Reparaties of onderhoud in Thailand

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: , , ,
5 augustus 2022

De meeste expats in Thailand zullen wel eens Thai nodig hebben voor een reparatie of onderhoud aan het huis. Of het nu om een airco gaat of om een waterleiding of onderhoud tuin. In wezen maakt het niet veel uit, maar er zijn een paar aardige overeenkomsten. Meestal komen ze redelijk op tijd, behalve de beunhazen, die nog geen hamer van een knijptang kunnen onderscheiden en niet meer verschijnen.

Ook dat is een leerproces, omdat goede vakmensen niet overal vermeld staan en dat vooral via mond tot mond reclame gaat. Wat mij steeds weer opvalt, dat als ze komen eerst gaan zitten eten, hoewel ze betrekkelijk dichtbij wonen. Meestal een eenvoudig bakje met rijst, ei en dergelijk. Misschien hebben ze thuis al veel gedaan voordat ze rond negen uur arriveren. Dan wordt met een deskundig gezicht de situatie opgenomen om vervolgens met de vraag te komen of de farang misschien een ladder heeft. Door de jaren wijs geworden heeft deze farang een ladder. De volgende verrassing is, dat de reparateur wat materiaal nodig heeft. Dat lijkt mij logisch en verwacht dat de aannemer toch wel een paar aansluitstukjes en bochtjes bij zich heeft. Uiteindelijk zijn dat de kosten niet, 20 tot 30 baht per stuk en voor die prijs kun je heel wat verbindingen aanleggen. Maar nee, dat zal toch bij een shop in de omgeving aangeschaft moeten worden.

Na deze pauze wordt er dan toch gewerkt! Het is zeer verstandig met een opgewekt gezicht belangstelling te tonen en te zien of het juiste materiaal ook werkelijk gebruikt wordt. Opvallend is ook dat er tenminste één of twee mensen aanwezig zijn, niets doen en verdiept zijn in hun iPhone. Maar misschien is dat de “ bedrijfsleider” en begrijp ik dat niet. Thaise hiërarchie! Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat. Deze zijn nu goed te noemen na een keer met een beunhaas kennisgemaakt te hebben.

Het is wel opvallend, dat de “houdbaarheids datum” niet van lange duur is, terwijl er wel voor kwaliteit gekozen is. Misschien door de hoge temperaturen dat iets eerder verdroogd en kapotgaat. Zelfs een dure Electrolux mixer met 2 jaar garantie, waarvan de beker na 6 maanden begon te lekken! Garantie? Nog nooit van gehoord bij Big C Extra in Pattaya. Maar goed daar staat tegenover dat de werkzaamheden niet duur zijn en een aantal producten ook niet. Alleen het vervelende gevoel dat iets niet in orde is.

Als het dan weer werkt, wordt dat gevierd met een drankje!

Wat dat aangaat, heb ik geen voorrijdkosten, BTW en wachttijden meer in Nederland.

Een rijk gevoel in Thailand te wonen!

– Herplaatst ter nagedachtenis aan Lodewijk Lagemaat –

34 reacties op “Reparaties of onderhoud in Thailand”

  1. Franky R. zegt op

    Dat (huishoudelijke) spullen snel kapot gaan in een warm land, is een bekend ‘fenomeen’, hoor!

    De snelle temperatuurverschillen, luchtvochtigheid, zorgen voor condens en dat gaat niet samen met elektronica. Zo bij de overgang van airco naar buiten.

    Condens kan zelfs leiden tot schimmelvorming in je apparatuur.

    Maak mijn Canon dagelijks schoon als ik weer in Thailand ben. Dus het lijkt mij niet raar dat uw mixer, waterpomp en dergelijke sneller dan verwacht de geest geeft.

