig in het verkeer, maar de politieman zal de resultaten kennen en daaruit die conclusie getrokken hebben.
Nu is in dronken toestand aan het verkeer deelnemen (dronkenlappen dus!) strafbaar net als het overschrijden van de toegestane snelheid (snelheidsduivels dus!), in een auto of op een motor/scooter rijden door een ouder persoon is op zich nog altijd volkomen legaal.
Actieplan
De commissaris kondigt aan, dat de RTP een actieplan heeft opgesteld met als doel het aantal verkeersongevallen over een heel jaar te verminderen. Ik ken het actieplan niet en eigenlijk wil ik het ook niet kennen, want doorgaans komt van dergelijke mooie plannen weinig terecht in Thailand.
Suggestie
Ik heb wel een suggestie voor een maatregel, die zonder enige twijfel wel invloed zal hebben. Maak van oudere verkeersdeelnemers, in navolging van de dronkenlappen en snelheidsduivels, ook wetsovertreders. Met andere woorden, verbiedt ouderen van pakweg 65+ zelfstandig de weg op te gaan. Dan is er één risicogroep van de drie verdwenen en zullen de ongevalscijfers er vast en zeker rooskleuriger uitzien.
Die oudjes moeten zich maar laten rijden of gebruik maken van de vele mogelijkheden van het openbaar vervoer. Als compensatie moet dat openbaar vervoer dan wel gratis zijn, of draaf ik nu een beetje door?
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken15 oktober 2024Kopitiam Restaurant in Old Phuket Town
- Cultuur9 oktober 2024De soapseries in Thailand
- Achtergrond28 september 2024Nightingale-Olympic: het eerste warenhuis van Bangkok
- Eilanden21 september 2024Tarutao National park bij Satun
“Naar mijn weten zijn ouderen juist het meest voorzichtig in het verkeer, maar de politieman zal de resultaten kennen en daaruit die conclusie getrokken hebben.”
Ik weet het natuurlijk ook niet maar mogelijk heeft het met “het meest voorzichtige” te maken.
Zie de foto in de link en je zal begrijpen dat het voor het handhavers en de verkeersregelaars lastig is om te kunnen vaststellen tot welke categorie de bestuurder behoort.
https://www.sanook.com/news/7995378/
Mao khab cha cha
Even een vertaling van die poster: de tekst (เมาขับช้าๆ (mao khàp cháa-cháa) vertaalt zich naar: dronken rijd langzaam.
(geknipt van https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/lezersvraag-zijn-er-in-thailand-publiekscampagnes-om-te-wijzen-op-gevaren-alcohol-in-het-verkeer/#comment-576874 )
Totaal ongehoord dat ouderen niet meer mogen rijden..Ik ben 77 jaar en rij alle dagen met brommer maar drink nooit .Heb auto en 2 brommers PCX .Schiet mij overal door en tussen en reeds 200.000 km gedaan met brommers .Nooit accident. Vrienden zeggen mij , Hoe doe je dat maar ik voel me er goed bij , buiten de politie controles die ik goed kan ontwijken en afschudden . Spreek vloeiend thais .Als ik niet meer met brommer kan rijden hoeft thailand niet meer , maar rij volgens vrienden zeer goed maar meestal nooit boven de 50 km/h Ook lichte wind die aangenaam aanvoelt met brommer Auto camry heeft airco. Sommigen kunnen niet meer goed rijden aan 60 door drank gebruik of gezondheidsprobleem .Dan stoppen , maar denk dat ik nog 10 jaar ga rijden .Ben belg natuurlijk. En denk persoonlijk meeste ongevallen jonge gasten snelheidsduivels die show willen geven maar het gevaar niet kennen van snelheid en drank. Denk toch boven de 90 mij te laten voeren .Iemand dan vrij ??? hahaha. Kracht van : Positief denken hee.
Het verbaast mij niet, dat ouderen tot de risicogroepen worden gerekend. Er zijn nauwelijks veilige oversteekplaatsen en tussen het op rood springen van het ene stoplicht en het op groen springen van het andere zijn maar enkele seconden tijd. Het is een hele toer om als 80 jarige ergens veilig over te steken. Regelmatig moet ik in Cha-am, Tha Yang of Hua Hin de Phetkasem road oversteken, terwijl het verkeer daar met 100 km of veel meer per uur voort raast.
