Een vreemd staaltje van Thaise postbezorging

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Leven in Thailand
Tags: ,
19 augustus 2020

Op Thailandblog zijn al eens eerder berichten verschenen over de post “bezorging” in Thailand! Wat er precies mis is binnen het postbedrijf is niet helder.

Ik wist zeker dat er post voor mij onderweg was, maar in Bangkok konden ze niets vertellen omdat het niet aangetekend verzonden was en geen “tracking” mogelijk was. De vorige zending (aangetekend) heeft toch nog 4 weken geduurd.

Deze keer kreeg ik een soort “verrassingspakket” in de bus. De belastingbrief met dagtekening 10 juni verscheen tegelijkertijd met de overige brieven op 18 augustus, die op verschillende data verzonden waren. De eerste brief bleek al 1 juli gepost te zijn, daarna de overige. De belastingdienst verzocht mij voor 22 juli te betalen. Als ik inderdaad hun acceptgiro kaart afgewacht had, zou dit tot problemen hebben kunnen leiden. Door mijn belastingconsulent in Nederland en eigen ervaring was dit al in juli geregeld. Leuk is anders.

Aan het hoofdpostkantoor in Bangkok ([email protected] ) heb ik een overzicht gestuurd en gevraagd waar ze mee bezig zijn.

De post gaat van Bangkok via Laem Chabang naar het nieuwe postkantoor bij het Maprachan meer. Zij moeten afwachten hoe snel of langzaam de post doorkomt vanuit Bangkok ondanks de vermelde “priority” postzegels.

Merkwaardig genoeg duurt mijn post naar Nederland soms slechts 7 dagen (wel per expresse). Ik zie er altijd op toe dat de meisjes van het postkantoor met vette stempels expresse en airmail op de envelop zetten! Tot nu toe lukt dat tot tevredenheid.

Je maar niet ergeren, maar verbazen (TIT).

12 reacties op “Een vreemd staaltje van Thaise postbezorging”

  1. Hans zegt op

    Ja postbezorging kan soms heel lang duren. Vorige maand had ik belangrijke post die een vriend van mij uit Nederland naar Thailand als aangetekende brief verstuurde. Deze brief heeft er bijna drie weken over gedaan. Ik had elke dag gekeken (post tracking) waar die brief was. Deze was wel verstuurd vanuit Nederland maar nog niet in Thailand geregistreerd. En toen de bevestiging dan eindelijk kwam lag de brief binnen een dag bij mij thuis. Ik denk dat de brief lange tijd werd achter gehouden als mogelijk covid-19 besmet.

  2. tooske zegt op

    Beste Lo dewijk,
    Wat dacht je van covid 19 als de boosdoener voor deze vertragingen.
    Kijk als er nouwelijks internationaal vliegverkeer is dan komt er ook mondjesmaat post Thailand binnen.
    Een sticker met airmail en priority kan hier niets aan veranderen want die moet ook gewoon in een vliegtuig.

    Doorgaans, heb ik totaal geen problemen met Thaipost perfecte organisatie, je kunt zowat alles versturen van planten, struiken, diepvriesproducten, ja zelfs complete motorbikes nemen ze voor je mee. Daar hoef je bij tante post in Nedeland niet mee aan te komen.

    • l.lagemaat zegt op

      Het is merkwaardig dat post naar Nederland tussen de 7- 14 dagen aankomt.

      Een belastingbrief bijna 10 weken geleden tegelijkertijd afgeleverd met post van 24 juli op 18 augustus is geen covid 19 kwestie, maar de post vasthouden om het in 1 x af te kunnen leveren.

      Bovendien gaat het reguliere vracht vliegverkeer in afgeslankte vorm wel door, geen passagiersvluchten.

      Binnen Thailand kun je inderdaad de meest gekke dingen per post verzenden, maar ook motorbikes onderin een ruimte van een bus lijndienst!

  3. Han zegt op

    Ook voor de covid crisis verdween de helft van mijn post. Twee weken geleden kreeg ik een aangetekende brief die op 15 mei uit nederland was verstuurd, een brief van de SVB die ongeveer op dezelfde datum verstuurd is heb ik nog steeds niet en zal ook niet komen. Gelukkig sturen ze dat tegenwoordig ook digitaal.
    Ik woon in een klein dorp in Korat, ben al diverse keren naar het “verdeelstation” hier geweest maar zonder resultaat. Heb ook geen idee waar het misgaat.

