De Chinese One belt – one road (BRI) initiatieven geven aanleiding tot het kritisch volgen daarvan omdat steeds meer ontwikkelingslanden zich daarmee in de schulden storten.

China investeert in deze landen in infrastructuurprojecten, die in geografisch opzicht, maar vooral op industrieel gebied aan zich verbinden. Tegelijkertijd presenteert China deze landen toch de rekening voor de bouw van straten en hogesnelheidslijnen. De zogenaamde oude zijdenroute.

De Thaise regering gaf echter aan nauw met China te willen samenwerken. Het Thai – Chinese spoorwegproject wat Bangkok met Nong Kai verbindt en vandaar uit verder naar Vientiane en China leidt, is een deel van deze Chinese infrastructuur aanpak.

Sinds de Chinese president Xi Jinping in 2013 met de BRI begon, waren er zorgen dat slechts China van de BRI zou profiteren en de ontwikkelingslanden met hoge schulden bleven zitten. Misschien komt het ook op de onderhandelingspolitiek van de verschillende landen aan. Veel BRI-projecten worden door Chinese staatsondernemingen gebouwd, die door middel van staatsbanken gefinancierd worden. Dat stort sommige landen in een schuldenval.

Wanneer men de verschillende projecten met elkaar vergelijkt is Thailand tot nu toe nog redelijk goed daaruit gekomen. De Thaise regering stond erop dat 80 procent van de 166 miljard Baht, die voor de eerste fase van dit project nodig was (Bangkok – Ratchasima) door Thaise banken gefinancierd moesten worden. De tweede fase van Nakhon Ratchasima naar Nong Khai zal 211 miljard gaan kosten. Hierbij zal voor 85 procent van de kredieten bij internationale banken gezocht moeten worden. China zal daarbij op de eerste rij staan.

De kredietverschaffing door China is niet openbaar gemaakt terwijl dat wel een voorwaarde was. Ook al om de kosten van dergelijke projecten niet uit de hand te laten lopen, wat echter al eerder is voorgekomen. Zorgelijk is nu al de prognose dat de prijs van de treinkaartjes niet de bouwkosten zullen dekken. Diverse plannen worden bedacht om dit te ondervangen. De Thaise regering zal daarom voorzichtig te werk moeten gaan, maar zal tevens de contacten met Peking open moeten houden voor verdere ontwikkelingen. Thailand zal zich niet aan één land moeten binden om zodoende door BRI-projecten zich in een BRI val te storten.

Bron: Hallo Magazine

9 reacties op “Uitkijken voor de Chinese one belt – one road val”

  1. chris zegt op

    Naarmate men economisch meer zaken doet en met elkaar verweven is, des te minder wordt de kans op gewapende conflicten of zelfs oorlogen. De wereldgeschiedenis bewijst dat. Daar komt bij dat de technologie de wereld psychologisch en logistiek veel kleiner heeft gemaakt.
    Toen ik een kind was, zo’n 50 jaar geleden, was een trip naar Thailand een uitermate gewaagde en onzekere onderneming. 50 Jaar geleden durfden alleen een hele kleine groep mensen naar China af te reizen, een communistisch land waar je 24 uur per dag werd gevolgd en waar je je leven niet zeker was. Nu melden mensen zich om op Mars te gaan wonen. Ebn China is een interessant vakantieland geworden.
    Ik ben banger voor landen die zich om wat voor reden dan ook (denken zich te kunnen) terugtrekken uit de steeds grotere vervlechting van mensen en economie uit nationalistische, patriotistische of racistische gronden dan voor landen die voor samenwerking zijn.
    Hebben wij in Nederland in de afgelopen decennia ooit voorzichtigheid gepredikt terwijl onze economie voor een heel groot deel afhankelijk is van de Duitse economie?

  2. Hans zegt op

    chris kan gelijk hebben maar volgens mij is Thailand erg in de weer om een provincie van China te worden. Ook op gebied van toerisme zijn Chinezen onder deze regering (?) meer welkom dan westerlingen.

    • chris zegt op

      beste Hans,
      Toeristen zijn mensen die altijd weer naar hun land terugkeren en hier niet blijven.
      Nederland is economisch gezien al decennia lang een provincie van Duitsland. In Vaals (Nederland) wonen meer Duitsers dan Nederlanders. In sommige Belgische grensdorpen is het percentage Nederlanders ongeveer 40%. Heeft daar ooit iemand over geklaagd?

      • Tino Kuis zegt op

        Een op de drie inwoners van Vaals hebben een Duits paspoort.

    • Ger-Korat zegt op

      Het artikel staat in het teken van de hogesnelheidslijn Bangkok naar Nong Khai. Maar als je de berichten bekijkt over deze lijn dan lijkt het me dat het hele projekt ter ziele gaat want geen financieringsovereenkomsten, geen overeenstemming over technische en andere zaken en een prijskaartje voor de reizigers duurder dan een vliegticket. Symbolisch is Thailand eind 2017 begonnen op een al bestaand rangeeerterrein en voor de rest blijft het akelig stil behalve wat blabla vanuit Bangkok. Noem mij eens een, ja slechts 1, grote investering van China in Thailand. Ik ken er geen maar weet wel van de eindeloze investeringen door Japanse en Westerse bedrijven.
      Zie de link: https://www.irrawaddy.com/news/asia/thailand-says-making-progress-high-speed-thai-chinese-railway.html

  3. Tom zegt op

    De baas van FBI’s cyber divisie is duidelijk. China wil ’s werelds supermacht worden en gebruikt daarvoor alle middelen.
    “China’s goal is, clearly, to become the world’s dominant superpower. To do that they’re willing to steal information, to steal intellectual property, to steal PII, to steal military secrets, government secrets, academic secrets, and R&D.”
    Okay, iedereen doet aan spionage, maar bij China loopt het de spuigaten uit.
    China heeft trouwens zelf al jaren geleden zelf aangegeven, dat het DE supermacht wil worden.