Ach, de oudjes zijn weer schuld. Lijkt erg veel op het discriminerende ouderenbeleid in Nederland..
Ik stel voor ouder dan 65 strafbaar te maken !
In statistieken over Thaise verkeersslachtoffers (sorry Rob, zo 1, 2, 3 geen bronvermelding bij de hand ) weleens gezien dat er verhoudingsgewijs vaak jonge verkeersdeelnemers het loodje leggen. Nu is het voor mij zeker in Thailand niet altijd eenvoudig om leeftijden in te schatten maar wat ik zo zie nemen, met name, jongens vanaf zo’n 10 á 12 jaar al deel aan het verkeer als bestuurders van motoren. Zou het zinvol zijn om de wet aan te passen, voorzover men zich daaraan houdt, en de minimum leeftijd vast te stellen op 23 á 25 jaar of vindt Gringo dat ik nu een beetje doordraaf/doordraai?
55 goeie Leo. Dan Google ik wel even voor je. 🙂
Het lijken vooral de motorrijders, mensen met minder geld en dan vooral jonge personen. Volgens Tino (bron?? 555) is het ook nog eens vooral de niet-snelwegen maar de verbindingswegen tussen dorpen enzo waar de meeste ongelukken gebeuren.
Ik citeer een paar kranten:
“a third of the victims were men and most were between the ages of 15 and 24” en “Motorcycles accounted for up to 70 per cent of the fatal crashes, followed by 14 per cent involving personal cars or pickups and 10 per cent pedestrians.”
en “About 70% of road traffic deaths come from motorcycle crashes and the numbers are steadily on the rise. The fatalities mostly involve young males in the 15-24 age group. ”
“In Thailand, one of the world’s most unequal societies, even roads have a rigid hierarchy, with the poor far more likely to be killed in accidents than the well-off and well-connected. And there are many deaths: Thailand had the world’s second-highest rate of road fatalities per capita”
– https://www.nationthailand.com/news/30373606
– https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1628238/motorcycles-key-to-solving-road-deaths
– https://www.nytimes.com/2019/08/19/world/asia/thailand-inequality-road-fatalities.html
Rob, zoals wel vaker word ik door jou weer op mijn wenken bediend. Het was natuurlijk niet cynisch t.o.v. jou bedoeld hè! Had er nog een emoticon bijgevoegd maar die is niet doorgekomen. Zoals ook de humor van Gringo niet bij iedereen is overgekomen. Serieuze mensen die lezers van Thailandblog. Nu is het natuurlijk ook wel een serieus onderwerp en Thailand telt helaas veel te veel verkeersslachtoffers.
Ik kan wel wat hebben hoor Leo. Ik speel zelf ook met vuur door de term bejaarden te gebruiken. Dan zijn sommige oudjes, excuus, senioren, excuus, pensionados ook op de teentjes getrapt. De gezonde bejaarden hoeven zich niet aangesproken te voelen toch? Ze kunnen zelfs ook agent om de tuin leiden. Enkele jaren terug schreef iemand serieus dat indien je in Thailand een verkeersongeval krijgt je het beste een onnozele indruk kan maken om zo niet als schuldige aanwezen te worden… Ik zie dan meteen het beeld van een oudje dat geacteerd een verwarde indruk maakt bij een ongeval. De agent uit dit stuk tuint daar dan in. 55
Terwijl ik het allemaal niet gemreen bedoel. Al was er enkele weken terug noemde iemand mij nog een zuurpruim. 🙂 Maar op onderbouwing van beweringen zal ik wel altijd hameren, daar ben ik een lastig mannetje in hoor. 555 Goed weekend aan alle lezers.
Mogelijk zijn bejaarden vaker té voorzichtig. Het type dat 20-30 kilometer per uur langzamer rijdt dan het overige verkeer, maar loopt te treuzelen bij manoeuvres (de weg op draaien) enzovoort. De radartjes in de bovenkamer draaien wat langzamer, men kan dus minder snel reageren. Andere kwaaltjes gaan opspelen zoals verminderd zicht, minder evenwichtsbalans (bij 2 wielers). Men kent mogelijk niet de actuele verkeersregels meer maar heeft nog oude wetgeving in de kop enzovoort.
