Een onsje meer, mag dat?

Door Gringo
Geplaatst in Column, Gringo
Tags: , ,
4 juni 2018

Mijn hele leven heb ik nooit echt last gehad van overgewicht. Een normaal leven, een normaal voedingspatroon met daarbij de nodige sportbeoefening (voetbal en scheidsrechter) hielden mij wel op een gewicht, dat overeenkwam met de  bestaande “wetenschappelijke richtlijnen”. Goed, tijdens vakanties en mijn zakenreizen kwam dat “normale” wel eens in het gedrang, maar echt van overgewicht was nooit sprake.

Nu ben ik gepensioneerd en woon in Thailand en het gewone leefpatroon van Nederland  is hier totaal anders, waardoor er toch een lichte vorm van gewichtstoename ontstaat. Ja, noem het maar een bierbuikje. Het is niet om er direct van in paniek te geraken, maar enige bezorgdheid is wel op zijn plaats.

Dikker en dikker

Want hoe gaat dat? Met vakantie mag in feite alles, veel eten, veel drinken en vaak weinig beweging. Ook de vakantiegangers in Thailand overkomt dat, het is gezellig en bovendien goedkoop, dus al snel: “Nong khap, nog een biertje graag!” Zorgeloos nog een paar er achteraan, want na de vakantie, terug in Nederland, gaan we weer lijnen, nietwaar?

Als je hier woont, kun je natuurlijk denken, dat het een heel lange vakantie is en in het begin is dat ook zo. Je eet driemaal daags – want dat ben je zo gewend – en je drinkt of het altijd weekend is, dus te veel. Na verloop van tijd wordt dat wel anders. Door toch minder beweging, dus minder energieverbruik eet ik nog maar twee keer per dag, soms licht, soms wat uitgebreider, en probeer ook het drankgebruik te beperken.

Vroeger nam ik tijdens de lunch nog wel eens een biertje en zo’n gele rakker ging er ook om vijf uur ’s middags ook wel in. Daar ben ik mee gestopt. Als ik al drink, dan is het nooit voor een uur of negen ’s avonds. Niet elke avond, want ook daar heb ik mij een beperking opgelegd om een aantal dagen per week geen bier te drinken. Lukt niet altijd, want dan komt er weer een vriend – soms één, die wel met vakantie is – langs of het is tijdens een poolbiljarttoernooi zo gezellig, dat het weer een beetje uit de hand loopt.

Sporten

Het minste wat je er aan kunt doen, is meer lichaamsbeweging, maar wat dan? Begin nu niet over “sexercise”, ook goed, daar niet van, maar afvallen doe je er niet van. Voetballen en scheidsrechteren is ook verleden tijd, het moet wat anders zijn.

Logisch dus ook wel, dat de gyms goede zaken doen. Heel wat expats gaan met regelmaat naar zo’n sportschool om daar allerlei oefeningen (op een band lopen, gewichtheffen, een beetje Thai boksen misschien) op alle mogelijke apparaten te doen in de hoop hun gewicht onder controle te kunnen houden. Ooit ben ik er ook geweest om te zien of het wat voor mij was.

Nee dus, om zo dom op een lopende band je in het zweet te rennen vond ik maar niets. Als je het al doet, moet je ook niet alleen gaan, want bij het minste geringste excuus is het: “Nee, vandaag maar een keer niet”. Ga je met een vriend of groepje vrienden, dan is er de natuurlijke drang om niet te verzaken en je gaat.

Afkeer

In mijn afkeer voor die gyms word ik nu een beetje gesteund door een artikel in de Bangkok Post, waarin gesteld wordt, dat een gym bezoeken voor veel mensen niet aan het gestelde doel beantwoordt. Volgens dat artikel is zes maanden ongeveer de periode, dat iemand keurig de gang naar de gym maakt en dan gefrustreerd afhaakt. Hun excuus is meestal: “Ik heb niet genoeg vrije tijd” of “Ik merk niets van dit soort oefeningen”.