    Op zich niets mis mee, maar kijk naar het speelveld.
    Ongegeneerd kopiëren, inbreuken doen op octrooien.
    Overheids-gesubsidieerde prijsdumping om industrie elders volkomen kapot te concurreren.
    Zware internationale investeringen om vooral hun eigen afzetmarkt sneller, goedkoper te kunnen bedienen.
    Opkopen van juweeltjes tegen weggeefprijzen (haven van Piraeus).
    Verstrekken van loodzware leningen aan arme landen, die op hun beurt niet terug kunnen betalen en daarmee grote concessies moeten doen in hun autonomie.
    Onderdrukking van Tibetanen, inwoners van Hong Kong, Oeigoeren (emotieherkennings-software onlangs geleverd door Nederlands bedrijf, geld stinkt niet).
    “Heropvoedingskampen” voor andersdenkenden.

    Het ouderwetse communisme is al jaren geleden ingeruild voor staatskapitalisme en imperialisme.
    Een 1 partijstelsel, dat het geluid van andersdenkenden onderdrukt, bestraft, elimineert.
    Maar het heeft een voordeel: men denkt lange-termijn, men heeft geduld en men werkt hard.
    En dat is fundamenteel anders dan de houding in het westen. Dat kan ons weleens de kop kosten

    Vrije handel is absoluut een groot goed; het kan verbroederen, het kan oorlog voorkomen.
    Als het althans wordt gedaan door betrouwbare partners, die elkaar respecteren.

    Zie wat er gebeurt en beoordeel zelf in hoeverre men blij mag zijn als China straks nr. 1 is.
    .

  4. Thallay zegt op

    Men spreekt steeds over China. Dat is niet correct want daardoor worden alle Chinese inwoners op één hoop gesmeten. Beter is te spreken over de Chinese of zo nodig Nederlandse overheid.
    Het beleid van de Chinese overheid is te investeren in vele landen. Zo hebben ze zo ongeveer de helft van de USA in bezit met toestemming van Humpy Dumpy Trump.
    Ze hebben daarbij een eigen werkwijze. Bij infrastructurele en. vastgoedwerken leveren zij niet alleen geld maar brengen ook hun eigen materialen en werknemers mee en beuren tolgelden en verkoopopbrengsten. Zo hebben de inwoners van een land er bijna geen profijt van noch qua werkgelegenheid als financieel.
    Toerisme is gebaseerd op all inclusive in hun eigen hotels en vervoer met hun eigen maatschappijen en uitstapjes naar hun eigen attracties. In lokale gelegenheden, winkels enz. ziet men hen niet. Wel mogen de inwoners genieten van de overlast m.n. qua het busvervoer en de bijbehorende luchtvervuiling, parkeer problemen, files en overbelaste wegen.
    In Cambodja bouwen de chinezen een nieuwe stad voor expats met om te beginnen 10 000 condo´s, hotels en alle voorzieningen qua winkels, medische voorzieningen, massage, zwembaden, fitness, alles wat je maar kunt bedenken. Ze bouwen alles met materialen en werkkrachten uit China. Zodra het bewoond kan worden zal het onder beheer staan van Chinezen en ga zo maar door. De lokale bevolking heeft er geen enkel profijt van wel veel overlast. Enig profijt zal vloeien in in de ´staatskas´, wie die ook moge beheren.

  5. Jacques zegt op

    In Myanmar (Noord-Oosten) ligt Mongla dat werd al zo’n 25 jaar geleden door de Chinezen toegeëigend op illegale wijze. Het gebied special region nr 4 spreekt boekdelen. Zie de reportage van BBC nieuws op het you tube kanaal. Illegale handel, gokpaleizen, prostitutie, opiumhandel en ga zo maar door.

    Dit is de tekst van de clip : Undercover in Myanmar’s Sin city where anything goes – BBC News

    Ja ze zijn goed bezig de Chinezen en natuurlijk is de meerderheid van deze bevolkingsgroep hier niet schuldig aan. De meerderheid wordt er onder en dom gehouden en bang gemaakt. De top in samenwerking met de maffia, want de onder en bovenwereld gaan daar zeker door een deur en zijn hier verantwoordelijk voor. Geld heerst als nooit te voor.

  6. l.lagemaat zegt op

    Ook de eigen Chinese bevolking wordt strak in toom gehouden door gezichtsherkenning apparatuur van Huawei. Goed gedrag wordt beloond. Men kan zelfs op vakantie met jawel! een Chinese touroperator!

    Servië heeft dezelfde apparatuur besteld bij Huawei! Voor de veiligheid van de burgers!

    Of de burgers van Cambodja profijt hebben van deze ingreep?
    Zij komen van de regen in de drup.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website