Poolse vrachtwagenchauffeurs, Filipijnse scheepvaartbemanning en Thaise stewardessen. Steeds meer Europese bedrijven proberen te besparen op loonkosten door het inzetten van personeel uit lagelonenlanden.

Een gevaarlijke ontwikkeling zo is de mening van KLM topman Camiel Eurlings. Volgens hem staan vele tienduizenden banen in Europa op de tocht indien luchtvaartmaatschappijen personeel gaan vervangen door goedkope arbeidskrachten uit bijvoorbeeld Thailand. Het beeld dat Eurlings schetst, komt overeen met de plannen van de budgetmaatschappij Norwegian. Deze had al eerder aangekondigd om Thaise piloten en stewardessen te willen inzetten op intercontinentale vluchten.

Norwegian is een snel groeiende prijsvechter die de concurrentie aan gaat met gevestigde maatschappijen. De KLM-baas vreest de gevolgen en heeft het over oneerlijke concurrentie. Norwegian zelf wuift de kritiek weg en noemt de uitspraken van KLM hypocriet. Volgens de budgetmaatschappij is KLM bang voor haar positie omdat ze te duur zijn met hun vliegtickets.

Lees hier het complete interview met Eurlings: Haarlems Dagblad

23 reacties op “KLM topman vreest oneerlijke concurrentie luchtvaart door inzet Thais personeel”

  1. Sjaak S zegt op

    Mijn oude werkgever, Lufthansa zet al vele jaren lokale werkkrachten in. Op de betreffende routes werken Japanners, Thais, Chinezen, Koreanen, Indiërs. Daarmee wordt gespaard, maar gelukkig door een verstandige inzet of door de wetgeving, niet alle personeel vervangen door lokale collega’s.
    Hierdoor is het voor veel gasten aangenaam om te vliegen, want ze worden immers in h6n eigen taal geholpen. Ik persoonlijk vond deze vluchten altijd weer de mooiste, omdat ik hierdoor heel aangename cowerkers had en veel lol tijdens mijn werk. Nu nog heb ik leuke contacten.
    Wanneer ik van Thailand naar Frankfurt vlieg, is er altijd wel iemand die ik persoonlijk ken. En dat zal voor zakenlui die vaker op die routes zitten ook het geval zijn. De westerse collega’s zaten misschien slechts een keer in de zoverl maanden op zo’n vlucht, terwijl de lokale dit vier keer heen en terug deden. Zij kennen dan ook vaak de VIPs en andere belangrijke persona. Ze weten wat deae gasten willen en de gast voelt zich minder anoniem.
    Wanneer alle personeel zou worden vervangen door lokale mensen, zullen er problemen ontstaan. Cultuurverschil of taalverschil is niet zonder nadelen. Ik denk niet dat dit verstandig zou zijn.

    • Rene Martin zegt op

      Wat is nu beter dan een gemengde bemanning? In het vliegtuig van de KLM zitten ook diverse nationaliteiten en zoals Sjaak zegt is het ook voor de bemanning aangenaam. Diverse malen meegemaakt dat wanneer er Thais in het vliegtuig zaten zij geen Engels spraken dus dan is een Thaise stewardess een uitkomst. Voor het bedrijfsleven is het beter als er personeel van buiten kan worden aangenomen maar de Nederlandse arbeidsvoorwaarden zullen hierdoor onder druk komen te staan. Dit kan je toch niet tegenhouden want we worden steeds internationaler en vluchten boek je via de internet en voor de meesten is de prijs van een ticket het belangrijkst.

  2. chris zegt op

    Norwegian airlines doet dat al. Een van mijn afgestudeerde studentes werkt al als stewardess bij deze maatschappij. Zie relematig haar foto’s (van o.a Oslo) op Facebook.
    En inderdaad: meneer Eurlings moet blijkbaar nog leren dat de wereld groter is dan Nederland of Europa. Met name de luchtvaart is een internationale business. Dus meneer Eurlings: wordt wakker !!!!