    Blijft nog wel over waarom die smartphone’s gewoon blijven werken…

    • Gerrit zegt op

      Tja,

      De Smartphone, nee dit gaat niet zo gauw kapot, een Thai gebruikt hem 24 op 24 en 365 dagen per jaar.
      Ik heb twee meiden en die hebben de oplader en smartphone onder hun kussen liggen. Maar niet uit hé, gewoon volop in gebruik. Ze zullen toch iets moeten missen.

      Gerrit

      • lomlalai zegt op

        Z.s.m. laders en telefoons niet meer onder kussens bewaren, de telefoon kan behoorlijk warm worden tijdens het opladen en er is daardoor ook al wel eens brand ontstaan.

  2. Ben geurts zegt op

    Ja reparaties zijn niet zo duur maar de vraag is of de reperateur de juiste componenten gebruikt. Voorbeeld plastic waterleiding de sokken en pijp wordt niet opgeruwt en vaak niet de juiste lijm gebruikt . ander voorbeeld de kraen zijn vaak van bedroevende kwaliteit terwijl er ook goede kwaliteit te krijgen is. Elektroinstalaties zijn in meerderheid van slechte kwaliteit. Er wordt maar wat aangehobbyt. Er wordt van alles aan elkaar gedraaid en met isolatieband geisoleerd draden worden los gelegd over het plafond. Ik wil niet zeggen dat ze allemaal slecht er zijn uitzonderingen die het wel behoorlijk doen. Ben

    • Louise van der Marel zegt op

      Ben, heette jouw vader Bert?
      LOUISE

  3. Harrybr zegt op

    Ook het nog schommelende voltage van uw elektriciteitsaansluiting is niet bevorderlijk voor uw apparatuur

  4. Karel zegt op

    Onlangs kortsluiting met mini-brandje boven het plafond. Na speurwerk bleek dat 10 jaren eerder het volgende was gedaan:

    Uiteinden van 4 groene draden in elkaar gedraaid, isolatietape er omheen; evenzo 4 zwarte en 4 rode.
    Op de ene plaats boven het plafond lagen die 3 bundels los van elkaar, op een andere plaats waren die 3 bundels (dus weliswaar ieder apart geïsoleerd met tape) in elkaar gedraaid !!!!
    (Iemand zonder enige opleiding zou dit nog niet doen! Echter wel in Thailand.)
    Dat ging 10 jaren goed, toen was blijkbaar het tape iets uitgedroogd met logischerwijze kortsluiting en een mini-brandje boven het plafond.

    • Sjaak S zegt op

      Ik heb een paar stroomleidingen zelf aangelegd en drie dubbele stopcontacten met lichtschakelaar aangesloten. Menig kortsluiting doorstaan, voordat ik het goed had. Dit omdat ik geen Thaise “vakman” in huis wil laten komen. Dan maak ik het liever zelf kapot.
      Waar ik me wel heel vaak aan ergerde, was dat ik hier geen goede mogelijkheid vond om bijvoorbeeld een kabel op te splitsen die dan naar twee of drie andere punten moest gaan. Ik heb dan met alle moeite twee kabels in één gaatje van het kroonsteentje bevestigd en aan de andere kant soms ook. Wat een gedoe… had je hem net met alle moeite vast, met het grootste gemak vloog de kabel er weer uit.
      Toen ik twee weken geleden in Nederland was vertelde ik dit mijn neef, die elektricien is. Hij gaf me stukjes mee, waarin je tot vier kabels kunt steken die dan met elkaar verbonden zijn. Zo’n eenvoudige oplossing vind ik in Thailand niet. Het is er zeker, maar ik kan het niet vinden. Is ook geen behoefte aan, blijkbaar… drie kabels aan elkaar knopen en met tape vastmaken doet het ook…
      Laatst was mijn tv stuk. Beter gezegd… er verschenen witte vlekken op het scherm. Ik kon mij er niet toe brengen deze naar een tv of elektrozaak te brengen. Ik wist niet wie ik kon vertrouwen qua werk en prijs.
      Uiteindelijk vond ik de oplossing op YouTube. Nu weet ik hoe een LED TV van binnen opgebouwd is…
      Nee, ook hier geen Thaise beunhaas.

