Door Hans Bos

Suvarnabhumi International Airport  (BKK) zou afgelopen jaar de top tien van beste luchthavens ter wereld binnen hebben moeten stormen. Althans, daar ging Airports of Thailand (AoT) van uit. Het heeft helaas niet zo mogen zijn, want volgens de in Genève gevestigde Airports Council International (ACI) is de luchthaven bij Bangkok niet meer waard dat een 24ste plaats.

Dat is weliswaar hoger dan de 38ste plek in 2009 en plaats 48 in 2007, maar nog altijd ver verwijderd van de

Suvarnabhumi-airport-bangkok

‘eredivisie’ in luchtvaartland. Voor het vijfde achtereenvolgende jaar is Incheon Airport in Seoul (Zuid-Korea) goed voor goud, gevolgd door Singapore Changi met zilver en Hong Kong met brons. Ook Beijing en Hyderabad (India) gaan met een eervolle vermelding strijken.

Het ACI-onderzoek strekt zich uit over 140 luchthavens ter wereld. De punten worden zowel door passagiers toegekend, maar ook berekend op basis van service en faciliteiten. AoT-voorzitter Serirat Prasutanond is erg teleurgesteld over de uitslag, maar zegt dit jaar nog beter zijn best te doen om in de top tien te eindigen.

Belangrijkste punten van kritiek zijn de lange rijen wachtende bij immigration, het ontbreken van een snelle en goede verbinding met de stad en het tekort aan bagagekarretjes. Daarvan zijn er afgelopen weer ruim 9.000 bij gekomen, ontwikkeld in Duitsland. Ook heeft de luchthaven afgelopen jaar onder meer bijna 19.000 stoelen in de 51 wachtruimtes bijgeplaatst.

.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

8 reacties op “Suvarnabhumi op 24ste plaats in de wereld”

  1. Khun Peter zegt op

    Allereerst moeten ze wat aan die naam doen, niet uit te spreken of op te schrijven. De bewegwijzering is op Bangkok Airport slecht, vooral na het inschecken. De wachtijden bij het inschecken zijn te lang. Lange rijen bij immigration klopt.
    Schiphol is niet veel beter. Wat dat betreft is Dusseldorf een verademing. Zelden rijen gezien, bagageafhandeling is snel.

  2. wout bakker zegt op

    Toen ik de eerste keer op de nieuwe luchthaven landde was ik benieuwd wat de Thai gemaakt hadden. Ik vond het knap dat ze zo’n onlogisch en onduidelijk spul uit de grond konden trekken.

  3. Cyber zegt op

    @Wout? Onlogisch en onduidelijk???? Ben je ondergronds gegaan? Ik vind het juist een super vliegveld. Erg duidelijk en snel toegankelijk in elke vorm.

    @Koen Peter…. Zal wel aan mij liggen maar ik vind het een super vliegveld. Laatste keer op Düsseldorf ook alleen maar rijen bij het inchecken en vervolgens weer rijene bij de controle van de handbage. Bijna anderhalf uur verkloot. Vervolgens kom je in de vertrekhal bij Airberlin (49 of zoiets) Zijn ze daar de loods aan het verbouwen. Wat een tering herrie zeg. De bewegwijzering in Düsseldorf is niet afwijkend van die van Suvarnabhumi. Alleen de naam spellen en schrijven is wat moeilijker.

    Trouwens als je met Lufthansa vliegt dan gaat het inchecken in Thailand veel sneller omdat ze een samenwerkingsverband met Thai-Airlines hebben. Airberlin is altijd tergend traag inchecken en lange wachtrijen in Bangkok. Maar ja de prijs is ook anders. Laatste keer 400 euro retour voor 2 personen. Dan sta ik wel eventjes voor in de rij.

    • Robert zegt op

      Ben het met je eens…ik heb ook absoluut geen klachten over Suvarnabhumi (die naam went snel, en Schiphol is ook niet uit te spreken voor buitenlanders – maar ‘BKK international’ was logischer geweest) en ik vlieg toch zeker zo’n 2-3 keer per maand van/naar BKK. Met een beetje mazzel (afhankelijk van de afstand gate-immigratie en verkeer) ben ik 1 uur na touch down in Sukhumvit, maar meestal toch zeker binnen 1.5 uur.

      Voor vertrek vanaf BKK ben ik meestal niet meer dan een uur voor vertrek op het vliegveld, nou dat hoef je op Schiphol dus niet te proberen. BKK, en de meeste andere vliegvelden in Azie (Kuala Lumpur, Singapore, Hong Kong) winnen het op alle fronten van hun Europese en Amerikaanse ‘collega’s’.

  4. fransamsterdam zegt op

    Het is wel opmerkelijk dat ze met twee banen bijna net zo veel capaciteit hebben als Schiphol met 5 banen.

    • Robert zegt op

      Volgens mij worden er nooit meer dan 2 banen tegelijkertijd gebruikt; capaciteit zal meer met andere faciliteiten te maken hebben. Daarnaast heeft Schiphol te maken met allerlei milieu beperkingen geloof ik.

  5. fransamsterdam zegt op

    En als ik dan zo’n taart van een senior purster van de KLM hoor omroepen dat we ons klaar gaan maken voor de landing op Soepvarnapoemie ben ik blij dat ik voorlopig weer even weg ben uit Nederland met z’n milieu…

  6. King Frans zegt op

    Ik persoonlijk vindt het een prachtvliegveld, maar ik mis toch wel ‘n beetje het oude vliegveld, noemt het maar hang naar nostalgie.Ach en de wacht rijen neem ik op de koop toe, Ik ben weer in Thailand.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website