  4. Tino Kuis zegt op

    Waarom gaat het zo vaak mis? Soms is het adres onjuist. Die leuke lange adressen passen niet in de Nederlandse computersystemen. Sommige postkantoren zijn chaotisch, de postzakken liggen daar tot het plafond opgestapeld. Wij woonden 2 km buiten het dorp. Dat vond de postbode te ver. Ik trof mijn post soms aan onder de bank van mijn schoonouders in het dorp. Ik vind brieven, boeken, borsten en billen heilig. Na een paar jaar nam ik een postbus in het nabijgelegen stadje. Daarna nooit meer een probleem.

  5. Christiaan zegt op

    Nadat er weer vliegtuigen met post naar Thailand kwamen, kregen de Thaise posterijen te maken met een reusachtige stapel post. Brieven, die het eersten verstuurd werden naar Thailand kwamen in Bangkok onderop de stapel te ligen.
    Ik had al maanden geen scanner voor internetbankieren.Ik informeerde per mail bij de bank. Een paar weken later mailde de bank met de vraag, of ik de scanner had ontvangen. Nee dus. Weer een week later belde men mij met dezelfde vraag en kregen hetzelfde antwoord.. Maar eind juli had ik binnen 8 dagen in eens 4 scanners.Die het eerste verstuurd was, kwam als laatste binnen.
    En op 18 augustus kreeg ik nog een brief van de bank gedateerd 26 juni met het dringend verzoek binnen 10 dagen een formulier ingevuld te retourneren.
    Overigens merkte ik bij veel Nederlandse bedrijven, dat men geen idee had, dat het postverkeernaar Thailand 2 1/2 maand stil gelegen had.

  6. janbeute zegt op

    Wat dacht je hiervan, moest van de ABN AMRO bank mijn safeloket beeindigenen en leegmaken voor eind Augustus.
    Dit heeft overigens niks te maken met dat je buiten de EU woont.
    Kreeg 3 weken geleden op het zelfde moment een brief en een herhalingsbrief die elkaar gekruist hadden.
    De laatse herrinerings brief had er 2 weken na dagtekening overgedaan van uit Nederland naar het postkantoor in de stad Pasang waar ik een postbox heb.
    Na contact te hebben gehad met het ABN filiaal over de machtiging van twee kennissen van mij.
    Heb ik op Maandag middag 10 Augustus de machtiging en de daarbij behorende kopieen plus de twee sleutels verstuurt per EMS .
    Kosten 1150 bath.
    Kreeg Zaterdag melding via een mailtje van mijn kennis dat de brief met inhoud Vrijdag 14 Augustus bij hun thuis werd afgeleverd.
    Dus supersnel ondanks Corona, maar wil je goedkoop alleen registrated of helemaal niet, ja dan duurt het allemaal langer.
    Of in het ergste geval komt het helemaal niet aan.

    Jan Beute.

  7. Albert zegt op

    Ja weet er alles van .
    Pakje met kleding,vitamine pillen verzekerd verzonden vanuit Nederland.
    8 weken nadien werd er in een plastic gewikkelde verpakking het geheel bezorgd.
    Bij het openen ,alles drijfnat ,schimmel enz.
    Ja ja ,zeker besproeid met desinfecterende middelen.
    Hoe dom kan je ziijn.

  8. l.lagemaat zegt op

    Voor mij blijft er 1 vraag open.

    Waarom kunnen overheidsinstellingen, banken e.d. niet per e-mail communiceren, zelfs via Digid of berichtgeving eventueel opsturen naar een Nederlands postadres !
    Vandaar uit kan het gemaild worden naar de betreffende persoon in het buitenland.

    Voor goederen ligt het lastiger! Dit opsturen per EMS. Daar betaalde ik j.l.€ 18,= voor.

    • Cornelis zegt op

      Wat de overheid betreft kun je berichten ontvangen via de Berichtenbox, een app die in combinatie met de Digid app werkt. Ik krijg daar alle correspondentie van o.a. de Belastingdienst, gemeente, waterschap, RDW enz.

      • Rob V. zegt op

        Inderdaad, ik krijg eigenlijk alle overheidspost binnen op mijn.overheid.nl, inloggen met DigID of app. De belastingdienst stuurt de post dubbel: naar mijn brievenbus en mijn.overheid.

        @Lodewijk, misschien krijg je wel een boel kerstkaarten binnen als je nog steeds op het adres woont dat zichtbaar is in de foto. Lijkt mij leuker dan een dik pak beruchte blauwe enveloppen. 😉

  9. Anton zegt op

    een kleine ergernis alle post, soms 6 tot 10 brieven worden met een nietje aan elkaar gehecht, maar zo lang de post wordt bezorgd geen probleem. Hansaplast gereed houden, nietjes erg scherp!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website