      Ik heb ook goede: in de buurt woont een Thai die uit zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt: hij repareert vrijwel alle mechanische dingen. Van grasmaaier tot motorfiets en wasmachine. Het is een plezier te zien welke passie die man heeft en hij doet zijn zaakjes goed… misschien dat ik hem mijn benzine lekkende grasmaaier breng, voordat ik dat kreng weggooi..

      • cor zegt op

        Hallo Sjaak
        Ik moet toch even commentaar bieden omdat je nul ervaring hebt van elektra.
        En toch zelf ligt te knoeien, en omdat je niet op de hoogte bent weet je natuurlijk ook niet dat ieder fatsoenlijke elektra zaak in Thailand ook die verdeelblokjes heeft, (insteek kabelverbinding voor 4 of 5 kabels.) direct naast het busstation in Pattaya nua in die grote elektra zaak hebben ze alles.

        • Arjen zegt op

          Het probleem met Thaise kroonsteentjes is dat ze van zeer slechte kwaliteit zijn. Als je het schroefje aandraait gebeuren er drie dingen, de kop breekt af, de schroefdraad gaat kapot, of (meestal) de onderkant van het kroonsteentje breekt. In alle drie de gevallen zit je kabel niet vast. Het is echt niet voor niets dat ze hier de “twist en tape” methode gebruiken, en dat is ook goed. En zelfs in NL is deze methode ook gewoon toegestaan om kabels te verbinden. Het is alleen niet zo eenvoudig om wijzigingen aan te brengen,

          Arjen.

          • Johan zegt op

            Als je een beetje zoekt zijn er ook hier uitstekende kroonsteentjes te krijgen van klein tot groot. Het is niet allemaal rommel. Ik blijf met kroonsteentjes werken. Als isolatieband uitgedroogd raakt is het juist aantrekkelijk voor kleine knaagdieren die vervolgens ook los gaan op de kabel zelf.

            • arie zegt op

              Als je nu eens gewoon lasdoppen gebruikt!!!! En goed aandraaien is beter dan kroonsteentjes. Ik werk hiemee al 45 jaar en geen probleem.
              Zijn in 3 maten te koop bij HOMEPRO

  5. John Chiang rai zegt op

    Verleden jaar in ons huis een nieuwe watertank met pomp aangeschaft,en het geheel laten installeren door de technische dienst van de fa Home Pro.
    Erg vriendelijke mensen,en ook niet duur in vergelijk tot Europa,maar moest ze helaas 4x laten terugkomen, om dat ze niet in staat waren,de tank zoals het hoort aan te sluiten.
    Iedere keer bleef de leiding water druppelen,op de plaats waar de plastic waterleiding in contact met de watertank kwam.
    Net zoals Ben Geurts dit ook reeds schreef,worden de sokken en de pijp niet opgeruwt,en ook naar mijn mening niet de juiste componenten gebruikt.
    Toen ik ze hier met de grootste diplomatie op attent probeerde te maken,kreeg ik tot mijn verbazing te horen, dat het allemaal aan mij lag,omdat ik misschien aan de watertank gestoten heb.
    Ik heb er hartelijk om gelachen,en hoewel ik zelf geen vakman op dit gebied ben,heb ik het dan maar zelf succesvol aangesloten.

  6. Emiel zegt op

    Wij westerlingen willen de perfectie en in Thailand is alles altijd 70% (of minder). Het is wel wennen maar zo is dat. Ook als je een NIEUW appartement koopt. Alles is 70% in orde. Je moet ermee leven.

    • Michel zegt op

      Haha Emiel, ik moet je gelijk geven. Maar als ik eraan kan wennen dat is een andere zaak hoor.

