Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Bert: Woon in een moo baan. Zou niet anders willen. Zwembad, fitness aanwezig. Betalen +/- thb 25.000 per jaar. 2x per week vuilni
- Cornelis: Inderdaad , wat de aankoop van een condo betreft ontbreken er enkele zaken. Direct van de projectontwikkelaar kopen zoals in het a
- Rob V.: Een หมู่บ้าน (mòe-bâan, lage toon – dalende toon) of op zijn Engels moo-baan vertaald zich “groepje,
- Chris: Als het een echte cooperatie is, is het doel eigenlijk altijd om gezamenlijk als leden sterker te staan in de markt waarin men zic
- pjotter: Is een “moo baan” niet een dorp ? Heb altijd begrepen dat dit nu juist het grote verschil is met een ‘gated comm
- Louvada: Dit thema is op zich idd niet eenvoudig maar niet onoverzichtbaar. Maar alles is niet verteld de vraag is verder nog, wat kan er g
- Rebel4Ever: Zeer uitgebreide uitleg, maar ik mis alle informatie omtrent een Juristic Person; belangrijk voor zowel een condo als een Moo-baan
- Ad: Beste lezers, Je kan gewoon een vrijstaand of rijtjes huis kopen met grond als de buitenlander getrouwd is met een Thaise partner
- Mr.Bojangles: Hartelijk bedankt voor dit zeer uitgebreide artikel!!
- JosNT: Ik had een gelijkaardige ervaring. Mijn twee eerste Thailandreizen waren georganiseerd door het Zwitserse ‘Hotelplan’
- Hans Bos: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Herman B.: Redactie: Bedankt voor je opmerking, tekst is aangepast.
- Jos M: Toen mijn Thaise vrouw in 2016 voorstelde om een vrijstaand huis te laten bouwen vroeg ik haar waarom geen huis kopen in een Moo B
- Chris: Hier worden wel veel zaken op een grote hoop gegooid en daarmee verdwijnt wel de nodige nance: 1. De strijd tussen traditie en mo
- Arno: Zou het ook zo kunnen zijn dat de Thaise jeugd zich niet meer laat knechten door de oude garde? ooit werd de Nederlandse burger o
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Thaise Spoorwegen wil 100 nieuwe diesel-elektrische locomotieven aanschaffen
De Thaise spoorwegen (SRT) heeft het plan gevat om 100 nieuwe diesel-elektrische locomotieven te kopen voor 19,5 miljard baht. De raad van bestuur van de SRT neemt daarover in september een besluit, waarna het ministerie van Transport en het kabinet nog hun goedkeuring moeten geven.
Op dit moment heeft de SRT 140 locomotieven, waarvan de helft niet volledig inzetbaar is. De nieuwe locomotieven moeten de oude vervangen, aldus adjunct-directeur Thanongsak.
De aankoop heeft ook te maken met de gewenste groei van het het locomotieven, wanneer in Thailand de geplande dubbelspoorlijnen in gebruik worden genomen.
De SRT heeft het ministerie ook voorgesteld 186 air-conditoned dieseltrams aan te schaffen. Daaraan hangt een prijskaartje van 13 miljard baht. Ze worden op 300 tot 400 km aan routes ingezet.
Bron: Bangkok Post – Foto: Archief
dubbelspoorlijnen op dezelfde spoorbreedte zoals nu het geval is (smalspoor)?? Dit beperkt de maximale toegelaten snelheid, en wat met de aanleg van de HST lijn (-en)??
Als het spoorwegennet blijft uitbreiden op de huidige spoorbreedte brengt dit niet veel verbetering in reistijden.
Ik denk dat het geld ondertussen wel op zal zijn, bij de Thaise overheid.
En de SRT zit al diep in de schulden.
En die HST lijn wordt voor zover ik het in kan schatten geen hoge snelheidstrein, maar een gewone dieseltrein.
Dit ondanks de mooie plaatjes.
Gewoon alleen maar iets sneller dan het huidige antieke materieel.
De SRT is puissant rijk. Het heeft grote stukken grond in bezit naast bestaande grote wegen en vlakbij oudere en nieywe BTS staions. Die waren wellicht 30 jaar gelden niet zoveel waard maar nu miljarden bahts.
Dat ze grond bezitten is me bekend, al weet ik niet hoeveel.
In hoeverre die echter verkocht kan/ mag worden weet ik niet.
Mogelijk zou die commercieel wel beter uitgebaat kunnen worden.
Er staan veel illegaal gebouwde woningen van vooral arme mensen op die grond.
Daar zouden ze ook huur voor kunnen vragen.
De vraag is dan, of de overheid daarvan wel een voorstander is.
Maar wat contant geld betreft hebben ze flinke schulden.(100 miljard Baht volgens een website)
Dat verbaast me trouwens niet zo erg, als ik naar de prijs van de treinkaartjes kijk.
De nachttrein is voor de Thai zelfs vaak gratis.
Daarvan kun je zo’n organisatie niet laten draaien.
De kwaliteit van het rijdend materieel komt overigens wel overeen met de prijs van het kaartje.
Onlangs in een wagon met kapotte airco gezeten.
Ik kon toen op het station van aankomst met mijn kaartje gelijk mijn toeslag voor de kapotte airco terugvragen.
Zo’n service krijg je niet in Nederland waarschijnlijk.
Dat zal meer overeenkomen met klachten indienen en maanden op je geld wachten.
“SRT is one of Thailand’s largest land holders, owning an estimated 39,840 hectares, but SRT has debts of nearly 100 billion baht, and its annual operating losses are estimated at a minimum of 10 billion baht.[4] (Wikipedia).
De vraag of de SRT dat land mag verkopen ligt natuurlijk op het bordje van de regering. Gek genoeg (maar niet voor Thailand wellicht) heeft de SRT wel eens geopperd dat land zelf te gaan ontwikkelen (condo, winkelcentra). Lijkt me gene ggoed idee overigens.
Net als met Thai Airways wordt de boekhouding rood gehouden ipv op een verstandige manier deze bedrijven meer rendabel of tenminste kostendekkend te krijgen.
Zoveel lokomotieven???
Zelfs de helft zou volstaan.
Smalspoor of breedspoor doet er niet toe. Daarvoor moeten ze bij aanpassing alleen de draaistellen (het geheel met wielen) verwisselen.
Grote ambities… Ik heb het gevoel dat er veel verspilling zal zijn…