Coronasomnia in Thailand

Door Gringo
Geplaatst in Achtergrond, Gezondheid
Tags: ,
19 januari 2022

Net als over de hele wereld hebben veel Thais en expats last van slaaptekort tijdens de pandemie? Artsen noemen dit Coronasomnia.

Een goede nachtrust krijgen onder stressvolle omstandigheden is al moeilijk genoeg, maar goed slapen tijdens een aanhoudende pandemie kan op sommige nachten onmogelijk lijken. De toename van slaapstoornissen is te wijten aan toegenomen stress en angst die de pandemie heeft veroorzaakt, inclusief de impact van de onzekerheid en het constante spervuur ​​​​aan informatie waaraan we op dit moment worden blootgesteld.

Rouw, isolement, inkomensverlies en angst leiden tot psychische aandoeningen of verergeren bestaande. Veel mensen kunnen te maken krijgen met verhoogd alcohol- en drugsgebruik, slapeloosheid en angst.

Ondertussen kunnen de virus COVID-19 en de varianten zelf leiden tot neurologische en mentale complicaties, zoals delirium, opwinding en beroerte.

Als je door de pandemie moeite hebt met slapen, ben je niet de enige.

Ja het is echt zo, Coronasomnia is een ding. Of je nu met een gezin vol kinderen in quarantaine zit of fulltime aan het werken bent; de stress door de coronacrisis neemt toe en zorgt voor slapeloze nachten. Misschien doe je wel ontzettend je best om iedere dag een bepaald slaapschema aan te houden, maar wanneer het indoezelen niet lukt, blijken je gedachtes totaal ergens anders.

Het is ontzettend lastig om je zorgen te moeten maken over je familie en vrienden; gaat alles goed met ze? Zorgen ze goed voor zichzelf? Liggen ze misschien in het ziekenhuis? Of ze nu om de hoek wonen of in een ander, je kan ze niet bezoeken en dat doet verrassend veel met je. Het is vreselijk en je wilt van deze negatieve gedachtes af, helaas lukt dat niet en wordt je nachtrust zonder twijfel van je afgepakt.

Wat is Coronasomnia?

Het is niet gek en je bent zeker niet de enige die moeite heeft met het in slaap komen ‘s nachts. Tijdens deze pandemie zijn we meer stress dan ooit gaan kennen, en ook onze dagelijkse routine begon een andere vorm aan te nemen. Volgens verschillende experts is dit dan ook niet zo gek. Hier zijn namelijk twee belangrijke oorzaken voor vastgesteld en die zijn als volgt: er vindt een verandering plaats zowel in je stressniveau als in je slaapgedrag. Het is dus volkomen logisch dat een hoop mensen kampen met slapeloosheid, om nog maar te zwijgen over die vreselijke stressdromen.

Hoe kan ik mijn slaapgedrag verbeteren tijdens de pandemie?

Bijna iedereen heeft tegenwoordig moeite met slapen. Maak je hier dus niet te druk over, maar probeer te ontspannen zodat in ieder geval dat stukje stress zich zal verminderen. Daarnaast is het natuurlijk hartstikke belangrijk om weer terug in ons oude, of misschien wel een heel nieuw maar goed slaapritme te komen, om uiteindelijk voldoende rust te pakken. Hoe geef jij jezelf de kans om voldoende te slapen? Hieronder hebben we een paar tips voor je.

  1. Stel een slaapschema op

Wanneer je iedere dag rond dezelfde tijd naar bed gaat en rond hetzelfde tijdstip weer opstaat, zal je merken dat jouw lichaam een patroon begint te zien. Zo regel je simpelweg de klok van je lichaam en wordt het veel gemakkelijker om ’s nachts in slaap te vallen.

  1. Verkort je schermtijd voor bedtijd

Zorg dat je niet meer te veel gebruik maakt van elektronica voordat je het bed in duikt. Het ‘blauwe licht’ van een schermpje zorgt er namelijk voor dat je circadiaanse ritmes worden verstoord en jouw melatoninespiegel verlaagt.

  1. Creëer een scheiding tussen werk en privé

Als thuiswerken nieuw voor je is, is het ontzettend verleidelijk om stiekem wat langer in bed te blijven liggen of je werk vanuit je luie bedje gaat doen. Let op, want wanneer er geen scheiding tussen werk en privé wordt gecreëerd, kan dit een negatief gevolg hebben voor jouw slaapgedrag. Heb je geen andere rustige werkplek naast je bed? Kleed je dan netjes aan, maak je bed op en ga rechtop (met een kussen in je rug) op bed zitten.