    • Cú Chulainn zegt op

      Schitterend! En Thailand schaft natuurlijk nu ook die discriminerende maatregel af dat een farang geen baan kan nemen die door een Thai ook gedaan kan worden? Immers de NL steward(es) kan ook hetzelde werk doen als de Thaise collega. Hoe positief een ieder ook is, de werkgelegenheid zal nog meer onder druk komen te staan dus en een stap verder met afbraak van sociale zekerheid binnen Europa, waaronder het recht op arbeid, waar een eeuw lang voor is gestreden. En Chris, jammer dat altijd de grootste voorstaders van goedkopere buitenlandse werknemers, dat zijn de rijke aandeelhouders die hun winsten zien toenemen en de topmanagers, die a.g.v. de toenemende winst, nog hogere bonussen zullen krijgen, dat de topmanagers niet door goedkopere werknemers worden vervangen die een kwart van de bonus maar hoeven. Of mijnheer de aandeelhouder, neemt u ook genoegen met 25% van de winst i.p.v. de volle 100% aangezien menig Thai al tevreden is met 25% van de winst.

      • chris zegt op

        Degene die tot nu het meest geprofiteerd hebben van de moordende concurrentie in de luchtvaart is DE CONSUMENT. De ‘winstmarges’ van de airlines zijn erg dun en moeten vaak in rood worden geschreven. Een vliegticket van Amsterdam naar Bangkok zou – om uit de kosten te komen – minstens het dubbele moeten kosten dan de prijs van vandaag. Welke expat gaat dan nog graag naar Thailand? Op deze blog staat het altijd bol van de adviezen hoe aan het goedkoopste ticket te komen. Betaal het dubbele en elke sociale zekerheid kan betaald worden.

  3. john zegt op

    Moderator: uw reactie bevat te veel emotie

    • RobN zegt op

      Beste Chris (en anderen),

      kun jij mij uitleggen waarom sommigen reageren alsof er een rode lap wordt voorgehouden als Camiel Eurlings van KLM dit zegt? Jij schrijft dat de wereld groter is dan Nederland of Europa, dat is bij eenieder wel bekend maar denk je dat het goed is voor de economie voor Europa als er vele tienduizenden werkelozen bijkomen? Bezuiningen enz. en wat denk je dat de koers van de Euro gaat doen. Overigens heeft de KLM net als Lufthansa en andere maatschappijen op bepaalde vluchten ook lokaal personeel aan boord. Dit om extra service aan de passagiers te kunnen geven. Sjaak geeft dat zelf ook aan, ook dat door een verstandige inzet of door de wetgeving, niet alle personeel vervangen wordt door lokale collega’s. Waarom willen wij Nederlanders altijd roomser zijn dan de paus?

  4. Dirk zegt op

    Ik vlieg best wel veel en ook met KLM. Ik denk dat het bittere noodzaak is dat KLM moet overstapt op het inzetten van Thaise stewardessen. Dit is niet zozeer Wannegem de loonkosten maar vanwege het feit dat de gangpaden in de nieuwe vliegtuigen smaller zijn dan de oude 747s. Het KLM personeel past er niet meer in. Tijdens een van mijn laatste reizen werd ik constant opgeschud als er een stewardes langs kwam die met haar heupen tegen de stoel aan bonkte. Ja als je met Thai Airways vliegt of menig andere Aziatische luchtvaartmaatschappij, heb je daar geen last van. Het zou ook kunnen dat de heer Eurlings meer gecharmeerd is van de Aziatische vrouwen?

    • Sir Charles zegt op

      Dan voortaan ook maar te dikke passagiers weigeren of anders ze voor 2 stoelen laten betalen zo niet dan maar in het ruim plaats laten nemen? De discussie om voor 2 stoelen te laten betalen speelt al een tijdje en zal vast wel weer een keer door een airliner naar voren worden gehaald, wacht maar af.