Aan die sportschool ligt het vaak niet, je kunt er inderdaad allerlei oefeningen doen, maar je moet wel weten wat je doet en vooral wat je wilt. Ga maar eens kijken en je ziet, dat er nogal wat bezoekers rondhangen, een beetje op de loopband ontspannen of wat gewichtjes heffen (niet te zwaar) of wat andere dingen doen en dan denken, dat ze daarmee wel zullen afvallen en in een goede conditie blijven.

Serieus blijven

Het bezoek aan een sportschool moet je serieus benaderen. Concentreren op hetgeen je doet, samen met een professionele trainer doelstellingen vastleggen en je dan ook aan de juiste training houden om die doelen te bereiken. Een onjuiste benaderingswijze of -techniek levert teleurstellende resultaten op en, wat erger is, kan zelfs lichamelijke problemen veroorzaken.

Intensief bezoek aan een sportschool is – volgens dat artikel – niet nodig. Deskundigen zijn het er wel over eens, dat een “gematigde” lichaamsbeweging van 30 minuten om de andere dag voldoende is om de cardiovasculaire functie (hart en bloedvaten) te verbeteren, een lager cholesterolgehalte en lagere bloeddruk te bereiken, gewicht te verliezen en stress te verminderen.

Niet voor mij

En in dit laatste kan ik mij behoorlijk vinden. Geen sportschool voor mij, maar ik wandel om de dag. Geen 30 minuten, maar wel een uur of anderhalf. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen, dat het niet altijd lukt, want  – zoals eerder gezegd – een excuus om een keer niet te gaan is gauw gevonden.

Gewicht in de gaten houden dus, maar het kijken in een spiegel of een weegschaal staan is niet voldoende. Misschien nog wel belangrijker is de waarden van de andere genoemde functies regelmatig te laten controleren. Daar gaat het om.

Zo: “Nong khap, breng er nog maar één, one for the road! Proost”

– Herplaats bericht –


» Laat een reactie achter


14 reacties op “Een onsje meer, mag dat?”

  1. piet zegt op

    Speciaal voor jou ga ik stamppot light maken zodra ik weer in Thailand half juni
    Zelf heb ik ook last van holle buik naar buiten en ja valt niet mee dat sporten 🙁

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. john zegt op

    sportschool en gewichtsafname. Meen ooit een artikel gelezen te hebben waarin staat dat je gewichtsafname plaats vindt door minder of gezonder te eten en dat sportschool er weinig aan bijdraagt. Zorgt voor een betere conditie maar meer ook niet. Stonden wat getallen bij hoeveel tijd je diende door te brengen met op de sportschool om wat gewicht kwijt te raken. Was ontmoedigend veel tijd voor klein beetje afvallen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. ThailandVisitor zegt op

    Ben het niet met je eens. Ik ben enorm veel kilo’s kwijtgeraakt in de sportschool. Degene die dat niet lukt doen nauwelijks cardio training en als ze dat al doen op een dergelijk lage snelheid dat ze nog genoeg adem overhebben om te kwekken met elkaar. Levert niks op. Als je goed sport en telkens tegen je grens aan gaat en veel cardio training doet val je snel en veel af. Ik heb zelfs mijn eetpatroon niet hoeven aanpassen. Maar ik verbrand dan ook meet dan 3000 calorieën tijdens een training sessie. Het is een kwestie van beginnen, doelen stellen en volhouden. Maar degene die dat niet lukt zijn gewoon teveel bezig met praten en rondkijken. Ik zie ze allemaal komen en weer gaan omdat het niks oplevert. Maar dat laatste komt door hunzelf en niet omdat sporten niet helpt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
    • Khun Peter zegt op

      Wel 3.000 calorieën kwijtraken tijdens een bezoek aan de sportschool is bijna onmogelijk en ook nog eens gevaarlijk (of je moet een topsporter zijn). Als ik 45 minuten vrij intensief fiets op een fietstrainer verbrand ik 500 calorieën.
      Trouwens, gisteren in korte tijd 700 calorieën verbrand maar toen had ik de pizza te lang in de oven laten staan 😉

