Elke Ambassade van Nederland heeft een Consulaire Afdeling, dat belast met een aantal zogenaamde Burgerzaken. Ook in Bangkok is dat het geval en in verband met de afstanden zijn er ook Consulaten in Chiang Mai en Phuket.

De term Burgerzaken houd in, dat men er als Nederlander terecht kan voor allerlei noodzakelijke papieren, denk aan paspoort, inkomensverklaring, legaliseren van documenten, enz. Daarnaast biedt het Consulaat hulp in noodgevallen, diefstal, arrestatie, ziekenhuisopname, overlijden, vermissing, enz.

In de opsomming van deze noodgevallen heeft men als laatste een soort strohalmartikel geplaatsts, dat luidt: “Kom je in het buitenland in moeilijkheden? En kom je er zelf niet uit? Vraag dan hulp aan de Nederlandse ambassade of het consulaat”

Maar ja, wat is een noodgeval? Voor velen van ons zal dat wel duidelijk zijn, maar een Consulaat (van welk land dan ook) krijgt ook veel “onmogelijke” vragen. Het Britse Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft daar onlangs een Nieuwsbrief aan gewijd om de vele niet realistische en onnodige vragen van burgers in het buitenland te beteugelen. De Nieuwsbrief geeft een opsomming van voorbeelden van dit soort gevallen:

  • Een man belt het Consulaat in Sydney met de vraag om advies voor zijn kledingkeuze voor een vakantietrip.
  • Een Brit in Sofia vraag het Consulaat om hulp bij de verkoop van zijn woning.
  • Een man belt het Consulaat in Florida om te vertellen, dat hij een heleboel mieren in zijn vakantiewoning heeft aangetroffen en vraagt wat hij moet doen.
  • Een dame dient een klacht in bij de Ambassade in Moskou. Zij heeft een appartement gehuurd, maar dat is veel te lawaaierig. Zij wil, dat iemand van de Ambassade haar bezoekt en dan contact opneemt met de autoriteiten om het lawaai te stoppen.
  • Iemand in Spanje belt het consulaat met vraag welke schoenmaat Prins Charles heeft, want zij wil hem een paar cadeau doen.
  • Een Engelsman in Griekenland wil advies van het Consulaat bij het bouwen van een kippenhok achter zijn huis.
  • Een man belt het Consulaat in Dubai met het verzoek om zijn hond, die alleen reist, van het vliegveld te halen en door de douane te loodsen. Hijzelf komt een aantal dagen later, vandaar.
  • Een dame in Spanje belt medio september het Consulaat voor hulp bij het reserveren van restaurant voor de “Christmas-lunch”. Zij heeft er zelf een aantal gebeld, maar allemaal volgeboekt.
  • Het Consulaat in Griekenland wordt regelmatig gebeld voor advies over de beste plekken om te vissen en adressen waar goed aas te koop is.

Goed, bovenstaande voorbeelden betreffen allemaal Engelsen, maar ik weet zeker, dat Nederlandse Consulaten – ook die in Thailand dus – ook een aardig boekje hierover zouden kunnen opendoen over “vreemde” Nederlandse vragen.

Wat was uw laatste vraag aan de Ambassade?

10 reacties op “Het Nederlandse Consulaat biedt hulp, maar altijd?”

  1. King Frans zegt op

    Mijn eerste vraag was , waarom mijn[ thaise ] vriendin onheus werd behandeld, werd tevens mijn laatste vraag. Als antwoord kreeg ik, ik ga niet in discussie met jou en ook niet in gesprek. En de dame kletterde zo de hoorn op de haak. Dat was in 2002.

  2. eltoro57 zegt op

    Ook mijn vriendin werdt bijna voor hoer uitgemaakt en ze moest maar gaan trouwen als ze een visum wilde. Dit door de overwegend Thaise dames die daar werken, ik als Nederlander werd buiten de poort gezet, want hier mocht ik niet bij zijn. Dit was voor ongeveer 1,5 jaar geleden. Ik heb er over gebeld en gemaild maar werd met een kluitje in het riet gestuurd. Kortom je wordt er onbeschoft behandeld. Mijn vriendin durft er nauwelijks nog heen.

    • hans zegt op

      Als je gaat trouwen met haar, heb je dan geen visum voor nederland nodig voor je egaa??

  3. Hans van den Pitak zegt op

    Die Thaise mensen zijn zo aaaaardig. Maar pas op als ze in een positie zitten dat ze macht kunnen uitoefenen over landgenoten. En buitenlanders soms ook. In 2002 en 2004 ook zeer slechte ervaring gehad met thais personeel bij visumaanvragen. Mijn vriend was erg ontdaan en zei dat hij zich schaamde voor het gedrag van zijn landgenoten. Het schijnt dat het daarna wat beter geworden is, maar dat kan ik niet controleren, want nu mag je niet meer aanwezig zijn bij zo’n gesprek.

    • Miek37 zegt op

      Wat ik er van begrepen heb is het de bedoeling dat het gaat over vragen van Nederlander aan het Nederlandse consulaat in Thailand

      • Gringo zegt op

        @Miek37: daar had ik op gehoopt, maar je ziet het, het is kennelijk weer een gelegenheid om op de Ambassade af te geven en dan zonder zelfkritiek natuurlijk!

  4. eltoro57 zegt op

    Wat voor zelfkritiek als je ronduit onbeschoft wordt behandeld?
    Als je vriendin bijna voor hoer wordt uitgemaakt ern wordt gezegd dat we moeten trouwen?
    Wie beslist dat of wij trouwen of niet, het ambassade personeel?
    Sorry @Miek37, maar nu draai je de boel om.

    • Miek37 zegt op

      @eltoro57, het was Gringo die dat zei over het gebrek aan zelfkritiek, niet ik, maar dat lezen je slecht af gaat was ons beide al wel duidelijk.

  5. joop oosterling zegt op

    ik heb om hulp gevraagt om dat mijn export bedrijf in planten en bomen ook naar nederland onder water staat maar de haag wil niet helpen omdat ze de kraan hebben dicht gedaan voor mensen die hulp nodig hebben heb geen inkomen en leef nu van giften
    hoelang ik het uit hou weet ik niet ik wil opnieuw starten maar het duurd te lang in
    pathum thani/samkoke staat nog 2.5 mt water mijn huis staat tot het dak in water
    koste 2 000 000 min

    bedankt

  6. Paulus zegt op

    Moderator: uw reactie is off-topic en wordt daarom niet geplaatst.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website