Ik vertaal hier een opiniestuk uit de Bangkok Post dat laat zien hoezeer monniken en tempels streven naar rijkdom en macht en het ook verkondigen in preken, wat in tegenspraak is met boeddhistische principes.
Het opiniestuk
Een oudere monnik die reclame maakt voor wat naar verluidt een piramidespel is, vermomd als een online verkoopbedrijf, onthult hoe ver de geestelijkheid is afgedwaald van de leer van de Boeddha.
Het schandaal draait om de beroemde monnik V Vajiramedhi, 51, oprichter van het Cherntawan International Meditation Centre in de provincie Chiang Rai. Zijn geestelijke titel in de Sangha hiërarchie is Phra Medhivajirodom. Bekend om zijn moderne benadering van prediking en afwijzing van traditionele tempelpraktijken, heeft hij een reputatie opgebouwd als geleerde monnik, die volgelingen uit de opgeleide middenklasse aantrekt.
Met indrukwekkende boeddhistische geloofsbrieven (Parian Nine, het hoogste niveau van Pali studies binnen het Thaise monastieke onderwijssysteem) en honderden populaire boeken over de zorgen van stedelijke volgelingen, boden zijn leringen een moderne, no-nonsense interpretatie van het boeddhisme. Zijn rol als vaste prediker voor The iCon Group heeft er echter toe geleid dat hij uit de gratie is geraakt.
De iCon Group trok mensen aan met pretentieuze aanbevelingen van beroemdheden en beloofde snelle rijkdom door middel van verkooppraktijken op verschillende niveaus. De oprichters en presentatoren van het bedrijf pronkten met een luxe levensstijl met dure automobielen, designerhorloges en sieraden, en lokten velen naar financiële ondergang en zelfs zelfmoord.
V Vajiramedhi’s betrokkenheid bij iCon heeft een gevoelige snaar geraakt bij het publiek. Als regelmatige spreker op de evenementen van het bedrijf, laten video’s zien hoe hij mensen aanmoedigt om mee te doen als ze rijk willen worden. Wat velen schokte, waren zijn harde opmerkingen tijdens een van deze bijeenkomsten. Hij suggereerde dat mensen die arm blijven lijden aan een vastgeroeste mentaliteit, wat impliceert dat ze geen ambitie hebben. Hij gebruikte zelfs het woord ‘dakdan’, een snijdende belediging wat onwetend betekent of vastzittend in een hopeloze put.
Hoewel hij later beweerde dat het allemaal voor de grap was om het publiek aan het lachen te maken, kwamen de opmerkingen over als hoogst ongepast voor een monnik, omdat ze hebzucht rechtvaardigen en promoten als iets wenselijks, wat het tegenovergestelde is van boeddhistische leringen. De monnik gooide olie op het vuur en ontving een donatie van een miljoen baht van het bedrijf, wat verdere twijfel deed rijzen over zijn integriteit.
De monnik botste ook met Kanchai Kamnerdploy, een tv-nieuwsanker dat meedogenloos de dubieuze zakelijke activiteiten van de iCon Group heeft blootgelegd. De monnik bekritiseerde hem op Facebook voor het leiden van een heksenjacht in de media en waarschuwde hem om geen “seriemoordenaar” te worden door publieke schande. In plaats van zich te verontschuldigen voor zijn slechte oordeel over zijn connectie met het iCon piramidespel, verdiepte de confronterende houding van de monnik de publieke teleurstelling.
In werkelijkheid zou wat deze oudere monnik deed geen wenkbrauwen moeten doen fronsen. Buigen voor rijke en machtige donoren is een gangbare praktijk onder reguliere monniken. Hoewel V Vajiramedhi zijn imago opbouwde door de bijgelovige praktijken van conventionele tempels te verwerpen – zoals het verkopen van amuletten en het aanroepen van goden voor donaties – laten zijn recente acties zien dat hij niet anders is dan andere monniken als het gaat om het helpen van rijke donoren. Zijn betrokkenheid bij de marketingtrucs van The iCon Group weerspiegelt een groter probleem: hoe monniken, ondanks hun heilige geloften, het geloof vaak uitbuiten voor persoonlijk gewin.
De leer van de Boeddha over deze kwestie is eenvoudig: monniken moeten niet met geld omgaan of rijkdom najagen. Een monnik, of ‘bikkhu’ wat letterlijk bedelaar betekent, wordt verondersteld nederig te leven en te vertrouwen op offers zonder erom te vragen. Zijn focus moet liggen op het begeleiden van mensen naar mindfulness, vriendelijkheid en mededogen. Maar in het moderne Thailand is dit idee vervormd. Tempels strijden nu om donaties en veel monniken verzamelen welvaart wat ingaat tegen de kern van her boeddhisme.
