De Thaise politie en het ministerie van Binnenlandse Zaken buigen zich over een plan om de wet zodanig aan te passen dat de snelheidslimieten van 90 kilometer per uur op de snelwegen worden aangepast naar 110 km/h. In de bebouwde kom zou de maximum snelheid omlaag moeten van 80 naar 60 km per uur.

De huidige wet bestaat sinds 1979 en is verouderd, aldus Akkarak Limsangkas, lid van de werkgroep verkeer van de Koninklijke Thaise politie.

De condities op de weg zijn nu aanzienlijk verbeterd en de technische staat van auto’s is dusdanig goed dat men zonder problemen 120 km per uur kan rijden. De maximum snelheid in stedelijk gebied zou omlaag moeten van 80 km per uur naar 60 km.

In de huidige wet uit 1979 staat dat de maximumsnelheid in het stedelijk gebied is vastgesteld op 80 km per uur en 90 km per uur buiten het stedelijk gebied. Dat was in een tijd dat in Thailand er voornamelijk tweebaanswegen waren. Dat is nu niet meer zo.

Dr. Thanapong Jinvong, van de Road Safety Group Thailand, is van mening dat de maximum snelheid in het stedelijk gebied juist omlaag moet naar 50 km per uur. Daarmee voldoet Thailand aan de internationale normen. Er vallen nog steeds veel doden onder voetgangers en daar is onvoldoende aandacht voor, zo laat hij weten. Volgens de verkeersongevallenstatistieken in 2017 zijn 8 van de 100 verkeersdoden, voetgangers. Jaarlijks komen er in Thailand meer dan 20.000 mensen om het leven bij verkeersongelukken, waarvan er 2000 tijdens het oversteken van de weg.

Bron: Thai PBS

11 reacties op “Politie wil hogere maximale snelheid op Thaise snelwegen”

  1. Robert48 zegt op

    Goed idee kreeg laats nog een prent van 500 baht omdat ik te hard reed 110 km ,!
    Thaise dame naast me kwaad en zei moet ik dat het zelfde betalen als de farang 55555 JA zei de aardige agent ,!!

    • KhunBram zegt op

      Laat ik nu altijd gedacht hebben dat dat AL 110 km/uur op de snelwegen was?
      Dat in vergelijk met vele tolwegen waar 120 is toegestaan, vond ik dat niet vreemd.
      MEDE omdat mijn GARMIN navigatie systeem, dat elk jaar geupdate wordt, consequent op de meeste snelwegen 120 aangeeft als max.

      Maar ok, zal er op letten.

      DANK !

      KhunBram.

      • theoS zegt op

        KhunBram, 120 km/u is op de motorweg(en) en staat duidelijk aangegeven met borden. Voor de rest is het 90 km/u voor sedans en 80 km/u voor pick-ups (de 2 deurs variant) die ook nog eens in de slow lane moeten blijven rijden. Al sinds ’79.

  2. l.lagemaat zegt op

    Volgens het artikel lijkt het wel of er maar 2 snelheden in Thailand bestaan, waar men zich aan moet houden.
    Echter door Thailand rijdend komen ook andere mededelingen over snelheden voor.

    Maar als je je aan een bepaalde aangeduide snelheid houdt, vliegen de andere auto’s links en rechts om je oren.
    Meestal pas ik mij daar maar weer bij aan tot nu toe zonder problemen.

  3. Cornelis zegt op

    De verbreding van tweebaanswegen to vierbaanswegen lijkt me op zich geen reden om de snelheidslimiet te verhogen. Met de vele ‘U-turns’ zijn ook die bredere wegen niet of nauwelijks veiliger.

  4. Kevin zegt op

    Tis toch wat doe je iets tegen de regels krijg je een bekeuring zou haast zeggen er word eindelijk gehandhaafd prima gedaan deze agent verdient een lintje.

  5. Henk zegt op

    Met tweebaanswegen worden natuurlijk éénbaanswegen met 2 rijstroken bedoeld. Met vierbaanswegen natuurlijk tweebaanswegen met 2×2 (of meer) rijstroken.
    En inderdaad, als ik me in Thailand aan de aangegeven snelheidslimieten houd, dan ben ik een gevaar op de weg omdat het snelheidsverschil dan wel erg groot wordt met al die andere weggebruikers die je inderdaad aan alle kanten voorbij vliegen en dan ook nog verbaasd naar je kijken.
    Ik pas me dan ook maar aan bij het overige verkeer.

    • Paul zegt op

      Even op een rijtje: Een weg heeft rijbanen en rijstroken. Een rijbaan is het verharde deel van de weg, ongeacht het aantal rijrichtingen.

      Een gewone straat zonder belijning is dus een eenbaansweg.
      Een provinciale weg met twee rijrichtingen is ook een eenbaansweg.
      Een autosnelweg waarvan de rijrichtingen zijn gescheiden door een zachte middenberm is een tweebaansweg.

      De banen van een weg worden door onderbroken of doorgetrokken belijning verdeeld in rijstroken. Een provinciale weg blijft dus altijd een eenbaansweg. Een autosnelweg blijft dus altijd een tweebaansweg, ongeacht het aantal rijstroken per rijrichting.

      Wij verwarren rijbanen nog wel eens met rijstroken. Gek genoeg hebben we het wel altijd over de vluchtstrook en nooit over de vluchtbaan. Dat is dus een mooi ezelsbruggetje. De verkeersinformatie zegt het wel altijd goed: “Er is slechts één rijstrook beschikbaar”, of : “Er zijn twee rijstroken afgesloten en het verkeer wordt over de vluchtstrook geleid.”

      Misschien verwarrend, maar zo staat het in de (Nederlandse) wet omschreven.

  6. theoS zegt op

    Deze wet van 1979 had niets met de toestand van wegen te maken maar met de oliecrisis van toen. Voordien was er buiten de bebouwde kom geen snelheids beperking. Men kon zo hard rijden als men wilde. Ik rij auto hier sinds 1976, dit ter verduidelijking.

  7. theoS zegt op

    Waar wel later een snelheids beperking werd opgelegd van 80 km/u was op de weg van Bangkok naar Pattaya. Was een 2 baans weg en leek wel een auto sloperij. Stroom van ongelukken en aanrijdingen.

  8. Cor Verkerk zegt op

    Maakt niet zo veel uit wat de max. snelheid is cq wordt.
    Zolang er geen betere/scherpere controle uitgevoerd is dit alleen papieren tijger wetgeving.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website