Ervaring maakt een hoop goed maar als mensen langzaam achteruit gaan (of kan ik beter zeggen aftakelen? achteruit in het verkeer is linke soep! 55) , en nee dat zijn heus niet alle oudjes, dan kan dat op een moment niet meer gecompenseerd worden met die ervaring. En ja, jeugd die onervaren en overmoedig is (als een achterlijke 2-3 keer de snelheidslimiet over heen gaan) is natuurlijk ook een gevaar. Niet voor niets dat de jeugd (in NL) meer betaald voor de voertuig verzekering. Zoals je zegt, de agent zal zijn cijfertjes wel kennen.
Als ik zie dat mijn schoonzus haar rijbewijs heeft gehaald zonder dat ze ooit in een auto gereden heeft baart me dat meer zorgen.
Volgens mij gaan ze iets nieuw zoeken om het de blanke pensionado’s moeilijk te maken. Niet meer laten deelnemen aan het verkeer.
@Gringo, ” Die oudjes ( ga je schamen ) moeten zich maar laten rijden of gebruik maken van de vele mogelijkheden van het openbaar vervoer. Als compensatie moet dat openbaar vervoer dan wel gratis zijn, of draaf ik nu een beetje door?”
Zeker, helemaal gelijk je draaft door en niet alleen en klein beetje.
Behalve dat het altijd erg makkelijk is aan anderen te zeggen dat zij wel wat kunnen weggeven, is OV-althans dat beetje dat door de Thaise regering wordt bekostigd allang in feite gratis voor elke arme Thai-wel tot een max. per maand op de armeluis-blauwe vlag kaart. En de regeringstadsbus hier in BKK is half geld-enkel voor Thai vanaf 60, het wil niet lukken met een niet-Thai ID.
Maar al dat zo ´goede´ OV is voor het overgrote deel heel erg privaat-denk maar aan al die afzetterssongthaews in strandsteden, vrijwel elke wat grotere Isanse stad etc. Dito voor praktisch alle lokale/regionale buslijnen. En goed is het bepaald niet, ook al ben je aangepast aan de lokale praktijken. Niet voor niets rijden er 100.000en taximeters hier in BKK en zijn er bijna evenzoveel motosai-guys met oranje vestjes.
Er staan hier en daar al posters etc. met diezelfde statistieken en die duiden toch eerder op oudere automobilisten, missen ervaring, durf of hebben wellicht te lang met de verkeerde ´ervaring/rijpraktijken´ geleefd. Neemt niet weg dat alles wat hierboven staat ook wel klopt. Probeer als oudere maar eens de weg te kruisen zelfs via die voetbruggen, als je er al op komt.
Ben 82 ,reed in verschillende landen en nog nooit een ongeluk gehad of veroorzaakt.Welke thaise politieker en of politieman kan hetzelfde beweren?23 jaar in thailand zonder rijproblemen,wel veel “bijna “accidenten door onverantwoordelijke thais!
Inderdaad draaf je een beetje door.
Ik ben 68 en rijd op een scooter en houd mij aan de regels.
Je moet niet de oudjes straffen maar de jongeren die 80 tot 100 km per uur op een bromfiets rijden.
Op iedere bromfiets of scooter een snelheidsbwgrenzer plaatsen heeft meer zin.
Waarom, doen wij dat ook in NL en Be? Nee toch, er zijn best oudere mensen die heel goed kunnen rijden, maar juist de broekies verstieren het, zo hard mogelijk, veel drank en gewoon onvoorzichtig rijden.geef mij 10 ouderen tegenover één jeugdige en ook het verkeer in Thailand zal stukken veiliger worden!
Ook in thailand zijn de oudjes dus het gevaar.In nederland inderddaad ook de oudjes.Ik voel gediscrimineerd.Laten ze eens naar de jongeren kijken die rijden als een idioot en mensen met drank op achter het stuur.