      Met alle respect maar het is knap lastig een passagier met overgewicht naast je te hebben die tijdens al die uren je wil verdrukken bovendien is het evenzeer lastig voor de stewardessen die hun wagentje versperd zien worden door een corpulente passagier zittend aan het gangpad.

      Iets zegt mij dan dat verscheidene Thailandgangers het moeilijk gemaakt zal gaan worden om ons geliefde Thailand te kunnen bezoeken…

  5. Jack G. zegt op

    KLM maakt ook gebruik van Chinese arbeidskrachten op de China vluchten. Dat van die smalle gangpaden op de 777-300 klopt als een bus. Er staat een extra stoeltje ipv 3-3-3. Doet Emirates ook op de 777-300.

  6. Sir Charles zegt op

    Begrijp heel goed dat het (internationale) bedrijfsleven aan veranderingen onderhevig is en die veranderingen door allerlei oorzaken moeilijk zijn tegen te houden maar blijf het toch een contradictie vinden want is het niet zo dat we algauw ‘op de barricaden gaan staan’ wanneer (vrachtwagen)chauffeurs, bouwvakkers, productiemedewerkers enz. vervangen worden door goedkopere arbeidskrachten vooral als onze eigen baan in het geding is…
    Echter nu de werkgelegenheid van KLM-medewerkers in het geding is zijn we opvallend stil of wordt het afgedaan met diverse argumenten die evengoed min of meer op andere bedrijfstakken kunnen gelden.

  7. Leenkorat zegt op

    Ik vlieg altijd met Thai Airways, want de klm (geen grote letters waard!) haar stewardessen kunnen niet in de schaduw staan van de Thaise stewardesjes ! Klm = haar voor hun ogen, niet netjes, de arrogantie druipt ervan af ! Op vluchten naar azië nasi op ! Wel nog spagetti, we vliegen toch niet naar Italië ?
    De laatste keer dat ik met klm vloog had ik een A4 tje met klachten ! Ook de stoelen smal !

    Het raakt tijd dat er Thaise, aan boord van klm komen, kunnen ze maby met kwaliteit gaan concureren,
    Maar een vlag op een modderschuit staat ook niet !
    De uitstekende service en de brede stoelen bij Thai is mij 500 euro waard !

    Cijfer 10 voor Thai, en cijfer 4 voor klm !

    • RobN zegt op

      Leen,

      sinds wanneer vliegt Thai rechtstreeks op Amsterdam? Als je niet in het zuiden van Nederland woont en niet Brussel als uitbestemming kunt kiezen zul je moeten overstappen of met de trein verder. Voor sommigen kan het een uitkomst zijn, denk ook aan Dusseldorf voor oosten van Nederland maar echt waar de KLM is zo slecht nog niet hoor. Heb ruim 50 jaar de wereld overgevlogen en er zijn zat maatschappijen die veel mindere service geven. Vloog 1 keer economy met China airlines en mijn eten werd door de charmante Aziatische stewardess bijna op mijn klaptafeltje gesmeten, echt waar. Daarover heb ik niet geklaagd. Weet overigens nog wel een leuke site voor je: http://www.seatguru.com, daar kun je v.t.v. kijkenhoe breed de stoelen zijn. Boeing 777-200 Economy bij KLM 17,5 inch, bij Thai 18 inch, verschil van 1,27 cm! Dat valt dus wel mee
      Pitch (afstand tussen stoelen): KLM 31 (economy comfort 35), Thai 34. Verschil van 3 inch is 7,62 cm. Wel belangrijk voor lange mensen, ben zelf maar 182 cm maar krijg het altijd benauwd als stoelen te dicht bij staan. Prettige dag verder (van mij uit Korat).

      • Sir Charles zegt op

        Leen bedoelt dat een ticket €500 kost of dat hij het waard vind dat bij Thai de aanschafprijs van een ticket €500 méér is?
        Mocht het eerste zo zijn dan begrijp ik niet waarom veel Belgen vanaf Schiphol vliegen na eerst ook nog de reis daar naar toe hebben moeten ondernemen terwijl een ticket met Thai vanaf Brussel €500 zou kosten.