      Mijn schoonvader heeft toezicht gehouden tijdens de bouwwerken van onze woning. Hij was ooit manager in een grote fabriek dus hij weet ergens wel hoe hij mensen kan en moet controleren. Desondanks is heel wat misgelopen. Blijkbaar had hij ook geen vat op de ‘specialisten’ bouwvakkers. Die doen gewoon waar ze zin in hebben. Heb je een opmerking dan knikken die altijd ja, met een grote smile erbij, maar klungelen gewoon verder.

      Enkele voorbeelden. Geen enkele deurlijst werd vakkundig geplaatst. Bij het installeren van de binnendeuren (wat helemaal op het laatst gebeurt) bleek dat alle deuropeningen te klein waren en niet perfect loodrecht stonden. De oplossing was snel gevonden hoor, onze mooie deuren werden een cm afgezaagd (in de breedte en indien nodig ook in de hoogte). Gewoon rampzalig.

      Onze tegelzetter in de badkamer had de goede gewoonte on nageltjes tussen de tegels te kloppen voor de voegen. Rarara, hij was weg, er werd water op de leidingen gestoken en ja een serieus waterlek in de muur. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om dit weer op orde te krijgen hoor. En de tegelplaatser maar liegen dat het niet zijn fout was.

      De schilders waren volop gestart met het schilderen van de binnenmuren. Op hetzelfde ogenblik was men in dezelfde ruimte nog vloertegels aan het doorslijpen. Toen heb ik me toch eens serieus kwaad gemaakt. Mijn schoonvader stond er gewoon op te kijken … volop stof in de eetkamer en maar schilderen. Achteraf kreeg ik dan nog op mijn kop van mijn schoonmoeder (via mijn vrouw) dat ik volgens de Thaise traditie altijd kalm moet blijven.

      Ik ben zelf meer dan handig. Heb zelf ooit mijn huis gebouwd (helemaal alleen) en alle afwerking zelf gedaan. Hier in Thailand kan en mag je dit niet als gepensioneerde expat. Door al het geklungel heb ik op het einde dan toch beslist om zelf de keuken te installeren. Heb een mooie keuken ontworpen (Ikea) en alles perfect geïnstalleerd. We hadden gekozen voor een granieten werkblad. Ons huis was volledig afgewerkt, volledig opgekuist toen ze het werkblad kwamen plaatsen. Ramp o ramp … de openingen voor de kookplaat en de wasbak hebben ze ter plaatse IN HUIS gezaagd! Ze beloofden me om geen stof te maken omdat ze met water slijpen. Inderdaad met water, resultaat, heel wat van onze nieuwe kasten stonden onder een vuile zwarte smurrie van stof en water. Heb uren mogen kuisen om dit terug proper te krijgen. De rails van de lades waren voor de vuilnisbak. Maar ja, het is allemaal een beetje wennen 😉

      Achteraf heb ik gesnapt wat de moraal van het verhaal was. De baas van het bouwbedrijfje werkt met een aantal niet geschoolde mensen en is een goede vriend van mijn schoonouders. Pas dan begreep ik waarom er weinig ‘gecontroleerd’ werd. Aan goede vrienden maak je geen opmerkingen, gezichtsverlies weet je wel.

      Als klap op de vuurpijl werd er onlangs hier naast ons een haast identieke woning gebouwd, dit in opdracht van de zuster van mijn schoonmoeder. Bijna alles van onze woning is nageaapt. Ik heb de bouwwerken van dichtbij gezien. Mijn schoonvader heeft ook daar toezicht gehouden, heeft zelf de elektriciteit en waterleidingen geplaatst. Tot mijn grote frustratie is daar nu opeens alles heel wat beter afgewerkt (met dezelfde bouwvakkers). Mijn vrouw is hier ook heel kwaad over. De grootte van die nieuwe woning is haast identiek aan die van ons. Maar wij hebben wel het DUBBELE betaald … Ik weet ondertussen wel waar het geld blijven plakken is …