De feodale hiërarchie binnen de geestelijkheid – waar monniken titels en privileges krijgen – versterkt alleen maar de superioriteit en het recht van monniken, ver verwijderd van de nederige, onbaatzuchtige geest van het vroege boeddhisme. Corruptie in tempels beperkt zich niet tot de financiën van de tempel. Het gebrek aan transparantie creëert kansen voor andere vormen van wangedrag om te gedijen, waaronder seksschandalen en zelfs seksueel misbruik. Wanneer het publiek zijn woede uitsluitend op V Vajiramedhi richt, loopt het risico het bredere plaatje te missen: zijn gedrag is een symptoom van een stelselmatig probleem in de Thaise Sangha.
De controverse rond V Vajiramedhi is nu uitgebreid tot beschuldigingen van aantasting van bossen door zijn meditatiecentrum. Hoewel deze beweringen verder onderzoek vereisen, wordt het grotere probleem over het hoofd gezien door uitsluitend te focussen op individuele schandalen: de dringende noodzaak van een alomvattende hervorming van de geestelijkheid.
Zonder transparantie in de financiën van de tempel en een strengere verantwoordingsplicht zullen monniken blijven afdwalen van de principes van eenvoud en opmerkzaamheid. De weg voorwaarts gaat over het hervormen van de hele instelling, inclusief haar volgers.
Als we willen dat monniken stoppen met het verkopen van religie, moeten we stoppen met de illusie te geloven dat donaties, amuletten en zegeningen welvaart zullen garanderen. Alleen dan kan de Thaise Sangha zijn huidige uitspattingen afwerpen en terugkeren naar Boeddha’s pad van eenvoud en integriteit.
Bronnen:
Bangkok Post – Reform, or repeat monk scandals
Meer over de iCon Group: The rise and fall of iCon Group: Thailand’s e-commerce dream
Mijn eerdere bijdrage over dit onderwerp: Is de Sangha ten dode opgeschreven? – Thailandblog.nl
Over deze blogger
-
Geboren in 1944 in Delfzijl als zoon van een eenvoudige winkelier. Gestudeerd in Groningen en Curaçao. Drie jaar als arts gewerkt in Tanzania, daarna als huisarts in Vlaardingen. Een paar jaar vóór mijn pensioen getrouwd met een Thaise dame, we kregen een zoon die drie talen goed spreekt.
Bijna 20 jaar in Thailand gewoond, eerst in Chiang Kham (provincie Phayao) daarna in Chiang Mai waar ik graag allerhande Thai lastigviel met allerlei vragen. Volgde het Thaise buitenschoolse onderwijs waarna een diploma lagere school en drie jaar middelbare school. Deed veel vrijwilligerswerk. Geïnteresseerd in de Thaise taal, geschiedenis en cultuur. Woon nu alweer 5 jaar in Nederland samen met mijn zoon en vaak met zijn Thaise vriendin.
Lees hier de laatste artikelen
- Lezersvraag4 november 2024Uw mening over integreren in de Thaise samenleving
- Opinie30 oktober 2024Hervorming van het monnikendom of anders komen er steeds nieuwe schandalen
- Maatschappij28 oktober 2024Straffeloosheid na de Tak Bai massamoord op 25 oktober 2004
- Achtergrond23 september 2024Politieke activist Panupong “Mike Rayong” Jadnok is gevlucht naar Nieuw-Zeeland
Misschien een beetje OT maar de Kerkelijke instellingen en het Christendom zijn niet beter. Het draait in de kern van de zaak enkel maar om het brainwashen van de volgelingen voor eigen geldgewin. Dit is de trieste waarheid.
ik ken geen enkele religie die dat niet doet, volgelingen uitbuiten.
Ach, ik zeg altijd maar dat het Thaise buddhisme niet het echte buddhisme is.
Ja, ik weet het. Klink generaliserend. 🙂
Denk aan die monnik met prive vliegtuig, dure merken eigendommen.
Kreeg mooi van iedereen de thaise ruimte.
Letterlijk en figuurlijk.
Denk aan die monniken kolonie in dat enorme ‘vliegende schotel’ tempelcomplex bij Bangkok.
Werd zelfs nog een keer omsingeld/belegerd door politie en zo, om de top monnik te arresteren.