    • Sir Charles zegt op

      Dat is wel heel krom want bij EVA en China heb ik nog nooit aardappelen, spruitjes en draadjesvlees gehad of een portie boerenkool met rookworst om maar wat willekeurige gerechten te noemen doch altijd rijst of noodles terwijl er toch echt richting Nederland/Europa werd gevlogen hoor, bij KLM overigens wél…

  8. patrick zegt op

    Moet je mij nu eens vertellen wanneer je met Thai een retourtje vliegt voor 500 EUR. Ik heb nu 2 maal retour gevlogen met Thai omdat het de enige is die een rechtstreekse vlucht verzorgt tussen Brussel en Bangkok, maar ik kom zelfs met de promoties niet onder de 780 EUR retour. Voor de rest voortreffelijke service, respect, vriendelijkheid zelve. Fijn reizen met Thai, vooral ook omdat de vluchten heel dikwijls niet vol zitten en je je met een beetje geluk ook languit kunt leggen over drie zitplaatsen. Dit is me gelukt op 3 van de 4 vluchten, je hoort me dus niet klagen, maar met een prijs van 500 EUR overdrijf je toch een beetje. Thai personeel verdient effectief een dikke 10.

  9. KhunBram zegt op

    Helemaal geen slechte zaak ! Als je de gehele dag in NL de mond open hebt omtrent tolerantie, eenwording, en grenzen open, moet je niet als KLM je in de broek doen, als plots er iets is wat JOU als NL-er niet past.
    Daar komt nog een bij dat een ieder gelukkig zal zijn met de aanwezigheid van zulke vriendelijke, behulpzame, en home-feeling uitstralende stewardessen

    Ik heb jaren KLM gevlogen, maar de laatste 5 jaar uitsluitend Aziatische maatschappijen.

    Groet by 32 degrees, KhunBram in the Isaan.

    • RobN zegt op

      Beste Bram,
      volgens mij zie je iets ove rhet hoofd. Indien alle werkzaamheden in Nederland/Europa door goedkopere krachten van buiten Europa worden uitgevoerd hoe denk je dat het dan met de werkgelegenheid is gesteld in Nederland/Europa? Volgens mij wordt er met de opmerking van Camiel Eurlings bedoeld dat Nederlandse en Europese bedrijven zich aan de cao voorwaarden dienen te houden van het land waat het bedrijf gevestigd is, ma.w. geen “dure” medelanders ontslaan en er goedkope krachten voor terughalen. Niets meer en niets minder. Denk ook eens aan al die gerenomeerde Nederlandse bedrijven die niet meer bestaan vanwege de goedkope concurrentie uit het buitenland. Ik vind dat “men” kijkend vanuit consument kant teveel uitgaat van het snelle voordeel. Leuk in het begin maar naderhand zijn de kosten niet meer op te brengen, denk maar eens aan alle goedkope arbeiders die naar Nederland zijn gekomen en waarvan de kinderen in het buitenland nu profiteren van alle uitkeringen. Vliegen is binnen bereik gekomen van velen door introduktie van grotere vliegtuigen waardoor meer passagiers ineen keer konden vliegen. Tevens valt mij het iedere keer weer op dat er altijd geklaagd wordt over KLM i,p,v, er trots op te zijn wat deze maatschappij uit een klein landje als Nederland heeft bereikt in de wereld. Is wel iets typisch Nederlands trouwens want bijna alles van over de grens is beter dan een eigen produkt.