      Zijn wij echt te kieskeurig? Moeten we echt tevreden zijn met werken die maar voor 70% in orde zijn? Het enig lichtpuntje dat we hebben is dat we op het einde van de rit nog altijd een pak goedkoper zijn dan in ons thuisland. En dat verplicht mezelf om ermee te leren leven 🙂

      Ziezo, dit was een lang verhaal maar ben toch blij dat ik hier eens mijn frustraties kwijt kan. Tussen mijn vrouw en mezelf gaat het supergoed maar de problemen van hierboven kan ik haar wel vertellen maar daar blijft het dan ook bij. Zij gaat zeker nooit klagen bij haar ouders, weerom omdat de Thaise traditie dit niet toelaat. Het cultuurverschil met de Thai is er en zal er altijd blijven. Wij westerlingen zullen dit niet veranderen. Ergens vind ik dit wel boeiend, af en toe eens op je tong bijten helpt wel. En een grote ‘smile’ doet alle frustraties als sneeuw voor de zon verdwijnen.

      Geniet van het leven vrienden!

      • Lung addie zegt op

        Beste Michel,
        troost je man je bent niet de enige. Ik ben net hetzelfde tegengekomen met de betegelaar van de badkamer. Ik had zelf, daar in Lahan Sai, in het huisje van mijn vriendin, het sanitair en de elektra geinstalleerd. Toen de tegels in de badkamer geplaatst werden was ik er niet want ik woon er totaal niet. Toen ik achteraf water op de leidingen stak, piste het water, op 1m boven de grond, uit de muur. Daar lag enkel een volle buis welke naar de douche ging….. meneer de betegelaar had er ook een nagel ingetrommeld….. opgelost door dan bovenop de muur en langs buiten om een nieuwe leiding te installeren….
        Toen de elektra aangesloten werd door de maatschappij kreeg ik bericht dat er NIETS werkte…. kan gewoon niet, ik weet wat ik doe….. bij nazicht hadden de heren van de elektriciteitsmaatschappij de ‘Neuter’ aangesloten op mijn ‘aardingsklem’ in de zekeringenkast !!!! Nog nooit een geel-groene draad gezien? Was wel maar eventjes 850km rijden om dat te gaan herstellen….
        Ja kalm blijven en de feiten rangschikken…..

    • Michel zegt op

      Dag Emiel,

      Ik vrees inderdaad dat we daarmee moeten leven. Dit heeft evenwel niets met onze perfectie te maken maar met de totale willekeur dat er leeft onder de Thaise mentaliteit.

      Tijdens onze bouw werd er volop geklungeld. Elke opmerking werd vakkundig weggelachen (daar zijn de Thais dan weer wel specialist in), laat staan dat ze ooit ‘willen’ luisteren als er iets fout loopt. Alles wordt geminimaliseerd onder de noemer van gezichtsverlies, daarentegen zijn onze centen opeens dan weer wel welkom.

      Onze bouw werd gecontroleerd door mijn schoonvader – echter alles liep desondanks toch fout. Achteraf wist mijn vrouw te vertellen dat de baas van het bouwfimaatje de beste vrienden zijn van mijn schoonouders. Begrijpelijk dat elke miskleun weggemoffeld werd – opmerkingen tegen je beste vrienden maken kan niet volgens de Thaise traditie (weer dat gezichtsverlies weet je wel).

      Ik ga bewust geen verhaal afsteken over de gigantische blunders tijdens onze bouw. Wat ik wel nog wil laten weten is het volgende … Onlangs werd er hiernaast, door dezelfde bouwvakkers, een bijna identieke woning als de onze opgetrokken. Dit was in opdracht van de zus van mijn schoonmoeder. Alles, maar dan ook alles werd zo goed als mogelijk gekopieerd van ons. Mijn schoonvader heeft dit alles ook weer opgevolgd en eigenaardig … zo goed als geen problemen daar!!! Als klap op de vuurpijl heeft de bouwheer daar (hij spreekt een beetje Engels en is altijd fier als hij met mij een praatje kan slaan …) losgelaten hoeveel hem dit alles gekost heeft. Hij heeft exact de HELFT betaald dan mezelf. Onze rekeningen werden weerom door mijn schoonvader gecontroleerd, ik kon dit niet omdat ik de Thaise taal niet ken. Rarara … waar zijn de centen blijven hangen?