      VN:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +16 (obv 16 stemmen)
      • ThailandVisitor zegt op

        Die 500 calorieën ben ik al in 20 minuten kwijt. Ik train vrij zwaar op de fietstrainer voornamelijk zwaar berg op. Totaal cardio per sessie meer dan 2 uur en dan hebben we de krachttraining nog niet gehad. Die 3000 moet trouwens 2000 zijn. Is een tikfout. Maar voor 2000 calorieën hoef je geen topsporter te zijn en is ook niet gevaarlijk. Hoe kom je daarbij? Het is trouwens per persoon verschillend en hangt ook nog eens samen met je lichaamsgewicht. Iemand van 160 kilo op een loopband verbrandt meer (bijna 2 x zoveel) dan iemand van 80 kilo bij dezelfde snelheid en helling.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
      • Tino Kuis zegt op

        Beste Khun Peter,

        Als ik mijn dagelijkse wandeling maak verbrand ik wel 100.000 calorieën. Geloof je me niet? Echt waar! 🙂

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  4. Gringo zegt op

    Het artikel maakte ik in 2012 en nu zes jaar later is het bierbuikje er nog steeds. Het is gelukkig niet groter geworden, maar ook niet kleiner. Ik zou wel wat willen afvallen, maar doe er ook niet echt moeite voor. Het leven is al zo kort, niewaar?

    Toch, toevallig lees ik dezer dag op verschillende websites publicaties van een afslankmiddel, waarmee je in korte tijd zienderogen afvalt zonder er al te veel moeite voor hoeven te doen. De naam is Detox24, de recensies zijn lovend

    Ik overweeg het te kopen, maar heeft iemand ervaring met dit wondermiddel?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Khun Peter zegt op

      Beste Gringo, als er wondermiddelen zouden bestaan dan had niemand een buikje…. Wie een pil of drankje ontwikkeld dat daadwerkelijk zorgt voor vetverlies en zonder bijwerking, zou gelijk de rijkste persoon op aarde zijn. Zelfs de farmaceuten die miljarden budget hebben is het tot nu toe niet gelukt. Daar zal Detox24 ook niet in slagen vrees ik.

      Afvallen zonder er moeite voor te willen doen is lastig. Ongeveer hetzelfde als conditie willen opbouwen door veel naar sportprogramma’s op TV te kijken 😉

      VN:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  5. jochen zegt op

    Elke ochtend ga ik om 06.00 uur 8 km lopen en dit in 1 uur en 15 minuten. Hiermede blijf ik mijn gewicht redelijk kontroleren omdat ook ik te zwaar ben, (1.80 m 81,5 kg) Het is beter dan de gym en uiteraard ook goedkoper. Ik drink elke dag mijn biertje (3) en eet veel en snoep redelijk.
    Dus mannen 1 uur per dag kan wel iedereen opbrengen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  6. Cornelis zegt op

    Waarom niet fietsen i.p.v. die saaie sportschool? Lekker buiten, genieten van de natuur, en de mate van inspanning bepaal je zelf. Ik fietste vorig jaar alleen in Thailand al rond de 8500 km; ik ga er regelmatig vroeg in de morgen al op uit voor een ritje van 80 – 120 km. Ondanks het ‘goede leven’ hier in Thailand verloor ik vorig jaar nog dik 5 kg, dus het bierbuikje krijgt geen kans.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  7. Rene Martin zegt op

    Als je niet echt zin hebt om naar de sportschool te gaan zou ik zeggen kijk wat je eventueel thuis kan doen want wandelen is op zich prima maar niet optimaal. Een goede roeimachine is misschien wel iets voor je. Je traint je spieren en doet ook cardio. Voordeel is dat itt tot een fiets je meerdere spieren traint. Op zich denk ik dat je calorie inname ook belangrijk is en daar werk je al aan. Prima toch. Succes…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  8. Jacobus zegt op