      Gr.,

      • Sjaak S zegt op

        Ik wil nog eens ingaan op dit thema. Er zijn veel voordelen met het hebben van lokaal personeel. Zoals ik al zei, het ingaan op de wensen van passagiers uit de landen waar je heen vliegt.
        Het financiële aspect gaat niet alleen in korte termijn een voordeel opleveren, maar ook op lange termijn, wanneer passagiers voor KLM kiezen, omdat ze weten dat ze hun eigen taal kunnen spreken of ten minste geholpen kunnen worden bij problemen.
        In de jaren dat ik bij de concurrent vloog, is het aantal lokale stewards en stewardessen flink gestegen. Maar dit ging niet ten koste van het personeel dat al aanwezig was. Goed, de behoefte was daardoor iets minder om Nederlands personeel aan te nemen (in mijn geval Duits of Europees). Door de uitbreidingen van de vloot moesten er toch meer mensen aangenomen worden. Bovendien is bij het vliegend personeel een zeer grote afvloei. Vooral bij cabine personeel is het overgrote deel vrouwelijk. Beginnen ze met 20 te werken, zullen velen toch al rond hun 25ste stoppen met vliegen of deeltijd gaan werken, omdat ze intussen een vaste partner en kinderen hebben. Bovendien zullen er ook velen voor kiezen op de kortere vluchten ingezet te worden, zodat de lange vluchten naar Azië altijd ruimte hebben.
        Lokaal personeel heeft geen nadeel. Je moet als onderneming ook kijken naar je winstmogelijkheden en die heb je wanneer je een troef in je handen hebt.
        En nu mijn persoonlijke ervaringen op dit gebied – ik had het al iets eerder geschreven – ik vond de vluchten waarop ik werkte met bijna uitsluitend Duits personeel super vervelend. En als passagier vind ik het ook altijd weer aangenaam gezichten te zien van mensen naar wiens land je vliegt.
        En het is niet alleen typisch Nederlands over KLM te klagen. Dat kunnen de Duitsers ook heel goed over hun eigen grote luchtvaartmaatschappij.
        Het is allemaal relatief. De een ervaart een vlucht als geweldig, een ander klaagt steen en been omdat (Murphy’s Law) als het dan al een keer fout gaat, er een hele reeks van fouten komen.
        Dan heeft er iemand vertraging, haalt net zijn vlucht, maar zijn koffer kan niet mee, de stewardess aan zijn kant van het vliegtuig toont niet genoeg begrip, de andere kant is sneller met het verdelen van het eten en drinken, wanneer hij aan de beurt is om te kiezen is juist zijn keuze al weg, de leeslamp doet het niet en zijn buurman snurkt…. En dat is allemaal de schuld van de maatschappij waarmee hij vliegt. Met Thai airways was dat nooit gebeurd…..

  10. RobN zegt op

    Sjaak,

    ook ik heb bij een luchtvaartmaatschappij gewerkt en herken je bevindingen. Verhaal ging echter niet alleen om personeel van luchtvaartmaatschappij maar inhuren van lokale klachten waarme lokale cao wordt ontdoken. Overigens komen passagiers uit verschillende landen, spreek ik geen Chinees, Koreaans of Thais en vind het dan wel weer prettig minimaal Engels te kunnen spreken. KLM heeft altijd een te kleine thuismarkt gehad en moet het hebben van transit passagiers. Heb zelf eens een slechte ervaring met China Airlines gehad maar veroordeel daar een maatschappij niet op. De hele vlucht kan perfect verlopen en dan blijkt bij aankomst de bagage zoek. Krijgt de luchtvaartmaatschappij de schuld van terwijl het zo kan zijn dat dit door een lokale afhandelaar is gebeurd. Zijn allemaal moment opnames. Waar volgens mij het pijnpunt zit is dat wanneer lokale personen alle arbeidsplaatsen gaat innemen van diegenen die onder het CAO vallen. Leuk hoor al die werkelozen erbij in Europa, wat zal dat de Euro goed gaan doen. Komen er minder belastingen binnen, moet er verder bezuinigd worden, gelijk maar alle verzorgingshuizen dicht dan maar? Iets meer naar het grote geheel kijken dan eerst in de eigen portemonnee lijkt mij in ieder geval beter (maar wie ben ik dan?).