      Maar ja, je moet ermee leven omdat we niet anders kunnen. Af en toe eens glimlachen en alle problemen zijn verdwenen 🙂 Maar wennen, dat kan ik helaas niet.

      • Sjaak S zegt op

        Ik weet dat het te laat is en ook mijn reactie hierop. Maar je kunt vandaag de dag de geschreven teksten in het Thais met de Google vertaler van je smartphone heel goed vertalen. Soms vraagt het iets geduld, maar ik heb ook zo op succesvolle manier dingen geleerd.
        Ik vind het ook onbeschoft dat je schoonvader dit gelapt heeft. Hun zogenaamde verontschuldiging is altijd weer dezelfde: jij bent een rijke Farang, dus betaal je meer.
        In de familie van mijn vrouw heerst het ook. Ze zijn er ook nog open over.
        Een nicht van mijn vrouw was jaren met een man samen die zijn systematisch heeft uitgebuit. Hij was een huis aan het bouwen en zij regelde dan met de door haar uitgekozen werkman de zaken. De rekeningen werden vervalst en zij ving telkens weer veel geld bij alles wat hij aan bouwmateriaal kocht.
        Die man heeft intussen haar en ook Thailand verlaten.

  7. Arjen zegt op

    Karel,

    De beste manier in Thailand met de beschikbare middelen om kabels te verbinden is JUIST met de “twist and Isolate methode” en eigenlijk zijn de lasdoppen die tot voor kort in NL gebruikt werden niets anders.

    En ook in NL mogen fase, nulleider en aarde in één buis getrokken worden. De reden die jij aangeeft voor een brand zijn dan ook absoluut onjuist!

    Ik zou het eerder zoeken in een ontbrekende (zeer waarschijnlijk) of slecht functionerende (zeer onwaarschijnlijk) CB. Ook uitgedroogde tape behoudt zijn isolatiewaarde. Nog sterker, de weekmaker (het spul waarvan jij denkt dat het uitdroging voorkomt) is een slechtere isolator dan de tape zelf. Laat de weekmaker maar verdwijnen! (laat de tape maar uitdrogen in jou woorden!)

    Maar uiteraard, alle kabels in een aparte buis trekken, en geen verbindingen maken is het beste. Reken dan wel op een 10 voudig benodigde kabellengte. En dan nog zul je niet nder verbindingen uitkomen….

    Arjen.

    • Ben Korat zegt op

      Wat zeg jij nou? Twist of gewoon draai lasdoppen tot voor kort in Nederland nog gebruikt werden? Ten eerste worden ze nog steeds door de amateurs gebruikt en ten 2de gebruikt de vakman al 50 jaar steek lasdoppen.
      Moest het even kwijt omdat ik al mijn hele leven in de electra zit. En hier in Thailand is het over het algemeen levens gevaarlijk gesteld met de installaties.

      Ben. Korat

  8. Ben geurts zegt op

    Dat in thailand het volttage varieert is bekend. Ik heb bij mij thuis een over en onderspanningssysteem geinstalleert dat het huis afschakelt als de spanning te laag of te hoog is. Tussen 90 en 105% van de nenspanning is ok. Als de spanning 3 min binnen de grenzen schakelt het huis weer in. Ben

    • Ben Korat zegt op

      Dat heb je goed gedaan Ben want dat is echt het grootste probleem voor je apparatuur.

      Ben. Korat.