Was dat niet de monnik met een renstalverzameling van exclusieve auto’s?
Liep met een sisser, en doodlopend af.
Hogere machten kwamen waarschijnlijk tussenbeide na Thais financieel ‘handjeklap’.
ik zeg altijd: Ze doen maar.
Maar van mij geen donaties in tempels waar uitnodigende terrarium geldcollectie boxen staan.
Meer dan 300,000 werkloze monniken in Thailand, in leven gehouden door de samenleving.
Is goedkoper dan dat ze in de ‘ww/bijstand’ zitten.
Dank, Tino, voor dit artikel!
Ik kwam in dit verband ook nog het onderstaande artikel tegen – monniken die meer dan een miljard baht verloren in een aandelenschandaal,,,,,,,,,,
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2887708/thai-monks-lose-over-b1bn-to-stock-fraud
M.b.t. tot het.vermoedelijke ‘land encroachment’, waarbij het door de betreffende monnik geleide meditatiecentrum hier in de provincie zich 47 rai mëér overheidsgrond zou hebben toegeëigend dan was toegestaan, werd hier in Chiang Rai in het lokale nieuws medegedeeld dat er geen sprake was van onregelmatigheden. Het onderzoek daarnaar kon, in tegenstelling tot de gebruikelijke gang van zaken, zomaar binnnen enkele dagen worden afgerond……..
Nog dit: de betreffende monnik is na het in de publiciteit komen van het ICon-verhaal, naar Japan vertrokken……
“incident” nummer zoveel dat gelinkt kan worden aan waar de opzet van de Sangha tekort schiet. Hiërarchie en titels helpen hier zeker niet bij maar structurele hervormingen zie ik niet snel gebeuren. De banden en belangen met de hogere kringen in de maatschappij zouden daar last van hem. Het is als kolonel of generaal bijvoorbeeld wel fijn als je na deze of gene verwerpelijke daad even de oranje pij aan kan trekken tot de storm voorbij is. Om van financiële belangen nog maar te zwijgen. Dus lekker door modderen…
Over modder gesproken, het genoemde “dakdan” is in het Thai ดักดาน (dàk-daan: gevangen/vast zitten + modder/rivierbodem). Dat slaat op de lotusbloem. Sommige mensen zijn als een lotus vast in de modder (stomme, vastgeroeste mensen), sommige groeien tot onder de waterspiegel (die kunnen de boeddhistische leer wel begrijpen), sommige komen net boven water (die begrijpen de leer), of ruim boven het water (die doorgronden de leer echt en bereiken de staat van verlichting).
Het verhaal is zo oud als de wereld, want mepte een zekere Jezus al niet de geldwisselaars de tempel uit?
Zo te zien zijn we bitter weinig opgeschoten, of het nu om het Boeddhisme of het Christendom gaat.
Och wat deert het … God schiep de mens of is het omgekeerd?
Wanneer sommige gelovigen zich echter met een haast obsessieve toewijding vastklampen aan hun Schepper, roept dit bij mij gevoelens van medelijden op.
Het is betreurenswaardig als je ziet welke kapitalen er wegvloeien naar geestelijke instellingen. Zelfs de armsten doen er aan mee.
Ja Lieven,
Dat leerden wij op school en in de kerk al!
Maar de baas van díé kerk woont in de kleinste zelfstandige staat ter wereld!
Het meet plm 500×800 mtr en er wonen plm 700 mensen.
Ja Lieven, ook boven dit kleinste wereldstaatje hangt ‘n immense trechter waar het geld doorheen kolkt.
Er werd jarengeleden beweerd: als de burgemeester ons arm houdt, dan houdt de pastoor ons wel dom.
Zeg nou zelf: is er wat veranderd?
Je hebt gelijk Peer, als je zegt dat er niets veranderd is.
In mijn jeugd werd ik geacht de Zondagsschool te bezoeken en eigenlijk is alleen dat verhaal over de ‘Barmhartige Samaritaan’ me altijd bijgebleven.
Een complete heiden die een arme bliksem opraapt uit de goot, terwijl er eerst een heel peloton ‘gelovigen’ aan de stakker voorbij is gelopen omdat ze hun handen niet vuil wilden maken.
Daar zit voor mij de essentie van de échte volgelingen van Jezus, Boeddha, Allah noem maar op, namelijk niet in geld of uiterlijk maar simpelweg wat voor een ander overhebben zonder aanziens des persoons.