  1. Vermijd dutjes

Een dutje kan ontzettend verleidelijk zijn, vooral wanneer je het idee krijgt dat je extra rust moet gaan pakken. Dit kan natuurlijk helpen om je dag door te komen, maar als je merkt dat je moeite hebt om ’s avonds in slaap te vallen, kan een middagdutje misschien wel de oorzaak zijn. Elimineer daarom deze powernaps en neem een kopje koffie om extra energie te pakken. Even een wandeling buiten – ook om wat frisse lucht te krijgen – kan ook voor een oppepper zorgen.

  1. Houd een dagboek bij

Zodra jouw hoofd zich op het kussen begeeft en je merkt dat allerlei verschillende gedachtes door je hoofd beginnen te spoken, kan het helpen om deze gevoelens van je af te schrijven. Houd een dagboekje bij en schrijf voor het slapengaan al je gevoelens, emoties of verschillende gedachtes op. Wanneer je deze punten voor jezelf op papier zet, kan dit helpen bij het vermijden van een hoop gepieker in bed. Zo maak je jouw hoofd op een natuurlijke manier leeg, en kan jij je voorbereiden op een ontspannen nachtrust. Wel zo fijn!

Hebt u nog andere tips voor een goede nachtrust?

Bron: meerdere Engelse en Nederlandse websites over Coronasomnia


» Laat een reactie achter


Rating: 2.42/5. From 12 votes.
Please wait...

5 reacties op “Coronasomnia in Thailand”

  1. ruud zegt op

    Nee, ik heb geen slaaptekort, en ook geen nachtmerries over corona
    Meestal is het een slaapoverschot, omdat ik geen wekker zet, maar slaap tot ik vanzelf wakker wordt.
    Ik ga ervan uit, dat als ik nog niet wakker wordt, ik mijn slaap nog nodig heb.

    En k heb geen werkgever meer, dus waarom zou ik mijn leven door een wekker laten bepalen?

  2. Lung addie zegt op

    Ik zie ook niet goed in welke ‘Corona-stress’ mijn slaap zou kunnen bederven. Ik ben door Corona totaal niet gestresseerd. Sedert ik met pensioen ben draag ik zelfs geen uurwerk meer, nooit. Daar de dagen, hier in Thailand het ganse jaar door, praktisch even lang zijn, merk je genoeg hoe laat het is. Ga slapen als ik slaapgevoel krijg, sta op als ik wakker word, is het nog donker dan weet ik zo dat het nog voor zessen is, dus draai ik me eens lekker om. Zie echt het probleem niet zitten hoor, zeker niet bij de gepensioneerde farangs welke hier wonen. Wil de farmaceutische industrie nu, ipv van vaccins, op grote schaal slaapmiddelen aan de man brengen ???? Indien ze dat willen, wel ja, dan schapen ze maar een nieuw probleem.

  3. Mark zegt op

    De voorgestelde remedies mogen dan wel dan wel slaaptekort verhelpen. Daar is het verband logisch.
    Wat het verband is tussen Covid en slaaptekort lijkt mij alvast bij de haren getrokken.

    Ik ken meerdere mensen die slaapklachten hebben. Ik ken veel mensen die ziek waren van Sars Cov 2. Ik ken enkele mensen die daaraan gestorven zijn, ondermeer een goede vriend van 52 en mijn vader van 85 die nog een goede gezondheid had. Niemand van hen kloeg over slaapproblemen.

  4. chris zegt op

    In mijn eigen omgeving (Thailand en Nederland) ken ik niemand met slaapproblemen die aan Covid gerelateerd zouden zijn. Nog sterker: ik heb aardig wat gelezen over Covid sinds de start van de epidemie maar dit is de eerste keer dat ik van slaapproblemen lees.

  5. Rocky zegt op

    Hoi, bedankt vd Slaap tips heb ik tenminste wat aan dan al die slaapmedicatie vd artsen, wat me alleen maar helemaal uit me ritme haalt en verslaafd maakt! Want t klopt ik kamp daar ook mee ruim een jaar nu. Als CEO van een groot concernĺ, in de horeca die bijna niets meer mag, personeel dat ziek wordt en personeel te kort. De ene na de andere lockdown…niet wetende wat de dag van morgen ons brengen zal, alles mag bijna open in Nederland, maar mijn bedrijven, hotels, restaurants, cafes moeten gesloten blijven..en al die beloofde centen van compensatie…ik moet de 1e nog ontvangen…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website