    • Arjen zegt op

      Ik heb iets soortgelijks gedaan, alleen als die voorwaarde zich voordoet schakel ik over op mijn eigen stroomvoorziening. Dat wilde zeggen dat ik iedere ochtend en iedere avond op mijn eigen fabriek draaide.

      Ik heb nu een AVR geinstalleerd. Pas als die het niet meer bij kan benen ga ik over op mijn eigen stroomvoorziening, en dat is nu ongeveer 1x in de 10 dagen. Eerste voordeel vam de AVR is dat lampen veel langer meegaan.

      Arjen.

      • Jos M zegt op

        Wat is een AVR, en moet ik die uit Nederland meebrengen of in Thailand kopen ?

        • Arjen zegt op

          AVR Automatic Voltage Regulator. Simpel gezegt een transformator, die de aangeboden spanning naar boven of naar beneden transformeerd, zodat er altijd 220V aan de uitgang is. Die van mij kan afhankelijk van de belasting tussen de 150V en 280V bijsturen. Je zal begrijpen dat als de aangeboden spanning laag is, en de stroom aan vraagzijde is hoog, dat dan de ingaande stroom zeer hoog kan oplopen. Hier zit de grootste beperking van zo een ding. De reactietijd is zeer snel. Vooral ‘sochtends, als iedereen begint op te staan, en eind vd middag als mensen blijkbaar thuiskomen van het werk, hoor ik hem heel veel regelen.

          Ik betwijfel of ze in NL eebvoudig te vinden zijn. Het net in NL is erg hard, dus de noodzaak is er niet. Maar Global en dergelijke winkels hebben ze. Ik heb een versie van 150KVa, kostte rond de 19.000 Baht. Er zijn ook hele kleine versies te koop, die je bijvoorbeeld voor je koelkast kan zetten. Ik heb hem voor het hele huis.

        • lung addie zegt op

          Je kan een AVR hier kopen. Het meebrengen uit Nederland is niet zo evident daar zo een spul, tenminste als het een is die wat vermogen aankan, nogal zwaar zal uitvallen. Er zijn nu reeds, wat genoemd wordt, : geschakelde AVR’s te koop. Die zijn volledig electronisch, veel minder zwaar maar zijn wel duur.

  9. Lunghan zegt op

    Nou ,als je over reparaties begint, ik woon al jaren in Isaan, maar wat er ook kapot gaat, kun je het zelf niet repareren! probleem, meestal nieuw kopen.
    Ik heb een LG smart tv, 5 jaar oud, kosten toen 35000 thb in Buriram. Begin december kapot gegaan, LG service center in Bangkok gemaild, tot gisteren niks.
    Vandaag belt er een thai uit Korat, voor de tv, geen woord engels, enige wat hij te melden had, koop maar een nieuwe, kan niet repareren , te oud.
    Deze vorm van fabrieksservice is in Europa ondenkbaar. Thailand de gewoonste zaak van de wereld.
    Overal levensgrote stickers met “5 years warranty ” . maar owe als het kapot gaat. niemand thuis.
    Volgens mij hebben wel meer falang met dit probleem te maken, maar wat kunnen we ermee?

  10. l.lagemaat zegt op

    Gelukkig zijn er in mijn omgeving ( Jomtien) 2 electro reparateurs met gouden handjes!
    Weten elke t.v., ,DVD, video’s e.d. aan de praat te krijgen.

    • Georges zegt op

      Graag adres en tel.nr..van die herstellets..Dank u.