Daarom is het ook zo jammer dat bij vele van de volgelingen van deze instellingen zoals kerk, en tempel, moskee alles alleen nog maar om geld en macht draait, maar nauwelijks om de medemens.
Al heb ik met dit alles wel één van mijn eigen Tien Geboden geschonden, namelijk op dit mooie Blog nimmer over geloof of politiek te praten.
Het is ook opvallend dat alle in een rode jurk geklede werkeloze met de nieuwste telefoons rondlopen.
Klopt Jan,
Toevallig wachtte ik gisteren voor de Makro even, en jawel 3 monniken stonden, met hun mobieltje in de hand, wat loterij-lotjes uit te zoeken.
Zelfs dát heb ik zustertjes en lekenbroeders in Ned nooit zien doen. Maar die zijn inmiddels uitgestorven.
Boeddhisme in Thailand heeft amper iets met Boeddhisme te maken, maar veel meer met animisme en zoals in bijna elke godsdienst (alhoewel eigenlijk boeddhisme geen godsdienst is) hou de mensen dom…
Dat je moet berusten in je lot, en dat degenen die beter af zijn dan jij, dat zijn omdat ze ‘khon dee’ – goede mensen zijn, zorgt natuurlijk voor de door de machtigen zo gewenste rust en volgzaamheid aan de onderkant van de maatschappij………
Ik dacht een paar jaar geleden nog dat het Boeddhisme beter was dan de andere religies maar sinds ik gezien heb dat een monnik in Chayaphum een envelop met geld aannam van mijn schoonmoeder heb ik zoiets van het is allemaal hetzelfde.
Inderdaad Ruud het oude liedje, de pastoor houdt ze dom en de overheid houdt ze arm …
Chaiyaphum
Vergeet vooral niet dat de Boeddhistische monniken die in de fout gaan in dit leven, het weer goed kunnen maken in het volgende….. en het daaropvolgende…….
En dat de mening van anderen er niet toe doet, hoe legitiem het ook is om die te hebben.
Tempels zijn niets anders dan poelen des verderfs waar iedereen getest wordt, monnik en leek.
Die zgn tempels zijn gewoon franchise tempels. Daar gaat veel geld naar toe van de bevolking.
Ik noem die monniken hier wel eens oneerbiedig oranje parasieten.
Hier in het dorp veel armoede maar er gaat geld en voedsel naar de tempel.
De monniken eten hier de gehele dag en drinken alcohol.
Nieuwe auto of motor, monnik zegend hem wel voor 500 baht.
Bij de vele overlijdens zijn ze ook massaal aanwezig en ze worden er goed voor betaald.
Dit is nog een kleine tempel, maar bij de grotere tempels gaat er veel geld naar toe.
De lagere monniken vind ik dan weer zielig want die profiteren er wat minder van.
Maar wie ben ik om hier een oordeel over te hebben, de Thaise overheid en de Thaise mensen houden dit in stand en adoreren het zgn Thaise monnikendom en het Thaise boeddhisme met al zijn uitwassen.
Pas geleden nog op de Nederlandse TV gezien. Een reportage over de grote zwendel met dure gouden (plastic) amuletten in een tempel in Phuket. Met honderden per dag werden de mensen daar opgelicht. Voor miljoenen baht per dag.
Is ook te zien op YouTube het programma heet, oplichters in het buitenland, van Kees van der Spek aflevering S6A5.
Janneman.
Politiek en religie
De een dreigt met cel de ander met hel en verdoemenis
Beidden willen gewoon controle
Ik heb de oranje vereniging allang doorzien, al voor ik hier kwam te wonen.
Mijn ega is boeddhist maar ziet dat ook, en gaat alleen bij een heel enkele gelegenheid naar de tempel.
De boeddhistische beleving als ik het zo mag noemen doet ze thuis, we hebben enkele van die geesten huisjes.
Ook mijn stiefzoon denkt er net zo over, heeft gestudeerd en heeft een goede baan en ooit eens voor twee weken is hij een monnik gewezen.
En heeft veel gezien, in de tempel komt hij bij mijn weten nooit meer.
Ik vroeg hem toen aan het einde van die periode wat doen monniken de ganse dag, antwoord was niet veel.
Bij ons in het dorp is het net zo, de hoofd monnik reist veel naar van horen zeggen vaak naar Laos.
wat hij daar te zoeken heeft weet niemand, er naar vragen wat er zo al met de contributie gebeurt durft niemand.
Alleen gonst het op de lokale markt.
Janneman.