    Interessant onderwerp, afvallen! Na tientallen jaren in allerlei landen overal ter wereld te hebben gewerkt en gewoond was ik na al dat restaurant eten ook behoorlijk aangekomen. Op een gegeven moment woog ik 120 kg en mijn lengte is 1,91 m. Veel te zwaar. Zo’n 3 jaar geleden, ik werkte toen in Kazachstan, logeerde ik in een hotel met zwembad. Ik besloot elke avond, direct na thuiskomst van mijn werk, het zwembad in te duiken. Een half uurtje maar, 600 m. schoolslag. Veranderde mijn eetpatroon. Binnen een jaar was ik 6 kilo kwijt. Niet snel, maar wel duurzaam. Nu ik veel in Thailand verblijf ga ik 3 a 4 keer per week naar Ban Na om daar in het publieke zwembad 1000 m per keer (40 baantjes van 25 m.) te zwemmen. Mijn gewicht is nu 105 (voorheen 120) kg. Niet ideaal, maar het gaat gestaag door.
    Nog even de voordelen van zwemmen. De publieke zwembaden in Thailand worden niet erg druk bezocht. Als ik overdag ga gedurende lunchtijd ben ik vaak de enige. Tijdens het zwemmen komen werkelijk al je spieren aan bod. Je hoeft je eigen lichaam niet te dragen, dat doet het water. Geen gewrichtsproblemen.
    Je wordt er lenig van. En het is heerlijk verkoelend. Ik verbrand ongeveer 800 kcal (let wel kCal en geen cal.) per zwembeurt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  9. Khun Klahan zegt op

    Zekers een interessante onderwerp!!

    ik was dik 14 maanden geleden best overgewicht door mijn grote en dronk tig bekers thee met suiker dagelijks en alleen S’avonds eten en snacken na het avond maaltijd.

    Door de diabetisch gedoe sinds 2016 en dat al opgemerkt in de Thaise ziekenhuis omdat ik behoorlijk problemen had met me been wat zeer opgezwollen was door open wonden veroorzaakt door insecten en lopen met open wonden in de meest smerige water hier om de dierenhokken schoon te maken tijdens me vrijwilligerswerk vakantie in phetchaburi. En door alle waarschuwingen van mijn moeder die ik er weinig van aantrok was ik toch wat geschrokken wat de consequenties kan gebeuren. Om weinig aan de medicijnen te gebruiken is wandelen het beste aanpak. Dus sinds dagelijks wandellen in Portugal en hier ook in de behoorlijke hitte hier ben ik in de 14 maanden 22 kg afgevallen.

    Laatste paar weken…jaja…door alleen eten s’avonds en snacken tijdens film/serie kijken zie ik me buik beetje groeien…nog steeds ontbijt ik niet en lunch zelden. Ik heb ook minder gewandeld dan voorheen dus daar begin ik ermee weer. Mijn voordeel is van veel wandellen is omdat ik geen vervoer heb dus geen motor noch auto. Dus voor de boodschappen sleur ik de zware tassen vol mee naar huis wat dik 30minuten lopen is van Big C. Als je de gezichten van de Thai kijken is het toch komisch!!! Zij lopen toch niet graag ver als ik me goed begrijp.

    @Jacobus…dat zwemmen lijkt me ook een goede idee, alleen ik hou niet echt van zwembaden ivm de chloor. Ik zou prima kunnen zwemmen in een grote meer of de zee. Udon Thani is niet eens vlakbij de zee en de grote meer niet ver van Nong Kai ligt ook niet naast de deur…ja we hebben wat meren hier maar de water is een beetje te smerig helaas. Als ik wist waar hier in Udon een goede meer waar iedereen zwemt was was ik er heen gegaan.

    Ik ben niet echt zot op om naar de sportschool te gaan. Lopen vindt ik heerlijk, fietsen heb ik hier niet geprobeerd ivm de verkeer hier…maar mischien moet ik to proberen om een fiets te kopen…een goede vrij lichte mountain bike is vrij duur!! Het is wel overwegen waard…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website