  11. Frans de Beer zegt op

    Toen wij de afgelopen keer bij on huis in Nakhon Sawan kwamen bleek de wastafel in de badkamer kapot te zijn. Deze moest opnieuw opgehangen worden. Via via zijn we aan een “loodgieter” gekomen. Deze was ca. 1,5 uur bezig en zei klaar te zijn. Bij inspectie bleek dat de sifon niet gemonteerd was. Op mijn opmerking hierover zei dat deze kapot was en hij had hem weggegooid. Ik zei hem dat deze ertussen moet, omdat het anders gaat stinken. Hij keek mij vreemd aan, maar ik vertelde hem dat geen sifon ook geen geld betekend. Hij is er toen eentje gaan kopen en weer een uurtje gewerkt. Deze zeer kundige man had het voor elkaar gekregen om de sifon horizontaal te monteren. Ik heb op een papiertje een schets gemaakt van de werking van een sifon en hiermee is hij aan de slag gegaan. Na een half uurtje had hij het eindelijk goed voor elkaar. De kosten inclusief materiaal waren 900 Baht.

    • Roger zegt op

      Haha Frans, we zouden van al die verhaaltjes al een hele mooie langspeelfilm kunnen maken. Succes gegarandeerd!

      We hebben hier in de familie ook een paar van die klussers (waaronder mijn schoonvader). Die komt bij mij niet meer binnen hoor. Als ik zie hoe die werken! Ik ben wel zelf een kieskeurige persoon en kan gelukkig alles zelf. Zolang mijn gezondheid dit toelaat doe ik alles zelf maar soms heb je af en toe eens een derde hand nodig.

      Ik zie mijn schoonvader en schoonbroer regelmatig samen klungelen. Vorig jaar waren ze elektrisch aan het lassen en hadden ze hun lasapparaat via een lange verlengdraad aangesloten op een stopcontact in de bergruimte onder hun huis. Ik had me al afgevraagd hoe de verlengdraad die zware belasting kon dragen. Nog geen half uur later waren zijn stopcontacten aan het smeulen, gelukkig had ik de rookontwikkeling gezien of hun huis was is de fik gevlogen.

      Mijn schoonvader is manager geweest en is technisch geschoold evenals mijn schoonbroer (ook technisch diploma). Soms vraag ik me af welke diploma’s hier in de scholen afgeleverd worden.

      Vorig jaar is hier zeer dichtbij de bliksem ingeslagen. Mijn binnenhuisinstallatie zat voor de helft zonder spanning. Onze heren specialisten hebben 3 dagen op de fout zitten zoeken doch zonder resultaat. Toen ze er een elektricien wilden bijhalen heb ik vriendelijk bedankt en heb ik zelf de fout gevonden. Eerlijk, het was een vuile fout hoor (bedrading doorgebrand door een installatiefout tijdens de bouwwerken).

      Als ik zie dat zelfs heel wat leden onder ons zich vragen stellen over de medicatie die de Thaise geneesheren hen voorschrijven denk ik dat de kennis en kwaliteit van alles wat heerst bij de Thaise bevolking toch veelal van een bedenkelijke kwaliteit is.

    • khun moo zegt op

      Frans,

      Aan de wastafel heb ik speciale herinneringen.
      Toen ik uit de douche kwam en even met 1 hand steun zocht aan de wasbak, om op de natte vloer niet uit te glijden , viel de gehele wasbak op de grond.
      Gelukkig net naast mijn voet.

  12. Luit zegt op

    Toen ik mijn huis liet bouwen door vaklui waren ze toegekomen om de pannen te leggen. Heb dit even voor gedaan, dus boven een nok laag de zijkanten en vervolgens de goot laag, met het zelfde aantal pannen als de nok laag. Toen gingen ze van boven naar beneden pannen leggen, zodat je voor iedere pan die je legt er 2 moet optillen. Dus voorgedaan, de pannen van beneden naar boven te leggen, dan hoef je op het eind maar 1 laag pannen op te tillen, ze stonden met hun mond open te kijken naar dit wonder. Maaaaaar ze gingen gewoon verder zoals ze begonnen waren, dus van boven naar beneden…… Knak

  13. Louise van der Marel zegt op

    Weet iemand 1 van de 2 reparateurs waar Lodewijk(R.I.P.) die hij hierboven vetmeldde?
    LOUISE


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website