    • Sjaak S zegt op

      RobN, dan heb ik het niet goed gelezen? Inderdaad werd er niet geklaagd over het inzetten van lokale krachten, maar het vervangen van personeel. Niet bij de grote maatschappijen, maar bij kleinere, die daardoor ook weer een grotere concurrentie zouden worden.
      Ik denk dat dit niet kan. Gemengd, vind ik zoals je al gelezen hebt, prima. Vervangen is een heel andere kwestie. Het is een slechte, maar ook domme ontwikkeling en op lange termijn beslist niet te houden.
      Maar het is een moeilijke situatie. Maatschappijen die door olie-voordelen en belastingvoordelen al oneerlijke concurrentie bieden, maken veel kapot. Dit, omdat de consument prijzen wil betalen, waarmee een maatschappij nog niet eens de kosten kan afdekken. Ook niet met goedkoper personeel.
      Deze consument ben ik ook. Als je de kans hebt, neem je deze, ook al weet je dat je daarmee geen goed doet.
      Ieder bedrijf zal zoveel mogelijk doen om de kosten te besparen. Het is weer de taak van de overheid daar een stokje voor te steken.
      Ik begrijp ook de bezwaren.

  11. Sir Charles zegt op

    Dat geweeklaag op de KLM, toegegeven het is niet de beste maatschappij doch het kan nog vele malen slechter en uiteindelijk gaat het toch om de prijs. Dikwijls meegemaakt dat degenen die niets van de KLM moesten hebben wél razendsnel gingen boeken wanneer de KLM tickets naar Bangkok voor een gunstige prijs in de aanbieding had, hoe inconsequent kan men zijn.
    Zelf heb ik altijd bij de KLM tussen de €600-€700 betaald hoewel toen er nog in guldens werd betaald was het omgerekend nu naar de euro veel duurder dus het is eigenlijk veel goedkoper geworden.
    Laten we bij ons zelf te rade gaan want we willen allemaal zo goedkoop mogelijk vliegen maar wel met ‘first-class’ service en faciliteiten en is het echt zo erg dat de maaltijd aan boord niet aan het verwachtingspatroon voldoet of dat er geen onbeperkt bier meer zoals voorheen te verkrijgen is, ken ze die zich daar vreselijk druk om kunnen maken.

    Tsja in ‘Beachroad-kleding’ op slippertjes in het vliegtuig stappen na eerst zich zichtbaar en onwelriekend volgeschonken te hebben, logisch dat KLM-stewardessen daar een negerende houding tegen aannemen en dan achteraf klagen over de slechte service en dat ze arrogant zijn.
    Alsof Aziatische stewardessen daar van gediend zijn, kijk dan maar eens áchter die welbekende glimlach.

  12. Samee zegt op

    Ik weet toch zeker dat er op vluchten naar Korea Koreaanse stewardessen aan boord waren bij KLM.
    Nou is Korea niet een lage lonen land als Thailand, maar het komt (zoals eerder aangegeven) de service aan boord zeker te goede (helemaal natuurlijk naar de vele Koreanen die aan boord zijn toe).

    Bij KLM krijg ik altijd het gevoel dat wanneer je niet business class vliegt je eigenlijk gewoon een stuk stront bent. Wil op Europese vluchten nog wel eens extra betalen voor economy comfort, maar vind op internationale vluchten het de 150 euro extra niet waard. (dat is 150 voor heen en ook nog eens 150 voor terug).

    Uiteindelijk is het slechts 10 a 11 uur vliegen en voor een gewone burger gaat dan gewoon de prijs tellen. Als ik met wat minder comfort 100 euro kan besparen, dan doe ik dat.

    Hoewel ik jaarlijks genoeg vluchten met KLM maak om Flying Blue Silver (voornamelijk met Europese vluchten) te halen, kijk ik bij het vliegen toch altijd in eerste instantie naar de prijs. Is een andere maatschappij goedkoper, dan kunnen die miles me gestolen worden. Ga dan voor de quick win van een goedkopere ticket.

    Misschien dat ze KLM personeel eens mee moesten laten vliegen op de Aziatische maatschappijen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website